راهنمای خرید دستگاه فشارسنج خون

0 748

فشار خون در واقع نیرویی است که خون از طریق آن مواد غذایی را به اعضای مختلف بدن می رساند. کار این پماژ خون بر عهده عضو مهمی بدن یعنی قلب است. این میزان در افراد جئان و سالم تقریبا ثابت است و ممکن است به دلیل فشار های روحی و جسمی وارد شده بر آنها اندکی تغییر کند. اما افراد مسن و پیرتر باید بیشتر مراقب فشار خون خود باشند و آن را مرتب بررسی نمایند. برای بررسی میزان فشار خون باید ب مراکز درمانی مراجعه کنید، این کار ممکن است برای افراد مسن سخت باسد و آنها نتوانند هر روز یا در طول هفته به سصروت منظم به این مراکز بروند. در این حالت می توانید با استفاده از دستگاه های اندازه گسری فشار خون وآموختن روش استفاده از آن این کار را در منزل انجام دهید.

میزان فشار خون شما باید در محدوده مطلوب و یا طبیعی باسد و در غیر این صورت شما دچار افزایش فشار یا افت فشار خون هستید:
• فشار خون کم: فشار ماکزیمم کمتر از ۱۲۰ میلیمتر جیوه و فشار مینیم کمتر از ۸۰ میلیمتر جیوه
• فشارخون طبیعی: فشار ماکزیمم کمتر از ۱۳۰ میلیمتر و فشار مینیم کمتر از ۸۵ میلیمتر جیوه
• فشار خون بالا: فشار ماکزیمم بین۱۳۰ تا ۱۴۰ میلیمتر جیوه یا فشار میتیم بین ۸۵ تا ۹۰ میلیمتر جیوه

برای اندازه گیری میزان فشار خون، به یک دستگاه فشار سنج Aneroid و یا دیجیتال احتیاج دارید. نوع Aneroid آن به تخصص نیاز دارد و ممکن است شما نتوانید به خوبی و دقت بالا فشار را اندازه گیری نمایید. اما نوع دیجیتال آن بسیار کاربردی و استفاده از آن راحت است.

فشار سنج های Aneroid
این فشار سنج ها به صورت دستی میزان فشارخون را محاسبه می کنند. برای این کار یک کاف را بر روی بازوی فرد مورد نظر می بندید، درون این کاف کیسه هوا قرار دارد که از طریق پمپ لاستیکی که در دستان شماست پر از باد می شود. این باد کردن تا زمانی ادامه دارد که شما صدای نبض را نشنوید سپس با خالی کردن هوا، و نگاه کردن به مانیتور آنالوگ، میزان فشار خون را بر اساس دستورالعمل محاسبه می کنید.
این نوع فشار سنج ها اغلب ارزان تر هستند و به راحتی قابل حمل می باشند برخی از مدل های آن وزن سنگین تری دارند. این نوع روش دقت بالایی دارد اما در صورتی که در آن تخصص داشته باشید ممکن است نتوانید به خوبی عدد درست را تشخیص دهید. همچنین برای افرادی که اختلال شنوایی دارند مناسب نیست زیرا قادر نیستند صدای نبض را بشنوند.

فشار سنج های دیجیتال به دو دسته بازویی و مچی تقسیم می شوند
نوع بازویی آن نیز از یک کاف تشکیل شده است اما به جای اینکه صدای نبض را بشنوید و عدد رو صفحه نمایشگر آنالوگ را بخوانید، خود دستگاه عدد را نمایش می دهد و از این نظر برای بیماران مبتلا به اختلالات شنوایی بهتر است. البته حرکات بدن و ضربان قلب نامنظم می تواند دقت آن را کم کند برخی از مدل های آن تنها روی بازوی چپ کار می کند و این ممکن است برای برخی از بیماران سخت باشد. قیمت این مانیتورها گران تر است.

البته در این میان فشار سنج های مچی نیز وارد بازار شده اند اما این فشار سنج با اینکه قیمت بالاتری دارند اما در بیشتر موارد دقت خوبی نداشته و اعداد اشتباهی را گزارش می دهند.

در فشار سنج های دیجیتالی فضایی به منظور ذخیره سازی اطلاعات قرار گرفته است که می تواند تا چندین مورد را همراه با تاریخ و زمان در حافظه خود ثبت کند. ازاین طریق می توانید میزان فشار خون خود را در یک ساعت مشخص در طول هفته وماه با هم مقایسه کنید و در صورت متغیر بودن به پزشک مراجعه کنید.

در این فشارسنج ها باتری های شارژی و غیر شارژی قرار داده شده است و شما مجبور هستید بعد از مدتی آن را تعویض کرده و یا شارژ کنید. نشانگر باتری بر روی صفحه نمایش نشان داده می شود.

برخی از این فشار سنج های دیجیتال قابلیت اتصال به گوشی همراه از طریق بلوتوث یا وایفای را در خود جای داده اند و اطلاعات را به صورت بی سیم به گوشی همراه شما مخابره کرده و بعد از تجزیه و تحلیل در اختیار شما قرار می دهند. این مدل ها تازه وارد بازار شده اند و قیمت آنها بالا است. در بخش تکنولوژی سایت بورسیکا، بیشتر با این نوع فشار سنج ها آشنا می شویم.

در هنگام خرید یک فشار سنج به موارد زیر دقت کنید.
کاف فشار سنج کیسه ای پلاستیکی است که به دور عضوی بسته می شود و باافزایش حجم هوای درونی عضو را در بر می گیرد و از عبور خون از رگهای آن عضو جلوگیری می کند. اندازه کاف فشارسنج بسیار مهم است، این کاف باید اندازه بازوی شما باشد اگر این اندازه برای شما مناسب نباسد ممکن است در هنگام نشان دادن فشار خون دچار مشکل شود.

صفحه نمایش آن باید با کیفیت بوده و یک فرد بتواند به آسانی اعداد روی آن رابخواند.

در صورت استفاده از مدل های قدیی تر باید به آسانی بتوانید صدای قلب خود را از طریق استتوسکوپ بشنوید.

قیمت یک عامل مهم در خرید این وسیله به حساب می آیند. فشار سنج نیز مانند وسایل دیگر دارای محدوده ی قیمتی متفاوت است و مدل های گران تر ممکن است بهتر و دقیق تر باشند و طول عمری بیشتری داشته باشند.

زمانی که فشارسنج مورد نظر خود را تهیه کردید آن را نزد پزشک خود ببرید تا در مورد استاندارد بودن و طرز استفاده از آن به شما کمک کند و این کار را هر سال یک بار انجام دهید.

برای اینکه عدد نشان دهنده از دقت بالاتری برخوردار باشد بهتر است به نکات زیر توجه کنید:

بعد از غذا خوردن و یا استفاده از کافئین و محصولات تنباکویی اندکی صبر کنید و سپس از این دستگاه استفاده نمایید.
به دستشویی بروید و مثانه خود را خالی کنید.
برای ۳ تا۵ دقیقه صبر کنید و با کسی حرف نزنید.
دست چپ خود را بر روی یک میز قرار داده و بنشینید.
در این شرایط شما برای اندازه گیری میزان فشار خون خود آماده هستید.

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد