راه‌های درمان ریزش ابرو

0 914

ریزش ابرو یکی از مشکلات شایعی است که بسیاری از افراد با آن روبرو می‌شوند. این مشکل، محدود به جنسیت خاصی نیست و هم زنان و هم مردان ممکن است به دلایل مختلفی دچار این عارضه شوند. بعضی افراد ممکن است در یک ابروی خود دچار ریزش مو شوند و بعضی افراد هم ممکن است در هر دو طرف متوجه ریزش مو شوند. سایر علائم ریزش ابرو عبارتند از خارش، خشکی پوست و ریزش مو در سایر قسمت‌های بدن. به طور معمول، ریزش مو در بدن جدی نیست. در این مقاله، در مورد علل و راه‌های درمان ریزش ابرو صحبت می کنیم، با ما همراه باشید:

علل ریزش ابرو

در بخش‌های زیر نگاهی به علل احتمالی ریزش ابرو می‌اندازیم.

۱. فرآیند پیری

همانطور که سن افراد افزایش می‌یابد، ممکن است در سر، ابرو، مژه و سایر نقاط بدن دچار ریزش مو شوند. با گذشت زمان برخی از فولیکول‌های مو باعث توقف تولید مو می‌شوند و این باعث ریزش مو می‌شود. همچنین مو شروع به رنگ کردن خود می‌کند و موها سفید یا خاکستری رنگ می‌شوند.

۲. عدم تعادل هورمون‌های تیروئید

عدم تعادل هورمون‌های تیروئید می‌تواند سبب ریزش ابرو شود. این به شرایط زیر مرتبط است:

– هیپرتیروئیدیسم یا پرکاری تیروئید وضعیتی است که در آن تیروئید بیش از مقدار طبیعی، هورمون ترشح می‌کند.
– هیپو تیروئیدی یا کم کاری تیروئید وضعیتی است که در آن بدن به اندازه کافی هورمون تیروئید ایجاد نمی‌کند.

هر دو نوع اختلالات تیروئید با ریزش ابرو ارتباط دارند. به طور خاص، در کم کاری تیروئید، فرد ممکن است ریزش مو را در سومین قسمت بیرونی ابرو ببیند که جزئی ترین قسمت آن است و به گوش می‌رسد.

سایر علائم اختلالات تیروئید عبارتند از:
– خشکی، پوست رنگ پریده یا پوست مرطوب و مخملی
– تورم در گردن (گواتر)
– موهای زبر، خشک و شکننده
– پوست سر خشک
– ناخن‌های ضخیم، خشک و شکننده

ریزش مو مرتبط با تیروئید معمولا موقت است و هنگامی که سطح تیروئید به حالت طبیعی برسد، مو به حالت معمول خود برمی‌گردد. پزشکان می‌توانند برای تعادل سطح تیروئید دارو تجویز کنند.

هیپرتیروئیدیسم و ریزش ابرو

۳. شرایط خود ایمنی

وقتی سیستم ایمنی بدن به اشتباه به سلول‌های خود حمله کند، شرایط خود ایمنی ایجاد می‌شود. در این شرایط ممکن است سیستم ایمنی بدن به سلول‌های سالمی حمله کند که به رشد مو کمک می‌کنند. این می‌تواند باعث ریزش مو یا ازبین رفتن مو شود. شرایط خود ایمنی که می‌تواند باعث ریزش مو شود عبارتند از:
– آلوپشیا آرتا (Alopecia areata) یک بیماری خود ایمنی فراگیر است که باعث ریزش مو‌های سر و جاهای دیگر بدن می‌شود.
– فیبروز آلوپسی جلو، شکلی از آلوپسی است که عمدتا در افراد بعد از یائسگی تاثیر می‌گذارد؛ در ۳۹٪ موارد ریزش ابرو قبل از ریزش موی سر اتفاق می‌افتد.
– لوپوس اریتماتوی دیسکوئید یک بیماری خودایمنی مزمن است که باعث زخم پوست و ریزش موی صورت و ابرو می‌شود.

۴. شرایط پوستی

پوست سالم برای داشتن موهای سالم مهم و ضروری است، زیرا موها به طور مستقیم از فولیکول‌های پوست رشد می‌کنند. برخی بیماری‌های پوستی ممکن است باعث خارش پوست، بثورات پوست و پوسته پوسته شدن سر شوند. در بعضی افراد ممکن است موهای ابرو در اثر التهاب پوست، خشکی پوست و خارش پوست از بین روند. شرایط پوستی رایج که می‌تواند باعث خارش و ریزش موی ابرو شود عبارتند از:
– درماتیت آتوپیک
– پسوریازیس
– درماتیت سبورئیک

۵. کمبود تغذیه

مواد غذایی تأثیر قابل توجهی در سلامت پوست و مو دارد. بدن برای تولید موهای سالم به مواد مغذی خاصی نیاز دارد. کمبود مواد غذایی زیر می تواند باعث ریزش ابرو شود:
کمبود اسیدهای چرب: با توجه به مطالعه صورت گرفته در سال ۲۰۱۷، کمبود اسیدهای چرب – که در ماهی، آجیل و دانه‌ها یافت میشود- ممکن است باعث ریزش ابرو شود.
کمبود بیوتین: عدم مصرف بیوتین ممکن است منجر به ریزش مو شود. اگر چه بیوتین یک مکمل رشد مو است، اما شواهد محدودی برای حمایت از اثربخشی آن وجود دارد.
کمبود روی: کمبود روی می‌تواند منجر به ریزش مو شود. طبق بررسی‌های صورت گرفته مکمل‌های روی میتواند به افرادی کمک کند که ریزش مو دارند.

کمبود تغذیه و ریزش ابرو

۶. عوارض جانبی داروها

بعضی داروها باعث ریزش مو می‌شوند که می‌تواند بر ابرو نیز تاثیر بگذارد. مصرف داروها یک عارضه جانبی بالقوه می‌‌باشد که با قطع دارو از بین می‌رود. چنین داروهایی عبارتند از:
– آیتورتین، داروی رتینوئید است که افراد برای درمان بیماری‌های پوستی مانند پسوریازیس استفاده می‌کنند.
– شیمی درمانی، برای درمان سرطان استفاده می‌شود.
– اسید والپروئیک، دارو ضد تشنج است که تشنج و اختلالات دوقطبی را درمان می‌کند.

۷. شرایط ژنتیکی

شرایط خاص ژنتیکی می‌تواند منجر به ریزش مو در ابرو شود. این شرایط عبارتند از:
– اکتودرمال دیسپلازی: این بیماری شرایطی است که پوست، مو، ناخن‌ها و دندان‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. آنها همچنین می‌توانند باعث ریزش مو در ابروها، مژه‌ها و سایر قسمت‌های بدن شوند.
سندرم نترتون: بیماری است که پوست، مو و سیستم ایمنی را درگیر می‌کند. این بیماری می‌تواند باعث ایجاد موهای شکننده و ریزش مو شود. این وضعیت معمولا از بدو تولد دیده می‌شود.

علل دیگر

دلایل دیگری که باعث ریزش ابرو می‌شود عبارتند از:
– تابش
– آمیلوئیدوز
– سارکوئیدوز
– سوختگی‌های شیمیایی
– تریکوتیلومانیا (که اختلال کندن مو نیز نامیده میشود)
– کارسینوم سلول پایه
– فولیکولوتروپیک قارچ میکروسکوپی
– سرطان سلولی فلسی
– سیفلیس
– جذام

طب سوزنی و ریزش ابرو

راه‌های درمان ریزش ابرو

اولین گام برای مقابله با ریزش ابرو، مشاوره با پزشک است تا علت ریزش مو را مشخص کند. در بخش‌های زیر به راه‌های درمان ریزش ابرو اشاره می‌کنیم:

ماینوکسیدیل

ماینوکسیدیل یک داروی بدون نسخه است که برای درمان طاسی مردانه و ریزش موی آندروژنیک در مردان و زنان استفاده می‌شود. این می تواند ترشح هورمون رشد را طی چندین ماه به حالت تعادل برگرداند.

کورتیکواستروئیدها

کورتیکواستروئیدها به صورت موضعی، تزریقی یا قرصی می‌توانند برای درمان آلوپسی آرتا، اگزما، درماتیت یا پسوریازیس مورد استفاده قرار بگیرند.

داروهای تجویزی

برای موارد ناشی از اختلالات هورمونی، یک متخصص غدد درون ریز ممکن است داروهای تجویزی مانند هورمون تحریک کننده تیروئید، استروژن یا تستوسترون تجویز کند.

طب سوزنی

طب سوزنی احتمالا با کاهش حملات به فولیکول مو و تحریک گردش خون در از بین بردن آلوپسی آریاتا، موثر عمل می‌کند.

روغن کرچک

این روش قدیمی‌ترین و یکی از مؤثرترین راه‌های درمان ریزش ابرو می‌باشد. از آنجایی که این روغن با پروتئین‌ها، اسیدهای چرب، آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین‌ها غنی شده است، به تغذیه فولیکول‌های مو کمک می‌کند. روغن کرچک را هر روز در ریشه‌های ابرو خود ماساژ دهید، این کار باعث رشد مو می‌شود و همچنین ریشه مو را ضخیم و قوی می‌کند.

روغن کرچک و ریزش ابرو

شیر

شیر به طور طبیعی بسیار مفید است و دقیقا به همین دلیل است که در محصولات مختلف مراقبت از پوست استفاده می‌شود. این ماده حاوی دو پروتئین حیاتی شناخته شده به عنوان کازئین و آب پنیر است. این دو عامل باعث رشد موهای سالم می‌شوند. انجام این کار به صورت روزانه نتایج دلخواه را به ارمغان می‌آورد.

روغن نارگیل

روغن نارگیل به عنوان یک نرم کننده و همچنین مرطوب کننده عمل می‌کند و برای بهبود گردش خون بسیار مناسب است. اسیدهای چرب موجود در روغن نارگیل با پروتئین‌های طبیعی موجود در مو روبرو می‌شوند. لوریک اسید موجود در آن به عنوان عامل ضد میکروبی عمل می‌کند و از عفونت فولیکول‌های مو جلوگیری می‌کند. پروتئین‌های مختلف و همچنین مواد مغذی موجود در روغن نارگیل مثل ویتامین E و آهن، ابروهای سالم و ضخیم را ترویج می‌دهند. هر روز می‌توانید روغن نارگیل را روی ابروهای خود قرار دهید، اما استفاده از آن حتی چند بار در هفته نیز می تواند نتایج قابل توجهی داشته باشد.

روغن زیتون

روغن زیتون حاوی ویتامین A و E است که هر دو به رشد مو کمک می‌کنند. ویتامین E باعث تغذیه ریشه مو میشود، در حالی که ویتامین A باعث تولید روغن طبیعی بدن می‌شود و به رشد مو کمک می‌کند. این روش می‌تواند حداقل یک بار در روز انجام شود تا در عرض چند هفته نتایج قابل قبولی به دست آید.

آب پیاز و ریزش ابرو

آب پیاز

آب پیاز حاوی مقدار زیادی گوگرد، سلنیوم، مواد معدنی، ویتامین B و ویتامین C است که برای رشد مو بسیار مفید است. گوگرد باعث افزایش تولید بافت‌های کلاژن مورد نیاز برای رشد ابرو می‌شود. همچنین، فولیکول‌های مو را تقویت می‌کند. برای حذف بوی تند پیاز بهتر است آن را با آب لیمو مخلوط کنید. هر روز آب پیاز را به ابروها بمالید تا به نتیجه دلخواه دست پیدا کنید.

زرده تخم مرغ

موی ابرو از پروتئین کراتین تشکیل شده است و تخم مرغ منبع خوبی از پروتئین است. کراتین عنصر اصلی در اکثر مکمل‌های رشد مو می‌باشد. زرده تخم مرغ همچنین یک منبع غنی از بیوتین است که به رشد موها کمک می‌کند و یکی از راه‌های درمان ریزش ابرو
می‌باشد. اگر از این درمان دو بار در هفته استفاده کنید، سرعت رشد مو را مشاهده خواهید کرد.

دانه شنبلیله

این دانه‌ها به بازسازی فولیکول‌های مو کمک می‌کنند و باعث رشد موهای تازه می‌شوند. آنها حاوی اسید نیکوتینیک و همچنین پروتئین‌هایی هستند که رشد مو را تحریک می‌کنند. لسیتین موجود در آنها باعث درخشان شدن موها می‌شود و همچنین رنگ طبیعی موها را حفظ می‌کند. دانه شنبلیله به طور موثر در درمان مشکلات مربوط به پوست موثر عمل می‌کند. برای دریافت نتایج موثر، این روش را دو بار در هفته اعمال کنید.

لیمو

از آنجا که لیمو غنی از ویتامین B، ویتامین C، اسید فولیک و سایر مواد مغذی حیاتی است، باعث می‌شود که موهای ابرو خیلی سریع‌تر از هر ماده دیگری رشد کنند. اگر در هنگام استفاده از لیمو احساس سوزش داشتید این روش را ادامه ندهید و از داروهای دیگر استفاده کنید. در صورت داشتن پوست حساس، سعی کنید این درمان را انجام ندهید.

زرده تخم مرغ و ریزش ابرو

آنترالین

آنترالین معمولا برای درمان پسوریازیس استفاده می‌شود و ضد التهاب و مشتق طبیعی آنتراکینون است. این دارو اغلب برای افرادی تجویز می‌شود که با ریزش ابروی ناشی از یک روند التهابی روبرو هستند.

مکمل‌های غذایی

مکمل‌هایی که سرشار از آنتی اکسیدان‌ها، اسیدهای چرب امگا ۳ و اسیدهای چرب امگا ۶ هستند برای ریزش مو در زنان موثر هستند و احتمالا برای مردان نیز موثر هستند.

بیماتوپروست

بیماتوپروست با گسترش چرخه رشد مو، به رشد مو در مژه ها و ابرو کمک می‌کند.

کاشت ابرو

بعضی افراد به راحتی می‌توانند ریزش ابرو را با آرایش دائمی یا کاشت ابرو پنهان کنند.

خلاصه
عوامل احتمالی بسیاری باعث ریزش ابروها میشود که ممکن است با عدم تعادل هورمون‌ها، شرایط پوستی، کمبود مواد غذایی یا داروها مرتبط باشد. رسیدگی به علت ریزش مو می تواند، در بسیاری موارد، به فرد کمک کند و موهای خود را دوباره بسازد. راه‌های درمان ریزش ابرو و روش های آرایشی نیز می‌تواند به رشد مو کمک کند.

منبع: بلاگ بورسیکا

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد