ویژگی‌های یک چتر خوب

راهنمای خرید چتر

0 1,738

چتر وسیله‌ای است که از زمان‌های بسیار قدیم مورداستفاده قرار می‌گرفت. همیشه نجیب‌زاده‌های لندنی با یک چتر آویزان بر دست و یک دستکش زیبا در جوامع حاضر می‌شدند و این نشان‌دهنده جایگاه چتر در اعصار گوناگون است، درگذشته از چتر استفاده‌های گوناگونی می‌شد. برخی از افراد برای در امان ماندن از باران و نور آفتاب از چتر استفاده می‌کردند، اما بسیاری از خانم‌ها و نجیب‌زاده‌ها از این چترها به‌عنوان اکسسوری استفاده می‌کردند.  امروزه نیز استفاده از چتر بیشتر جنبه عملی و محافظتی دارد اما هنوز هم افرادی از آن به‌عنوان یک اکسسوری در کنار لباس‌های رسمی خود استفاده می‌کنند.

امروزه این چترها در دوسته چترهای زمستانی و تابستانی عرضه می‌شوند. اگرچه از نظر ظاهری شبیه به هم هستند اما در مدل‌های تابستانی، سایبان‌ها برای حفاظت از نور خورشید طراحی‌شده‌اند و در برابر آب مقاوم نبوده و درواقع ضد آب نیستند. بنابراین تنها به‌ظاهر چتر توجه نکنید و در ابتدا نوع چتر و کاربرد آن را از فروشنده بپرسید.

برای خرید چتر باید در ابتدا به شرایط آب و هوایی جغرافیای خود دقت کنید، آیا در محل زندگی شما باران‌های شدید و طولانی می‌بارد و یا گه گاهی باران‌های بسیار ملایمی اتفاق می‌افتد. سپس باید به‌اندازه سایه بان، فشرده شدن یا تاشو بودن آن، وزن چتر، دوام و … دقت کنید.

باران:

وظیفه اصلی چترها حفاظت فرد در برابر باران است اما در برخی موارد برف و باد و یا نور خورشید نیز شما را مجبور به استفاده از چتر می‌کند. استفاده از چترها با سایه بان بزرگ‌تر شما را در برابر باد و باران بیشتر محافظت می‌کند. اما درمواردی که منطقه شما بارندگی‌های شدید رخ نمی‌دهد ولی باید مرتب چتر را به همراه داشته باشید بهتر است سراغ چترهای تاشو و کوچک‌تر بروید.

وزش باد:

باران به همراه باد باعث می‌شود که استفاده از چتر سخت‌تر باشد. بنابراین اگر در محل زندگی شما باد به همراه باران است بهتر است سراغ چترهای کوچک و مسافرتی نروید، زیرا لولای آن‌ها بسیار ضعیف است. چترها کلاسیک دسته‌بلند، با لولاها و سایه بان عمیق‌تر، انتخاب بهتری در شرایط باد و بارانی است. البته در این شرایط پاهای شما نیز ممکن است خیس شود بنابراین بهتر است قدم‌های خود را آهسته‌تر بردارید. حتی کاهش سرعت شما در راه رفتن نیز می‌تواند مانع از خیس شدن شما شود.

نور خورشید:

چترها نه‌ تنها شما را در برابر باد و باران حفظ می‌کنند بلکه برای حفاظت از نور خورشید نیز طراحی می‌شوند. این نوع چترها قابلیت ضد آب ندارند، بیشتر حالت اکسسوری داشته و در مناطق گرم و آفتابی استفاده می‌شوند. بنابراین در خرید این چترها بهتر است از مدل‌های سبک‌تر و کوچک‌تر استفاده کنید. اما اگر از این چترها را برای روزهای خاص در ساحل استفاده  می‌کنید احتیاجی نیست مدل‌های کوچک‌تر را انتخاب نمایید، مدل‌های بزرگ‌تر برای شما مناسب‌تر است. مورد دیگر استفاده از رنگ‌های روشن است، رنگ‌های تیره و مشکی نور بیشتری جذب می‌کند و گرمای بیشتری در زیر سایه بان چتر ایجاد خواهند کرد.

 

بیشتر بخوانید: بهترین اپلیکیشن‌های هواشناسی مخصوص اندروید و iOS

 

انواع چترها
چتر کلاسیک:

این چتر، یک چتر معمولی به است که به‌صورت  جمع‌شو و با دسته‌بلند طراحی می‌شود و مواد مختلفی مانند فلز، چوب و حتی پلاستیک در آن بکار رفته است. این چترها نسبت به چترهای مسافرتی سنگین‌تر هستند، و به‌آسانی حمل نمی‌شوند. اما استقامت آن‌ها بیشتر است، در قسمت سایه‌بان آن از مواد ضد آب استفاده می‌شود تا آب باران به آن نفوذ نکند، چترهای کلاسیک به دو نوع دستی و اتوماتیک تقسیم می‌شود، در مدل دستی شما با فشار دست و حرکت اهرم چتر را باز و بسته می‌کنید اما در مدل اتوماتیک تنها  کافی است دکمه موردنظر را فشار دهید تا چتر به‌صورت اتوماتیک باز و بسته شوند. در اغلب موارد چترهای کلاسیک دارای یک دسته‌بلند و منحنی شکل هستند.

چترهای مسافرتی و مینیاتوری

این چترها را می‌توان جمع و کوچک کرد و در کیف و جیب کت خود قرار داد. چترهای مسافرتی دومین نوع چترهای شایع در میان مردم هستند. این چترها به‌صورت اتوماتیک طراحی می‌شوند، دسته آن‌ها کوتاه است و  اغلب به‌صورت مستطیلی طراحی می‌شود و بیشتر توسط مسافرین استفاده می‌شود. وزن این چترها کم‌تر است. در هنگام خرید این چترها به این نکته توجه کنید که مقاومتی به‌اندازه چترهای کلاسیک ندارند، اغلب قیمت آن‌ها ارزان‌تر است و برای پیاده روی‌های طولانی‌مدت و باران‌های سنگین استفاده نمی‌شوند.

چتر  نگهبان

این چتر توسط نگهبانان و همراهان هتل از درب اتومبیل تا درب هتل و یا در مکان‌های دیگر استفاده می‌شود. درواقع این چترها برای حفاظت بیشتر است. آن‌ها اکثراً دارای یکدسته منحنی شکل هستند تا اجازه دهد که نگهبان آن را به‌خوبی نگه دارد تا زاویه آن با فرد موردنظر مناسب باشد. این چترها مقاومت خوبی دارند و حفاظت خوبی ارائه می‌دهند و اکثراً دارای قیمت بالاتری هستند.

مواردی که در هنگام خرید چتر بادید در نظر بگیرید:
  1. سهولت حمل‌ و نقل:

همان‌طور که در ابتدا به آن اشاره کردیم، برای خرید چتر در ابتدا باید به شرایط آب و هوایی و زندگی خود دقت کنید. اگر شما همیشه در حال رفت‌وآمد هستید و از حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌کنید و شرایط آب و هوایی منطقه شما متعادل است و باران‌های خیلی سنگینی رخ نمی‌دهد، بهتر سراغ چترهای مسافرتی و سبک‌تر بروید. در این راستا دو عامل باید در نظر گرفته شود یکی وزن و یکی اندازه است.

اندازه: اگر از حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌کنید بهتر است سراغ چترهای جمع و جورتر بروید تا به‌راحتی در کیفتان قرار گیرد.

وزن: فاکتور وزن نیز در مواردی که شما مکرراً از چتر استفاده می‌کنید بسیار اهمیت دارد. بنابراین در استفاده از حمل‌ونقل عمومی چترهای سبک‌تر بهتر است و شما کمتر خسته می‌شوید. اما اگر از ماشین شخصی استفاده می‌کنید و تنها می‌خواهید از ماشین خودتان پیاده شده و از پارکینگ به محل کارتان بروید می‌توانید مدل‌ها بزرگ‌تر و سنگین‌تری را نیز انتخاب کنید.

  1. اندازه سایه‌بان:

درصورتی‌که در مناطقی با باران‌های شدید زندگی می‌کنید، بهتر است به سراغ چترهایی با سایه‌بان بزرگ‌تر بروید. این چترها مقاوم‌تر هستند و لولای به‌کاررفته در آن‌ها محکم‌تر است.

  1. جنس سایه‌بان

سایه‌بان‌ها در جنس‌های متنوعی ساخته می‌شوند، برخی از آن‌ها پارچه‌های متراکم و برخی از پلاستیک و PVC هستند. PVC یک ماده ضد آب است و برای بارش‌های شدید مناسب‌تر است. سایه‌بان‌های معمولی به‌گونه‌ای ساخته می‌شوند که در انتهای آن از یک پلاک دوخته شده استفاده می‌شود. اما در مدل‌های جدیدتر از قطعه‌های مقاوم‌تری برای اتصال انتهای چترها استفاده می‌شود.

  1. لولا و اهرم چتر

لولا و اهرم‌های چتر بسیار مهم  هستند مخصوصاً در مناطقی که وزش باد نیز وجود دارد. درصورتی‌که لولا محکم باشد بر اثر وزش باد آسیب نمی‌بینید. برخی از این لولاها از جنس آلومینیوم و فولاد هستند.

چترهای سبک و تاشو (مسافرتی) اغلب بعد از مدتی می‌شکنند و لولاهای آن خراب می‌شود. در این چترها ، لولاهای چتر باز و بسته می‌شوند و بیشتر دچار فرسایش خواهند شد. این محصولات سبک‌تر هستند و آسیب‌پذیری بیشتری دارند.

لولاهای آهنی محکم‌تر هستند اما اگر خیس شوند و بدون خشک‌کردن آن را ببندید، به‌مرور دچار زنگ‌زدگی می‌شوند. اما آلومینیوم و فایبرگلاس زنگ نمی‌زنند و شما می‌توانید بدون خشک‌کردن چتر آن را ببندید.
قاب‌های آلومینیومی ۴۰ درصد سبک‌تر از فولاد هستند، به‌طوری که برای گزینه‌های سبک‌وزن مناسب‌اند، اما آن‌ها نیز شکننده هستند.  اگر شما در یک منطقه طوفانی زندگی می‌کنید، چترهای فایبرگلاس و کربن ایده‌آل هستند – چرا که رعدوبرق برای شما خطری را به وجود نمی‌آورند.

  1. شکل دسته چتر

اندازه و شکل دسته نیز اهمیت دارد. دسته‌های که به‌صورت ارگونومیک طراحی‌شده‌اند، باعث می‌شوند کنترل چتر راحت‌تر باشد. برخی از دسته‌ها علاوه بر دسته ارگونومیک، از دسته فوم و نرم استفاده می‌کنند که باعث می‌شود در هنگام استفاده به دستتان فشار وارد نشود.

برخی از این دسته‌ها به‌صورت خلاقانه‌ای طراحی‌شده‌اند که می‌توانید به‌راحتی در دست قرار داده و به کارهای خود بپردازید.

نتیجه‌گیری:

برای خرید چتر باید سه موضوع مهم را در نظر بگیرید، شرایط آب و هوایی، سهولت حمل‌ونقل و دوام چتر. برای استفاده آسان‌تر از چتر در حمل‌ونقل‌های عمومی از چترهای مسافرتی و سبک‌تر استفاده کنید. برخی از این چترها به‌صورت اتوماتیک باز می‌شوند که باعث می‌شود سهولت استفاده در آن‌ها بیشتر شده و زمانی که تنها یکدست آزاد دارید چتر خود را باز و بسته کنید.

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد