رده بندی سنی بازی‌های رایانه‌ای

0 1,947

اگر کودک شما به بازی های رایانه ای علاقه دارد حتما این سوال در ذهن شما شکل گرفته است که چه بازی هایی مناسب سن او می باشد؟

بازی های رایانه ای بسیار پرطرفدار هستند و طی چند دهه اخیر رشد بسیار خوبی داشته اند، ممکن است فرزندان شما به این بازی ها علاقه مند باشند اما خودتان به آن علاقه چندانی نداشته باشید، در چنین شرایطی ممکن است فکرتان همیشه درگیر این موضوع باشد و به بازی های که فرزندتان انجام می دهد مشکوک باشید. در این مطلب می خواهیم شما را با این بازی ها و انواع آنها آشنا کنیم. چیزی برای نگرانی وجود ندارد و شما به راحتی می توانید تشخیص دهید که آیا این بازی ها متناسب با سن فرزندتان است یا خیر.

بازی های رایانه ای فقط مخصوص کودکان نیست
این مسئله مهم ترین نکته ای است که باید آن را به خاطر بسپارید، بازی های رایانه ای فقط مختص کودکان طراحی نمی شود و در مقایسه با سایر رسانه ها محتوا و مخاطب خاصی ندارند و همه افراد می تواند بسته به میزان علاقه شان از آنها استفاده کنند. بازی های رایانه ای مانند فیلم ها، کتاب ها و سریال ها می تواند در مورد هر موضوعی باشند و برای هر رده سنی و عقاید و علاقه ای طراحی شده باشند.

اکثر بازی های ویدئویی برای بزرگسالان طراحی می شوند و کودکان بازار هدف آنها نیستند، طبق آمار (ESA)، هفتاد درصد بازیکنان بازی های رایانه ای، سن بیشتر از ۱۸سال دارند و متوسط سن آنها ۳۵ سال می باشد. افرادی که با Atari 2600 و NES بزرگ شده اند اکنون ۳۰ ساله هستند.

بهتر است با فرزندانتان دوست باشید و به آنها کمک کنید تا بازی مورد علاقه و مناسب خود را انتخاب کنند. نام بازی های مورد علاقه شان را به خاطر بسپارید، شما لازم نیست که در مورد این بازی ها همه چیز بدانید. وقتی نوع بازی ها و ژانر مورد علاقه آن را بشناسید می توانید دسته بندی آن را چک کنید.

همه فیلم ها و نمایش ها از یک سیستم رده بندی سنی برخوردارند. بنابراین والدین می دانند که چه نوع فیلم هایی را برای کودکانشان پخش کنند. بازی های رایانه ای نیز همین دسته بندی ها را در خود جای داده اند. “ESRB” یا Entertainment Software Rating Board نظام رده‌بندی مورد استفاده در سه کشور آمریکا، کانادا و مکزیک است. انجمن رده بندی نرم افزارهای سرگرمی (ESRB) از سال ۱۹۹۴ محتوای بازی های رایانه ای را بررسی کرده و آنها را ارزیابی می کند. هر بازی که در ایالات متحده به فروش می رسد دارای یک کادر مشکی رنگی است که نوع رده سنی آن را مشخص می کند.

این رده بندی های سنی به صورت اختصار بیان می کند که ممکن است بازی شامل محتواهایی باشد که تنها برای گروه سنی خاصی مناسب است و بهتر است سایر افراد از آن استفاده نکنند. شما به راحتی می توانید از طریق جستجو در پایگاه داده ESRB رده سنی بازی مورد نظر خود را بیابید. در این مقیاس ۶ رده بندی سنی اولیه وجود دارد:

• EC : بازی های مختص دوران کودکی

این بازی برای افراد بالای ۳ سال توصیه می‌شود. این بازی‌ها بسیار ساده هستند و خشونتی در آن‌ها دیده نمی‌شود، شما با خیال راحت می توانید به فرزند کوچکتان اجازه دهید از این بازی ها لذت ببرد.

• E: بازی های متناسب برای همه

بازی های که دارای این رده بندی هستند، هیچ گونه محتوای ناخوشایندی در آنها وجود ندارد، کودکان زیر ده سال می تواند از این بازی ها استفاده کنند، اما این بدان معنا نیست که این بازی های متناسب با بزرگسالان نیست، انواع بازی های فکری پازل مانند “Puyo Puyo Tetris” و … وجود دارد که دارای برچسب E می باشند اما بسیاری از بزرگسالان از آنها لذت برده و بازی مورد علاقه شان می باشد. این رده مانند رده Yو Y7 برای تلویزیون و درجه نمایشی G برای فیلم ها می باشد. این بازی ها برای تمامی افراد مناسب هستند.

• E10: باری های متناسب برای افراد بیشتر از ده سال

این بازی ها اندکی اختصاصی تر است، اما برای بیشتر بچه ها مناسب می باشد، در این نوع بازی ها ممکن است اندکی خشونت دیده شود و یا برخی از شخصیت ها ممکن است اندکی عصبی و پرخاشگر باشند و اغلب لحنشان کمی خشونت‌آمیز است. این نوع رده بندی بازی های رایانه ای مانند رده Y7 در تلویزیون و PG در فیلم های سینمایی است.

• T : بازی مختص نوجوانان

اگر فرزندتان به سن نوجوانی نرسیده است بهتر است او را از این نوع بازی ها دور نگه دارید، این بازی ها خشونت آمیز هستند و موضوعات پیچیده و دشواری در آنها اتفاق می افتد. در این بازی ها خشونت، اشاراتی به مسائل جنسی وجود دارد و در حین بازی ممکن است با مقدار کمی خون، مشروبات الکی خام یا زبان تندی برخورد کنید. این نوع رده بندی مشابه رده PG تلویزیون و PG-13 در فیلم ها می باشد.

• M : بازی مختص افراد بالغ

این بازی ها سرشار از جنگ و خونریزی می باشد، خشونت بسیار زیاد، برهنگی و محتوای نامناسب جنسی در بیشتر صحنه های آن دیده می شود و از لحن های خشونت آمیز استفاده می شود. این رده بندی مشابه رده R در فیلم ها و MA در تلویزیون است، بنابراین هر صحنه نامناسب که ممکن است در این نوع فیلم ها مشاهده کنید در بازی های رده M وجود دارد.

• AO: بازی های اختصاصی بزرگسالان

بازی های این رده دارای محتوای جنسی بسیار زیاد، خشونت، خونریزی و مرگ بسیار فراتر از حد معمول هستند. این نوع بازی ها در فروشگاه ها معتبر یافت نمی شود و تنها باید آن را مانند فیلم های پورن جستجو کنید.

در این میان بازی های آنلاینی وجود دارد که نظارت های چندانی بر روی آنها نیست. این نوع رده بندی شامل بازی های آنلاین نمی شود، زیرا ناشران نمی توانند بازیکنان را کنترل کنند، ممکن است محدودیت های مانند فیلتر وجود داشته باشد اما به راحتی می تواند تمام این موارد را پشت سر گذاشت. در بسیاری از این بازی های آنلاین چت های صوتی قرار داده شده است و این مورد باعث می شود فضای غیر اخلاقی در بازی ها ایجاد شود که کنترل بر روی آنها مشکل است.

ممکن است کودکان شما در مورد بازی های رایانه ای اطلاعات بیشتری داشته باشند و شما به دلیل آگاهی کمتر از این موضوع استرس داشته باشد. اما شما نمی توانید کورکورانه آنها را از تماشا و بازی محروم کنید و انتظار داشته باشید که حرف شما را قبول کنند. بهتر است با آنها حرف بزنید و در مورد آنچه که دوست دارند مشورت کنید. بهترین راه برای حفاظت کودکان از موارد ناخوشایند این است که کنارشان قرار بگیرید و به آنها کمک کنید آنچه که مناسب تر است را درک کرده و انتخاب کنند.

منبع: بلاگ بورسیکا

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد