راهنمای خرید سینمای خانگی (قسمت دوم)

0 964

 

در مطلب پیشین به یک توضیح کوتاه در مورد سینمای خانگی و چند مورد ابتدایی در مورد نحوه انتخاب آن‌ها پرداختیم، در این مطلب نیز قصد داریم تا توضیحات کامل‌تری در این باره ارائه دهیم. اگر قسمت قبلی این مطلب را نخوانده‌اید، می‌توانید آن را از این‌جا بخوانید.

۱.ساب ووفر:

ساب ووفر صدای بم کنترل‌شده‌ای با نوسانات صحیح ایجاد می‌کند، درواقع کاری را که اسپیکرها نمی‌توانند انجام دهند به‌وسیله ساب ووفر انجام می‌شود.

۲.گیرنده یا رسیور سینمای خانگی:

رسیور موجود در این سینمای خانگی سیگنال‌های ورودی مختلف دستگاه را دریافت می‌کند و درواقع به‌نوعی وظیفه ماهواره‌ها و VCR ها را بر عهده دارد. تفکیک صداها به‌وسیله گیرنده صوتی/تصویری Audio/Video Receiver انجام می‌شود.

این بخش درواقع مغز پشت سیستم است. گیرنده باید سیگنال‌های صوتی تلویزیون را دریافت، تفسیر و سپس پردازش کرده و آن را به مقصد نهایی بفرستد (تلویزیون و بلندگوها). شما می‌توانید از یک گیرنده AV با ۵ کانال و یک ساب ووفر استفاده کنید. رسیور از ورودی‌های صوتی و تصویری تشکیل‌شده است که برای پخش DVD یا VCR، رمزگشایی صدای اطراف، پیش تقویت‌کننده، تقویت‌کننده قدرت برای هر کانال صوتی و همچنین خروجی‌هایی برای اسپیکرها، تلویزیون یا پروژکتور استفاده می‌شود.

  • داده‌های صوتی را به‌خوبی تفسیر کرده و برای هر بلندگو یک کانال در نظر می‌گیرد.
  • اطلاعات را به بلندگوهای سیمی و یا بی‌سیم می‌فرستد.
  • در صورت اتصال وایرلس قادر است هر محتوایی را پخش کند.
  • قابلیت پخش دیسک‌های Blu-ray دارد. البته این پخش‌کننده از فرمت‌های خاصی پشتیبانی می‌کند بنابراین مطمئن شوید که فرمت موردنظرتان توسط گیرنده یا رسیور پشتیبانی می‌شود.

Blu-ray: پخش‌کننده بلوری یک مسئله مهم و کاربردی در این سیستم است. این سیستم‌ها از همه فرمت‌های تصویری و صوتی مانند Dolby TrueHD و DTS-HD Master پشتیبانی می‌کنند. بهتر است سیستم شما از فرمت Ultra HD 4k پشتیبانی کند تا در آینده دچار مشکل نشوید. اگر شما دارای یک دستگاه نمایشگر با قابلیت سه بعدی هستید، ممکن است بخواهید یک پخش‌کننده Blu-ray با قابلیت سه بعدی تهیه کنید تا از تماشای فیلم‌های D 3 در خانه لذت ببرید.

نکته: در بخش توضیحات محصول، فرمت‌های صوتی و تصویری‌ای را که سیستم پشتیبانی می‌کند، مشاهده نمایید. بهتر است سیستمی بخرید که با فرمت‌های به‌روز سازگار است.

۳.تعداد پورت‌ها و کانال‌های ارتباطی

هر چه قدر تعداد درگاه‌های دستگاه شما بیشتر باشد شما می‌توانید از آن‌ها برای اتصال با سایر وسایل استفاده کنید و قدرت انتخاب شما بیشتر است؛ بنابراین بهتر است به پورت‌های ورودی و خروجی آن دقت کنید. حتی اگر قصد استفاده از یک سیستم بلندگو۵.۱ کانال را دارید، بهتر است یک گیرنده ۷.۱ کانال تهیه کنید تا بتوانید در آینده آن را ارتقا دهید.

سه راه برای انتقال صدای دیجیتال استفاده می‌شود، برخی از کابل HDMI و برخی از کابل کواکسیال و اپتیکال استفاده می‌کنند. کابل HDMI هم‌صدا و هم تصویر منتقل می‌کند اما کابل اپتیکال و کواکسیال صدای دیجیتال را منتقل می‌کنند. جنس کواکسیال از سیم‌های مسی است، اپتیکال نیز همانطور که از اسم آن مشخص است، یک کابل نوری است.

برخی از این دستگاه‌ها از طریق پورت HDMI به تلویزیون متصل کمی شوند. وظیفه HDMI این است که کاربر بتواند دستگاه پخش‌کننده دیگری را به پخش‌کننده اصلی وصل کرده و در صورت نیاز تصویر را بین آن‌ها سوئیچ کند. خروجی را هم می‌توان به دو تلویزیون یا دو ویدئو پروژکتور و یا یک تلویزیون و یک ویدئو پروژکتور متصل کرد. در صورت فقدان HDMI از ورودی‌های صدای دیجیتال اپتیکال و کواکسیال استفاده می‌شود.

کیفیت و وضوح صدا در کابل HDMI بیشتر است و آن هم به دلیل پهنای باند بیشتر آن می باشد. سیستم های با کانال ۷.۱ توسط کابل اپتیکال پشتیبانی نمی شوند.

USB برای اتصال دستگاه با کامپیوتر استفاده می‌شود، علاوه بر این می‌توانید حافظه خارجی مانند فلش مموری خود را به آن متصل نمایید تا فایل‌های صوتی با فرمت MP3 را از طریق فلش مموری پخش شود.

پورت لن Ethernet برای اتصال سیستم به اینترنت است که درواقع می‌توانید به‌صورت سیمی سیستم را به اینترنت متصل کرده و از آن استفاده نمایید. ورودی مموری کارت SD/MMC هم روش دیگری برای پخش کردن فایل‌های صوتی است.

ورودی FM نیز امکان دسترسی به رادیو را فراهم کرده است و کاربر می‌تواند برای دریافت امواج رادیویی نیز از آن استفاده کند. خروجی میکروفن نیز برای استفاده از قابلیت‌های مانند میکروفون و قابلیت کارائوکه در برخی از سیستم‌ها قرار داده‌شده است.

کارائوکه: با استفاده از سیستم کارائوکه می‌توانید تمرین موسیقی انجام دهید. این ویژگی برای افراد مبتدی و حرفه‌ای علاقه‌مند به خوانندگی بسیار مفید و سرگرم‌کننده است. به‌راحتی آهنگ‌های بی‌کلام را به‌وسیله سیستم اجرا کرده و متن آهنگ موردنظر را با میکروفن بخوانید، در این صورت صدای شما ضبط خواهد شد. کارائوکه از دو کلمه ژاپنی  kara به معنی خالی و oke به معنی ارکستر تشکیل‌شده است.

۴.قابلیت اتصال به بلوتوث و وایفای و NFC:

از طریق بلوتوث می‌توانید دستگاه را به گوشی‌های هوشمند خود متصل کرده و ویدئوها و فایل‌های صوتی داخل گوشی‌تان را از طریق این سینمای خانگی پخش کنید. علاوه بر این درصورتی‌که رسیور با بلوتوث و یا وایفای سازگار باشد می‌توانید به سایر بلندگوهای متفرقه وصل شده و موزیک موردعلاقه‌تان را از این طریق پخش کند.

برخی از این سیستم‌ها به‌صورت سیمی و برخی دیگر به‌صورت وایفای به اینترنت متصل می‌شوند، نمونه‌های جدید قابلیت اتصال به اینترنت از طریق وایفای و استفاده از سرویس‌هایی مانند شبکه‌های اجتماعی، مشاهده فیلم‌ها به‌صورت آنلاین و مشاهده عکس‌ها و گوش کردن به موسیقی را در خود جای داده‌اند.

۵.ریموت و کنترل از راه دور در سینمای خانگی

وقتی تمامی تجهیزات سینمای خانگی را در کنار هم قرار دادید بهتر است به فکر یک ریموت و کنترل از راه دورباشید تا به‌راحتی بتوانید سیستم خود را تحت کنترل بگیرید. نمونه‌های ابتدایی آن، از ریموت های ساده برای کنترل میزان صدا و سایر قابلیت‌ها استفاده می‌کنند. اما نمونه‌های پیشرفته‌تر قابلیت اتصال به گوشی هوشمند را در خود جای داده‌اند و این‌گونه می‌توانید از طریق گوشی هوشمندتان عملکرد دستگاه را کنترل کرده و از امکانات آن لذت ببرید.

سینما خانگی را به چه منظوری تهیه می‌کنید؟

بعد از اینکه با مفاهیم و تجهیزات آن آشنا شدید، باید این مسئله را روشن کنید که سینما خانگی را برای چه‌کاری تهیه می‌کنید؟ آیا در طول شبانه‌روز بیشتر فیلم می‌بینید و یا ترجیح می‌دهید از آن برای گوش کردن موسیقی استفاده کنید؟ و یا از هر دو به ‌یک میزان بهره می‌برید. اگر بیشتر به تماشای فیلم‌ها و سریال‌ها می‌نشینید بهتر است توجه بیشتری به اسپیکر مرکزی داشته باشید تا تن‌ها صدای شما هماهنگ‌تر باشد و ساب ووفر شما نیز اهمیت دارد؛ اما اگر بیشتر آهنگ گوش می‌دهید اسپیکرهای چپ و راست اهمیت بیشتری دارند. در صورت استفاده معمولی تمام تجهیزات را در حد نرمال تهیه کنید.

هزینه:

یکی از موارد مهم که در خرید شما تأثیر می‌گذارد میزان بودجه شما است. در بازار برندهای مختلف، مدل‌های متفاوتی از سینمای خانگی را ارائه می‌دهند که شما می‌توانید با مشخص کردن رنج قیمت و انتخاب چند مورد مناسب، با توجه با سایر ویژگی‌ها در آن‌ها تصمیم گرفته و درنهایت یک مدل را انتخاب کنید.

سهولت نصب:

سهولت نصب و راه‌اندازی این سیستم یکی دیگر از مواردی است ک باید به آن توجه شود. در صورت خریداری یک سیستم خانگی، باید به‌راحتی بتوانید آن را نصب کنید و بدون آسیب رساندن به دیوار یا وسایل خانه، آن را راه بیندازید. رابط کاربری آسان نیز یکی از مواردی است که باعث سهولت استفاده و لذت کاربر خواهد شد و او را از خرید پشیمان نمی‌کند.

 

منابع:

www.hometheaterreview.com

www.worldwidestereo.com

www.axiomaudio.com

www.asiansinamerica.org

www.bang-olufsen.com

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد