راهنمای خرید کوله‌پشتی مدرسه

0 726

کوله‌پشتی ازجمله اختراعاتی است که علاوه بر کارایی‌های زیادی که دارد، موردعلاقه بسیاری از افراد در هر رده سنی می‌باشد. کودکان، نوجوانان، جوانان و افراد مسن از این کیف برای جابه‌جایی وسایل خود استفاده می‌کنند. در هنگام باز شدن مدارس، کوله‌پشتی‌ها تقاضای بیشتری دارند، این کیف نسبت به سایر کیف‌ها آسیب کمتری به بدن می‌رساند و فشار به‌مراتب ضعیف‌تری را به شانه‌ها وارد می‌کند.

اما این وسیله مانند سایر وسایل، ویژگی‌ها و نکات مهمی دارد که بهتر است در هنگام خرید به آن توجه کنیم. در این مطلب قصد داریم یک راهنمای کامل و جامع در مورد خرید کوله‌پشتی‌های مدرسه ارائه دهیم که برای رده‌های سنی کودک، نوجوان و جوانان بسیار کاربردی است.

اندازه کوله‌پشتی:

اولین فاکتور در انتخاب کوله‌پشتی، اندازه آن است. کوله‌پشتی بزرگ‌تر، وسایل و تجهیزات بیشتری در خود جای می‌دهد، اما به‌مراتب سنگین‌تر است و ممکن است براثر استفاده مداوم، دچار درد در نواحی شانه و پشت شوید و مشکل نخاعی جدی در کودکان ایجاد شود. کوله‌پشتی‌ای انتخاب کنید که با شکل و اندازه بدن تطابق داشته باشد و با آن احساس راحتی کنید.

فاکتور اندازه در انتخاب کوله کودکان اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. زیر بدن آن‌ها در حال رشد و شکل‌گیری است و در صورت فشار بیش از اندازه ممکن است آسیب ببیند. برای انتخاب کوله‌پشتی مدرسه باید به ‌اندازه و قد کودکتان توجه کنید تا یک کیف بزرگ را بر روی شانه‌های او قرار ندهید. با استفاده از راهنما و عکس زیر به‌راحتی می‌توانید یک کوله مناسب برای فرزندتان تهیه کنید.

راهنمای اندازه کوله‌پشتی

 

طول کوله‌پشتی:

خط شانه در واقع قسمتی است که بندهای کوله‌پشتی بر روی آن قرار می‌گیرد و خط کمر در راستای ناف قرار دارد. در حالت عادی کوله‌پشتی ۵ سانتی‌متر زیر شانه و تا ۱۰ سانتی‌متر در زیر کمر قرار می‌گیرد، که با یک جمع و تفریق به این نتیجه می‌رسیم که اندازه آن باید ۵ سانتی‌متر بیشتر از فاصله خط کمر تا خط شانه باشد. به‌منظور تعیین طول مناسب، فاصله بین خط شانه تا خط کمر کودکتان را اندازه‌گیری کرده و بعلاوه ۵ سانتی‌متر کنید.

عرض کوله‌پشتی:

کوله‌پشتی بیشتر بر عضلات شانه، کمر و عضلات میانی فشار وارد می‌کند؛ بنابراین بهتر است کوله شما بین استخوان‌های شانه قرار گیرد. برای اندازه‌گیری عرض مناسب، بین تیغه‌های شانه کودک را اندازه‌گیری کرده و تا ۵ تا ۱۰ سانتی‌متر به این اندازه اضافه نمایید.

تیغه‌های شانه، استخوان بازو را به گردن متصل و همچنین سه گروه از عضلات به آن‌ها متصل هستند که در عکس فوق این فاصله نشان داده شده است.

نگهداری لپ‌تاپ:

در هنگام انتخاب یک کوله‌پشتی، علاوه بر اندازه باید به ویژگی‌ها و ساختار آن توجه کنید. یکی از این موارد، قابلیت نگهداری لپ‌تاپ است. درصورتی‌که قصد دارید از کوله‌پشتی مناسب برای لپ‌تاپ استفاده کنید، مطمئن شوید که زیپ اصلی آن به‌قدر کافی باز می‌شود و دسترسی به لپ‌تاپ و سایر وسایل به‌خوبی صورت می­گیرد. اکثر کودکان در مدرسه از لپ‌تاپ استفاده نمی‌کنند، بنابراین این قابلیت برای این رده سنی ضروری نمی‌باشد.

درصورتی‌که لپ تاپ دارید بهتر است کوله‌ای انتخاب کنید که دارای آستر و محفظه مخصوص لپ‌تاپ باشد و در برابر آب و باران مقاوم بوده و ضد آب طراحی شده باشد. مجهز بودن به آستر و محفظه‌های مخصوص لپ‌تاپ بسیار کارایی دارد.

جیب‌های کوچک:

علاوه بر موارد بالا، جیب‌های کوچک فضای مناسبی برای نگهداری انواع فلش مموری ها، کارت و کلیدهای خانه می‌باشد. در کوله­های مدرسه­ای، بهتر است کوله شما جیب‌های مخصوصی برای نگهداری تغذیه و خوراکی‌های داشته باشد. وجود جیب‌های مخفی و امنیتی نیز برای نگهداری پول و سایر وسایل ارزشمند در مدرسه بسیار کاربردی است.

محفظه نگهداری بطری آب:

برخی از این کوله‌ها دارای یک محفظه توری شکل در کناره کوله، برای نگهداری بطری‌های آب هستند و شما می‌توانید در حین حرکت به بطری آب خود دسترسی داشته و آب بیاشامید.

بند و تسمه‌های کوله‌پشتی:

یکی دیگر از مواردی که باید به آن توجه کنید، بندها و تسمه آن است. از کوله‌هایی استفاده کنید که بندهای آن قابل تنظیم باشند و بر روی آن پدهایی تعبیه‌شده باشد تا به شانه‌های شما آسیب وارد نکند. درصورتی‌که قصد دارید وسایل زیاد و سنگینی را جا به جا کنید؛ از بندهای ضخیم اما نرم و لطیف‌تر استفاده کنید که تسمه‌های آن بر روی کمرتان نیز وصل شوند و این‌گونه تمام فشار، به شانه‌هایتان وارد نشود.

قابلیت دستی شدن کوله‌پشتی:

استفاده از کوله‌پشتی در آب‌وهوای گرم ایده‌ال نیست و اگر در مترو یا اتوبوس تردد دارید، گاهی اوقات باعث مزاحمت در حمل‌ونقل عمومی می‌شود؛ بنابراین در صورت تمایل از کوله‌هایی استفاده کنید، که قابلیت تبدیل به ساک‌های دستی و شانه‌ای را در خود جای داده باشند.

رنگ و مدل:

رنگ و مدلی انتخاب کنید که در طول سال از آن خسته نشوید، بنابراین بهتر است رنگ و مدلی کوله شما برحسب سلیقه‌تان باشد نه صرفاً مد. کودکان و نوجوانان اغلب به رنگ‌های روشن و شاد تمایل نشان می‌دهند و برخی از آن‌ها از کوله‌های استفاده می‌کنند که در آن از طراحی‌های سرگرم‌کننده استفاده ‌شده است.

جنس کوله‌پشتی

یکی از موارد مهم در هنگام خرید کوله‌پشتی جنس آن است. برای انتخاب جنس باید به کاربرد و نوع فعالیت خود دقت کنید. اگر این کوله‌پشتی را برای رده‌های سنی پایین‌تر انتخاب می‌کنید، فاکتور استحکام مهم نیست و بهتر است به سایر موارد دقت کنید. در این قسمت تعدادی از جنس‌های به‌کاربرده شده در کوله‌پشتی‌ها را بررسی می‌کنیم:

پنبه‌ای: درگذشته از این ماده برای ساخت انواع کوله‌پشتی‌ها استفاده می‌شد و سپس با به‌کارگیری موم آن را ضد آب می‌کردند؛ اما این کوله‌های بسیار سنگین هستند و به‌راحتی ساییده می‌شوند و مناسب رده‌های سنی کم نمی‌باشد. درصورتی‌که در محیط‌های مرطوب و گرم زندگی می‌کنید ممکن است براثر گذشت زمان پوسیده و تجزیه شوند.

امروزه در تهیه کوله‌های مدرسه، از جنس‌های پلی‌استر و نایلون بیشتر استفاده می‌شود.

نایلون: نایلون یکی از مواد پرکاربرد در تهیه کوله‌پشتی‌ها است. این پلیمر را می‌توان به شکل‌های مختلفی تبدیل کرد و دارای ویژگی‌هایی مانند ضد آب است. این جنس نیز در اثر فشار زیاد پاره می‌شود. اما با به‌کارگیری آستر و فن‌های خیاطی مقاومت این‌گونه کوله‌ها، بیشتر از قبل شده است.

Nylon Ripstop: این پارچه نوعی پارچه از خانواده نایلون است که در آن از بافت‌های ریزتری استفاده‌شده است که با یک الگوی چهارخانه موجب استحکام بیشتر این نوع پارچه می­شود. این پارچه در ضخامت‌های مختلف و رنگارنگ تولید می­شود؛ بنابراین یک انتخاب مناسب برای کوله‌های مستحکم و رنگارنگ است؛ اما بیشتر در کوله‌های پیاده‌روی به‌کاربرده می‌شود.

پلی‌استر: کوله‌های پلی‌استری نیز امروزه بسیار رواج پیداکرده‌اند. پلی‌استر ارزان‌تر است و رنگ‌بندی‌های بسیار زیادی دارد و یک انتخاب مناسب برای کوله‌پشتی مدرسه می‌باشد.

پلی‌پروپیلنPP: PP توسط مونومرهای پروپیلن (ergo poly-propylene) ساخته شده است. PP یک پلاستیک بسیار کاربردی است. این ماده آب را جذب نمی‌کند و در صورت خیس شدن به‌سرعت خشک می‌شود. علاوه بر این، عایق خوبی است، زیرا گرما را به طور مؤثر انتقال نمی‌دهد، به همین دلیل برای استفاده در کوله‌پشتی بسیار مناسب است. یکی از معایب آن عدم مقاومت در برابر اشعه‌ی UV خورشید می‌باشد که به‌مرور باعث آسیب و رنگ پریدگی آن خواهد شد.

کودورا: مقاومت سایش آن ۱۰ برابر پارچه پنبه‌ای و سه برابر پارچه پلی‌استر و مقاومت پارگی آن ۲ برابر پارچه پلی‌استر می‌باشد و در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف عرضه می‌شد. بسیار سبک است و قابلیت ضد آب دارد. البته قیمت آن بالا است و برای مصارف تحصیلی ایده‌ال نیست.

 

کوله‌پشتی‌های منعکس کننده نور
کوله‌پشتی‌های منعکس کننده نور باعث دید بهتر رانندگان می‌شود

استفاده از مواد انعکاس‌دهنده نور

دانش آموزان کوله‌پشتی را بر رو دوش خود گذاشته و مسیر خانه تا مدرسه را طی می‌کنند. از خیایان های شلوغ رد می‌شوند و یا ممکن است دوچرخه‌سواری کنند این مواد انعکاسی، باعث می‌شود که رانندگان دید بهتری نسبت به کودکان داشته باشند و از نظر امنیتی برای آن‌ها بسیار مفید است.

قابلیت شست‌وشو:

یکی دیگر از موارد مهم، قابلیت شست‌وشوی کوله‌پشتی است. بچه‌ها در سنین کم‌تر، مواد غذایی را به همراه خود به مدرسه می‌برند، ممکن است بطری شیر در کیف نشت کند و یا مواد غذایی بر روی آن بریزد، بنابراین بهتر است کوله‌پشتی شما قابلیت شست‌وشو به صورت دستی و یا در ماشین لباس­شویی را داشته باشد.

سالم بودن زیپ، دکمه و محل دوخت‌ها:

در هنگام خرید به تمام جزئیات آن توجه کنید. زیپ‌های آن را بررسی نمایید تا از سالم بودن آن مطمئن شوید، توجه کنید که زیپ‌ها، زنجیره قوی و مقاومی داشته باشند و جنس آن‌ها از فلز باشد. زیپ‌های پلاستیکی بعد از مدتی استفاده خراب می‌شوند. انتها و ابتدا زیپ را چک کنید تا قابلیت تعویض داشته باشند، تا در صورتی خرابی زیپ، به‌راحتی بتوانید آن را تعویض کنید. در غیر این صورت باید کوله‌پشتی‌تان را دور بیندازید.

دکمه‌ها و آسترهای آن را چک کنید. کیفیت دوخت آن را بررسی نمایید تا درزهای آن باز نشده باشند و بر اثر استفاده مداوم پاره نشوند.

نکات ایمنی در استفاده از کوله‌پشتی:

درصورتی‌که کوله‌پشتی را برای کودک خود تهیه می‌کنید، طرز استفاده از آن را به فرزندتان آموزش دهید. از او بخواهید از هر دو بند کوله استفاده کند، زیرا استفاده از یک بند، ممکن است به‌مرور به شانه آسیب رسانده و تعادل ستون فقرات را بر هم بزند. جوانان و نوجوانان نیز باید به این نکته توجه کنند. کوله‌پشتی را بیش ‌از اندازه سنگین نکنید و از جابه‌جایی وسایل غیرضروری خودداری کنید.

 

در بورسیکا بخوانید: راهنمای خرید نوشت‌افزار

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد