راهنمای تخصصی خرید دوربین‌های کامپکت (قسمت اول)

0 1,004

محبوبیت دوربین‌های کامپکت (compact system cameras) از زمانی که پاناسونیک در سال ۲۰۰۸ اولین مدل آن را ارائه کرد، روزبه‌روز بیشتر می‌شود. به‌طوری‌که امروزه برندهایی مانند سونی،Canon و Nikon توانسته‌اند مدل‌های متنوعی را به بازار عرضه کنند. دوربین‌های کامپکت را دوربین‌های بدون آینه (Mirrorless) نیز می‌گویند.

امروزه دوربین‌های دیجیتال کامپکت بسیار کاربردی هستند و موردتوجه بسیاری از کاربران قرار گرفته‌اند. این دوربین­ها قابلیت عکاسی باکیفیت و حرفه‌ای را در کنار یک دوربین سبک و قابل‌حمل ارائه می‌دهند. دوربین‌های کامپکت توسط شرکت‌های مختلف ارائه‌شده و کارایی‌های متفاوتی دارند؛ بنابراین ممکن است در هنگام خرید آن دچار مشکل شوید. در این مطلب قصد داریم یک راهنمای جامع، مفید و کاربردی در مورد خرید دوربین‌های دیجیتال کامپکت به شما همراهان عزیز ارائه دهیم.

در ابتدا آن چیزی که اهمیت دارد و بر انتخاب شما تأثیر بسیار زیادی می‌گذارد میزان بودجه، تخصص عکاسی شما، چگونگی استفاده از دوربین و هدف شما از خرید این دوربین‌ها است. پس بهتر است میزان استفاده و هدف خود را مشخص کرده و محدوده پولی خود را تعیین کنید با توجه به معیارهای زیاد و از بین مدل‌های مختلف و متنوع، یک نمونه خوب و کاربردی را انتخاب نمایید.

در این قسمت ما به بررسی انواع دوربین‌های کامپکت می‌پردازیم و در مطلب بعدی معیارهایی جهت خرید آن ارائه می‌دهیم.

انواع دوربین‌های کامپکت:

دوربین‌های کامپکت بدنه کوچکی دارند، به‌راحتی قابل‌حمل می‌باشند و شاید قبل از ظهور گوشی‌های هوشمند، این دوربین‌ها یکی از پرطرفدارترین دوربین‌های شخصی به‌حساب می‌آمدند، امروزه گوشی‌های هوشمند با دوربین‌های باکیفیتی ارائه می‌شوند و تقاضا برای دوربین‌های کامپکت کم شده است، اما باوجود قابلیت‌های پیشرفته‌ای که در آن وجود دارد بسیاری از افراد از این دوربین‌ها استفاده می‌کنند و ترجیح می‌دهند عکس‌های خود را باکیفیت بهتر و به‌وسیله دوربین عکاسی ثبت کنند.

 

دوربین اولترا کامپکت سونی

دوربین‌ها اولترا کامپکت (UltraCompact Camera)

اول چیزی که در این دوربین نظر کاربر را به خود جلب می‌کند اندازه کوچک و جمع‌وجور آن است. این دوربین بیشتر مناسب افراد آماتور هستند و به‌نوعی دوربین‌های رده پایین مدل کامپکت به‌حساب می‌آیند. نسبت به گوشی‌های موبایل قوی‌تر بوده و در بیشتر آن‌ها وایفای داخلی وجود دارد. با استفاده از وایفای می‌توانید عکس‌ها را به اشتراک گذاشته و یا برای انتقال اطلاعات از آن کمک بگیرید.

صفحه‌نمایش روی دوربین باعث می‌شود بادید بهتر و بیشتری عکاسی کنید. بیشتر این صفحه‌نمایش‌ها به‌صورت لمسی هستند، قابلیت زوم اپتیکال (۳ برابر) در این مدل‌ها باعث می‌شود که در مقابل دوربین‌های گوشی همراه سبقت گرفته و موردتوجه قرار گیرد. البته تنظیمات دستی در این مدل‌ها محدود می‌باشد.

 

دوربین کامپکت مناسب سفر

دوربین‌های کامپکت با زوم چند برابر مناسب سفر

قابلیت زوم اپتیکال (بیشتر از ۱۰ برابر) در این مدل‌ها چند برابر مدل قبلی است. شما به‌راحتی می‌توانید از میان محصولات مختلف دوربین‌های باکیفیتی را مشاهده کنید که باقابلیت زوم ۲۰ برابر، آن‌قدر کوچک و ظریف ساخته‌شده‌اند که به‌راحتی در جیب جای می‌گیرند و مناسب سفر هستند. در این مدل‌ها از جی‌پی‌اس داخلی استفاده شده است که موقعیت فیزیکی را در زیر عکس ثبت می‌کند؛ اما در هنگام استفاده از این قابلیت مراقب باتری دوربین خود باشید تا شما را جا نگذارد.

شما می‌توانید به‌راحتی آن را در سفرهای تفریحی، مناظر دوردست و جاذبه‌های طبیعی مورداستفاده قرار دهید اما تنظیمات دستی در آن محدود است. از آنجایی که این دوربین‌ها برای سفر طراحی شده‌اند در آن‌ها از لرزش گیر تصویر استفاده شده است. با استفاده از وایفای می‌توانید عکس‌ها را به اشتراک گذاشته و یا برای انتقال اطلاعات از آن کمک بگیرید.

البته اندازه سنسور آن کوچک است و درنهایت بر روی کیفیت عکس تأثیر می‌گذارد. بااین‌حال با توجه به قابلیت‌هایی که ارائه می‌دهد و قیمت مناسبی که دارد، یک گزینه خوب محسوب می‌شود.

 

دوربین کامپکت سوپر زووم المپیوس

بیشتر بخوانید: کانن در مقابل نیکون؛ مقایسه سیستم‌های DSLR

 

دوربین‌های کامپکت سوپر زوم

این دوربین‌ها ازنظر ظاهری و ویژگی‌ها، بین دوربین‌های کامپکت و دوربین‌های DSLR قرار دارند. این دوربین برای افراد نیمه حرفه‌ای مناسب است و شما می تونید از آن برای عکس‌برداری از صحنه‌های ورزشی استفاده کنید. در آن از لرزش گیرهایی استفاده شده است تا مانع از تاری تصویر شود. قدرت بزرگنمایی آن‌ها بیشتر از ۲۰ برابر است و بدنه آن‌ها محکم می‌باشد. در این دوربین می‌توانید از تنظیمات دستی کامل بهره ببرید و در حالت ویدئوئی می‌توانید باکیفیت فول اچ دی فیلم‌برداری کنید. در این مدل نیز از وایفای داخلی برای به اشتراک گذاری تصاویر و انتقال اطلاعات استفاده می‌شود. یکی از فاکتورهای مهمی که در خرید این دوربین‌ها اهمیت دارد سرعت لنز است.

 

دوربین کامپکت مقاوم فوجی فیلم

دوربین‌های کامپکت مقاوم

این دوربین‌ها همان‌طور که از نامشان مشخص است در برابر آب، ضربه، گردوغبار و یخ‌زدگی مقاوم‌تر هستند و از این طریق مانع آسیب رسیدن به سیستم اصلی خواهند شد. شما می‌توانید به‌وسیله دستکش و یا در محیط‌های زیر آب به‌راحتی از این دوربین‌ها استفاده کنید، تمامی درزها و شکاف‌های این دوربین مسدود شده است. با توجه به قابلیت‌های ذکر شده، وزن آن‌ها اندکی بیشتر است. در بیشتر این مدل‌ها از قابلیت‌هایی مانند عمق سنج، قطب‌نما و جی‌پی‌اس استفاده شده تا در محیط‌های زیر آب نیز به‌راحتی بتوانید عکس‌برداری کرده و مسیر را تشخیص دهید.

این دوربین‌ها ممکن است ازنظر قابلیت‌های و ویژگی‌های داخلی نسبت به مدل‌ها دیگر اندکی پایین‌تر باشند اما ویژگی‌ها و مشخصات ظاهری آن‌ها بسیار بالاتر بوده و بدنه بسیار باکیفیت‌تر و مقاوم‌تری دارند. مثلاً قابلیت زوم کمتری دارد؛ و تنها می‌توانند کمتر از ده برابر زوم اپتیکال انجام دهند و تنظیمات دستی در آن‌ها بسیار محدود است.

 

دوربین کامپکت پیشرفته کانن

دوربین‌های کامپکت پیشرفته

مشخصه بارز و اصلی در این دوربین‌ها اندازه سنسور بزرگ‌تر می‌باشد که در حالت میانگین ۴۰ میلی‌متر مربع است (این اندازه در دسته‌های قبلی به طور متوسط ۲۵ میلی‌متر مربع بود). درنتیجه نور بیشتری در عکس می‌گیرد و درنهایت تصویر باکیفیت‌تری ایجاد می‌کند؛ بنابراین در محیط‌های کم‌نور به‌راحتی می‌توانید عکس‌برداری کنید. کیفیت تصویربرداری آن فول اچ دی است و منظره یاب داخلی در آن به کار گرفته شده است. در این دوربین قدرت بزرگنمایی کمتر است اما دیافراگم و اپتیک فوق‌العاده‌ی دارد که برای کاربران حرفه‌ای بیشتر موردتوجه قرار می‌گیرد. است. در این دوربین می‌توانید از تنظیمات دستی کامل بهره ببرید. علاوه بر ویژگی‌های داخلی، بدنه نیز کیفیت ساخت بالاتری دارد و باتری به کار رفته آن ظرفیت بیشتری در خود جای داده است.

منبع: بلاگ بورسیکا

 

در بورسیکا بخوانید: بهترین دوربین‌های با قابلیت وای‌فای ۲۰۱۸

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد