نکات طلایی برای موفقیت در امتحانات مدرسه و دانشگاه

0 1,499

شما ممکن است از زمان مدرسه تا دانشگاه با آزمون‌های متعددی روبه‌رو شده باشید، دوران آماده‌سازی و یادگیری قبل از امتحان همیشه استرس‌زا، سخت و پردلهره است، شاید یکی از دلایل دلهره در این دوران عدم آمادگی ما برای آن باشد. به‌طورکلی بهتر است در طول‌ترم با دروس پیش رفته و تمام مطالبی که یاد می‌گیرید را مرور کرده و همه آن را به شب امتحان موکول نکنید؛ زیرا در آن زمان نمی‌توانید تمام مباحث را یاد بگیرید. در این مطلب می‌خواهیم روش‌های موفقیت در امتحان را به شما یاد دهیم. با این نکات می‌توانید به خوبی برای امتحان موردنظرتان آماده شده و از وقتتان حداکثر بهره‌برداری را داشته باشید.

موفقیت در امتحان

هدف خود را مشخص کنید

برای شرکت در این امتحان و امتحانات دیگرتان چه هدفی دارید؟. آیا تنها می‌خواهید با یک نمره معمولی امتحان را پشت سر بگذرید و یا نتیجه، موفقیت و کسب نمره خوب برای شما مهم است؟

مدیریت زمان داشته باشید

مدیریت زمان بسیار اهمیت دارد. شما باید متناسب با زمانی که دارید؛ برنامه درسی و یادگیری خود را مشخص و سازمان‌دهی کنید.

سازمان‌دهی و برنامه‌ریزی از پیش تعیین‌شده

نتایج آزمون و موفقیت در تحصیل بر آینده شما تأثیرگذار است، بنابراین بهتر است با برنامه‌ریزی به آن سروسامان دهید. برنامه تحصیلی شما باید متناسب با شیوه مطالعه‌تان باشد، در همین راستا بهتر است یک برنامه زمانی مشخص کنید و برای هر درس مقدار زمانی را برحسب مباحث، سختی و حجم درس تعیین نمایید.  مثلاً اگر در درس ریاضی مشکل‌دارید و حجم صفحات آن زیاد است، برای آن ۳ روز در نظر بگیرید.

منابع موردنظر را جمع‌آوری کنید

در مورد امتحانات خود تحقیق کنید و جزوات و منابع موردنیاز برای هر امتحان را فراهم کنید. در این صورت برای آماده‌سازی آن‌ها دچار مشکل نمی‌شوید. درصورتی‌که برخی از امتحان‌ها به پروژه‌های عملی نیاز دارند آن‌ها را از پیش آماده کنید تا در روز امتحان دچار استرس نشوید.

آزمون‌های قدیمی در درس موردنظر را پاسخ دهید

موفقیت در امتحان

یکی از مؤثرترین روش آماده شدن برای امتحان پاسخ به سؤالات آزمون‌های قبلی است. آزمون‌های مشابه قبلی به شما کمک می‌کنند تا با فرمت و ساختار و نمونه سؤالات آشنا شوید، این کار به شما یک پیش‌زمینه می‌دهد و  با پاسخگویی به سؤالاتتان می‌توانید زمان موردنیاز برای پاسخگویی را نیز مدیریت کنید.

ساعت بدن و سبک یادگیری خود را مشخص کنید

ساعت بدن خود را بشناسید. برخی از افراد بسیار سحرخیز هستند و کارایی مغز آن‌ها از ساعت ۵ صبح در بیشترین و حداکثرترین حالت خود است و برخی ترجیح می‌دهند شب‌ها تا دیروقت بیدار بمانند. بنابراین بهتر است ساعات مغز و بدن خود را بشناسید و متناسب با آن برنامه‌ریزی کنید. اگرچه ازنظر علمی بهتر است شب‌ها زودتر بخوابید و صبح زود بیدار شویید، اما اگر این مسئله شما را آزار می‌دهد، طبق ساعت بدن خود پیش بروید. دروسی که نیاز به تفکر و خلاقیت دارند، را در صبح‌ها و اول وقت بخوانید، تا ذهنتان آمادگی یادگیری و حل مسائل را داشته باشد.

با مشکل‌ترین مباحث شروع کنید

مباحث و دروس مشکل و سخت، انرژی زیادتری نیاز دارند و بهتر است در ابتدا با آن‌ها شروع کنید تا ذهن شما آمادگی و انرژی لازم را داشته باشد. وقتی سخت‌ترین مرحله را عبور می‌کنید مراحل بعدی برای شما آسان‌تر خواهد بود.

میان وعده را فراموش نکنید

خوردن غذا سالم به‌طورکلی بسیار اهمیت دارد، این موضوع در زمان امتحان که ذهن شما درگیر می‌شود و فعالیت بیشتری دارد، به حداکثر می‌رسد. بنابراین بهتر است در این ایام غذای سالم‌تری بخورید، بدن و مغز خود را با خوردن غذاهای مقوی، تازه و ویتامین‌ها آماده کنید تا میزان تمرکز و حافظه‌تان بهبود پیدا کند.

آب بنوشید

در حین مطالعه و در زمان امتحان بهتر است آب بیشتری بنوشید، هیدراته کردن بدن باعث می‌شود تا بدن و ذهنتان آماده‌تر باشد و حالت مثبت‌تری داشته باشید. علاوه بر این بهتراست در روز امتحان دوش بگیرید، تا با ذهن و بدن آماده‌تری در جلسه امتحان حاضر شوید.

استراحت در بین مطالعه

موفقیت در امتحان

همان‌طور که اشاره شد بهتر است در بین مطالعه به ذهن خود استراحت دهید. مغز برای کار منظم و بدون نقص به استراحت نیاز دارد. اینکه ساعات متوالی و پشت هم درس بخوانید بازدهی شما را کم می‌کند، بنابراین بهتر است یک روش علمی و مناسب برای مطالعه خود داشته باشید. هر ۴۵  دقیقه بین هر درس، ده دقیقه استراحت کنید و برای شروع درس جدید ، ۱۵ دقیقه به مغزتان استراحت دهید.

محیط مناسبی برای مطالعه انتخاب کنید

محیط مطالعه باید آرام و مرتب باشد

میز شما باید به‌اندازه کافی بزرگ باشد تا تمام کتاب‌ها و وسایل موردنیازتان بر روی آن جای بگیرد. بهتر است به‌صورت نشسته و پشت میز درس بخوانید تا شرایط امتحان برای شما تداعی شود. اتاقتان باید به اندازه کافی روشن باشد، جزئیات محیط اطراف می‌تواند حواس شما را پرت کنند، بنابراین بهتر است که از این عوامل دوری کنید، به‌طور مثال گوشی موبایل خود را دور نگه دارید و هر لحظه شبکه‌های اجتماعی را چک نکنید. سعی کنید محل مطالعه شما در سکوت کامل باشد، اگر این شرایط برای شما مهیا نیست، می‌توانید برای مطالعه به کتابخانه محله خود بروید. برخی ترجیح می‌دهند همراه با موسیقی درس بخوانند و از این طریق تمرکزشان بیشتر می‌شود بنابراین می‌توانید از هندزفری خود استفاده کنید.

در بورسیکا بخوانید: چگونه موسیقی عملکرد درسی ما را بهبود می‌بخشد؟

 

از نمودارها و جدول‌ها برای یادگیری بهتر استفاده کنید

یادگیری تصویری برای بازبینی مطالب بسیار مفید است؛ بنابراین در ابتدا موضوع مورد نظرتان را به شیوه خود بیاموزید و سپس آن را به‌صورت نمودار و چارت بازنویسی کنید تا ملکه ذهنتان شود. این یادداشت‌ها و نمودارها در روزها نزدیک امتحان می‌توانند به‌مرور درس‌هایتان کمک کنند.

علاوه بر مطالعه فردی به‌صورت گروهی نیز درس بخوانید

موفقیت در امتحان

چرا یک گروه مطالعه با دوستانتان ایجاد نمی‌کنید؟ این کار علاوه بر پیشرفت درسی از نظر روحی نیز برای شما مناسب است، به علاوه انگیزه دادن افرادی که در اطراف شما بوده و شرایط و هدفی مشابه با شما دارند باعث می‌شود در کار پیشرفت بیشتری داشته باشید، بنابراین سعی کنید گروه‌های درسی با هدف مشابه تشکیل دهید، که بر روی موضوع موردنظر تمرکز دارند و با  مسائل متفرقه ذهن شما را مشوش نمی‌کنند.

از دیگران کمک بخواهید

نگران نباشید از معلمان و دوستانتان کمک بخواهید تا شما را درباره موضوع موردنظر کمک کنند. اگر در موضوعی مشکل دارید و نمی‌توانید آن را رفع کنید، می‌توانید از دوستانتان کمک بخواهید این کار باعث می‌شود تا راه‌حل موردنظر به‌خوبی در ذهن شما ثبت شود.

پاسخ‌هایتان را برای دیگران توضیح دهید

موفقیت در امتحان با کار گروهی

شما می‌توانید با کمک خانواده و دوستانتان در آزمون موفق شوید. همان‌طور که اشاره کردیم بازگویی پاسخ سؤالات به اطرافیان باعث می‌شود تا این جملات و نکات در ذهن شما محکم و تثبیت شوند. البته این کار را به ساعات قبل از امتحان و نزدیک حوزه امتحانی انجام ندهید، زیرا باعث استرس به خود و اطرافیانتان می‌شود.

با استرس خود مقابله کنید

استرس از موفقیت در امتحان جلوگیری می‌کند

استرس برای امتحان واکنش طبیعی بدن است. درواقع اندکی استرس می‌تواند به‌عنوان یک محرک و انگیزه خوب عمل کند. اما میزان زیاد استرس می‌تواند مضر بوده و به‌صورت منفی بر روی ذهن شما تأثیر بگذارد. بنابراین با ورزش منظم، ارتباط با دوستان و سایر روش‌ها میزان استرس خود را کاهش دهید. اگر فکر می‌کنید حال روحی‌تان خوب نیست و استرس وجود شمارا فراگرفته برای لحظاتی از کتاب دور شوید و خود را با فعالیت‌های موردعلاقه‌تان سرگرم کنید.

به‌اندازه کافی بخوابید

استراحت برای مغز شما بسیار مفید است. هر شب ۸ ساعت کامل بخوابید؛ خواب برای موفقیت شما در امتحان ضروری است.

آمادگی شب قبل از امتحان

وسایل موردنیاز  ازجمله مداد، تراش، پاک‌کن، خودکار، ماشین حساب و … را آماده کرده و در کیفتان قرار دهید. در این صورت شب را با خیال راحت‌تری استراحت کرده و صبح با استرس و عجله از خواب بیدار نمی‌شوید.

حوزه امتحانی را یاد بگیرید

ساعات امتحان و محل برگزاری آن را بر روی یک کاغذ نوشته و بر دیوار اتاقتان بزنید. مدت زمانی که به حوزه امتحانی می‌رسید را تخمین بزنید و سعی کنید چند دقیقه زودتر در آن مکان باشید. پیدا کردن صندلی و کلاس آزمون ممکن است چند دقیقه‌ای از وقت شما را بگیرد. ترافیک را در نظر بگیرید.

صبحانه فراموش نشود

خوردن صبحانه برای موفقیت در امتحان ضروری است

صبح زودتر بیدار شوید و صبحانه میل کنید. گرسنگی باعث می‌شود تا مغزتان کندتر کار کند. یک صبحانه مقوی باعث می‌شود تا با تمرکز و قدرت بیشتری سر جلسه امتحان حاضر شوید. علاوه بر صبحانه بهتر است لباس راحتی به تن کنید تا در جلسه امتحان سرد یا گرمتان نشود.

ساعات قبل از امتحان

دقایق قبل از امتحان در مورد یافته‌ها و نکاتی که دوستانتان یاد گرفته‌اند، سؤال نپرسید. شما ممکن است مباحث کمتر یا بیشتری را مطالعه کرده باشید و با این کار تنها باعث دلهره و اضطراب در خود و دوستانتان می‌شوید. در هنگام شروع امتحان با آرامش سؤالات را جواب دهید هر سؤالی که بلد نیستد را علامت‌گذاری کرده و به سراغ سؤالاتی بعدی بروید و گهگاهی نیز به ساعت نگاه کنید تا مدیریت زمان داشته باشید. جلسه امتحان را زودتر ترک نکنید و سعی کنید تمام سؤالات را با دقت مطالعه کرده و پاسخ‌هایی را که نوشته‌اید را مرور کنید.

اگر زمان دارید پاسخ‌هایتان را مرور کنید

ممکن است نکته‌ای را جا انداخته باشید، بنابراین اگر زمان اضافی دارید برگه خود را تحویل ندهید. سعی کنید  سؤالات و پاسخ‌های آن را یک بار دیگر مرور کنید، برخی از سؤالات دو بخشی هستند و ممکن است شما بخش دوم آن را ندیده باشید.

این نکات، یک سری راهنمایی‌های کلی برای زمان قبل از امتحان و زمان برگزاری آزمون است، ممکن است نکات دیگری نیز وجود داشته باشد که باعث شود کارایی شما چند برابر شده و نتیجه بهتری به دست بیاورید. بنابراین از تجربه دوستانتان استفاده کنید و از افراد موفق کلاستان بپرسید که چگونه مطالعه می‌کنند، معلمان و اساتید نیز در این زمینه می‌توانند کمک‌های خوبی را ارائه دهند.

موفق باشید!
منبع: بلاگ بورسیکا

 

در بورسیکا بخوانید: ۸ اپلیکیشن موبایل که می‌توانند زندگی تحصیلی شما را از این رو به آن رو کنند
در بورسیکا بخوانید: استرس چه تاثیراتی بر سلامتی و زندگی می‌گذارد؟
در بورسیکا بخوانید: چگونه صبح‌ها را زودتر و بانشاط‌تر شروع کنیم؟

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد