راهنمای خرید کیسه خواب

0 998

برای لذت بردن از خواب در مسافرت‌های جنگلی و کمپ‌های شبانه بیرون از خانه شما به یک کیسه خواب نیاز دارید. انتخاب یک کیسه خواب مناسب یکی از مهم‌ترین و ضروری‌ترین کارهای قبل از سفر است؛ زیرا اگر شما در مسافرت‌های جنگلی خواب مناسب و راحتی نداشته باشید؛ نمی‌توانید از آن لذت ببرید و تمام طول روز خسته و درمانده هستید. برای انتخاب یک کیسه خواب مناسب باید به عوامل زیادی توجه کنید؛ این کیسه‌های خواب برای آب و هوای متنوع و شرایط متغیری در نظر گرفته‌شده‌اند. مثلاً افرادی که به سفرهای جنگلی می‌روند و شب را در آن سپری می‌کنند به کیسه خواب سبک‌تر و قابل بسته‌بندی نیاز دارند. اما کسانی که به اردوگاه‌ها و کمپ‌ها می‌روند؛ می‌توانند از مدل‌های سنگین‌تر و مستحکم‌تر نیز استفاده کنند.

در این مطلب می‌خواهیم شمارا با عوامل و برگ خریدهای مهم در هنگام خرید یک کیسه خواب آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

۱. دما

کیسه خواب به‌هیچ‌عنوان گرما تولید نمی‌کند؛ بلکه دمای بدن را نگه‌داشته و مانع از خارج شدن آن خواهد شد. بنابراین دمای هک شده بر روی کیسه خواب تنها دمایی از بدن است که کیسه خواب می‌تواند آن را حفظ کند. هر کیسه خواب دارای درجه حرارت است؛ شما نمی‌توانید یک کیسه خواب همه کاره مناسب، برای تابستان و زمستان پیدا کنید. شما باید با توجه به مکانی که قصد دارید به آنجا سفر کنید و میزان تحمل دمایی بدنتان یک مدل مناسب را انتخاب نمایید. مثلاً  شخص در کیسه خواب‌های تابستانی می‌تواند  تا ۳۵ درجه سانتی گراد را تحمل کرده و بخوابد؛ کیسه خواب‌های سه فصل شرایطی فراهم می‌کنند تا شخص در دمای ۱۰ تا ۳۵ درجه خواب راحتی داشته باشد و کیسه خواب‌های زمستانی به گونه‌ای گرم هستند که فرد تحمل دمای ده درجه و پایین‌تر از آن را دارد. بر روی کیسه خواب‌ها سه نوع دما ذکر می‌شود که در واقع محدوده دمایی کیسه خواب را به شما نشان می‌دهد. دمای Risk Range دمایی است که کیسه خواب موردنظر در آن دما ایمن نیست و شما می‌توانید دمای محیط را حس کنید. Transition Range دمایی است که شما به میزان خیلی کمی دمایی محیط را احساس می‌کنید و دمای  Comfort Range دمایی را نشان می‌دهد که کیسه خواب شما  در آن ایمن بوده و شما به هیچ  وجه دمای محیط را احساس نمی‌کنید و بدنتان همیشه در دمای ذکر شده در این محدوده قرار می‌گیرد.

علاوه بر این ۴ محدوده دمایی دیگر نیز بر روی کیسه خواب هک می‌شود که هر کدام از آن‌ها تعابیری دارند.

  • حداکثر دمای کامفورت یا راحتی: حداکثر دمایی که یک مرد بدون آنکه عرق کند می‌تواند در کیسه خواب بخوابد. این دما در شرایطی است که زیپ کیسه خواب باز بوده دست‌ها بیرون باشد و کلاه کیسه خواب نیز باز باشد.
  • دمای کامفورت: دمایی که در آن یک زن در طول شب به راحتی می‌خوابد.
  • حداقل دمای کامفورت: کمترین دمایی که یک مرد بالغ می‌تواند در طول شب بخوابد؛ بدون آنکه از خواب بیدار شود (هشت ساعت خواب).
  • دمای اکستریم: حداقل دمایی است که یک زن می‌تواند در طول شب بخوابد بدون آنکه از خواب بیدار شود (شش ساعت خواب).

کیسه خواب‌های زمستانی باید به گونه‌ای ساخته شوند که عایق بندی بهتری داشته باشند و بدن را گرم کنند. از آنجایی که کیسه‌های زمستانی باید گرم‌تر باشند و در عین حال سبک و کم حجم بیشتر از جنس کیسه‌های پر هستند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

۲. اندازه شکل ظاهری کیسه خواب

کیسه‌های خواب دارای شکل‌های متنوع و متناسب با شکل بدن هستند. شکل ساده این کیسه خواب‌ها به‌صورت مستطیلی است. برای انتخاب یک کیسه خواب مناسب باید به فروشگاه بروید و اندازه آن را بررسی کنید و حتی در صورت امکان در آن دراز بکشید. بر روی کیسه خواب‌ها اصولاً اندازه آن ذکر می‌شود و متناسب با اندازه بدن یک مرد متوسط است. در مقابل کیسه خواب‌های مختص خانم‌ها نیز وجود دارد؛ بااین‌حال شکل بدنی شما متفاوت است ممکن است یک زن با اندام بزرگ و مردانه به ناچار از یک کیسه خوب مردانه استفاده کند و بالعکس.

اغلب کیسه خواب‌ها دارای سه سایز بزرگ کوچک و متوسط هستند و اندازه آنها متناسب با جنسیت کیسه متفاوت است. به طور مثال کیسه خواب بلند مردانه  برای مردانی با بلندی قد ۲۱۳ مناسب می‌باشد و درمقابل کیسه خواب‌های کوچک مردانه برای طول قد ۱۸۳ مناسب است. کیسه خواب‌های بلند زنانه برای زنانی با قد ۱۹۳ و کیسه خواب‌های  کوتاه زنانه برای زنانی با طول قد ۱۷۰ مناسب می‌باشد.

شکل‌های ظاهری متنوع کیسه خواب به شرح زیر می‌باشد:

کیسه خواب‌های مستطیلی:

کیسه خواب‌های مستطیلی رایج‌ترین نوع کیسه خواب‌ها هستند که فرد در آن احساس راحتی دارد. فضای بیشتری در اختیار شما قرار می‌دهد و در صورتی که  در هنگام خواب به فضای زیادتری نیاز دارید و درخواب حرکت می‌کنید برای شما مناسب‌تر است. از مشکلات این کیسه خواب‌ها می‌توان به اتلاف انرژی آنها اشاره کرد و با توجه به بزرگ‌تر بودن، وزن آنها نیز اندکی بیشتر است.

کیسه خواب‌های مومیایی:

کیسه خواب‌های مومیایی اتلاف انرژی کمتر و تحمل دمایی بالاتری دارند. شکل آنها به گونه‌ای است که کاملاً دور بدنتان قرار می‌گیرد؛ و با توجه به ویژگی‌های آن وزن و حجم کمتری را اشغال می‌کنند. در نتیجه اگر در طول سفرتان پیاده روی زیادی دارید؛ بهتر است از این مدل‌ها استفاده کنید تا در طول مسیر خسته نشوید.

کیسه خواب‌های بشکه‌ای:

کیسه خواب‌های بشکه‌ای به گونه‌ای طراحی می‌شوند که قسمت شانه آنها عریض‌تر است و در قسمت پاها فضای کمتری وجود دارد.  اتلاف انرژی در این مدل کمتر است و تحمل دمای زیادتری دارد. در صورتی که کیسه‌های مستطیلی برای شما بزرگ است و در کیسه‌های مومیای احساس بدی دارید از این مدل استفاده کنید.

کیسه خواب‌های دابل:

این نوع کیسه خواب‌ها برای زوج‌های جوان ساخته شده است و دو نفر می‌تواند در آن جای بگیرند. این کیسه خواب‌ها دارای زیب‌های متعددی هستند که می‌توانید آنها را باز و بسته کرده و فضا را محدود کنید و به‌صورت انفرادی از آن بهره ببرید.

۳. وزن کیسه خواب

ایدئال‌ترین کیسه خواب یک کیسه خواب سبک و گرم است.  بررسی کنید آیا  کیسه خواب موردنظرتان قابلیت بسته‌بندی و قرار گرفتن در کوله پشتی را دارد؟ وزن کیسه خواب شما باید به قدری باشد که به راحتی در کوله پشتی قرار گرفته و حمل شود به طوری که در طول پیاده روی شما را خسته نکند.

۴. الیاف درون کیسه خواب

اغلب کیسه خواب‌ها از الیاف مصنوعی و یا پر درست شده‌اند که هر کدام از آنها معایب و مزایا مخصوص به خود را دارد. بعد از درجه حرارت، انتخاب نوع الیاف درون کیسه خواب مهم‌ترین تصمیم‌گیری به حساب می‌آید. در این قسمت مشخصات و ویژگی‌های این دو نوع کیسه خواب را ذکر می‌کنیم با این حال طبق نظر نویسنده کیسه‌های خواب با الیاف مصنوعی کارایی بیشتری دارند. این کیسه‌ها برای کمپ در زمین‌های مرطوب و خیس مناسب‌ترند و تنها مشکل آنها وزن آنها است.

کیسه خواب‌های پر:

این نوع کیسه خواب‌ها سبک‌تر و کم حجم‌تر هستند و برای سفرهای کوتاه و پیاده روی‌ها مناسب‌تر می‌باشد. از ایرادات این نوع کیسه خواب‌ها می‌توان به مقاومت کمتر آنها در برابر آب اشاره کرد. کیسه خواب‌های پر  رطوبت و آب را جذب می‌کنند؛ بنابراین هم در طول سفر و هم زمان‌هایی که در خانه از آنها نگهداری می‌کنید باید بیشتر مراقب باشید.

خصوصیات کیسه خواب‌های پر به صورت اختصار: وزن کمی دارند، درهوای خشک و سرد به خوبی عمل می‌کنند؛ حجمشان کم است؛  بادوام‌تر هستند؛ کیسه‌های پر نیاز به مراقبت بیشتری دارند. کیسه خواب‌های پر برای مکان‌های سرد و زمستانی، پیاده روی و گردش در مناطق بدون رطوبت یا رطوبت کم، سفرهای دوچرخه‌ای و کوهنوردی مناسب هستند.

کیسه خواب‌ها با الیاف مصنوعی:

این نوع کیسه خواب‌ها از مواد مصنوعی مانند پلی‌استر ساخته شه‌اند؛ این نوع کیسه خواب‌ها برخلاف کیسه‌های پر در برابر سرما، رطوبت و آب مقاوم‌تر هستند و با توجه به نفوذ هوا درون منافذ آنها عایق خوبی در برابر  سرما هستند. اما از آنجایی که از الیاف مصنوعی استفاده شده وزن بیشتری داشته و حجیم‌تر هستند.

خصوصیات کیسه خواب‌های مصنوعی به صورت اختصار:  مقرون به صرفه، عایق آب و سرما هستند، سریع خشک می‌شود و آلرژی به وجود نمی‌آورد. طول عمر این کیسه خواب‌ها کمتر است اما نیاز به مراقبت کمتری دارند. کیسه خواب‌های مصنوعی  برای سفرهای تابستانی و مقاصدی قابل‌استفاده می‌باشد که رطوبت بالایی دارد و مقاصدی که خیلی دمای پایینی ندارند.

۵. زیپ کیسه خواب

در هنگام خرید به کیفیت زیپ کیسه خواب توجه کنید؛ زیرا در صورت مشکل می‌تواند خواب شما را به هم بزند. اگر راست دست هستید یک کیسه خواب با زیپ در سمت چپ تهیه کنید و اگر چپ دست هستید به دنبال یک زیپ در سمت راست کیسه خوابتان باشید.

کیسه خواب‌های دو زیپه کاربردی‌تر هستند؛ زیرا در این صورت شما می‌توانید در مواقعی که گرمتان شد زیپ پایین را باز کرده و جریان هوا برقرار کنید تا پاهایتان خنک‌تر شوند.

۶. قابلیت‌های اضافی

علاوه بر موارد ذکر شده برخی از کیسه خواب‌ها قابلیت‌های اضافه دیگری دارند که می‌تواند شرایط راحت‌تری برای شما رقم بزند و خواب باکیفیت‌تری به شما ببخشد:

  • رنگ کیسه خواب: رنگ کیسه خواب یک سلیقه شخصی است و بر قابلیت‌های آن تأثیر مثبت و منفی نمی‌گذارد؛ اما رنگ‌های روشن‌تر زودتر کثیف می‌شوند و وجهه خوبی ندارند.
  • ضد آب بودن: بیشتر کیسه خواب‌ها به صورت ضد آب طراحی می‌شوند؛ اما در این میان کیسه خواب‌ها بدون پوشش ضد آب نیز وجود دارد که قیمت آن‌ها پایین‌تر است.
  • قابلیت تبدیل کیسه خواب به کاپشن
  • پشه‌بند داخلی
  • چراغ‌قوه داخلی

مراقبت از کیسه خواب

تمیز کردن و مراقبت از کیسه خواب بسیار مهم است؛ اما در عین حال کاملاً ساده می‌باشد. اگر کیسه خوابتان نم دارد و یا خیس است؛ ابتدا آن را کاملاً خشک کرده و سپس بسته‌بندی کنید و در انبارتان نگه دارید. برای شستن کیسه خواب در ماشین لباسشویی در ابتدا چک کنید که آیا قابلیت شستن در لباسشویی را دارد و سپس با صابون کم و آب سرد آن را بشویید.

منبع: بلاگ بورسیکا

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد