راهنمای کامل خرید بالش نوزاد

0 1,446

وقتی کودک شما به دنیا می‌آید سعی می‌کنید تمام شرایط خوب و ایده‌آل را برای او به وجود بیاورید، لباس خوب، غذای مناسب و مراقبت‌های پزشکی از جمله مواردی است که به کودک خود ارائه می‌دهید. اما چیزی که شما روی آن کنترل زیادی ندارید، کیفیت خواب نوزاد است. به طور متوسط کودکان بین ۱۶ تا ۱۷ ساعت در شبانه‌روز می‌خوابند که در روزهای ابتدایی عمرشان، ممکن است بیشتر باشد. و اگر در این زمان‌ها، شرایط خوب و ایده‌آلی نداشته باشند ممکن است سلامتی آن‌ها به خطر بیفتد.

بنابراین فراهم کردن شرایط خواب مساعد، می‌تواند به رشد و سلامتی آن‌ها کمک کند. والدین با انتخاب بالش‌های خوب و مناسبی که برای نوزادان طراحی شده است، می‌توانند تا حدود زیادی کیفیت خواب آنها را ارتقا بخشند.

همه ما در هنگام خواب به بالش نیاز داریم و بدون آن نمی‌توانیم به خواب برویم. همین موضوع برای نوزادان نیز صدق می‌کند. برخی از نوزادان از همان روزهای ابتدایی دوست دارند بر روی بالش بخوابند و برخی تا یک سالگی هم اجازه استفاده از بالش را ندارند. بنابراین قبل از خرید بالش نوزاد، با پزشک خود مشورت کرده و در صورتی که اجازه خرید بالش را دارید، از راهنمای زیر برای خرید آن استفاده نمایید.

شما نباید از یک بالش معمولی بر روی تخت نوزاد خود استفاده کنید، چون اکثر آن‌ها خیلی بزرگ هستند و متناسب با سر نوزاد طراحی نشده‌اند. بالش‌های معمولی ممکن است مشکلاتی مانند سندروم سر صاف؛ رفلاکس معده و طاسی به وجود بیاورند.

به طور کلی این بالش‌ها برای نوزادان و کودکان ارائه می‌شوند و شما با توجه به ویژگی‌ها و مشخصات ظاهری و وکاربردهای آن، یک مدل را متناسب با بودجه خود، انتخاب می‌کنید.

این مقاله، یک راهنمای خوب و کاربردی برای خرید بالش طبی نوزاد است، که با مطالعه آن می‌توانید یک دید کلی نسبت به این محصول به دست آورده و با فاکتورهای مهم در هنگام خرید آشنا شوید:

شکل ظاهری بالش:

نوزادان نمی‌توانند عضلات گردن خود را تحت کنترل داشته باشند، سر خود را بالا گرفته و بر روی بالش تنظیم کنند. این بالش‌ها باید به گونه‌ای ساخته شوند که موقعیت سر کودک بر روی آن، به درستی قرار گیرد و جریان خون به مغز رسیده و رشد مغزی کودک دچار اختلال نشود. علاوه بر این، بالش‌ها از گردن کودک شما حمایت می‌کنند و باعث می شوند به درستی و در موقعیت مناسب رشد کند. به طور کلی بالش‌های نوزاد باید از موقعیت کلی بدن آنها پشتیبانی کند. شکل ظاهری آن به گونه‌ای باشد که نغلتد و رول نشود. ستون فقرات کودک شما در حال شکل گرفتن است و باید شکل منحنی خود را حفظ کند، استفاده از بالش‌های معمولی و تخت می‌تواند به ستون فقرات کودک تان آسیب وارد کند. و به طور کلی این مشکلات باعث نا آرامی کودک و بی‌خوابی او شود.

 

بالش کودک شکل دار

بالش‌های شکلک دار برای خواب راحت‌تر:

می‌توانید از بالش‌های شکلک دار، مانند فیل، گربه و … استفاده کنید که با توجه به ظاهر خود، موقعیت سر و گردن را در شرایط بهتری قرار می‌دهند و در ساعات بیداری باعث سرگرمی کودکان می­شوند.

بالش‌های حفاظت از بدن نوزاد:

این بالش‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که تمام بدن نوزاد را تحت تسلط و پشتیبانی قرار می‌دهند و مانع از حرکت‌های نا به جا و یا صافی سر نوزاد خواهند شد. در برخی موارد، این بالش‌ها به صورت شیب‌دار طراحی می‌شوند که می‌توانید میزان شیب آن را تنظیم کنید.

شما می‌توانید از این بالش‌ها در هنگام شیر دهی به نوزادان و یا سنین بالاتر نیز استفاده نمایید:

بالش‌های یو (U) شکل:

این بالش‌ها به شکل یو طراحی می‌شوند و علاوه بر قرار دادن سر و گردن و بدن نوزاد در شرایط مساعد؛ از حرکت‌های بی مورد و افتادن نوزاد از تخت جلوگیری می‌کنند. از این بالش‌ها نیز می‌توانید در هنگام شیردهی استفاده کنید.

 

بالش کودک

بالش‌های حفاظت از سر برای جلوگیری از سندروم سر تخت (صاف) در نوزادان

سندورم سر صاف یا تخت نوعی ناهمواری در جمجمه نوزاد است که شرایط خواب نا مناسب یکی از علت‌های آن می‌باشد. نوزادانی که در هنگام خواب همیشه یک طرف سرشان روی سطحی صاف مانند گهواره، کالسکه و بالش قرار می‌دهند و جنس بالش آنها استاندارد نیست، به این سندورم دچار خواهند شد. در این راستا بهتر است از بالش‌های متناسب نوزادان استفاده کنید اما در صورتی که نوزدتان به این عارضه دچار شده است نگران نباشید. امرزه بالش‌های فرم دهنده سر نوزاد در بازار وجود دارد که می‌تواند به شما کمک کنند.

این بالش‌ها نرم و لطیف هستند و یک حفره تو خالی در وسط آن قرار داده شده است، که کمک می‌کند سر و گردن نوزاد در بهترین حالت طبیعی خود قرار گیرد و به آن فشاری وارد نشود. البته این بالش‌ها ضد حساسیت و مناسب پوست نوزادان نیز هستند.

 

در بورسیکا بخوانید: راهنمای انتخاب بالش طبی دوران بارداری

 

جنس بالش:

جنس بالشی که انتخاب می‌کنید یکی از فاکتورهای مهم در هنگام خرید است که شامل دو بخش می­باشد. جنس مواد درون بالش و جنس روکش که سطح بالش را می‌پوشاند. بهتر است از بالش‌هایی استفاده کنید که روکش آن به راحتی جدا شده و قابل شست و شو باشد.

جنس روکش بالش‌ها

  • پنبه
  • ترکیب پلی استر و پنبه
  • فیبر مصنوعی

در بیشتر موارد توصیه می‌شود از رو بالشی‌های پنبه‌ای استفاده شود. رنگ این رو بالشی‌ها را روشن و ترجیحاً سفید انتخاب کنید زیرا مواد سمی موجود در رنگ­ها ممکن است ایجاد حساسیت کند. همچنین جنس آن به گونه‌ای باشد که در اثر شست و شو و یا استفاده، بوی خاصی را به خود جذب نکند. روکش پنبه‌ای انتخاب کنید که ارگانیک است. پنبه‌های ارگانیک فاقد مواد سمی، سفید کننده‌ها و رنگ‌های مضر هستند.

در صورتی که در شهرهای ۴ فصل زندگی می‌کنید می‌توانید از بالش‌های معکوس استفاده نمایید. روکش این بالش‌ها از دو جنس متفاوت است. یک سمت آن پنبه‌ای است که در فصل زمستان و پاییز استفاده می‌شود و گرمای مطلوبی را ایجاد می‌کند، سمت دیگر از جنس‌های دیگری مانند کتان نرم است که در فصل‌های گرم سال مناسب‌تر می‌باشد

 

جنس الیاف درون بالش

  • مموری فوم‌ها (Memory foam): یکی از پرطرفدارترین بالش‌های نوزادان است که پیشنهاد می‌شود از این جنس استفاده شود. یکی از مهم‌ترین الیافی که برای ساخت بالش‌های نوزاد استفاده می‌شود مموری فوم‌ها هستند که باعث می‌شود به سر نوزاد شما فشار وارد نشود و شکل اصلی سر او حفظ شود. زیرا نوزادان در ابتدای زندگی خود استخوان‌های نرم دارند که بر اثر فشار ممکن است به مرور زمان تغییر شکل دهد. علاوه بر این مموری فوم‌ها صد در صد ضد آلرژیک هستند و مشکلات پوستی و تنفسی برای کودک شما به وجود نمی‌آورند. مموری فوم‌ها نه تنها ضد حساسیت می‌باشند، بلکه مقاوم به باکتری هستند و از ابتلا به عفونت و بیماری‌ها جلوگیری می­کنند.
  • لاتکس (Latex): بالش‌های از جنس لاتکس برای پشتیبانی از گردن، شانه و ستون فقرات نوزاد بسیار مناسب است و اکثر این بالش‌ها ضد آلرژیک هستند و برای کودکان دارای حساسیت‌های تنفسی و پوستی پیشنهاد می‌شود.
  • فیبر (Fiber Fill): این بالش‌ها از الیافی به نام پلی استر پر می‌شوند گاهی اوقات الیاف طبیعی مانند پنبه نیز در آن‌ها به کار گرفته می‌شود.
  • کانتور (Contour): این بالش‌ها ترکیبی از مموری فوم، لاتکس و پلی فیبر هستند که اکثرا برای تولید بالش‌های نوزادان و کودکان نوپا استفاده می‌شوند.
  • پر (Feather): برخی از تولید‌کنندگان از این نوع بالش‌ها برای کودکان استفاده می‌کنند که بافت بسیار نرم و راحتی دارند و اغلب نسبت به بالش‌ها دیگر گرانتر است. البته این نوع بالش‌ها برای بیشتر نوزادان حساسایت ایجاد می‌کنند.

به طور کلی بهتر است با مراجعه به پزشک، حساسیت کودک خود را شناسایی کنید. برخی از کودکان به پشم حساسیت دارند و در صورت استفاده از لباس و یا بالش پشمی حساسیت و آلرژی آن­ها بیشتر خواهد شد.

ضد آلرژی

یکی از موارد مهم و تأثیر‌گذار در انتخاب بالش نوزاد، قابلیت ضد آلرژیک بودن آن است. نوزادان به میزان بیشتری به میکروب‌ها، گرد و غبار و … حساس هستند و از آنجا که ساعت بسیار زیادی را در خواب می‌گذارند پوست آنها در تماس مکرر با این آلودگی ها قرار گرفته و ایجاد حساسیت و آلرژی می‌کند. بهتر است در هنگام خرید بالشی را انتخاب کنید که ضد آلرژی است. بسیاری از بالش‌های نوزادان با این قابلیت تولید می‌شوند و از مواد طبیعی و ارگانیک در ساخت آنها استفاده می‌شود.

نرم بودن

کودک شما دارای پوست لطیف و حساس است. هر چقدر جنس روکش بالش ضخیم‌تر باشد ممکن است بر روی پوست او حساسیت بیشتری ایجاد کند. اگر کودک شما در شب ناآرام است ممکن است یک دلیل آن بالش نامناسب باشد. اگر سطح بالش را فشار داده و بالش به شکل ابتدایی خود برنگشت، این نرمی بالش ممکن است برای نوزاد شما خطرناک باشد. در مقابل در صورتی که سطح آن خیلی سفت و سخت باشد به روند رشد جمجمه آن آسیب وارد می‌کند.

 

ماندگاری و دوام

یکی دیگر از جنبه‌هایی که شما باید در هنگام خرید بالش به آن توجه داشته باشد، دوام و ماندگاری مواد بالش است. در حالت ایده آل، مموری فوم‌ها بهترین بالش‌ها از نظر دوام و ماندگاری هستند.

 

قابلیت حمل و نقل

از آنجا که نوزادان و کودکان در طول روز و شب، ساعت بسیار زیادی را در خواب هستند بنابراین در صورتی که به مسافرت می‌روید نباید اختلالی در خواب آن‌ها ایجاد شود. برای این امر بهتر است از بالش‌هایی استفاده شود که به راحتی قابل حمل و نقل باشند و در طول سفر نیز مورد استفاده قرار گیرند. بالشی را انتخاب کنید که علاوه بر سطح صاف، در ماشین، کالسکه، گهواره، کریر و … به راحتی قرار گرفته و جا شود.

 

قابلیت شست و شو با دست و ماشین لباسشویی

شما به عنوان مادر ممکن است در تمام روز سرگرم کودک و کارهای مربوط او باشید و حتی شب‌ها نیز نتوانید بخوابید. بنابراین زمان کافی برای شست شو این بالش‌ها را با دست ندارید و یا نمی‌توانید آن را به خشک شویی ببرید. کودکان نیز در سنین کم ممکن است رختخواب خود را کثیف کنند و شما مجبور هستید مرتب آن را تمیز کنید. بنابراین بهتر است بالشی انتخاب کنید که هم روکش و هم مواد درون آن قابلیت شسشت و شو با ماشین لباسشویی را داشته باشند تا بتوانید زود به زود آن را بشویید و کودک خود را از میکروب‌ها و آلودگی‌های رختخواب حفظ نمایید. بهتر است قبل از شسشت و شو از شرایط بالش موردنظرتان در لباسشویی آگاه شوید، در شستن آنها از مواد سفید کننده و شیمیایی قوی استفاده نکنید و دمای آب را بالاتر از سی درجه نبرید.

ضمانت نامه

بهتر است از بالش‌هایی استفاده کنید که شرکت سازنده آن را ضمانت کرده و به نوعی از آن حمایت می‌کند. در صورت ضمانت شرکت‌ها با دقت بیشتری محصولات خود را طراحی و تولید می‌کنند و این می‌توانند از نظر هزینه برای شما به صرفه‌تر باشد. بالش‌ها در اثر استفاده مداوم ممکن است تغییر شکل داده و درزهای آن‌ها باز شوند که با استفاده از ضمانت می‌توانید بسیاری از این مشکلات را برطرف کنید.

 

منابع

www.futurehorizons.net

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد