راه حل های کاربردی در هنگام مواجه با خطای ” ۵۰۴ Gateway Timeout “

0 640

اکثر ما در هنگام جست و جو در صفحه های وب با خطای ” ۵۰۴ Gateway Timeout ” برخورد کرده ایم. در این مطلب می خواهیم در مورد این خطا و روش های رفع آن صحبت کنیم.

وقتی شما از طریق کامپیوتر قصد بازدید از یک وب سایت را دارید، سیستم شما برای ارسال و دریافت هرگونه اطلاعات، باید با سرور مورد نظر، اتصال برقرار کند، در بیشتر موارد اتصال شما قبل از اینکه به مقصد مورد نظر برسد از چندین رایانه و سرور عبور می کند، دراین اتصال زنجیر وار، در صورت که هر اتصال یک پاسخ سریع و با سرعت مناسب از اتصال قبلی خود دریافت نکند، این خطا رخ می دهد.

دلیل دیگر بروز این خطا در مواردی است که ارتباط بین این اتصال ها به سرعت انجام نشود. در واقع وقتی مرور گر شما یک درخواست می فرستد تا زمانی که پاسخی دریافت کند، یک وقفه کوتاه به وجود می آید، در حالت ایده آل این تاخیر به قدری کوتاه است که کاربران متوجه مکانیسیم کاری آن نمی شوند، در برخی موارد این پاسخ گویی به سرعت انجام نمی شود و تاخیر بیش از حد استاندارد خود رخ می دهد که باعث بروز خطای مذکور خواهد شد.

در واقع اگر بخواهیم ساده تر بیان کنیم، این خطا زمانی رخ می دهد که یک سرور پاسخ مناسب و به موقعی از سرویس دهنده دیگر که در حال تلاش برای بارگذاری صفحه وب است، دریافت نکرده است. در واقع این وب سایتی که قصد باز کردن آن را دارید از کنترل شما خارج شده و یا در برقرای ارتباط فاقد سرعت مناسب است.

این خطا، یک خطای جهانی است و ممکن است بر روی هر سیستم عامل و مرورگری رخ دهد. با این حال نحوه نمایش خطا ممکن است در مرورگرهای مختلف متفاوت باشد. به عنوان مثال چند مورد از پیام های بروز این خطا را در زیر مشاهده می نمایید:

• ۵۰۴ – Gateway Timeout
• ۵۰۴ Gateway Timeout Error
• (Gateway Timeout (504
• HTTP Error 504 – Gateway Timeout
• Gateway Timeout Error
• HTTP 504
در این قسمت می خواهیم چند روش برای رفع این خطا یشنهاد دهیم:

تنظیمات پروکسی مرور گر را بررسی نمایید
در ابتدا باید مطمئن شوید که تنظیمات پروکسی شما دچار تغییر نشده است. این تنظیمات در مرورگر های مختلف متفاوت است. به طور مثال کاربران گوگل کروم ابتدا باید وارد تنظیمات شده و گزینه پیشرفته (Advanced) را انتخاب نمایند. در صفحه پیش رو به سمت آخر صفحه رفته و در بخش سیستم، گزینه تنظیمات پروکسی (Open proxy settings) را جستجو کنید، در صفحه باز شده بر روی گزینه LAN settingsکلیک کنید. در این صفحه در صورتی که هریک از این گزینه ها فعال باشد، گزینه های Automatically detect settings و Use a proxy server for your LAN را غیر فعال کنید. تغییرات را ذخیره کرده و مجددا وب سایت مورد نظرتان را جست و جو کنید اگر خطا همچنان ادامه دارد روش دوم را امتحان نمایید.

اطمینان از اینکه دامنه شما شناسایی شده است
اطلاعات در DNS به سرعت بروز نمی شود و این عمل ممکن است چند ساعت طول بکشد تا دامنه شما در دسترس شود. شما می توانید از طریق ابزاری مانند DNSMap وضعیت انتشار دامنه خود را بررسی کنید، وارد این ابزار شده و دامنه خود را وارد کنید و دکمه “بررسی” را فشار دهید در صورت ایده آل نتیجه به رنگ سبز است، در صورتی که نتیجه قرمز است باید چند لحظه صبر کنید تا دامنه شما شناسایی شود.

در ارائه دهندگان خدمات اینترنتی مشکل ایجاد شده است
شاید مشکل بروز داده شده ناشی از مشکلات موجود در ارائه دهنده خدمات اینترنتی شما باشد ،به طورمثال در حال بروز رسانی باشند. بهتر است با این شرکت تماس گرفته و مشکلتان را مطرح کنید.

شبکه تحویل محتوا (CDN) را غیر فعال کنید
شبکه تحویل محتوا (به انگلیسی: Content Delivery Network) که به اختصار CDN نیز خوانده می‌شود یک شبکه بزرگ از سرورهایی است که در چندین نقطه دنیا مستقر هستند، این سرویس در افزایش سرعت تحویل محتوا و پهنای باند در وب سایت‌های با ترافیک بالا و وب سایت‌های جهانی مانند گوگل، فیس بوک و … بسیار تأثیرگذار است. در برخی موارد CDN ها ممکن است باعث بروز خطا ۵۰۴ شوند. ساده ترین را برای تشخیص اینکه آیا CDN شما باعث بروز خطای ۵۰۴ شده است یا خیر این است که آن را به صورت موقت غیر فعال کنید. به طور مثال اگر از Cloudflare استفاده می کنید به سربرگ Overview رفته و تنظیمات پیشرفته را باز کنید. یک دکمه مکث در بالای صفحه وجود دارد که آن را بفشارید، در این حالت CDN غیرفعال می شود در صورت تمایل به فعالسازی مجدد همین مسیر راطی کنید. در این حالت CDN را برای چند ساعت خاموش نگه دارید و دوباره فعال کرده و وب سایت مورد نظر خود را جست و جو کنید.

پلاگین ورد پرس خود را غیر فعال کنید
وردپرس توسط زبان بسیار محبوب PHP نوشته شده و از قدرت MySQL برای ذخیره داده ها استفاده می کند. این سیستم تنها می توانند تعداد محدودی از درخواست ها را در زمان معین پاسخ دهد پلاگین ها بخش مهمی از سیستم مدیریت محتوای ورد پرس هستند، و در برخی موارد می توانند دردسر ساز شود. اگر پلاگینی با درخواست های بیش از حد دارید، ممکن است در برخی موارد با خطای ۵۰۴ مواجه شوید. نحوه غیر فعال کردن این پلاگین نیاز به توضیح بسیار زیادی دارد، شما به آسانی می توانید با یک جست و جوی ساده نحوه غیر فعال سازی آن را اجرا نمایید.

به طور کلی خطای ۵۰۴ بسیار رایج است، در صورتی که مرتب با این پیام بر خورد می کنید بهتر است در ابتدا با بارگذاری مجدد سایت و یا فشردن دکمه اف ۵ و یا نوشتن دوباره آدرس اینترنتی سایت مورد نظر، تلاش کنید. در برخی موارد این خطا به صورت موقتی است و بعد از چند بار امتحان کردن و تلاش مشکل حل خواهد شد، در صورتی که این خطا تکرار شد بهتر است راه حل های بالا را به کار گیرید. امیدوارم نتایج خوبی حاصل شود.

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد