علت سفید شدن موها و روش‌ها جلوگیری از آن

0 1,613

موهای سفید و خاکستری با افزایش سن بر روی سر بیشتر می‌شوند، البته بروز موهای سفید در سنین بالا طبیعی است، اما در برخی موارد شما در سن‌های ۳۰ و یا حتی ۲۰ سالگی موهای سفیدی بر روی سرتان مشاهده می‌کنید. در این میان برخی افراد به دلایل ژنتیکی موهای سفید بیشتری دارند، برخی از این افراد عاشق موهای سفیدشان هستند؛ اما برخی دیگر دست به هر کاری می‌زنند تا از شر این موها رها شوند و هر هفته موهایشان را رنگ می‌کنند. اما همیشه این سؤال در ذهن افراد نقش می‌بندد که آیا روش‌های ارزان‌تر و ساده‌تری برای از بین بردن موهای سفید وجود دارد؟ پاسخ این سؤال خوشبختانه مثبت است، شما می‌توانید با استفاده از راهکارهایی مانند تغذیه سالم، روند سفید شدن موهایتان را کُندتر کنید. با ما همراه باشید تا با روش‌های کاهش موهای سفید آشنا شوید.

موهای سفید و خاکستری به دلیل از دست دادن رنگ‌دانه در مو رخ می‌دهند، هنگامی‌که کاهش قابل‌توجهی در رنگ‌دانه‌های مو ایجاد می‌شود، موها در ابتدا به رنگ خاکستری و سپس سفید تغییر رنگ می‌دهند. علت دقیق این موضوع کاملاً کشف نشده است اما شما می‌توانید با استفاده از راهکارهایی روند آن را آهسته‌تر کنید.

طبق تحقیقات جدید به‌دست‌آمده، محققان به این نتیجه رسیدند که فولیکول‌های مو مقدار کمی پراکسید هیدروژن تولید می‌کنند که در طول زمان و به‌مرور در مو انباشته می‌شود و درنهایت باعث خاکستری شدن موها و درنتیجه سفید شدن آن‌ها خواهد شد. با حذف این ماده در فولیکول می‌توان مانع سفیدی موها با گذشت زمان شد. البته هنوز تحقیقات و روش‌های درمانی با قطعیت اعلام نشده است. در سفیدی مو ژنتیکی، نمی‌توان درمان و روشی را به کار گرفت، اما در صورتی که مشکل پزشکی باشد با مراجعه به پزشک و درمان می‌توانید روند سفیدی را متوقف کنید. در برخی موارد بعد از درمان هورمونی در بدن، رنگ‌دانه‌های به مو بازمی‌گردند.

علت‌های سفید شدن مو

روش‌های جلوگیری از سفید شدن موها

ژنتیک

همان‌طور که اشاره شد در برخی موارد ژنتیک باعث سفیدی موها می‌شود و در برخی افراد این سفیدی حتی در سن کمتر از ۲۰ سالگی نیز رخ می‌دهد. در سفیدی موهایی که ناشی از ژنتیک است، نمی‌توان مداخله نمود و این راهکارها ممکن است تأثیر کمی در روند آن داشته باشند.

کمبود ملانین

در بیشتر موارد کمبود ملانین باعث ایجاد موهای سفید خواهد شد. تولید ملانین بستگی به تغذیه مناسب و مکمل‌های پروتئینی دارد. درنتیجه در صورتی که در مواد خوراکی‌ای که مصرف می‌کنید ویتامین‌های موردنظر وجود نداشته باشد، ملانین مو کم شده و موها سفید خواهد شد.

هورمون‌ها

عدم تعادل هورمونی منجر به سفیدی موها می‌شودهورمون‌های تولید شده در بدن تأثیر زیادی بر رنگ‌دانه‌های مو دارند. عدم تعادل در هورمون‌ها، زیاد و کم شدن مقدار آن‌ها می‌تواند موهایتان را سفید کند. سطح کارکرد تیروئید خود را بررسی نما‌یید. تیروئید پرکار و کم‌کار می‌تواند از طریق اختلال در هورمون‌ها، باعث اختلال در رشد و رنگ موهایتان شود.

شرایط پزشکی و بیماری‌ها

در برخی موارد بیماری‌ها و شرایط پزشکی که فرد در آن قرار دارد و داروهایی که مصرف می‌کند، می‌تواند میزان رنگ‌دانه مو را کم کند، مثلاً کمبود ویتامین B12 یا مشکلات غده تیروئید و هیپوفیز می‌تواند بر رنگ‌دانه مو تأثیر بد بگذارند.

ویتامین B12 بیشتری مصرف کنید. کمبود ویتامین B12 باعث سفیدی موهای شما می‌شود. باید غذاهای دریایی بیشتر، تخم‌مرغ و گوشت ازجمله، گوشت گاو و گوشت گوسفند مصرف کنید. محصولات لبنی مانند شیر و پنیر منابع خوبی هستند. کسانی که رژیم گیاهخواری یا وگان دارند، می‌توانند از مکمل‌ها یا محصولاتی که با ویتامین B12 غنی شده‌اند استفاده کنند.

استرس

استرس منجر به سفیدی زودهنگام موها می‌شود

استرس در بسیاری از موارد می‌تواند باعث پیری زودرس و سفیدی موها شود. این استرس در دوران حاملگی نیز وجود دارد و بر رنگ‌دانه موها تأثیر می‌گذارد؛ در بیشتر موارد استرس منجر به تغذیه نامناسب و یا نوشیدنی‌های الکلی می‌شود و از این طریق باعث سفیدی موها خواهد شد.

در بورسیکا بخوانید: استرس چگونه جنبه‌های مختلف زندگی ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟

 

مواد شیمیایی

استفاده از شامپوهای شیمایی، صابون‌ها، رنگ‌های مو و… می‌تواند به‌مرور بر رنگ‌دانه مو تأثیر گذاشته و ملانین آن را کم کنند.

عوامل بیرونی

تغییرات در رنگ موهای شما ممکن است به دلایل بیرونی مانند آب‌وهوای نامناسب، آلودگی و در معرض مواد شیمایی قرار گرفتن، باشد. این عوامل می‌تواند روند پیری را تسریع بخشیده و موهایتان را سفیدتر کند.

در ابتدا با برخی مواد مغذی، برای کاهش موهای سفید، آشنا شوید:

گردو

گردو سرشار از مواد مغذی برای مو است

گردو سرشار از مس است، و این عنصر می‌تواند مانع از سفید شدن موهایتان شود. مس در تولید ملانین، همان رنگ‌دانه‌های مو بسیار تأثیرگذار باشد.

میگو

غذاهای دریایی برای مو بسیار مناسب هستند

علاوه بر مس، روی نیز می‌تواند رنگ موهای شما را حفظ کرده و مانع از سفید شدن موهایتان شود. بنابراین بهتر است از مواد غنی از روی، مانند میگو، صدف‌ها، دانه‌ها و پنیر بیشتر استفاده کنید.

امگا ۳ تنها برای قلب شما مفید نیست، بلکه موهایتان را تقویت کرده و رنگ طبیعی آن را حفظ می‌کند، برای استفاده از این ماده حیاتی می‌توانید ماهی، میگو، دانه‌ها و سبزی‌های با برگ تیره نیز مصرف کنید.

مرغ

سطح پایین ویتامین B12 می‌تواند منجر به خشک شدن موها، نازک شدن و سفیدی زودرس در موها شود (علاوه بر این مشکلاتی دیگری را نیز در بدن به وجود می‌آورد). بنابراین می‌توانید با مصرف موادی مانند مرغ، تخم‌مرغ، شیر و غذاهای دریایی (بله باز هم غذاهای دریایی) مانع از سفیدی زودرس موهایتان شوید. مصرف زیاد ویتامین‌های B6، B12 و اسیدفولیک در ۳ ماه باعث می‌شود رنگ موها ثابت و روند سفیدی کاهش یابد اما به‌محض قطع این ویتامین و کاهش آن در بدن، دوباره به روند قبلی بازمی‌گردد.

کلم بروکلی

اسیدفولیک می‌تواند به‌سلامت موهایتان کمک کند و عدم وجود آن باعث سفیدی زودرس در موها می‌شود. شما می‌توانید با مصرف کلم بروکلی، لوبیا، نخودفرنگی و عدس، اسیدفولیک بدنتان را تأمین کنید.

شکر نخورید

شکر به‌طورکلی برای بدن شما مضر است. این ماده علاوه بر مشکلاتی که برای بدنتان ایجاد می‌کند؛ باعث می‌شود فرایند پیری در بدنتان سریع‌تر رخ‌داده و موهایتان زودتر سفید شود.

سیگار نکشید

ترک سیگار به کاهش روند سفید شدن موها کمک می‌کند

سیگار نیز روند پیری را سریع‌تر می‌کند، تحقیقات زیادی صورت گرفته و رابطه‌ای بین سیگار کشیدن و سفیدی موها تا قبل از ۳۰ سالگی به‌دست‌آمده است.

آفتاب بگیرید

فولیکول‌های مو حاوی ویتامین D هستند، بنابراین اگر کمبود ویتامین D، رنگ موهایتان را تغییر داده جای تعجبی نیست، برای افزایش ویتامین D می‌توانید از انواع مکمل‌ها و نور خورشید استفاده کنید.

انواع ماسک‌ها برای جلوگیری از سفید شدن مو

ماسک انگور فرنگی هندی (آمله)

ماسک انگور هندی به تیره ماندن موها کمک می‌کند

برای درست کردن این ماسک می‌توانید از پودر انگور فرنگی به همراه روغن نارگیل استفاده کنید و یا روغن انگور فرنگی را تهیه نمایید. مقداری از پودر انگور را در روغن نارگیل بریزید و اندکی حرارت دهید تا ترکیب شود. سپس دو قاشق از آن را هر شب بر روی پوست سرتان بریزید و خوب ماساژ دهید. بعد از ۱۵ دقیقه ماساژ، روغن را ۳۰ دقیقه به حال خود رها کنید، می‌توانید از کلاه‌های مخصوص استفاده کرده و تمام شب روغن را بر روی سرتان قرار دهید. درنهایت سرتان را با شامپو بدون سولفات بشویید و این کار را هفته‌ای دو بار تکرار کنید.

این انگور موهای آسیب‌دیده را درمان می‌کند، و با مومیایی کردن موها باعث می‌شود رنگ آن تثبیت شود. انگور فرنگی غنی از ویتامین C است، که به‌عنوان یک آنتی‌اکسیدان و ضد پیری عمل می‌کند، و رنگ‌دانه‌های موجود در مو را تقویت کرده و باعث می‌شود رنگ آن‌ها حفظ شود.

چای سیاه

چای سیاه برای جلوگیری از سفید شدن موها مفید است

چای سیاه یک چای محبوب در ایران است که در هر خانه‌ای یافت می‌شود، شما می‌توانید از این ماده برای جلوگیری از سفید شدن موهایتان استفاده کنید. برای تهیه این ماسک مقداری چای سیاه را در یک فنجان آب جوش بریزید؛ تا دم بیاید و خنک شود. سپس تفاله‌ها را جدا کرده و با مایع به‌دست‌آمده سرخود را بشویید و ماساژ دهید و یک ساعت منتظر بمانید. موها را با شامپو بدون سولفات آب‌کشی کنید. این ماسک را می‌توانید ۲ تا ۳ با در هفته تکرار کنید.

چای سیاه حاوی آنتی‌اکسیدان هایی است که مانع از سفید شدن موهایتان می‌شود، رنگ موهای شمارا تیره‌تر و درخشش آن را بیشتر خواهد کرد.

برگ کاری

برگ کاری به تیره شدن موهای سر کمک می‌کندبرگ کاری یا Curry Leaves گیاهی است آسیایی (هندی) که با ادویه کاری فرق می‌کند. برای تهیه این ماسک به برگ کاری و روغن نارگیل احتیاج دارید. برگ‌های کاری را در ۳ قاشق روغن نارگیل بریزید و اجازه دهید بجوشد. روغن را جدا کرده و اجازه دهید خنک شود، سپس روغن را بر روی سرتان اعمال کرده و ماساژ دهید. بعد از ۱۵ دقیقه ماساژ، روغن را ۳۰ دقیقه به حال خود رها کنید، می‌توانید از کلاه‌های مخصوص استفاده کرده و تمام شب روغن را بر روی سرتان قرار دهید. درنهایت سرتان را با شامپو بدون سولفات بشویید و این کار را هفته‌ای دو بار تکرار کنید.

برگ‌های کاری باعث می‌شوند تا رنگ‌دانه‌های ملانین در فولیکول‌های مو تثبیت شوند. این گیاه سرشار از ویتامین B است که به رشد طبیعی موها نیز کمک خواهد کرد.

لیمو و روغن نارگیل

لیمو و روغن نارگل برای کاهش سرعت سفید شدن موها مفید استبرای تهیه این ماسک به دو قاشق چای‌خوری آب‌لیمو تازه و ۲ قاشق غذاخوری روغن نارگیل احتیاج دارید. این دو ماده را با هم مخلوط کرده و اندکی حرارت می‌دهیم تا گرم شود. سپس میزان گرمای آن را بررسی کرده و درنهایت بعد از خنک شدن بر روی سر ماساژ دهید و ۳۰ دقیقه صبر کنید. درنهایت سرتان را با شامپو بدون سولفات بشویید و این کار را هفته‌ای دو بار تکرار کنید.

لیمو حاوی ویتامین B و C است، همچنین منبع غنی از فسفر می‌باشد. این مواد به نگهداری رنگ‌دانه در مو کمک می‌کنند.

روغن کرچک و روغن خردل

مخلوط روغن کرچک و روغن خردل برای جلوگیری از سفید شدن موها مفید است

۱ قاشق غذاخوری روغن کرچک را به همراه ۲ قاشق غذاخوری روغن خردل مخلوط کنید و اندکی حرارت دهید تا گرم شود. این مخلوط را بر روی سرتان ماساژ دهید. بعد از ۱۵ دقیقه ماساژ، روغن را ۳۰ دقیقه به حال خود رها کنید می‌توانید از کلاه‌های مخصوص استفاده کرده و تمام شب روغن را بر روی سرتان قرار دهید. درنهایت سرتان را با شامپو بدون سولفات بشویید و این کار را هفته‌ای دو تا سه بار تکرار کنید.

روغن خردل یک منبع عالی از مواد معدنی ضروری است که به حفظ سلامت و رنگ مو طبیعی شما کمک می‌کند. این مخلوط باعث می‌شود که فولیکول‌های شما تغذیه شوند و سالم بمانند.

دانه شنبلیله

آب دانه شنبلیله از سفید شدن موها جلوگیری می‌کنددو قاشق غذاخوری دانه شنبلیله را به همراه یک‌چهارم فنجان آب خیس کرده و آن را یک شب به حال خود رها کنید. صبح روز بعد آب را از صافی گذرانده و مخلوط را به پوست سرتان اعمال کنید و ۴۵ دقیقه صبر نمایید. درنهایت موهایتان را با شامپو بدون سولفات آبکشی کنید. این ماسک را یک تا دو بار در هفته تکرار کنید.

دانه شنبلیله غنی از مواد مغذی مانند ویتامین C، آهن، پتاسیم و لیزین است. این مواد مغذی نه تنها از پیری زودرس جلوگیری کرده، بلکه به رشد مو و جلوگیری از خشکی پوست سر کمک می‌کند.

آب پیاز

آب پیاز به همراه روغن زیتون یک محلول بسیار مفید برای تقویت مو استبرای تهیه‌ این ماسک یک عدد پیاز را رنده کرده و با یک قاشق غذاخوری روغن زیتون مخلوط کنید، مخلوط به‌دست‌آمده را بر روی سر خود ماساژ داده و ده دقیقه این کار را ادامه دهید. درنهایت بعد از ۳۰ تا ۳۵ دقیقه سرتان را با شامپو بدون سولفات آب‌کشی کنید. این ماسک را می‌توان هفته‌ای دو بار استفاده کرد.

از نظر علمی ثابت شده است که آب پیاز به کاهش ریزش مو کمک می‌کند. علاوه بر این ماده می‌تواند رنگ مو را تثبیت نماید، البته ممکن است پوی پیاز بر روی موهایتان شما را آزار دهد؛ اما این دلیل باعث نمی‌شود که اهمیت پیاز برای موهایتان را نادیده بگیرید.

حنا

شما می‌توانید از دو قاشق پودر حنا، یک قاشق پودر فوری قهوه و آب استفاده کنید. پودرها را در آب ریخته و مخلوط کنید؛ درنهایت آن را به موهایتان اعمال کرده و ۳ تا ۴ ساعت صبر کنید. و درنهایت با آب گرم و شامپو بدون سولفات آب‌کشی نمایید. این ماسک را می‌توانید هفته‌ای سه بار استفاده کنید. حتماً از پودر حنا خالص و بدون مواد شیمایی استفاده کنید.

برگ گیاه مریم‌گلی

برگ مریم گلی از سفید شدن موها جلوگیری می‌کندبرای تهیه این ماسک به برگ‌های مریم‌گلی، یک فنجان آب و یک قوطی اسپری نیاز دارید. برگ‌های مریم‌گلی را در یک فنجان آب بریزید تا بجوشد سپس بعد از سرد شدن تفاله‌ها را جدا کرده و مایع را به یک قوطی اسپری منتقل کنید. این محلول را بر روی موهایتان اسپری کنید و ۲ ساعت صبر کرده و درنهایت آب‌کشی کنید.

برگ مریم یک محافظ رنگ طبیعی است که باعث می‌شود موهای شما سفید نشود. در برخی موارد، این گیاه به موها کمک می‌کند تا رنگ‌دانه‌های بیشتری تولید کنند.

روغن کنجد

روغن کنجد به کاهش سرعت سفید شدن موها کمک می‌کند

۲ قاشق روغن کنجد را با دو قاشق غذاخوری روغن نارگیل مخلوط کنید و اندکی حرارت دهید. روغن را بر روی پوست سرتان ماساژ دهید و ۱۵ دقیقه این کار را ادامه دهید و آن را بپوشانید و ۳۰ دقیقه صبر کنید. درنهایت موهایتان را با شامپو بدون سولفات آب‌کشی نمایید. این کار را ۲ تا ۳ بار در هفته تکرار کنید.

روغن نارگیل منبع اسیدهای چرب است که به تغذیه موهایتان کمک می‌کند. این روغن در ترکیب با روغن کنجد، ملانین مو را تقویت کرده و باعث تثبیت رنگ‌دانه‌ها می‌شود. این روغن‌ها باعث می‌شوند رنگ موهایتان تیره‌تر شود.

آیا موهای سفید، سیاه می‌شوند؟

این روند معکوس در برخی موارد اتفاق می‌افتد. در صورتی که مشکل در بدن شما شناسایی شود، با رفع این مشکل می‌توانید موهای سفید و خاکستری را به موهای مشکی تبدیل کنید. البته در صورتی که مشکل ژنتیکی است، نمی‌توان آن را برطرف کرد، اما می‌توانید با رژیم غذایی مناسب و مراقبت از مو روند آن را کندتر کنید.

اینکه موهای شما رنگ‌دانه‌های خود را از دست می‌دهند کاملاً طبیعی است، بنابراین بهتر است حساسیت به خرج ندهید و با زندگی سالم میزان این سفیدی‌ها را کم کنید. استفاده مداوم از رنگ‌های شیمایی می‌تواند سرعت رشد مو و جنس موهایتان را ضعیف‌تر کرده و درنهایت ملانین مو را کمتر از قبل کند، این روش‌های درمانی به صبر احتیاج دارد و شما بعد از مدتی نتایج آن را خواهید دید.

منبع: بلاگ بورسیکا

 

در بورسیکا بخوانید: چگونه با مواد طبیعی موهای خود را تیره کنیم؟
در بورسیکا بخوانید: چگونه شپش مو را از بین ببریم؟

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد