راهنمای خرید کارواش خانگی

0 996

تمیز بودن خودرو می‌تواند زیبایی ظاهری آن را چند برابر کرده و احساس بهتری از رانندگی در درون شما ایجاد کند. امروزه وسیله‌ها و دستگاه‌های مختلفی برای شست‌وشوی راحت‌تر ماشین اختراع شده‌اند که به‌راحتی می‌توانند در منزل و فضای باز، فضای بیرونی خودرو را تمیز کنند. این وسایل با پرتاب کردن آب با فشار زیاد، گردوغبار و کثیفی‌ها را تمیز می‌کنند و شما نیازی به مراجعه به کارواش‌های بیرون از منزل ندارید. شما قادر هستید از این وسایل علاوه بر تمیزی فضای بیرون خودرو، برای شستن دیوارها، نمای ساختمان و … نیز استفاده کنید. با این راهنمای خرید می‌توانید یک کارواش خانگی مناسب با بودجه خود تهیه نمایید. با ما همراه باشید.

کارواش‌های خانگی:

این دستگاه‌ها آب را با فشار بالا و سرعت خوب هدایت می‌کنند و شما به وسیله آن می‌توانید فضای بیرونی ماشین، دوچرخه و نمای ساختمان خود را از هر گونه گردوغبار تمیز کنید. میزان آب مصرفی این وسایل نسبت به شلنگ آب بسیار کمتر است و باعث صرفه‌جویی در آب می‌شود. بسیاری از مدل‌های کارواش خانگی دارای وسایل جانبی همراه مانند فرچه و … هستند تا تمیز کردن خودرو آسان‌تر و با دقت انجام شود. این ماشین‌ها در سه سطح مختلف عرضه می‌شوند؛ فشار و قدرت آب در مدل‌های بالاتر به‌قدری است که در صورت استفاده نادرست ممکن است به سطح موردنظر آسیب وارد کند.

۱. کارواش‌های خانگی سطح اول:

برای تمیز کردن ماشین‌های کوچک، مناطق کوچک و محدود

این مدل‌ها، موتور کم قدرت‌تری دارند و فشار  آب نیز در آن‌ها کم است و میزان خروجی آب نیز پایین می‌باشد. این دستگاه‌ها دارای یک دسته کوچک و چرخ‌های روی بدنه برای حرکت آسان‌تر می‌باشند. طول شیلنگ آن‌ها از ۳ متر تا ۵ متر متغیر است که برای شست‌وشو ماشین مناسب می‌باشد. بیشتر مدل‌های موجود در این دسته، دارای واشرهای فشار آب ثابت هستند و به شما اجازه نمی‌دهند به صورت دستی فشار آب را تنظیم نمایید.

  • مزایا: وزن سبکی دارند، به‌آسانی حمل‌ونقل و جا به جا می‌شوند، فرایند تمیز کردن ماشین با آن‌ها ساده است.
  • معایب: شلنگ‌های آن‌ها کوتاه و موتورشان کم قدرت است. موتورهای این وسایل اغلب صدای بالایی دارند و قدرت تمیز کردن آن‌ها در حد متوسط می‌باشد.
۲. کارواش‌های خانگی سطح متوسط:

برای تمیز کردن ماشین‌های بزرگ‌تر، فضای بازتر

این وسایل یک موتور با قدرت متوسط و فشار آب متوسطی را ارائه می‌دهند. اکثر این وسایل سنگین هستند و در زیر آن چرخ‌ها برای جابه‌جایی آن تعبیه شده است و لوازم جانبی متعددی به همراه دارند. شیلنگ آن‌ها ۵ تا ۶ متر طول دارد. برندهای پیشرفته و معتبری در این زمینه فعالیت می‌کنند.

  • مزایا: طول شیلنگ آن مناسب است و به‌آسانی فرایند تمیز کردن را انجام می‌دهد. اغلب دارای وسایل جانبی متعددی برای آسان‌تر کردن فرایند شست‌وشو هستند.
  • معایب: گاهی کار کردن با آن‌ها اندکی گیج کننده است. قدرت خیلی بالایی برای از بین بردن کثیفی‌های زیاد ندارند. اندازه آن‌ها به گونه‌ای است که فضای زیادی برای نگهداری اشغال می‌کنند.
۳. کارواش خانگی سطح بالا:

برای تمیز کردن مناطق وسیع وسایل نقلیه بزرگ و کاروان‌ها

این کارواش‌های خانگی اغلب ساخت برندهای معتبری مانند Karcher ،Bosch ،Cumi هستند؛ موتورهای آن‌ها قدرت بالایی دارد و فشار آب بالایی را با سرعت جریان آب زیاد ارائه می‌دهند. درون آن از پمپ‌های خوبی استفاده شده و چرخ‌های بزرگی برای حمل‌ونقل دارد. دسته تلسکوپی، لوازم جانبی متعدد و قدرت بالا از ویژگی‌های مفید این نوع دستگاه‌ها است.

  • مزایا: توانایی تمیز کردن بسیار زیاد، شیلنگ‌های بلند، قدرت بالا، جریان آب سریع و صدای کم از قابلیت‌های آن است و شما می‌توانید شدت فشار آب را از طریق سری و دست آن تنظیم نمایید.
  • معایب: برای استفاده‌های خانگی بسیار قدرتمند هستند و باید روش کار با آن‌ها را به درستی یاد بگیرید؛ تا مانع از آسیب رساندن به سطوح شوید. گران قیمت هستند و وزن آن‌ها سنگین است.

در هنگام خرید یک کارواش خانگی  به چه نکاتی توجه کنیم؟

نوع دستگاه الکترونیکی یا گازوئیلی:

الکترونیکی: این دستگاه‌ها کوچک و سبک هستند و برای مصارف خانگی و کوچک استفاده می‌شوند و گازهای خروجی به وجود نمی‌آورند. به‌راحتی شروع به کار و متوقف می‌شوند و اندازه آن‌ها اغلب کوچک است. اما در مقابل فشار آب کمتری ایجاد می‌کنند؛ بااین‌حال برای مصارف خانگی بسیار مناسب هستند. درون آن‌ها از اتصالات پلاستیکی استفاده شده که مقاومت کمتری دارند و احتمال نشت آب در آن‌ها وجود دارد. شیلنگ‌های این مدل‌ها اغلب ۷ تا ۱۰ متر طول دارند و کابل برق آن‌ها نیز در حدود ده متر است.

کارواش‌های گازوئیلی: این کارواش‌ها فشار آب باقدرت زیادتری ایجاد می‌کنند و شما می‌توانید به‌سرعت فضاهای مختلف و ماشینتان را تمیز کنید. حتی به‌راحتی آدامس را از روی سطح جدا می‌کنند؛ اتصالات آن‌ها فلزی است و عمر بیشتری دارد اما صدای آن‌ها زیادتر و وزنشان سنگین‌تر است. درصورتی‌که از این مدل‌ها در فصل زمستان استفاده می‌کنید باید از ضد یخ استفاده کنید. قدرت زیاد این کارواش باعث می‌شود تا در صورت استفاده نادرست به سطوح موردنظر آسیب وارد نشود.

قدرت موتور:

قدرت موتور در نمونه‌های الکترونیکی به صورت وات و در مدل‌های بنزینی به صورتی سی‌سی و یا اسب بخار بیان می‌شود. قدرت موتور درواقع میزان حجم آب و فشار آن را ایجاد می‌کند. این فاکتور در کنار دو فاکتور فشار آب و حجم خروجی آب بسیار اهمیت دارد.

فشار و حجم خروجی آب:

وقتی جریان و سرعت خروجی آب زیاد و فشار بالایی داشته باشد به‌راحتی می‌تواند گردوغبار را از روی سطوح پاک کند. این فاکتور اولین فاکتور مهم در هنگام خرید یک کارواش خانگی است؛ زیرا قدرت تمیزکنندگی آن را نشان می‌دهد. فشار آب برحسب فشار در پوند در هر اینچ مربع یا PSI اندازه‌گیری می‌شود. برای  دستگاه‌های الکترونیکی معمولاً این مقدار بین ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ PSI است؛ بنابراین در هنگام خرید به عدد PSI دقت کنید. میزان جریان آب یا همان گالن بر دقیقه نیز اهمیت دارد. دستگاه‌هایی که PSI بالا و سرعت جریان پایینی دارد جریان آب را قوی اما به صورت نازک و کم‌حجم ارائه می‌دهد. یک ماشین با PSI بالا و سرعت جریان بالا یک اسپری قوی و گسترده از آب را به وجود می‌آورد که کارهای تمیز کردن را بسیار سریع‌تر انجام می‌دهد.

پمپ:

پمپ دستگاه‌های کارواش  به صورت پمپ‌های محوری یا سه‌گانه ارائه می‌شود. مدل‌های قدیمی‌تر معمولاً دارای پمپ‌های محوری هستند که در مدل‌های ارزان‌تر نیز  این نوع پمپ‌ها وجود دارد. پمپ‌های سه‌گانه با پیستون‌های جانبی به سمت یکدیگر طراحی شده‌اند، بنابراین آن‌ها می‌توانند فشار یکسان در یک فضای کوچک‌تر تولید کنند. این عمل باعث می‌شود که ماشین کوچک‌تر و کارآمدتر باشد. کارواش‌های  الکتریکی با پمپ‌های سه لبه به‌طور قابل‌توجهی گران‌تر از موارد محوری هستند. روش دیگر بررسی کیفیت پمپ، دقت به نوع  قطعات آن است. پمپ‌های ساخته شده با قطعاتی که کیفیت صنعتی دارند نظیر سر پمپ‌های برنجی، پیستون‌های سرامیکی و شیر اطمینان حرارتی، از پایداری زیادتری برخوردار بوده و طول عمر بیشتری دارند.

اندازه و وزن دستگاه:

اندازه و وزن دستگاه یکی دیگر از موارد مهمی است که باید در نظر گرفته شود. کارواش خانگی بهتر است کوچک‌تر و سبک‌تر طراحی شوند تا به‌راحتی جابه‌جا شده و فضای زیادی برای نگهداری اشغال نکنند. بنابراین بهتر است در اندازه و وزن آن‌ها نیز دقت کنید تا بتواند به‌راحتی در فضای خانه از آن بهره‌مند شود. وجود چرخ‌های استاندارد در زیر بدنه و دسته‌های ارگونومی نیز باعث می‌شود تا دستگاه را به‌راحتی جابه‌جا شود.

کیفیت مواد به‌کاررفته:

اکثر واحدهای شستشوی الکتریکی دارای اجزای پلاستیکی و شیلنگ‌های PVC هستند. این نوع مواد باعث می‌شوند که دستگاه وزن کمتری داشته باشد و برای مصرف خانگی نیز استفاده شود. اما شما باید اطمینان حاصل کنید که پلاستیک مورداستفاده در ساخت واشر الکتریکی با کیفیت بالا و با دوام باشد. اتصالات یکی از مهم‌ترین قطعات کارواش‌ها هستند و اصولاً  از مواد با کیفیت بالا ساخته نمی‌شوند.  اکثر این دستگاه‌ها  از اتصالت پلاستیکی استفاده می‌کنند. این نوع اتصالات امکان نشت آب را به وجود می‌آورند؛ در برخی موارد نشت بسیار کم بوده و تأثیر منفی بر روی فشار آب ندارد؛ اما بااین‌حال نوعی ضعف به حساب می‌آید. سعی کنید مدلی را انتخاب کنید که اتصالات فلزی مانند اتصالت برنجی در آن به‌کاررفته باشد.

آب گرم یا سرد یا هردو:

برخی از کارواش‌ها دارای آب‌گرم‌کن هستند و می‌توانند جریان آب گرم در اختیار شما قرار دهند تا مواد چربی را به‌راحتی از سطح موردنظرتان پاک کنند. در این کارواش‌ها شما می‌توانید در مواقع لزوم آب‌گرم‌کن را خاموش کرده و از آب سرد برای از بین بردن مواردی مانند گل‌ولای و خاک استفاده نمایید.

مواد شوینده:

برخی از این دستگاه‌ها بر روی دسته خود، دارای قسمتی برای قرار دادن مایع شوینده هستند. در این صورت برای شست‌وشوی ماشین یا فضاهای چرب و روغنی می‌توانید از مواد شوینده و کف با فشار زیاد استفاده نمایید. دستگاه شما بهتر است دارای قابلیت کنترل میزان صابون مصرفی باشد و بتوانید مصرف آن را در حین کار کم‌وزیاد یا قطع کنید.

نازل‌ها قابل تنظیم یا تعویض:

بعد از در نظر گرفتن فاکتورهای بالا بهتر است به لوازم جانبی موجود در هر مدل دقت کنید. نازل‌ها از موارد مهم در خرید یک کارواش خانگی به حساب می‌آیند. برخی از این نازل‌ها قابلیت تنظیم (all-in-one Nozzel)دارند و در برخی مدل‌ها باید متناسب بانیازتان و دامنه‌ای که قصد تمیز کردن آن را دارید ، آن‌ها (replaceable Nozzele) ر ا تعویض کنید تا آب وسیع‌تر  یا با فشار بیشتر خارج شود. درواقع زاویه و شدت آب خروجی از طریق نازل‌های موجود در دسته دستگاه تنظیم می‌شود. به‌هیچ‌عنوان از نازل‌های درجه صفر و یا تنظیمات صفر درجه‌ی نازل استفاده نکنید که در عکس زیر به صورت قرمز نشان داده شده است؛ زیرا احتمال بروز آسیب‌دیدگی وجود خواهد داشت.

طول شیلنگ:

شیلنگ بلند، استفاده از این وسایل را آسان‌تر می‌کند؛ زیرا شما می‌توانید در محدوده وسیع‌تری حرکت کرده و ماشین و یا فضای موردنظرتان را بشویید. بهتر است شیلنگ ۶ تا ۸ متر طول داشته باشد و در دستگاه قسمتی برای جمع‌کردن و نگهداری شیلنگ در نظر گرفته‌شده باشد.

منبع: بلاگ بورسیکا

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد