راهنمای کامل خرید سینمای خانگی (قسمت اول)

0 789

سینمای خانگی ترکیبی از وسایل و امکانات صوتی و تصویری است که در کنار یکدیگر محیطی را ایجاد می‌کنند که شما تجربه‌ای مشابه با سینما داشته باشید. از این ‌رو، این تجهیزات را در کنار هم سینمای خانگی (Home theater) می‌نامند؛ اما آن چیزی که در این تجهیزات بیشتر موردتوجه قرار می‌گیرد “صدا” است.

مهم نیست اندازه صفحه‌نمایش تلویزیون شما چقدر باشد و یا اینکه رزولوشن آن بسیار چشمگیر و باکیفیت باشد یا خیر، درصورتی‌که صدای خوب و عالی‌ای نداشته باشد، فقط می‌توانید نیمی از احساس خوب و خوشایند یک فیلم را تجربه کنید. برخی از تلویزیون‌ها دارای صدای خوب و باکیفیتی هستند اما هر چه ضخامت تلویزیون کمتر می‌شود، بلندگوهای ممکن است صدای کمتری تولید کنند؛ بنابراین استفاده از سینمای خانگی می‌تواند بسیار مهم و کاربردی باشد و علاوه بر صدای باکیفیت، به‌صورت سه‌بعدی صدا را به گوش شما برساند.

در بازار مدل‌های متنوع با ویژگی‌ها و قیمت‌های مختلفی وجود دارد که ما باید بسته به بودجه و ویژگی‌هایی که مدنظر داریم، یک مدل مناسب را خریداری کنیم. در این مطلب می‌خواهیم در مورد سینمای خانگی بیشتر حرف بزنیم و شما را با ابعاد و ویژگی‌های آن آشنا کنیم. اغلب بسته‌های سینمای خانگی دارای چند بلندگو با صدای فراگیر، یک بلندگوی مرکزی، یک ساب ووفر و یک رسیور یا گیرنده هستند. سایز و کیفیت تلویزیون مهم است و در کنار صدای باکیفیت می‌تواند تجربه خوب و جذابی را برای شما رقم بزند.

  1. فضای نگهداری:

به‌عنوان اولین مورد، باید به‌اندازه اتاق و محل قرارگیری سینمای خانگی توجه کنید. فضای موردنظرتان چقدر گنجایش دارد، آیا می‌توانید بلندگوهای فراگیر را در اطراف اتاق قرار دهید، اتاقتان گنجایش چند بلندگو را دارد و دکوراسیون آن به هم نمی‌ریزد؟ آیا این سیستم و قدرت آن برای سایز اتاق شما مناسب است؟ و یا اتاقتان آن‌قدر کوچک است که این بلندگوها و صدای ناشی از آن می‌تواند آزاردهنده باشد؟

برخی از دستگاه‌های سینمای خانگی از بلندگوهای بزرگی تشکیل‌شده‌اند که مناسب فضایی کوچک نمی‌باشند. برخی برندها از بلندگوهای کوچک‌تری استفاده می‌کنند که کیفیت صدای خوبی داشته اما حجم صدای پایین دارند. در صورتی که در حال طراحی یک اتاق مجزا برای سینمای خانگی خود هستید، دست شما باز است، شما می‌توانید از صندلی‌های راحت و سیستم نورپردازی مناسب و کم نور برای این فضا استفاده کنید.

اما در صورتی که می‌خواهید این سینما خانگی را در یکی از اتاق‌های خود جای دهید، انتخاب‌های محدودتری دارید، می‌توانید از نمونه‌های دیواری آن استفاده کنید تا فضای کمتری را اشغال کند.

دقت کنید محل انتخابی شما به‌اندازه کافی پریز برق داشته باشد. در ادامه با انواع این سیستم‌ها آشنا می‌شویم و به‌صورت مختصر توضیح خواهیم داد هر سیستم متناسب با چه فضایی است.

  1. انواع سیستم صوتی:

  • Home-theater-in-a-box (HTIB) systems

در این سیستم از بلندگوهای سایز کوچک‌تر استفاده‌شده است. قیمت آن ارزان‌تر است. این سیستم از ۵ اسپیکر نوع سراوند یا فراگیر، یک ساب ووفر و یک آمپلی‌فایر تشکیل‌شده است؛ که همه آن‌ها به‌صورت یکجا به فروش می‌رسند. از این سیستم می‌توانید برای خانه‌های آپارتمانی و یا اتاق‌های کوچک استفاده کنید.

  • Component systems

این سیستم را بر اساس اجزایی که خریداری می‌کنید قیمت‌گذاری می‌شود. مثلاً رسیور، بلندگوها و یا هر چیزی که به این سیستم مربوط باشد. قیمت آن نسبت به مدل‌های دیگر، بالاتر است. این سیستم در دو دسته ارائه شده است، یا بر مبنای رسیورهای A/V کار می‌کند و برای اتاق‌ها بزرگ مورداستفاده قرارمی گیرد و یا در دسته Separates قرار می‌گیرد.

  •  Separates

در این دسته از سیستم‌ها به‌جای رسیور می‌توانید از پری آمپلی‌فایرها و پاورآمپلی‌فایرها استفاده نمایید. بلندگوها قوی‌تر و بزرگ‌تر هستند و قیمت آن نیز بالاتر است. در این سیستم دو بخش وجود دارد پری آمپلی‌فایر برای پردازش سیگنال‌های ورودی و یک یا چند تقویت‌کننده (Amplifier) برای قدرت بخشیدن به بلندگوها. این سیستم برای افرادی که به موسیقی و فایل‌های صوتی علاقه دارند، مناسب‌تر است.

نکته: آمپلی‌فایر یا همان آمپ، دستگاهی است که برای تقویت کردن سیگنال‌های ضعیف استفاده می‌شود تا میزان نویز و نوسانات صدا را کم می‌کند.

  • ساندبار:

زمانی که بودجه کافی داشته و فضای اتاق شما محدود است، ساندبار می‌تواند یک انتخاب خوب باشد. بسیاری از ما سیستم صدای فراگیر را دوست داریم اما به علت کمبود فضا نمی‌توانیم از آن استفاده کنیم، به همین دلیل ساندبارها یک انتخاب خوب به نظر می‌رسند.

اسپیکر مرکزی، راست و چپ به‌صورت یکپارچه در یک بدنه قرار داده‌شده است؛ بنابراین می‌توانید به همراه آن ‌یک ساب ووفر و دو بلندگوی عقب خریداری کنید. بسیاری از کاربران ساندبار را نوعی سینمای خانگی می‌دانند و برخی معتقدند که ساندبار در گروه جدا قرارگرفته و مستقل است. ساندبارها در برخی موارد بدون ساب ووفر ارائه می‌شوند. انعطاف بالای ساندبارها در ورودی‌ها، از بزرگ‌ترین مزایای آن‌ها است که باعث می‌شود تا کاربران بتوانند از راه‌های مختلفی فایل‌های خود را پخش نمایند. ابعاد آن کوچک‌تر بوده و به ارتباط سیمی نیاز ندارد. طراحی ساندبارها شیک‌تر است و به‌راحتی با فضای خانه‌های مدرن هماهنگ می‌شود.

 

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید ساندبار (Sound Bar)

 

  • سینمای خانگی بی‌سیم:

در استفاده از این نوع سیستم سینمای خانگی نیاز به هیچ‌گونه حفاری در کف خانه و یا دیوارها نیست و هیچ سیمی برای اتصال آن‌ها استفاده نمی‌شود و درواقع محدودیت حرکتی ندارد. بنابراین نصب آن نیز آسان‌تر است. درصورتی‌که این تجهیزات بی‌سیم باشند به‌راحتی جابه‌جا می‌شوند و شما می‌توانید آن‌ها را در هر محلی که دوست دارید قرار دهید. این سیستم‌ها قابلیت اتصال به دستگاه‌های دیگر را دارند؛ و شما می‌توانید آن را به گوشی هوشمند و یا تبلت خود متصل کنید.

  1. بلندگوها:

بهترین سیستم‌های سینمای خانگی، دارای ۵ تا ۷ بلندگوی هستند؛ ۲ بلندگوی آن صدای استریو ایجاد می‌کنند و در چپ و راست قرار می‌گیرند، یک اسپیکر مرکزی به همراه ساب ووفر برای ارائه باس اضافی و یک یا دو بلندگوی عقب نیز در آن تعبیه‌شده است. بلندگوی مرکزی اصولاً در زیر تلویزیون قرار دارد؛ اما برخی از کاربران ترجیح می‌دهند آن را به دیوار متصل کنند. بلندگوهای سمت چپ و راست نسبت به بلندگوهای دیگر قوی‌تر هستند و صدای فراگیری ایجاد می‌کنند. بلندگوهای عقبی که در پشت کاربر قرار می‌گیرد نسبت به بقیه ضعیف‌ترند و صدای پس‌زمینه را ایجاد می‌کنند.

  • بلندگوهای بی‌سیم یا سیمی:

درصورتی‌که از بلندگوهای سیمی استفاده می‌کنید محدودیت حرکتی دارید. بنابراین به طراحی و دیزاین آن توجه کنید. اما اسپیکرهای بی‌سیم قابلیت آن را دارند که در هر نقطه‌ای از خانه قرار بگیرند و به‌راحتی جابه‌جا شوند.

  • اندازه بلندگوها

بلندگوها در اندازه‌ها و سایزهای مختلفی ارائه می‌شوند برخی به‌صورت بزرگ و پایه‌دار هستند که به‌راحتی بر روی زمین قرار می­گیرند و برخی کوچک‌تر هستند و می‌توانید آن را بر روی قفسه یا کمد و میز قرار دهید. درصورتی‌که تلویزیون شما بزرگ است بهتر است از بلندگوهای بزرگ و بلند استفاده کنید.

  • امپدانس بلندگوها

در هنگام خرید سینمای خانگی به واحد امپدانس اسپیکرها (امپدانس نامی) توجه کنید. اسپیکرها شما باید ازنظر امپدانس با رسیور و تقویت‌کننده و آمپلی‌فایر مطابقت داشته باشند. امپدانس‌های پایین‌تر به معنی توزیع کارآمدتر توان الکتریکی بیشتر است. امپدانس، نسبت مقاومت کل یک هادی به جریان متناوب گذرنده از آن است و واحد آن برحسب اهم بیان می‌شود.

  • تعداد کانال‌های بلندگو:

در طراحی این دستگاه‌ها، سیستم­های ۵.۱، ۷.۱ و ۱۱.۲ و ۵.۱.۲ و غیره وجود دارد. این اعداد درواقع تعداد کانال‌ها را نشان می‌دهند. طریقه نام‌گذاری کانال‌های سینماهای خانگی به‌صورت یک عدد اعشاری A.B است. درصورتی‌که یک سیستم ۱.۵ باشد یعنی از ۵ بلندگو و یک ساب ووفر تشکیل‌شده است. هر چه قدر تعداد کانال‌ها یعنی عدد B بیشتر باشد تعداد بلندگوها بیشتر و درنتیجه قدرت دستگاه شما بیشتر خواهد بود و قیمت آن گران‌تر می‌شود. سیستم ۱.۵ رایج‌ترین نوع سیستم سینمای خانگی است که کارایی بسیار خوبی دارد.

درصورتی‌که این نام‌گذاری سه ‌قسمتی باشد، عدد آخر نشان‌دهنده تعداد Dolby Atmos است که صدای سه بعدی ایجاد می‌کند. به‌عنوان مثال عدد ۲ در سیستم ۵.۱.۲ نشان‌دهنده تعداد بلندگوهای Dolby Atmos در آن است؛ بنابراین یک سینمای خانگی با کانال ۵.۱.۲، درواقع ۵ بلندگو، ۱ ساب ووفر و ۲ بلندگو Dolby Atmos دارد.

  • قدرت بلندگوهای فراگیر (بلندگوهای جلویی سمت راست و چپ، بلندگوهای عقبی سمت راست و چپ):

وقتی در حال تماشای یک فیلم هستید و صدایی در سمت چپ تصویر ایجاد می‌شود در این صورت بلندگوهای چپ به‌صورت قوی‌تری این صدا را ایجاد می‌کنند و این‌گونه باعث می‌شوند صدای پخش‌شده حالت سه‌بعدی داشته باشد. اسپیکر مرکزی وظیفه تفکیک این صداها و قوت بخشیدن آن را بر عهده دارد و بلندگوهای عقب صدای زمینه را پوشش می‌دهند؛ صدای‌های متفرقه مانند صدای آب و یا بوق ماشین.

  • بلندگوی مرکزی:

اضافه کردن بلندگوی مرکزی که به‌صورت معمولی در زیر تلویزیون و یا بر روی دیوار نصب شده، باعث می‌شود صدا باکیفیت بیشتری به گوش برسد. این بلندگو درواقع وظیفه پخش جلوه‌های صوتی و صداهای اصلی را بر عهده دارد. بلندگوی مرکزی صداهای دریافتی از سایر بلندگوها را قوی‌تر می‌کند. این بلندگو تمام صداهای جلو را پخش می‌کند، گویی صدا از مرکز تصویر خارج می‌شود.

 

در بورسیکا بخوانید : راهنمای کامل خرید سینمای خانگی (قسمت دوم)

 

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد