راهنمای خرید کارت گرافیک

0 958

اگر شما با سیستم کامپیوتری‌تان بازی‌های رایانه‌ای انجام می‌دهید؛ کارت گرافیک سیستم شما مهم‌تر از سی پی یو است. خرید یک کارت گرافیک فرایند سختی است که نیاز به مهارت دارد؛ شما باید ویژگی‌های مختلفی از جمله صفحه نمایش و رزولوشن، نوع بازی، منبع تغذیه و عوامل بسیار دیگری را  در نظر گرفته و یک کارت گرافیک مناسب سیستم کامپیوتری‌تان تهیه کنید. در این مطلب قصد داریم راهنمای خرید کارت گرافیک را به صورت کامل و  تخصصی شرح دهیم. با ما همراه باشید.

واحد پردازش گرافیکی (GPU) یا کارت گرافیک

در کنار پردازنده مرکزی (CPU)، واحد پردازش گرافیکی (GPU) یا همان کارت گرافیک، بیشترین تأثیر را بر عملکرد کامپیوتر شما دارد. کارت گرافیکی اطلاعاتی را بررسی می‌کند که کامپیوتر شما در حال کار بر روی تصاویر است و آن‌ها را به صفحه نمایش می‌فرستد. GPU قدرتمندتر، اطلاعات را سریع‌تر به نمایش می‌گذارد و تجربه بصری شما به طور کلی بهتر خواهد بود.

برای بیشتر مردم، بازی‌های رایانه‌ای سخت‌ترین و فشرده‌ترین وظیفه‌ای است که ما از کارت گرافیک سیستم خود انتظار داریم؛ بنابراین جای تعجب نیست که گیمرها ساعات و روزهای زیادی را صرف مطالعه و تحقیق در مورد کارت گرافیک می‌کنند و سعی دارند GPU سیستمشان را هر چند وقت یک بار و با توجه به نمونه‌های موجود در بازار ارتقا دهند. اگر گیمر نیستید ممکن است کارت گرافیک سیستمتان برای شما اهمیت چندانی نداشته باشد. با این حال افرادی که در زمینه‌هایی مانند ویرایش ویدئو فعالیت داشته و یا از نرم افزارهایی مانند اتوکد استفاده می‌کنند؛ باید از کارت گرافیکی مناسب و قوی بهره ببرند تا این وظایف در سیستمشان به سرعت اجرا شود. بنابراین انتخاب GPU، بخش مهمی از ساخت، خرید و یا ارتقاء کامپیوتر است.

اولین سؤالی که در هنگام خرید یک کارت گرافیک با آن مواجه هستیم این است که از سیستمتان برای چه کاری استفاده می‌کنید؟

بازی‌های رایانه‌ای

صنعت بازی‌های رایانه‌ای به کارت گرافیک‌های سریع‌تر و قوی‌تری نیاز دارد. بازی‌های رایانه‌ای امروزی از لحاظ پیچیده بودن و واقع گرایی فراتر از قبل بوده و برای اجرا در سیستم‌ها به کارت گرافیک قوی نیاز دارند. بنابراین اگر در حال جمع آوری یک سیستم کامپیوتری برای بازی‌های رایانه‌ای هستید؛ باید GPU مهم‌ترین بخش سیستم شما باشد. اجزا دیگری مانند رم و پردازنده نیز در عملکرد سیستم شما تأثیر می‌گذارند؛ اما یک پردازنده گرافیک ضعیف، شما را کاملاً ناامید می‌کند.

با این حال همه بازی‌ها به کارت گرافیک قوی نیاز ندارند. اگر به سبک خاصی از بازی‌ها علاقه دارید؛ بهتر است مشخصات بازی را مطالعه کرده و یک کارت گرافیک مناسب با آن تهیه کنید. البته این نکته را نیز در نظر داشته باشید که بازی‌های جدیدتری نیز وارد بازار خواهند شد.

ویرایش ویدئوها

وظایف دیگری که به کارت گرافیک قوی نیاز دارند؛ رندر سه بعدی (۳D Rendering) و ویرایش تصاویر و ویدئوها است. برنامه‌های کاربردی عالی مانند AutoCAD و Adobe Premiere Pro به کارت گرافیک قوی نیاز دارند. در صورتی که در این زمینه‌ها فعالیت دارید بهتر است در انتخاب کارت گرافیک خود بیشتر دقت کنید.

کاربران دیگر

اگر گیمر نیستید و یا برنامه‌های خاصی را روی سیستمتان اجرا نمی‌کنید؛ نیازی نیست بر روی کارت گرافیکتان سرمایه گذاری زیادی انجام دهید. اموری مانند مرور وب، مدیرت ایمیل و یا سایر وظایف به کارت گرافیک خیلی قوی نیاز ندارند و بهتر است بودجه‌تان را روی سی پی یو، رم و فضای ذخیره‌سازی خرج کنید.

کارت گرافیک یکپارچه یا مجزا

در کارت گرافیک‌های یکپارچه تمام اجزای کارت گرافیک به همراه CPU در یک تراشه قرار گرفته است. در صورتی که با سیستمتان  بازی‌های رایانه‌ای یا عملکردهای سنگین اجرا نمی‌کنید؛ می‌توانید از کارت گرافیک یکپارچه استفاده کنید؛ زیرا این کارت‌ها قدرت کافی برای انجام کارهای گرافیکی بزرگ را ندارند. کارت گرافیک‌های مجزا در قسمتی جداگانه‌ای از برد قرار می‌گیرند و  خود دارای رم جداگانه بوده و کارها سنگینی بر روی سیستم را پشتیبانی می‌کنند. آنچه در این مقاله به آن می‌پردازیم کارت گرافیک‌های مجزا هستند که می‌توان به صورت جداگانه تهیه کرد و در صورت لزوم آن را ارتقا داد.

کارت گرافیک: Nvidia یا AMD

کارت گرافیک‌های با کیفیت و قوی اغلب متعلق به دو شرکت Nvidia یا AMD هستند. کارت گرافیک‌های AMD بیشتر برای سیستم‌های بازی و کارت گرافیک Nvidia برای کارهای محاسباتی استفاده می‌شود.

در گذشته این دو شرکت  به نوعی نبض بازار کارت گرافیک را در دست داشتند و در چند سال اخیر Nvidia توانسته بیشتر پیشرفت کند و از AMD  پیشی بگیرد. شرکت‌های متنوعی مانند ایسوس (Asus)، بایوستار (Biostar)، ام اس آی (MSI)، گیگابایت (GIGABYTE) کارت گرافیک‌های موجود در بازار را تولید می‌کنند.

جدیدترین پردازنده‌های انودیا بر روی معماری پاسکال ساخته شده است و گرافیک‌های محبوب و قدرتمند آن در سری ۱۰ خود قرار دارد. انویدیا دارای طیف گسترده‌ای از پردازنده‌های گرافیکی است که از پایین‌ترین حد تا بالاترین را شامل می‌شود.

AMD دارای دو معماری GPU است. اولین سری Radeon RX 500 است که مجموعه مقرون به صرفه‌تر آن است و سری Radeon Vega که معماری نسل بعدی AMD را معرفی می‌کند.

مشخصات مهم در هنگام خرید کارت گرافیک

Thermal Design Power) TDP) توان حرارتی

کارت گرافیک مجزا یکی از قدرتمندترین قسمت یک کامپیوتر مدرن است؛ بنابراین زمانی که قصد دارید این قسمت از سیستمتان را ارتقا دهید باید مراقب باشید تا منبع تغذیه‌تان برای کارت گرافیک مورد نظر کافی باشد. پردازنده گرافیکی نیز حرارت زیادی تولید می‌کند و به منظور عملکرد بالا و اجرای بهتر نیاز به خنک سازی دارد. TDP حداکثر توان سیستم خنک‌کننده را نشان می‌دهد. این عامل با واحد وات اندازه گیری می‌شود و در مشخصات کارت گرافیک مورد نظر موجود است.

حافظه

کارت گرافیک‌های مجزا  دارای حافظه هستند. بنابراین شما در هنگام خرید یک کارت گرافیک باید حافظه و پهنای باند آن را در نظر داشته باشید. مقدار حافظه دسترسی تصادفی (RAM) در GPU برای بازی‌هایی با کارایی بالا اهمیت دارد که از حجم زیادی از داده‌ها برای نشان دادن تصاویر روی صفحه استفاده می‌کنند. همچنین اگر نمایشگر شما از رزولوشن ۴k پشتیبانی می‌کند شما به رم بیشتری نیاز خواهید داشت. خرید کارت گرافیک‌های با حافظه کمتر از ۴ گیگابایت توصیه نمی‌شود. حافظه کارت‌های گرافیک نیز انواع مختلفی دارد که در یکی از دسته‌های GDDR3 ،GDDR5 ،GDDR6 ،GDDR5X ،HBM و HBM2 قرار می‌گیرد.

پهنای باند نیز  میزان دسترسی پردازنده گرافیکی به حافظه را نشان می‌دهد. هر چقدر پهنای باند کارت حافظه بیشتر باشد؛ داده‌ها را سریع‌تر منتقل خواهد کرد.

فرکانس حافظه

این عدد نشان می‌دهد که پردازنده در یک زمان  چه تعداد بیت به حافظه سیستم ارسال می‌کند که هرچه بالاتر باشد بهتر است.

رابط کاربری

امروزه تمامی GPU های مجزا به اسلات PCIe وصل می‌شوند و اکثر آن‌ها PCIe 16 هستند. در واقع این اسلات‌ها  برای اتصال کارت به مادربرد استفاده می‌شود. سرعت PCIe نسبت به اسلات‌های قدیمی بیشتر بوده و نیازی به پین‌های زیادی در آن وجود ندارد.

ارتباط

کارت گرافیک به تنهایی هیچ ارزشی ندارد و باید به یک یا چند صفحه نمایش مناسب وصل شود. برای این اتصال چندین روش وجود دارد؛ از جمله DVI ،HDMI و DisplayPort. اتصال VGA یک اتصال قدیمی است که ممکن است هنوز هم در بعضی از نمایشگرهای مدرن موجود باشد. مطمئن شوید کارت گرافیک شما دارای پورت‌های اتصالی سازگار با صفحه‌نمایشتان است. البته در صورت لزوم شما می‌توانید از تبدیل‌های موجود در بازار برای اتصال به صفحه نمایشتان استفاده کنید. به عنوان مثال، فرض کنید شما دارای سه مانیتور هستید، دو تا از آن‌ها دارای پورت HDMI و یکی از آن‌ها از پورت DVI پشتیبانی می‌کنند. شما نیاز به یک کارت گرافیک با حداقل سه پورت DVI ،HDMI و DisplayPort دارید. شما می‌توانید با استفاده از این پورت‌ها به طور مستقیم به هر صفحه نمایش متصل شده و یا از آداپتورها برای تبدیل، استفاده کنید.

stream proccesing تعداد واحدهای پردازشی جریانی

این عبارت به معنای تعداد واحدهای پردازشی جریانی است که هرچه قدر بیشتر باشد نرخ فریم بازی‌ها نیز افزایش می‌یابد. البته در کارت گرافیک های انودیا این معیار به صورت CUDA Cores ارائه می‌شود.

core clock سرعت یا فرکانس کاری هسته گرافیکی

این عامل به صورت مگاهرتز بیان می‌شود.

وضوح تصویر

وضوح تصویر در  انتخاب کارت گرافیک بسیار اهمیت دارد. هر چه قدر وضوح تصویر نمایشگر و بازی‌هایی که انجام می‌دهید بالاتر باشد به یک پردازنده گرافیکی قوی‌تری نیاز خواهید داشت. این کارت گرافیک باید قوی‌تر و  پهنای باند بیشتری داشته باشد تا از رزولوشن بالا پشتیبانی کند.

نرخ فریم

نرخ فریم نیز مهم است؛ انتخاب کارت گرافیک‌هایی با نرخ فریم زیر ۳۰ فریم بر ثانیه ممکن است در اجرای برخی بازی‌ها شما را دچار مشکل کند. بنابراین با توجه به نوع کاربرد بهتر است از پردازنده گرافیکی با نرخ فریم بالاتر استفاده نمایید.

اندازه

در نهایت شما باید به اندازه کارت گرافیک نیز توجه کنید و با توجه به نوع سیستم و اندازه آن از یک کارت گرافیک مناسب بهره ببرید که در این راستا کارشناسان و فروشندگان می‌توانند به شما کمک کند.

بیش از یک کارت گرافیک

در نهایت شما می‌توانید برخی از کارت‌های گرافیک را در کنار سایر کارت گرافیک‌ها و به صورت موازی استفاده کنید. این کار را بیشتر در سیستم‌هایی پیشنهاد می‌دهیم که بازی‌های سنگین در آن‌ها اجرا می‌شود. این رابط کاربری در Nvidia، (Scalable Link Interfac ) SLI و در AMD ،Crossfire نام دارد. اگر قصد دارید این کار را انجام دهید؛ باید کارت گرافیک‌های مخصوص و یک مادر برد سازگار انتخاب نمایید.

منبع: بلاگ بورسیکا

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد