راهنمای کامل خرید ردیاب های هوشمند (فیتنس تراکر)

0 930

به این نوع دستبند های هوشمند، فیتنس تراکر یا همان ردیاب تناسب اندام گفته می شود. شما می توانید در تمام روز و در تمام فعالیت هایی مانند دوچرخه سواری، شنا و بوکس از این دستبند ها استفاده کرده و اطلاعات تان را به گوشی همراهتان مخابره کنید و یا به وسیله همان دستبند ها به تجزیه و تحلیل اطلاعات خود دسترسی داشته باشید.

فن آوری جدید در قالب دستبند های هوشنمد به بازار وارد شده است که می تواند فعالیت های ما و شاخص های تناسب اندام را در ما اندازه گیری کند. این دستبند ها در انواع مختلفی ارائه شده اند، برخی از آنها تنها با یک برنامه تمرینی برای افراد تازه کار و کاربران عادی مناسب می باشند و برخی دیگر برای ورزشکاران حرفه ای طراحی شده اند.

این ردیاب ها در دست بسیار ی از افراد دیده می شوند و می توانند تعداد گام ها و حرکات شما را اندازه گیری کنند. به مرور این دستگاه ها پیچیده تر شدند و قابلیت های جدید به آنها اضافه شد.
قدم زدن و راه رفتن یکی از راه های کاربردی برای رسیدن به تناسب اندام است که می تواند از طریق این دستبند ها فعالیت های روزانه خود را مدیریت کنید. اگر از این وسیله تنها برای فعالیت های روزانه خود استفاده می کنید یک مدل ساده آن را انتخاب کنید در صورتی که به باشگاه می روید و فعالیت های بدنی مانند یوگا و بدنسازی اینجام می دهید بهتر از مدل های استفاد کنید که درای کرنومتر تایمر و سایر قابلیت های ساده دیگر باشند در صورت استفاده پیشرفته تر می توانید از مدل هایی استفاده کنید که ضربان قلب شما را می شمارند و یا با استفاده از جی پی اس آنها می توانید مسیر خود را در حال دوچرخه سواری پیدا کنید.

در این راستا در هنگام خریداین ردیاب ها بهتر است نکات و عوامل زیر را در نظر بگیرید تا بتوانید محصولی مناسب با شرایط خود انتخاب نمایید:

قیمت
این ردیاب ها در قیمت های بسیار متنوعی ارائه می شوند. برخی از آنها از قابلیت های بسیار پیشرفته برخودارند و قیمت آنها نیز بسیار بالاست. شرکت های ارائه دهنده این ردیاب ها در صورت تولید نسل دوم و سوم محصولات خود، محصولات قبلی را با قیمت مناسب و پایین تری به بازار ارائه می دهند.

قابلیت های و ویژگی های کاربردی
اکثر این ردیاب ها دارای بخش های مختلفی مانند فاصله طی شده، میزان کالری و میزان فعالیت می باشند و از این طریق آمار و اطلاعات را در اختیار شما قرار می دهند. برخی از این ردیاب ها در هنگام خواب نیز بدن شما را آنالیز کرده و با در نظر گرفتن تعداد حرکت ها و جابه جایی هایی که در خواب انجام می دهید به شما می گویند که خواب مفیدی داشتید یا خیر. در واقع برخی از این دستگاه ها میزان عمق خواب، نور موجود در محیط و سایر عوامل مربوط به خواب را در بدن و محیط شما می سنجند و آن را به صورت گزارشی ارائه می دهد، همانطور که می دانید کیفیت خواب در سلامتی ما نقش مهمی ایفا می کند و در صورتی که به آن اهمیت دهیم به مرور می توانیم در تمام اجزای بدن خود این نمود سلامتی را مشاهد کنیم، پوست شفاف تر و زیباتری خواهیم داشت، سیستم عصبی مان بهتر کار می کند و خلق و خوی بهتری را تجربه می کنیم و بسیاری از موارد دیگر که در این مقاله نمی گنجد.
ضربان قلب شاخص بسیار مهمی در سلامتی است که در صورتی که بدون فعالیت بالا رود می تواند نشانه های از بیماری های قلبی باشد این مسئله می تواند بر طول عمر شما تاثیر بگذارد. میزان ضربان قلب برای اندازه گیری میزان خستگی نیز می تواند مورد استفاده قرار گیرد. اگر میزان ضربان قلب شما از حد نرمال بالاتر است به این معنی است که این فعالیت برای شما بسیار سنگین بوده و شما از آن فایده ای نمی برید، بنابراین بهتر است به بدن تان استراحت دهید.
برخی از این ردیاب ها می توانند میزان ضربان قلب فرد را اندازه گیری کنند، همچنین با دقت بالا می توانند دمای بدن فرد را گزارش دهند. اندازه گیری میزان اشعه یو وی محیط و مقدار جذب شده توسط پوست نیز یکی از ویژگی های منحصر به فرد این ردیاب ها محسوب می شود. در این شرایط شما می توانید از میزان ضربان قلب خود در شرایط مختلف آگاه شوید و آن را با مربی و پزشک خود در میان بگذارید. اندازه گیری اشعه یو وی، نیز برای سلامتی پوستی شما بسیار مفید است و در صورتی که بیش از مقدار استاندارد جذب شود موجب ناراحتی پوستی خواهد شد.
ردیاب هایی که به GPS مجهز هستند گرانترند. صفحه نمایش آنها اغلب بزرگتر است. این قابلیت بسیار خوب است اما همه ما به آن نیاز نداریم پس چرا هزینه بیشتری پرداخت کنیم. شما به راحتی می توانید از طریق گوشی هوشمند خود نیز، موقعیت مکانی تان را چک کنید اما اگر فعالیت شما به گونه ای است که به این تکنولوژی نیاز دارید حتما یک ردیاب مجهز به GPS تهیه کنید.
برخی از این ردیاب ها مانند مربیان تناسب اندام کار می کنند. فعالیت ها و تمرین های شما را بررسی کرده و به شما می گویند با چه تمریناتی می توانید حداکثر بهره وری را به وجود آورید. در این حالت شمامی توانید با بهره گیری از حرکات ورزشی و توصیه های علمی آنها در طول روز ، به سلامت بدنتان بیشتر اهمیت دهید.

طراحی
علاوه بر ویژگی های ساختاری و قابلیت های که این دستبند ها در خود قرار داده اند، شما می توانید مدل مورد نظر با رنگ و طراحی مخصوص به خود را تهیه کنید. طراحی کی دیگر از عواملی است که در هنگام خرید این ردیاب ها اهمیت پیدا می کند. این ردیاب ها در اندازه ها و سبک های مختلفی ارائه می شوند. این دستگاه همیشه به مچ دست شما بسته شده است بنابراین باید از نظر ظاهری و ارگونومیک با آن احساس خوبی داشته باشید. بهتر است بعد از اینکه مدل مناسب خود را انتخاب کردید آن را برای مدتی در دست خود قرار دهید و قبل از خرید آن را بپوشید تا متوجه میزان راحتی و یا وزن آن شوید.
این ردیاب ها از نظر طراحی در سه دسته قرار می گیرند:
• برخی از آنها به صورت اسپورت و ورزشی طراحی شده اند، مانند دستبند های itbitsو Polar Loopو Garmin fitness.
• برخی از آنها طراحی شبیه ساعت های هوشمند دارند مانند دستبند های Polar A360 و Fitbit Versa و Ionic.
• برخی از آنها نیز مانند ساعت های آنالوگ هستند و طراحی سنتی دارند مانند دستبند های Misfit Phase, Garmin Vivomove HRو Nokia Steel و the Misfit Swarovski Shine.
مورد دیگری که دراین دستبند ها مورد توجه قرار گرفته است و به طراحی آنها مربوط می شوند ، نوع صفحه نمایش آن می باشد. برخی از این ردیاب ها دارای صفحه نمایش رنگی و برخی سیاه سفید هستند و برخی از صفحه نمایش های پیشرفته LED استفاده کردند. اما بهتر است این نکته را در نظر بگیرید که هر چه این صفحه های پیشرفته تر و پر نور تر باشد میزان مرف باتری آنهانیز زیادتر می شود. از طرفی وقتی صفحه نمایش پیچیده ای را انتخاب می کنید اغلب دچار حواس پرتی شده و مرتب در حال چک کردن اطلاعات آن هستید.

مشخصات فنی
بخش دیگر مربوط به مشخصات فنی این ردیاب ها می باشد اینکه نحوه شارژ کردن آنها چگونه است، چگونه همگام سازی با وسایل دیگر صورت می گیرد و از چه طریقی با گوشی هوشمند شما ارتباط برقرار می کند. این کار را از طریق فناوری بلوتوث انجام می دهند و یا وایفای؟؟ایا این ردیاب به صورت خودکار عمل می کند و یا دستی است، آیا خاصیت ضد آب دارد یا خیر؟ این اطلاعاتی که است که باید به آن پاسخ داده و بر مبنای آنها انتخاب نمایید.
البته هیچ وسیله ضد آبی تا کنون اختراع نشده است. همه این وسایلی که دارای استاندارد ضد آب هستند در زیر فشار آب مشخصی دوام می آورند و در صورتی که فشار بیشتر از آن مقدار باشد نشت می کنند. بنابراین بهتر است این ردیاب ها را مقاوم در برابر آب بخوانیم نه ضد آب. در ابتدا چک کنید که ایا ردیاب شما در زیر فشار دوش آب و یا عمق استخر، دوام می آورد یا خیر، و سپس با آن دوش بگیرید و یا به استخر بروید.
البته این ویژگی برای افرادی که به پیاده وری و دوچرخه سواری زیر باران علاقه دارند بسیار مفید خواهد بود.

قابلیت همگام سازی با گوشی های هوشمند
برخی از این ردیاب های قابلیت همگام سازی با گوشی همراه را در خود جای داده اند و می توانند اطلاعات را به گوشیه مراه شما فرستاده و توسط نرم افزار مخصوص خود که بر روی گوشی اندروید یا iOS تان نصب است اطلاعات شما را تحلیل کنند و آن را به صورت نمودار هایی ارائه دهند.
برخی دیگر باهمگام سازی با گوشی ها می توانند پیام ها و نوتیفیکیشن های گوشی همراه را بر روی صفحه نمایش خود نشان دهند. در این صورت به راحتی می توانید بدون نگاه کردن به گوشی همراه، پیام ها و نوتیفیکیشن های آن را بر روی دستبند خود مشاهده کرده و آنها را بخوانید.

باتری
عمر باتری در این ردیاب ها متفاوت است. برخی از آنها به صورت روزانه به شارژ احتیاج دارند و برخی تا ۱ هفته و برخی تا ۶ ماه ( Fitbit و Garmin fitness bands)یا بیشتر (Moov, Misfit, Nokia) شارژ می مانند.
تعدادی از این ردیاب ها از باتری های یک بار مصرف استفاده می کنند و شما مجبور می شوید بعد از چند ماه باتری آنها را تعویض کنید. ردیاب هایی که به وسیله باتری های یک مصرف کار می کنند باریکتر هستند.
برای شارژ این ردیاب ها از کابل های USBاستفاده می شوند. سرعت شارژ در آنها نیز متفاوت است وبه طور متوسط چند ساعت طول می کشد.

به طور کلی این ردیاب ها یک اختراع خووب وکاربردی در جهت رفاه و سلامت انسان ها محسوب می شوند و با ظاهر کوچک خود می توانند اطلاعات مفیدی دراختیار ما قرار دهند. با این حال استفاده از این فناوری و ردیاب های تناسب اندام در اقایان بیشتر رواج دارد. بر طبق آمار شرکت Fitbit این شرکت بیشتر ردیاب های خود را به اقایان فروخته است که این مقدار ۷۰ درصد فروش آنها را تشکیل می داد. شما می توانید با تهیه این ردیاب ها یک گام بزرگ در جهت تناسب اندام خود بردارید.

 

در اینجا بیشتر بخوانید: راهنمای خرید ساعت هوشمند

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد