راهنمای خرید کلاه کاسکت

2 2,472

سریع‌ترین دونده جهان، اگر در حال دویدن به زمین بخورد و یا فردی که در حال اسب سواری است اگر از اسب سقوط کند ممکن است صدمه جدی دیده و حتی منجر به مرگ او شود. حال حرکت با موتورسیکلت سرعت به مراتب بیشتری خواهد داشت که در حین بروز حادثه، خطرات جدی برای بدن ایجاد می‌کند. در این راستا برخی وسایل ایمنی همانند کلاه کاسکت بسیار ضروری و مهم هستند و استفاده از آن در حین موتور سواری ممکن است جان شما را نجات دهد. استفاده از کلاه کاسکت در حین موتور سواری در قوانین راهنماdی رانندگی ایران، اجباری است؛ بنابراین اگر موتورسیکلت دارید بهتر است با توجه به راهنمای خرید کلاه کاسکت یک مدل مناسب برای خود خریداری کنید.

کلاه کاسکت

وقتی تصمیم می‌گیرید برای اولین بار یک کلاه کاسکت بخرید؛ گزینه‌های بسیار زیادی رو به روی شما خواهد بود و پیدا کردن یک مدل مناسب در بین آن‌ها سخت است اما استفاده از این اطلاعات می‌تواند به شما در خرید و انتخاب یک کلاه کاسکت کمک کند.

یک کلاه ایمنی استاندارد به طور متوسط ۵ سال عمر دارد و بعد از آن، اتصالات کلاه ممکن است تخریب شده و بر روی ایمنی آن تأثیر منفی بگذارد. یک کلاه ایمنی همانند بدنه یک خودرو به گونه‌ای طراحی شده که شدت ضربه وارد شده بر روی سر را کاهش داده و از آسیب شدید به سر جلوگیری کند. برای اطمینان از ایمنی بودن کلاه ایمنی بهتر است آن را از فروشگاه‌های معتبر خریداری کرده و علاوه بر این، از نکات و عوامل مهم در هنگام خرید آگاهی داشته باشید. در این مطلب قصد داریم در مورد راهنمای خرید کلاه کاسکت حرف بزنیم؛ امیدواریم این مطلب برای شما مفید باشد.

۱. سبک کلاه کاسکت

موتورسواران می‌توانند در بین سبک‌های مختلف کلاه کاسکت، یک مدل مناسب را خریداری کنند؛ به‌طورکلی ۵ نوع کلاه ایمنی داریم که باید قبل از تصمیم‌گیری با آن‌ها آشنا شوید. طبق آمار ۴۰ درصد آسیب‌هایی که به موتورسواران دارای کلاه ایمنی وارد می‌شود به ناحیه صورت آن‌ها بر می‌گردد؛ قسمت‌هایی از صورت که در کلاه کاسکت‌های باز (open-face) و سه چهارم پوشیده (three-quarter-type) محافظت نمی‌شود. بنابراین بهتر است از کلاه کاسکت‌های کاملاً پوشیده یا همان فک ثابت (full-face) استفاده کنید. این کلاه‌ها علاوه بر محافظت، از وزش باد به چشمان و درون دهان و دندان‌های شما جلوگیری می‌کنند.

  • کلاه کاسکت باز (open face)

این نوع کلاه کاسکت‌ها کمترین حفاظت را ارائه می‌دهند؛ جریان هوای بیشتری در این نوع کلاه‌ها وجود دارد و کلاه فاقد فک است؛ از این رو به آن کلاه باز می‌گویند. این کلاه کاسکت، تنها سر شما را می‌پوشاند و نسبت به کلاه‌های دیگر ارزان قیمت‌تر است. به کلاه کاسکت‌های باز، کلاه‌های سه چهارم نیز می‌گویند؛ زیرا کل سر و صورت را پوشانده و تنها در ناحیه جلو فک باز و دهان است.

  • کلاه کاسکت نیمه

این کلاه کاسکت‌ها تنها روی سر را می‌پوشاند و هیچ حفاظی در قسمت پایین صورت قرار ندارد. در واقع اگر سر را به دو نیم کرده تقسیم کنیم؛ تنها نیم کره بالایی پوشانده شده است و میزان حفاظت آن بسیار کم می‌باشد. کلاه کاسکت های کامل در سه دسته فک ثابت، فک متحرک و فک جدا شونده قرار می‌گیرند:

  • کلاه کاسکت فک ثابت (full face)

این کلاه بر روی سر قرار گرفته و کل صورت و سر شما را می‌پوشاند؛ این کلاه کاسکت از بینی و چشمان شما نیز محافظت کرده و یک قسمت به نام فک در زیر آن تعبیه شده است که از فک موتور سوار نیز محافظت می‌کند. کلاه ایمنی فک ثابت، در برابر ضربه حفاظت بیشتری ایجاد کرده و تهویه هوای کمتری دارد.

  • کلاه کاسکت مدولار فک‌ متحرک (Modular Helmet)

 کلاه کاسکت مدولار زیر مجموعه‌ای از کلاه کاسکت‌های فک ثابت است؛ در این کلاه فک کلاه کاسکت، متحرک بوده و در مواقع لزوم می‌توانید از آن به صورت یک کلاه کاسکت فک ثابت یا کلاه کاسکت باز استفاده کنید. در واقع موتور سوار می‌تواند از مزایای هر دو کلاه کاسکت بهره‌مند شود؛ مثلاً یک موتور سوار می‌تواند در بزرگراه‌ها فک کلاه کاسکت را پایین آورده و از حفاظت زیاد آن بهره‌مند شود و در صورت حرکت در خیابان‌ها فک را بالا برده و به صورت کلاه کاسکت باز و با تهویه هوا بیشتر از آن استفاده کند. در مدل دیگر از این نوع کلاه کاسکت ها شما می‌توانید به صورت کامل قسمت فک کلاه را جدا کنید.

  • کلاه کاسکت Off-road

این نوع کلاه کاسکت‌ها معمولاً دارای سایه‌بان، محافظت اضافه از فک و سیستم تهویه هستند و فک آن کشیده و فاقد تلق است؛ به این کلاه کاسکت‌ها، کلاه‌های کراس نیز می‌گویند.

  • کلاه کاسکت Dual-sport

این کلاه شبیه به کلاه‌های آفرود است؛ از آن برای جاده و غیر جاده به جز زمینه‌های مسابقه‌ای استفاده می‌شود. این مدل دارای تلق و عینک آفتابی متحرک می‌باشد.

۲. سایز کلاه کاسکت

سایز کلاه کاسکت در هنگام خرید آن بسیار اهمیت دارد و یکی از موارد مهم در  راهنمای خرید کلاه کاسکت است. اگر کلاه کاسکت شما بزرگ باشد در هنگام خرید ممکن است به اطراف بچرخد و در سرعت زیاد باعث اختلال در دید و حواس پرتی می‌شود. از طرف دیگر اگر کلاه کاسکت خیلی تنگ باشد؛ ممکن است باعث سردرد شده و در هوشیاری شما در جاده اختلال ایجاد کند. پیدا کردن اندازه مناسب کلاه کاسکت بسیار مهم است؛ شما به کلاه کاسکتی نیاز دارید که بر روی سر شما قرار گیرد؛ کاملاً اندازه باشد و فشاری به آن وارد نکند؛ بنابراین قبل از خرید، آن را بررسی کرده و امتحان کنید؛ اینکه همه اجزا کلاه در جای مناسب خود قرار می‌گیرد؛ بدون آنکه به صورت و سر فشار وارد کند؛ اهمیت دارد. بعد از برداشتن کلاه از روی سر بر روی علائمی قرمز رنگ روی پوست دقت کنید که در این صورت کلاه شما خیلی محکم بوده و به سرتان فشار وارد کرده است.

برای اندازه‌گیری دقیق‌تر می‌توانید سایز دور سرتان را اندازه‌گیری کنید؛ متر را در بالا ابرو و دورتا دور سرتان قرار داده و وسیع‌ترین قسمت سرتان را اندازه بگیرید؛ در این صورت می‌توانید از این اندازه برای انتخاب کلاه کاسکت استفاده نمایید.

۳. شکل سر

علاوه بر اندازه سر، شکل آن نیز اهمیت دارد. افراد معمولاً در یکی از سه دسته رو به رو قرار می‌گیرند؛ سرهای بیضی شکل بلند، سرهای بیضی شکل متوسط و سرهای بیضی شکل گرد. برای تشخیص نوع و شکل سرتان از دوستتان بخواهید بالا سرتان قرار گرفته و از سرتان عکس بگیرد تا حد امکان موهای خود را صاف کنید تا شکل سرتان مشخص باشد. در این صورت می‌توانید از کلاه کاسکت‌های متناسب با شکل و اندازه سرتان استفاده نمایید.

۴. وزن کلاه کاسکت

وزن کلاه کاسکت یکی از فاکتورهای مهم در انتخاب این وسیله می‌باشد. کلاه کاسکت‌های امروزی و با کیفیت اصولاً با وزن‌های سبکی ساخته می‌شوند تا بر روی سر شما احساس سنگینی و ناراحتی ایجاد نکنند؛ برای اندازه‌گیری وزن بهتر است کلاه را روی سرتان قرار دهید و با توجه به فشار، وزن آن را تخمین بزنید؛ وزن زیاد کلاه می‌تواند به مرور بر روی گردن شما فشار وارد کرده و باعث گردن درد شود. کلاه ایمنی‌های استاندارد معمولاً از ۱۴۰۰ گرم (۳ پوند) تا ۱۸۰۰ گرم (۳.۹ پوند) وزن دارند.

۵. مواد سازنده کلاه کاسکت

جنس پوسته کلاه کاسکت می‌تواند فاکتورهای بسیار زیادی را تحت تأثیر قرار دهد. مواد سازنده کلاه تنها بر روی وزن کلاه کاسکت اثر نمی‌گذارد؛ بلکه راحتی کلاه و رتبه حفاظتی آن نیز تحت تأثیر مواد استفاده شده در کلاه کاسکت است. بیشتر کلاه کاسکت‌ها از یک یا چند ماده زیر ساخته شده است که هر کدام از آن‌ها قابلیت‌های مخصوص به خود را دارند. موادی مانند، پلی کربنات، کامپوزیت فایبرگلاس و فیبر کربن، همراه با یک لایه فوم پلی استایرن منبسط شده. به طور مثال فیبر کربن سبک‌تر بوده و در برابر ضربه مقامت بیشتری دارد؛ به همین دلیل قیمت آن بالاتر است؛ کامپوزیت فایبرگلاس انعطاف پذیری بیشتری از خود نشان می‌دهد و پلی کربنات نبست به مواد دیگر ارزان‌تر می‌باشد.

۶. قیمت کلاه کاسکت

خرید کلاه کاسکت همانند هر خرید دیگر به تحقیق و اطلاعات نیاز دارد و در نهایت شما باید یک کلاه متناسب با بودجه‌تان بخرید. بودجه یکی از فاکتورهای تاثیرگذار در راهنمای خرید کلاه کاسکت می باشد. در صورتی که موتورسیکلت خیابانی دارید می‌توانید از مدل‌های ساده‌تر استفاده کنید؛ اما موتورسوارهایی که موتورهای پیشرفته‌تر مانند موتورهای پیست دارند که سرعت بالایی دارند؛ باید از کلاه کاسکت‌های حرفه‌ای‌تر و گران‌تر استفاده کند.

۷. امتحان کردن کلاه کاسکت

بعد از فیلتر کردن معیارهای بالا از بین کلاه کاسکت‌های انتخابی می‌توانید یک مدل را انتخاب کرده و آن را امتحان کنید. تمام اتصالات کلاه را بر روی سرتان آزمایش کنید؛ آیا در آن راحت هستید؟ بهتر است حدود ۱۵ دقیقه تا نیم ساعت کلاه را در سرتان قرار دهید. اگر احساس می‌کنید برای تسکین دردتان، باید کلاه را از سرتان بردارید؛ این کلاه برای شما مناسب نیست. در بیشتر موارد یک کلاه نامناسب بر روی پیشانی و بالای گیجگاه فشار وارد می‌کند؛ اگر بعد از برداشتن کلاه در این قسمت‌ها، قرمزی یا آثار به جا مانده از کلاه را مشاهده کردید؛ این کلاه برای شما مناسب نیست.

۸. قابلیت‌های اضافه کلاه کاسکت

وقتی صحبت از فناوری و نوآوری می‌شود؛ کلاه کاسکت‌ها نیز از قافله عقب نمی‌مانند و با فناوری‌های جدیدی ارائه می‌شوند. برخی کلاه کاسکت‌ها، دارای قابلیت‌های جدیدی مانند قابلیت اتصال به گوشی هوشمند، کنترل صوتی، بلوتوث و حتی دوربین نمایش عقب می‌باشند؛ این قابلیت‌ها امکانات خوبی را در اختیار موتور سوار قرار می‌دهند؛ بااین‌حال بر روی قیمت آن تأثیر گذاشته و ممکن است برای خرید آن هزینه زیادی بپردازید.

۹. زیبایی و طراحی

معیار زیبا شناختی در کلاه کاسکت اگرچه به اندازه سایر عوامل موجود در راهنمای خرید کلاه کاسکت، اهمیت ندارد؛ اما باید در نظر گرفته شود. بهتر است رنگ و طراحی کلاه کاسکت با موتورسیکلت‌تان هماهنگ باشد.

۱۰. نگهداری و جایگزینی

کلاه کاسکت یک وسیله ماندگار و همیشگی نیست؛ حتی بهترین مدل‌های آن نیز بعد از مدتی از کار افتاده و کارایی خود را از دست می‌دهند؛ به طور متوسط شما باید هر ۵ سال یک بار کلاه ایمنی‌تان را تعویض کنید. استفاده از یک کلاه ایمنی خراب و از کار افتاده، حتی از کلاه نگذاشتن نیز خطرناک‌تر است؛ زیرا می‌تواند به سر شما ضربه وارد کرده و باعث آسیب جدی‌تری شود.

مراقبت از فضای داخلی کلاه و استفاده از پوشش‌هایی برای جلوگیری از نفوذ عرق به آن، می‌تواند طول عمر کلاه کاسکت را بیشتر کند؛ همچنین بهتر است در هنگام استفاده از کلاه کاسکت از محصولاتی مانند روغن و واکس مو استفاده نکنید.

منبع: بلاگ بورسیکا

2 Comments
  1. سیدعلی قزوینی حائری گفته:

    خیلی ممنون از مطالب مفید شما

  2. Abolfazl Hassan Zade گفته:

    دست شما درد نکنه بسیار عالی بود‌. منتظر بقیه پست هاتون در این رابطه هستم.

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد