راهنمای خرید ماشین ظرفشویی

1 1,248

این روزها در بین انواع مختلف لوازم خانگی که در آشپزخانه وجود دارند، ماشین ظرفشویی یکی از محبوبترین ها است. بعد از صرف غذا، حتی فکر شستن ظرف‌ها نیز آزاردهنده است، اینجاست که نقش مهم ماشین ظرفشویی در خانه احساس می‌شود. با استفاده از ظرفشویی، ظرف ها با آب کم‌تری شسته شده و همچنین احتمال شکستن آنها در حین فرآیند شستن نیز از بین می‌رود. در مقاله زیر می‌خواهیم شما را با ویژگی‌های یک ماشین ظرفشوییِ خوب آشنا کنیم.

ماشین ظرفشویی چیست؟

ماشین ظرفشویی توسط خانم ژوزفین کاکرن در سال ۱۸۸۶ اختراع و در سال ۱۸۹۳ در نمایشگاه جهانی شیکاگو به نمایش گذاشته شد. ماشین ظرفشویی عملکرد و ظاهری تقریبا مشابه ماشین لباسشویی دارد. بدین صورت که ظروف کثیف را در قفسه‌های آن چیده و کمی پودر مخصوص یا قرص شوینده‌ی مخصوص ماشین ظرفشویی را در محفظه مورد نظر می‌ریزیم، بسته به میزان و نوع  کثیفیِ ظرف‌ها، برنامه شستشوی مورد نیاز را انتخاب کرده و اجازه می‌دهیم تا دستگاه ظرف‌ها را تمیز و خشک به ما تحویل بدهد. در توضیح بیشترِ نحوه شستن ظروف باید بگوییم که آب با فشار توسط بازوهای آب‌پاش روی ظرف‌ها ریخته می‌شود. بعد از پایان زمان شستشو، آبِ کثیف تخلیه شده و ظروف با آب تمیز آبکشی می‌شوند. در پایان اگر برنامه شستشوی انتخاب شده شامل خشک کردن ظروف باشد، با استفاده از گرمای بالا و بخار، ظروف را خشک می‌کند.

قوانین خرید یک ظرفشویی

کدام ماشین ظرفشویی مناسب شماست؟

وقتی صحبت از خرید ماشین ظرفشویی به میان می‌آید، مهم‌ترین پرسشی که باید در ذهن داشته باشید این است که آیا خانواده پرجمعیتی دارید؟ یا در طول یک روز تعداد ظروف زیادی کثیف می‌کنید؟ یا برعکس، خانواده‌ای کم جمعیت هستید و زیاد از ظرفشویی استفاده نمی‌کنید؟ آیا می‌خواهید ظروف بزرگ مانند قابلمه و ماهی‌تابه را هم در ظرفشویی بگذارید؟ آیا می‌خواهید ظرف کودک یا نوزاد خود را در ظرفشویی قرار دهید؟ اگر برای این پرسش‌ها هنوز پاسخ مشخصی ندارید پیشنهاد می‌کنیم عجله نکنید. سعی کنید مطمئن شوید که چه توقعاتی از ظرفشویی خود دارید، سپس اقدام به یک خرید هوشمندانه کنید.

سعی کنید مدل‌های به روز را انتخاب کنید چرا که قرار است چند سالی از ماشین ظرفشویی خود استفاده کنید

چقدر می‌خواهید هزینه کنید؟

باید بدانید که چقدر می‌توانید برای یک ماشین ظرفشویی هزینه کنید. اگر بودجه شما فقط به اندازه خرید یک ظرفشویی معمولی است نباید سمت ظرفشویی‌های صفحه LED، لمسی یا مدل‌هایی که دارای قابلیت اتصال به گوشی(برای اطلاع از شروع یا پایان کار) هستند بروید. این مدل‌ها مشخصا دارای قیمت بالاتری هستند.

انواع ماشین ظرفشویی

ماشین‌های ظرفشویی در سه نوع رومیزی، ایستاده و توکار وجود دارند. براساس نیاز و سلیقه خود می‌توانید از بین مدل‌های مختلف یکی را انتخاب کنید. در ادامه توضیحات کامل‌تری را در این باره ارائه می‌کنیم.

ظرفشویی رومیزی

ماشین ظرفشویی رومیزی

این مدل ظرفشویی‌ها بر روی کابینت آشپزخانه قرار می‌گیرند و حتی می‌توان لوله تخلیه‌ی آنها را در سینک ظرفشویی قرار داد. ظرفشویی‌های رومیزی جای کمتری در آشپزخانه اشغال می‌کنند و به همین دلیل مناسب آشپزخانه‌های کوچک هستند. همچنین از این مدل به دلیل داشتن قابلیت شستشو با آب سرد می‌توان برای شستن میوه و سبزی نیز استفاده کرد. به طورکلی ظرفشویی رومیزی مناسب خانواده‌های کم جمعیت است و اگر در پایان روز ظرف‌های زیادی برای شستشو دارید این مدل مناسب شما نخواهد بود. ظرفیت این مدل‌ها معمولا ۶ یا ۸ نفره ذکر می‌شود.

ظرفشویی ایستاده

ماشین ظرفشویی ایستاده

ظرفشویی‌های ایستاده که تقریبا به اندازه ماشین لباسشویی جا می‌گیرند، محبوب‌ترین نوع در بین خانواده‌های ایرانی هستند. این مدل‌ها در ظرفیت‌های ۱۲ تا ۱۶ نفره موجود بوده و برای خانواده‌های پرجمعیت مناسب هستند.

ظرفشویی توکار

ماشین ظرفشویی توکار

این مدل ظرفشویی‌ها تازه در بازار ایران جا باز کرده‌اند اما در ایالات متحده و اروپا محبوب‌ترین نوع ماشین ظرفشویی محسوب می‌شوند. این مدل‌ها، هم اندازه‌ی ظرفشویی‌های ایستاده‌اند. اگر دوست دارید ظاهر آشپزخانه‌تان شیک و یکدست باشد این مدل بسیار مناسب است. همچنین در برخی مدل‌ها تمامی کلیدهای کنترلی در داخل و بالای درِ آن تعبیه شده‌اند که این به داشتن ظاهری کاملا ساده و زیبای این ماشین‌ها منجر شده است.

تنظیمات و ویژگی های ماشین ظرفشویی

ماشین‌های ظرفشویی مانند لباسشویی‌ها برنامه‌های شستشوی متعددی دارند.فرآیند شستشو و آبکشی در ظرفشویی‌ها باعث می‌شود تا حدود ۹۹.۹% از باکتری‌ها از بین بروند. در ادامه توضیح مختصری درباره هر کدام از برنامه‌های شستشو ارائه می‌کنیم.

انواع برنامه‌های ماشین ظرفشویی

  • تاخیر در شستشو: اگر به صرفه‌جویی در زمان و هزینه اهمیت می‌دهید در هنگام خرید به این برنامه توجه ویژه داشته باشید. با استفاده از این برنامه می‌توانید از ۱ تا ۲۴ ساعت شستشو را به تاخیر انداخته و شستن ظرف‌ها را به زمانی خارج از پیک مصرف برق موکول کنید.
  • برنامه اقتصادی: ماشین‌هایی که دارای این برنامه هستند می‌توانند ظرف‌ها را با مصرف انرژی و آب و زمان بسیار کم‌تری بشویند.
  • نیم شوی: یکی از برنامه‌های بسیار کاربردی ظرفشویی‌ها است. اگر تمام ظرفیت ظرفشویی شما پُر نشده و باید حتما ظرف‌ها شسته شوند، با استفاده از این برنامه می‌توانید ترتیب امور را بدهید. با این کار در مصرف آب و زمان صرفه‌جویی قابل توجهی خواهید کرد. معمولا در ظرفشویی‌های با ظرفیت ۱۲ نفره به بالا از این برنامه بیشتر استفاده می‌شود.
  • آبکشی اولیه: این برنامه زمانی استفاده می‌شود که تعدادی ظرف در ظرفشویی چیده‌اید اما نمی‌خواهید فعلا شسته شوند. با استفاده از این برنامه آن‌ها را اصطلاحا خیس می‌کنید تا بعدا بهتر شسته شوند. در این حالت مواد غذایی به ظرف نچسبیده و باعث خراب شدن ظروف یا اخلال در تمیزی نهایی آن‌ها نخواهند شد.
  • شستشوی سریع: گاهی شرایط به گونه‌ای است که شما زمان زیادی ندارید که بر اساس برنامه‌ی عادی دستگاه به شستشوی ظرف‌ها بپردازید. با استفاده از این برنامه در مدت زمان بسیار کمتری بین ۴۰ تا ۴۵ دقیقه ظرفها شسته و خشک می‌شوند. البته توصیه می‌شود که اگر زمان کافی برای شستشو دارید از این برنامه بصورت دائم استفاده نکنید.
  • تنظیم دمای آب: این برنامه به شما توانایی افزایش درجه حرارت آب را می‌دهد. این حالت برای زمانی که ظرف‌ها بیش از حد چرب هستند با ارزش خواهد بود.
  • شستن میوه: منظور از حالت شستن میوه در واقع شستشو با آب سرد است که می‌توان برای شستن میوه و سبزی‌ها نیز از آن استفاده کرد. همچنین این برنامه تاثیر بسیار خوبی در صرفه جویی مصرف آب دارد.
  • آبکشی اضافه: اگر میزان کثیفی ظروف زیاد باشد با استفاده از برنامه آبکشی اضافه این مشکل به راحتی قابل حل شدن است.
  • ضد باکتری: این برنامه بعد از اتمام کار ظرفشویی با استفاده از آب با درجه حرارت بسیار بالا یا اشعه ماوراء بنفش (UV)، ظروف و بدنه داخلی ظرفشویی را ضدعفونی می‌کند تا باکتری‌های احتمالی باقی مانده نیز از بین بروند.
  • براق کننده: برخی ماشین‌های ظرفشویی دارای سیستم براق کننده و برخی دیگر دارای محفظه‌ای مخصوص مایع براق کننده هستند. با استفاده از این ویژگی ظرف‌های شما بیش از پیش براق و زیبا خواهند شد.
  • شستشو با بخار: ظرفشویی‌های قدیمی‌تر از وجود سیستم بخارشوی بی‌بهره بودند. به همین دلیل می‌بایست قبل از قرار دادن ظروف در ماشین، آن‌ها را آبکشی اولیه می‌کردید یا با یک دستمال آن‌ها را تمیز می‌نمودید. سیستم بخارشوی این مشکل را به خوبی حل کرده است. بدین شکل که قادر است حتی ظروفی که کثیفی روی سطح آن‌ها خشک شده‌اند را نیز به خوبی تمیز کند.
  • حسگر: وجود حسگرهای تشخیص کثیفی ظروف و تنظیم شدت فشار آب و توان لازم برای شستن ظرف‌ها در ظرفشویی، به صرفه‌جویی در مصرف آب و انرژی منجر می‌شود.

سایر ویژگی ها

  • نمایشگر لمسی LED: کار کردن با این مدل ظرفشویی‌ها بسیار راحت است. البته وجود این نمایشگر زیبایی خاصی نیز به ظاهر یکدست بدنه‌ی آن‌ها می‌بخشد. مدل‌های نمایشگر لمسی نسبت به بقیه مدل‌ها گران قیمت‌تر هستند.
  • سروصدا: بیشتر شرکت‌های تولیدکننده سعی در هرچه کمتر کردن سروصدای ظرفشویی در هنگام کارکرد آن دارند. کم یا زیاد یودن این صدا به برند و مدلی که اتخاب می‌کنید بستگی دارد، اما به طور کلی سروصدای این دستگاه‌ها بین ۴۰ تا ۴۸ دسی بل است. ظرفشویی‌هایی که دارای موتور بدون تسمه هستند معمولا کمتر سروصدا ایجاد می‌کنند و می‌توانید ظرفشویی خود را شب‌ها روشن کنید و خواب راحتی داشته باشید.
  • سبدهای قابل تنظیم: با استفاده از این قابلیت می‌توان قابلمه و ظروف بلندتر را به راحتی در سبدها قرار داد. تنها کاری که لازم است انجام دهید، تنظیم ارتفاع سبدهاست.
  • تعداد سبدها: بدیهی است که هرچه تعداد سبدها بیشتر باشد، می‌توان ظروف بیشتری را در ظرفشویی قرار داد. همچنین برخی مدل‌ها دارای سبد مخصوص قاشق و چنگال و شیشه شیر کودک هستند. به طور کلی ظرفشویی‌ها دارای ۲ یا ۳ سبداند.
  • بازوی متحرک سبدها: برخی مدل‌ها دارای بازوهای متحرک در سبدها هستند. به این صورت که می‌توانید نحوه چینش سبدها را متناسب با ظرف‌ها تغییر دهید.
  • دفع پسماند غذا: ظرفشویی‌های جدید دارای فیلتری هستند که پسماند غذاها را در خود نگه می‌دارند. درواقع این فیلتر مانند فیلتر سینک معمولی آشپزخانه عمل می‌کند. با وجود این فیلتر دیگر نیاز نیست ظرف‌ها را کاملا از پسماند غذا پاک کنید.
  • برچسب انرژی: به خاطر داشته باشید که هنگام خرید ظرفشویی حتما به برچسب انرژی آن دقت کنید. کم مصرف‌ترین ظرفشویی‌ها دارای برچسب های A , +A ,A++ و A+++ هستند.
  • مصرف آب و زمان: برندهای مختلفِ ماشین‌های ظرفشویی، دارای مصارف متفاوت آب و زمان هستند. معمولا مصرف آب ظرفشویی‌ها بین ۷ تا ۱۵ لیتر است. البته ظرفشویی‌های رومیزی از ۷ تا ۸ لیتر و مدل‌های ایستاده و توکار از ۹ تا ۱۵ لیتر آب استفاده می‌کنند. زمان شستشو می‌تواند از ۴۰ دقیقه تا یک ساعت و چهل و پنج دقیقه متغیر باشد و این بستگی به برنامه شستشوی انتخابی شما دارد.
  • جنس بدنه: جنس بدنه داخلی ظرفشویی‌های قدیمی از پلاستیک بوده و برخی از برندها هنوز هم از این جنس برای بدنه داخلی استفاده می‌کنند. اما امروزه بسیاری از سازندگان از فولاد ضد زنگ در بدنه داخلی ظرفشویی استفاده می‌کنند. پرسشی که ممکن است ذهن شما را درگیر خود کند این است که تفاوت این دو جنس در چیست؟

  برای شروع باید گفت که وان‌های ضد زنگ در طول فرآیند شستشو عملکردی کم صدا و آرام‌تر از وان‌های پلاستیکی دارند. علاوه بر این، وان‌های فلزی بدون ایجاد خمیدگی و آسیب دیدن بدنه داخلی، گرما را بیشتر و بهتر در خود نگه می‌دارند. اما در نوع پلاستیکی ممکن است آسیب‌های احتمالی ناشی از حرارت بالا به وان وارد شود. اگرچه ظرفشویی‌های دارای وان فلزی از نوع پلاستیکی آن گران‌تر است. اما مدل‌های فلزی از نظر بهداشت در شستشو و همچنین صرفه‌جویی در انرژی بسیار بهتر عمل می‌کنند و در دراز مدت هزینه کمتری پرداخت خواهید کرد.

  • گارانتی و خدمات پس از فروش: ظرفشویی‌های بدون گارانتی نخرید! ظرفشویی از جمله وسایلی است که هر روز باید در حال کار کردن باشد. بنابراین هنگام خرید از داشتن گارانتی معتبر و خدمات پس از فروش آن اطمینان حاصل کنید.

نمک بریزید!

برخی ظرفشویی‌ها به نمک نیاز دارند و برخی ندارند. دفترچه راهنمای محصول خریداری شده را به دقت بخوانید. اگر در آن ذکر شده که از نمک مخصوص ظرفشویی استفاده شود، باید در محفظه مخصوص آن مقداری نمک بریزید. اگر ظرفشویی شما محفظه مخصوص نمک ندارد نگران نباشید. ظرفشویی شما دارای سیستم سختی‌گیر آب است که عملکردی مانند نمک دارد و  باعث بهتر شسته شدن ظرف‌ها می شود.

نتیجه گیری

ماشین ظرفشویی توکار

اگر می‌خواهید هنگام خرید ماشین ظرفشویی در بین ده‌ها برند، مدل و ویژگی گیج نشوید، پیشنهاد می‌کنیم حتما راهنمای بالا را به دقت مطالعه کنید. براساس ویژگی‌هایی که از یک ظرفشویی انتظار دارید مدل مناسبی را خریداری کنید و اجازه ندهید تعداد بالای ویژگی‌ها و برندها شما را سردرگم کنند. دقت کنید که بیشتر از کدام برنامه‌های شستشو استفاده خواهید کرد. از دیگر مسائلی که حتما باید به آن دقت شود برچسب انرژی است. مدل و برندی را انتخاب کنید که دارای بالاترین برچسب انرژی یعنی A باشد. بر اساس تعداد نفرات و مقدار ظرفی که معمولا در یک روز می‌خواهید در ظرفشویی قرار دهید ظرفیت مورد نیاز خود را انتخاب کنید. در پایان امیدواریم خرید مناسب و خوبی داشته باشید.

منبع: بلاگ بورسیکا

 

در بورسیکا بیشتر بخوانید: راهنمای تمیز کردن ماشین ظرفشویی
در بورسیکا بیشتر بخوانید: چه زمانی باید یک ماشین ظرفشویی جدید بخریم؟
دیدگاه‌های این پست
  1. راهنمای خرید ظرفشویی گفته:

    ممنون بابت مقاله تون بسیار مفید بود

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد