راهنمای خرید دوربین‌های دیجیتال

0 1,001
بدنبال چه نکاتی باشیم و از چه مواردی دوری کنیم؟

اگر شما در این صفحه وب هستید و این مطلب را می خوانید، حتما از آن دسته افرادی هستید که می خواهید فراتر از گوشی همراهتان حرکت کنید و به وسیله یک دوربین حرفه ای، عکس های زیبایی ثبت کنید. این یک حرکت جسورانه است و من به شما تبریک می گویم.

اما در میان انبوهی از این مارک ها با قابلیت ها و قیمت های متفاوت، انتخاب یک دوربین خوب، کار بسیار سختی است، در این مطلب سعی می کنیم که این مراحل را در کنار هم مرور کنیم تا بتوانید انتخاب عاقلانه ای داشته باشیم. هدف ما تایید یک مدل خاص و رد کردن مدل ها و مارک های دیگر نیست، بلکه فقط مواردی را که باید به آن دقت کنید و مواردی که باید از آن اجتباب کنید را شرح می دهیم. پس ما همراه باشید:

در ابتدا باید به این سوال پاسخ دهید، آیا شما واقعا به یک دوربین جداگانه نیاز دارید؟

طبیعی است هنگامی که شما در اینترنت به دنبال راهنمای خرید یک دوربین هستید، حتما چنین نیازی را در خود احساس کرده اید. اما با این حال باید به یقین بیشتری برسید. گوشی های هوشمند امروزی به راحتی می توانند فیلم ها و عکس های با کیفیتی را ثبت کنند. اگر شما می خواهید دوربین جداگانه ارزان قیمتی بخرید، بهتر است به همین گوشی های هوشمند اکتفا کنید. بنابراین در ابتدا مطمئن شوید که هدفتان چیست و واقعا چقدر بودجه برای دوربین تان کنار گذاشته اید.

چه نوع دوربینی بخریم؟

همه ما اولین جوابی که در ذهنمان نقش می بندد عدد مگاپیکسل دوربین است. اما بهتر است این عدد را فراموش کنیم، زیرا مگا پیکسل ها معرف خوبی برای کیفیت دوربین ها نیستند. در عوض بر روی سایز فیزیکی سنسورها تمرکز کنید.این عاملی است که بیشترین تاثیر بر روی کیفیت تصویر دارد و هر چه بزرگتر باشد بهتر است. سنسورها معمولاً گران‌ترین قسمت هر دوربینی هستند و دوربین‌های با سنسور بزرگ‌تر قیمت بالاتری هم دارند. به همین دلیل یک دوربین با سنسور ۱/۲٫۳ اینچی گران‌قیمت پیدا نمی‌کنید و قادر نخواهید بود یک دوربین ارزان‌قیمت با سنسور فول‌فریم نیز خریداری کنید. در همین راستا بیاید دونوع دوربین را بررسی کنیم: دوربین های عکاسی کامپکت (جمع و جور) و دوربین های عکاسی با قابلیت تعویض عدسی.

 

در بورسیکا بخوانید: آشنایی با انواع دوربین‌های دیجیتال (قسمت اول)

 

دوربین های کامپکت (جمع و جور) دوربین های کوچکی هستند که قابلیت تعویض لنز ندارند و عموما دارای یک لنز ثابت و یا یک لنز زوم کوچک با فواصل کانونی متغیر می باشند. سنسور آنها معمولا کوچکتر از سایر انواع دوربین های عکاسی است. اگر می خواهید این نوع دوربین را انتخاب کنید و انتظار دارید کیفیت آن بیشتر از گوشی های هوشمند باشد بهتر است از مدل هایی با سایز سنسور بزرگتر از یک اینچ انتخاب کنید (Sony RX100 series ،Canon G7 X ،Panasonic ZS100 ،etc). ویژگی های اصلی آن ها شامل کاربرد ساده، کوچک بودن، قابلیت حمل راحت و سرعت عمل در عکاسی است. دوربین های کامپکت علاوه بر کاربردهای عمومی برای افراد غیرحرفه ای، مورد توجه بعضی از عکاسان حرفه ای خصوصا عکاسان خبری (فوتوژورنالیست ها) می باشد.

دوربین های عکاسی با قابلیت تعویض لنز (ILC Interchangeable Lenz Cameras) با توجه به برچسب قیمتی خود عموما انتخاب عکاسان نیمه‌حرفه‌ای (Consumer)، دانشجویان یا به عنوان دوربین دوم برای عکاسان حرفه‌ای مصرف می‌شوند. یکی از مهم ترین مزایا دوربین ها با لنز تعویض پذیر، عملکرد و کیفیت تصویر در آنها است. فوکوس اتوماتیک سریع، شات های تقریبا بدون تاخیر در این مدل ها وجود دارد و هر نوع تنظیمات دستی را می توانید اعمال کنید. دوربین های عکاسی با قابلیت تعویض لنز به دو دسته تقسیم می شوند: بدون آینه و DSLR (دوربین عکاسی تک عدسی انعکاسی دیجیتال).

در دوربین ها DSLR قابلیت تعویض لنز وجود دارد و همچنین عکاس می تواند از داخل منظره یاب (Viewfinder) کادر تصویر خود را قبل از ثبت عکس ببیند. این دوربین ها طول عمر باطری شان بیشتر است و در هنگام عکس گرفتن از صحنه های ورزش و اکشن فوکوس بهتری دارند.

در دوربین های با قابلیت تعویض لنز بدون اینه، در مسیر عبور نور تا سنسور، آینه ای جهت رسیدن نور به منظره یاب وجود ندارد و منظره یاب آنها بصورت الکترونیکی کار می کند. در این دوربین ها شما تجربه شگفت انگیزتری دارید و می توانید از صفحه نمایش LCD برای دیدن سوژه استفاده کنید، برخلاف DSLR که از منظره یاب استفاده می کند. این دوربین ها نسبت به دوربین های حرفه ای کوچکتر، سبک تر و از نظر مکانیکی ساده تر هستند. معمولا به علت عدم وجود آینه متحرک از قابلیت سرعت بالاتری در حالت شاتر پیوسته برخوردارند. این دوربین ها در سالهای اخیر محبوبیت زیادی پیدا کرده اند و استفاده از آنها بطور روز افزونی در حال گسترش است.

تا اینجا یک دید کلی نسبت به دوربین ها پیدا کردیم و می توانیم بسته به نیاز و بودجه ای که داریم آنها را انتخاب کنیم. در همین راستا سعی کنید که از نمایندگی ها مجاز این کالاها را بخرید. اگر یک مارک خوب با قیمت پایین به شما پیشنهاد شد حتما به سازنده و کیفیت آن شک کنید. محصولات فیک ظاهری کاملا مشابه محصولات اورجینال را دارند. به همین دلیل باید ضمانت نامه و شماره سریال دوربین را چک کنید و مطمئن شوید تمام لوازم جانبی دوربین، در جعبه اش موجود است.

منبع: بلاگ بورسیکا

 

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید دوربین‌های کامپکت (قسمت دوم)

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد