رایج‌ترین مشکلات مو و راه‌های درمان آن

0 1,377

مو یکی از معیارهای زیبایی برای همه زنان محسوب می شود. این قسمت نه تنها ظاهر زن را کامل می کند، بلکه بخش خاصی از شخصیت و زیبایی او را نشان می دهد. جای تعجب نیست که بسیاری از زنان در برابر موهایشان وسواس بیش از حد نشان می دهند. آن ها روزانه ساعات زیادی را صرف مراقبت از مو می کنند و بهترین سبک ها را برای آن در نظر می گیرند. در طول زمان ممکن است مشکلات زیادی برای موها به وجود بیاید که مقابله با بعضی از آن ها آسان نیست. اگرچه موها از نظر جنس، بافت و رنگ مشابه نیستند، اما این مشکلات برای همه افراد مشترک است. امروزه موهای ما نسبت به عوامل و اختلالات بیرونی آسیب پذیر هستند و برای ما مهم است که بدانیم چگونه باید از آن ها محافظت کنیم. در این مقاله برخی مشکلات رایج مو و راه های درمان آن را بیان می کنیم:

مشکلات رایج مو

۱. ریزش مو

ریزش مو یکی از رایج ترین مشکلاتی است که بسیاری از افراد با آن مواجه هستند به خصوص در فصل پاییز. ریزش مو نه تنها برای زنان کابوس است، بلکه برای بسیاری از مردان نیز یک کابوس است. علت های رایج ریزش مو عبارتند از استرس، تغییر هورمون ها، یائسگی یا مصرف داروهایی نظیر داروهای ضد افسردگی، رقیق کننده های خون، رتینوئید، NSAID ها، قرص های ضد بارداری و داروهای ضد فشار. افراد مبتلا به بیماری اتوایمیون به نام alopecia areata نیز می توانند از ریزش مو رنج ببرند. اختلالات دیگری که می توانند باعث ریزش مو شوند عبارتند از:
جراحی عمده
عفونت شدید
پرکاری تیروئید یا عدم فعال بودن تیروئید
عفونت های قارچی پوست سر
بارداری و زایمان
بیماری های خود ایمنی مانند لوپوس

راه حل:

برای ریزش موهایی که مربوط به دارو است، راه حل آن بسیار ساده است. تنها کافی است مصرف دارو را قطع کنید تا از ریزش مو در امان باشید و مو دوباره رشد کند، مثلا پس از شیمی درمانی یا پرتودرمانی، موها اغلب دوباره رشد می کنند. اما اگر ریزش مو مربوط به الگوی مردانه و همچنین طاسی مردانه باشد، درمان آن بسیار دشوار است زیرا موها به تنهایی نمی توانند رشد کنند. در این شرایط ممکن است لازم باشد داروهایی مانند مینوکسیدیل (راژین) مصرف کنید که برای هر دو جنس مناسب است، کورتیزون تزریقی نیز می تواند در برخی شرایط خاص موثر باشد. پیوند مو یکی دیگر از راه حل های جایگزینی دائمی موی سر است که ممکن است مشکل طاسی را برای همیشه درمان کند. برای ریزش موی طبیعی ناشی از استرس یا اختلالات، فقط باید از شامپوهایی استفاده کنید که برای درمان ریزش مو موثر هستند تا تغذیه مو را بهبود ببخشید و با ریزش مو مبارزه کنید.

ریزش مو

۲. سفید شدن مو

سفید شدن مو یکی از مسائل رایجی است که بسیاری از افراد با آن روبرو هستند. هنگامی که پیرتر می شوید، طبیعی است که مو به رنگ سفید تبدیل شود. دکتر آنتونی اورو در دانشگاه استنفورد اعلام کرد ۵۰٪ از افراد، نصف موهایشان در ۵۰ سالگی سفید می شود. با این حال، این مشکل برای بعضی افراد قبل از ۲۰ سالگی اتفاق می افتد و به یک نگرانی بزرگ تبدیل می شود. طبق مطالعات انجام گرفته این مشکل ناشی از کمبود ویتامین D3 در بدن است. همچنین عوامل زیادی وجود دارد که می تواند باعث سفید شدن موها در جوانی شود از جمله سوء تغذیه، استفاده از سشوارهای الکتریکی، عدم تعادل هورمون ها، کم کاری تیروئید، پرکاری تیروئید، کم خونی، شیمی درمانی، اشعه و اختلالات ژنتیکی. برخی مطالعات نیز اشاره می کنند که سفید شدن موها در نوجوانی می تواند به علت عدم وجود مس، ویتامین B، ید و آهن در رژیم غذایی روزانه و همچنین استرس ذهنی باشد. در میان این مشکلات رایج گاهی سفید شدن موها توسط ژن نیز تعیین می شود، به این معنی که اگر والدین شما در نوجوانی موهایشان سفید شود، ممکن است شما نیز دچار این مشکل شوید.

راه حل:

سریع ترین راه برای حل این مشکل، استفاده از رنگ های مختلف مو برای پوشش موهای سفید است. با این حال، این فقط یک راه موقت است و می تواند منجر به مشکلات دیگر شود. بنابراین، می توانید نکات زیر را امتحان کنید:
– بیشتر بخندید و سعی کنید مثبت باشید.
-مصرف مس، پروتئین، ید و ویتامین B12 را افزایش دهید.
– هیدراته پوست و بدن را حفظ کنید.
– گردش خون را بهبود دهید.
– سیگار نکشید.

۳. کمبود حجم مو

کمبود حجم مو در زنان و مردان، باعث می شود که موهایشان از بین برود. دلایل زیادی باعث کمبود حجم مو می شود از جمله مشکلات تیروئید، شرایط مرتبط با هورمون، سطح پایین آهن و تغذیه نامناسب. اعتقاد بر این است که شامپوی اشتباه یا تهویه نامناسب می تواند حجم موها را کاهش دهد. گاهی اوقات تولید محصول خاص می تواند علل پنهان بسیاری از مشکلات رایج مو مانند کمبود حجم مو را درمان کند.

راه حل:

خوشبختانه، راه حل این مشکل در مقایسه با سایر مشکلات رایج مو آسان تر است. تنها چیزی که به آن نیاز دارید، برخی محصولاتی است که می تواند مو را تعمیر کند و حجم آن را افزایش دهد.

کمبود حجم مو

۴. موی خشک و شکننده

یکی دیگر از نام های آشنا در لیست مشکلات رایج مو که بسیاری از مردم را آزار می دهد، داشتن موهای خشک است. اغلب مردم فکر می کنند که این حالت شکننده و خشک، وضعیتی است که تغییر نمی کند. با این حال، این یکی دیگر از مشکلات رایج مو است که هم مردان و هم زنان با آن روبرو هستند. علت اصلی خشکی مو، کمبود رطوبت و بعضی روغن های ضروری است که برای حفظ موهای درخشان و سالم ضروری هستند. قرار گرفتن بیش از حد در برابر باد، خورشید و هوای خشک می تواند وضعیت را بدتر کند. علاوه بر این، یک مطالعه منتشر شده در سال ۲۰۱۱ نشان داده است که استفاده از وسایل گرمایشی یا سوء استفاده از مو می تواند موها را خشک و شکننده تر کند.

راه حل:

اگر درمان مناسب انجام نشود، خشکی مو می تواند به مشکلات جدی دیگر مانند وزشدن مو، موخوره، ریزش مو و شکستگی مو در سنین اولیه منجر شود. بنابراین مرطوب کردن و هیدراته شدن مو بسیار مهم است. تهویه مطبوع با کیفیت بالا به شدت برای موهای معمولی مورد نیاز است. برخی از روغن های ضروری می توانند انتخاب های مناسبی برای مبارزه با خشکی مو باشند. به خاطر داشته باشید که اگر موهایتان هنوز هم خیس هستند، برای جلوگیری از شکستگی و موخوره موهایتان را شانه نکنید.

۵. موخوره

یکی از مشکلات رایج مو که بسیاری از افراد با آن روبرو هستند، موخوره است. این وضعیت معمولا زمانی اتفاق می افتد که لایه محافظ مو در فیبرهای انتهایی مو از بین می‌رود، در نتیجه قسمت انتهایی مو چند شاخه و شکننده می‌شود. این آسیب می‌تواند از سشوار زدن زیاد، برس زدن مکرر با برس زبر، رنگ کردن مکرر مو و دکلره کردن، شامپوهای اسیدی یا قلیایی، فر دائمی و… ناشی شود. موهای خشک و خیلی چرب بیشتر دچار این مشکل می‌شوند.

راه حل:

مانند سایر مشکلات مو، استفاده از شامپوهای مناسب برای پایان دادن به موخوره راه حلی آسان و راحت است. علاوه بر این، موهای خود را از محصولات شیمیایی مضر دور نگه دارید تا وضعیت بدتر نشود. فراموش نکنید موهای خود را هر ۸ تا ۱۲ هفته تمیز کنید تا بتوانید آن را در شرایط سالم نگه دارید.

موخوره

۶. پوسته پوسته شدن سر

پوسته پوسته شدن سر یکی دیگر از مشکلات رایجی است که اغلب با شوره سر اشتباه گرفته می شود. در حقیقت، این دو مشکل از لحاظ علم و راه حل شبیه هم نیستند به جز اینکه هر دوی آن ها برای مردم ناراحتی ایجاد می کنند. پوسته پوسته شدن سر نه تنها رشد مو را در زنان مهار می کند، بلکه یکی از دلایل ریزش مو هم می باشد. دلایل پوسته پوسته شدن سر متفاوت است. این دلایل شامل کمبود رطوبت پوست، هوای سرد، تولید محصول، مواد شوینده قوی، استفاده از صابون، رژیم غذایی سخت و کمبود آب می باشند.

راه حل:

یکی از درمان های طبیعی، سرکه سیب می باشد که با بازسازی سطح pH پوست بسیار موثر عمل می کند. استفاده از محصولات مو که حاوی مواد شیمیایی خشن هستند نیز باید حذف شود. علاوه بر این، مصرف مواد معدنی و ویتامین های ضروری باید در رژیم غذایی روزانه افزایش پیدا کند. شما همچنین می توانید موی سر خود را با روغن های طبیعی مانند روغن زیتون و روغن جوجوبا ماساژ دهید. این ماسک های طبیعی که از ماست یا سایر مواد گیاهی تشکیل شده اند، می توانند به خوبی پوست را هیدراته کنند و از پوسته پوسته شدن آن جلوگیری کنند.

۷. کدر شدن مو

کدر شدن مو نه تنها باعث ناراحتی شما می شود، بلکه ممکن است سن شما را از سن واقعی تان بزرگتر نشان دهد. موهای کدر می تواند به علت آسیب های شیمیایی، آسیب های حرارتی، تکنیک های نادرست و بعضی اوقات خاک های زیست محیطی و همچنین تنش ها و استرس ها باشد که سبب کاهش کوتیکول مو می شود.

راه حل:

بعضی افراد برای براق کردن موهایشان سراغ سرم مو می روند، اما نمی دانند که سرم مو می تواند گرد و غبار و خاک بیشتری را جذب کند و وضعیت موها را بدتر کند. یک بار دیگر، بهترین درمان برای این مشکل رایج استفاده از تهویه مطبوع است. این محصول می تواند کوتیکول مو را صاف کرده و مو را درخشان کند. علاوه بر این، برای خلاص شدن از شر موهای کدر و برگرداندن موهای براق باید هفته ای یکبار شامپوی روشن کننده روی موهایتان اعمال کنید.

کدر شدن مو

۸. فر شدن موها

برای افرادی که موهای ابریشمی، فنری و براق دوست دارند، موهای برافراشته و مجعد می توانند بدترین حالت ممکن باشند. کم آبی دلیل اصلی این مشکل است. هنگامی که سطح رطوبت پایین تر از حالت نرمال باشد، موهای زنان فر و مجعد می شود زیرا آب تا ۱۵ درصد از ترکیب مو را تشکیل می دهد. هنگامی که سطح مو با قدرت سبوم و روغن های طبیعی متعادل است، موها دوباره صاف و براق خواهند شد.

راه حل:

با توجه به ایده خانمها Home Journal، موهای برافراشته و مجعد می تواند با محصولات سیلیکون بهبود پیدا کند، این محصولات از فر شدن مو جلوگیری می کنند، در حالی که سطح کوتیکول را هموار می کنند. علاوه بر این، محصولاتی که با فر شدن مو مبارزه می کنند، حاوی انواع خاصی از پروتئین ها، به عنوان مثال پروتئین سویا یا گندم هستند که می توانند به هیدراتاسیون کمک کند.

۹. شوره سر

شوره سر قطعا شرم آور ترین مشکلی است که در میان مشکلات مو دیده می شود، به خصوص کسانی که دارای موهای تیره رنگ هستند. شوره سر که به ریشه های مو نزدیک می شود واقعا ظاهر و اعتماد به نفس فرد را از بین می برد. این مشکل مو، اغلب به علت عفونت، رژیم غذایی نامناسب، درماتیت سبورئیک، مخمر و برخی از بیماری های پوستی یا متابولیسم صورت می گیرد.

راه حل:

برای حل این مشکل مو، می توانید تهویه و شامپوی ضد شوره مناسب و با کیفیت تهیه کنید. اما بهتر است از مشاوره دکتر و یا متخصص پوست پیروی کنید.

شوره سر

۱۰. موهای چرب

یکی دیگر از مشکلات رایج مو که بسیاری از افراد با آن روبرو هستند، موهای چرب است. سرم مو حاوی یک روغن شناخته شده به عنوان سبوم است که مسئول حفظ چربی پوست و تولید غدد سباسه است. با این حال، گاهی اوقات، این غدد بیش از حد کار می کند و روغن بیش از حد تولید می کند و باعث چرب شدن موها می شود.

راه حل:

برای مقابله با این مشکل باید سعی کنید موهای خود را با شامپو ملایم بشویید.

منبع: بلاگ بورسیکا

 

در بورسیکا بخوانید: منافذ باز پوست را چگونه درمان کنیم؟
در بورسیکا بخوانید: با توصیه‌های طب سنتی شوره سر را درمان کنیم
در بورسیکا بخوانید: درمان موهای چرب با مواد طبیعی

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد