روش های جداسازی کاغذ دیواری از روی دیوار

0 635

کاغذ دیواری یکی از مواردی است که امروزه در دکوراسیون خانه بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. شما می توانید در طرح ها، رنگ ها و جنس های مختلف آن را خریداری کرده و سپس از طریق ترکیب رنگ ها، جذابیتی خاصی به خانه خود ببخشید. این ابزار ضد آب است و شما به راحتی می توانید آن را شست و شو دهید.

در مواردی ممکن است شما به خانه جدید نقل مکان کنید و یا بعد از سال ها تصمیم بگیرید کاغذ دیواری خانه تان را تعویض کنید. اما چه طور می شود کاغذ دیواری ها را از روی دیوار جدا کرد، بدون آنکه به دیوار آسیبی وارد شود. در این راستا می توان از موادشیمیایی و یا بخار و آب استفاده کنید. اما برای انجام آن به مهارت های خاصی نیاز دارید. به منظور کسب این مهارت ها بهتر است مطلب زیر را دنبال کنید تا با روش های جدا سازی کاغذ دیواری از روی دیوار بیشتر آشنا شوید.

البته حذف کردن کاغذ دیواری از روی دیوار به روش های مختلفی انجام می شود و هر روش به جنس کاغذ آن بستگی دارد. برخی از این کاغذ دیواری ها به صورت چسب دار هستند و می توان بدون هیچ ماده و یا دستورالعملی به صورت خشک از روی دیوار جدا شوند، برخی دیگر نیاز به راه حل و ماده جداگانه دارند، اگر قبل از نصب کردن کاغذ دیواری، دیوار را بتونه نکرده اید ممکن است برای در آوردن آن دچار مشکل شوید و به بافت دیوار آسیب وارد کنید.

در این راستا روش های مختلفی در بین مردم رواج دارد، برخی از آنها به وسیله آب، برخی بخار و برخی از طریق مواد شیمیایی این کاغذها را جدا می کنند. استفاده از بخار آب یک روش رایج محسوب می شود. اما این روش اندکی کند است و ممکن است مدت زمان طولانی را صرف این کار کنید.

اما دراین مطلب می خواهیم یک محلول خوب و کاربردی را به شما معرفی کنیم که با ترکیب آن در آب به راحتی می توانید اکثر این کاغذ ها را از سطح دیوار جدا کنید. برای این کار بهتر است مواد و ابزار های مورد نظر را آماده کنید، در پایان نیز روش آب و بخار آب را نیز توضیح خواهیم داد:

• یک یا دو عدد چاقو با اندازه ۳ تا ۶ اینچی
• یک نردبان
• ظرف سمپاشی
• غلتک رنگ
• محلول شیمایی DIF: شما به راحتی می توانید محلول شیمیایی DIF را از فروشگاه های رنگ فروشی تهیه کنید که مخصوص جداسازی کاغذ دیواری طراحی و تولید شده است.

تمام اسباب و وسایل را از روی دیوار بردارید و از اتاق بیرون ببرید در صورتی که فرش را جمع نکرده اید بهتر است بر روی آن یک پوشش قرار دهید تا مانع از ریزش مواد محلول و کثیفی ها بر روی فرش تان شود. برای حفاظت از فرش و کف اتاق، از پارچه های مقاوم در برابر آب و یا پلاستیک استفاده کنید.

تمام پریز های برق، اویزهای عکس و هر گونه مانعی بر روی دیوار را بر دارید و پورت ها و منافذ برقی را به وسیله نوار های چسب پهن بپوشانید تا بر اثر اسپری آب و محلول، دچار اتصالی نشوند.

در این مرحله باید تست میزان چسبندگی کاغذ دیواری را انجام دهید. برخی از این کاغذ دیواری ها به صورت فویل و مقاوم در برابر آب طراحی شده اند، بنابراین چسب آن ها بسیار قوی است و در مجاورت با آب حل نمی شود. قبل از شروع روش مورد نظر، در ابتدا از یک گوشه و درز کاغذ دیواری شروع کنید و آن را به آرامی بکشید شاید کاغذ دیواری شما بدون هیچ اب و حلالی جدا شود.

در صورتی که کاغذ دیواری به اسانی جدا نشد، با استفاده از ابزار های مخصوص بر روی آن سوراخ هایی ایجاد کنید تا مواد شمیایی و یا بخاری که بر روی آن پاشیده می شود به راحتی از در آن نفوذ کند. البته از هر روشی برای سوراخ کردن آن استفاده نکنید، زیرا به سطح دیوار اسیب می زنید در این راستا ابزارهای خاصی در بازار وجود دارد که این سوراخ ها را به اسانی و بدون آسیب بر روی دیوار ایجاد می کند. به وسیله اسکاتر برروی کاغذ دیواری منافذی ایجاد کنید تا در صورت اسپری کردن محلول بر روی آن به راحتی به کاغذ دیواری نفوذ کرده و چسب را در خود حل کنید.

اگر از روش حلال شیمیایی استفاده می کنید مراقب دست های خود باشید اغلب حلال های قابلیت خردگی دارند. بنابراین بهتر است از دستکش های لاستیکی و محافظ چشم استفاده کنید. حلال های تجاری اکثرا با آب گرم مخلوط می شوند و به صورت پودری هستند اما مدل های ژله ای آن نیز وجود دارد که به تنهایی استفاده می شود. دستورالعمل ها هر محصول را به دقت بخوانید و آن را با اسپری، قلمو و یا اسفنج بر روی سطح کاغذ دیواری بکشید.

اگر قصد استفاده از پودر DIF را دارید؛ این پودر را با آب داغ مخلوط کرده و به نسبت برابر با هم میکس کنید و درون محفظه اسپری بریزید.

برای تست این روش بهتر است مقدار از آن را در یک محدوده چند سانتی در لبه بالا و یا پایینی امتحان کنید. بعد از پاشاندن این محلول بر روی کاغذ دیواری؛ چسب کاغذ دیواری واکنش نشان داده و حل می شود و سپس به راحتی از روی دیوار جدا خواهد شد. بعد از این عمل لبه کاغذ دیواری را بالا بکشید و به آرامی با کاردک آن را جدا کنید.

در دروه های ۱۵ دقیقه ای از اسپری استفاده کنید و محلولی به اندازه مساحت یک دیوارتان تهیه کنید تا در زمان معین مصرف شود. بهتر است مقدار کمی از این محلول تهیه کنید زیرا در این صورت دمای محلول گرم می ماند و تاثیرگذاری آن بیشتر از قبل است.

اگر با یک بار اسپری کردن کاغذ دیواری جدا نشد، بهتر است این کار را چند بار تکرار کرده و آن را بر روی کاغذ دیواری اسپری کنید. برای جدا کردن آن ابتدا به وسیله دست امتحان کنید و در صورت جدا نشدن از چاقو استفاده نمایید.

اگر محلول به خوبی بر روی کاغذ دیواری نفوذ نکرده است می توانید به وسیله غلتک این مواد را به خورد کاغذ دیواری دهید. این فشار باعث می شود تا مواد به درون آن به خوبی نفوذ کند و بعد از حل شدن کاغذ دیواری به خوبی جدا گردد. بعد از جداسازی کاغذ دیواری مجدد از محلول مورد نظر بر روی آن اسپری کنید تا باقی مانند های کاغذ نیز از روی دیوار برداشته شود. برای پاک سازی بعد از جدا کردن کاغذ دیواری، محلولی از مواد شوینده را با آب گرم مخلوط کرده و با اسفنج تمام سطح دیوار را تمیز کنید و سپس در نهایت آن را با یک دستمال مرطوب پاک سازی کرده و منتظر بمانید بعد از مدتی خشک شود.

به جای این حلال ها می توانید از مخلوط آب ولرم و سرکه سفید و یا آب ولرم و نرم کننده پارچه استفاده کنید و آن را با یک اسپری بر روی دیوار بپاشید. در هر نوبت مقدار کمی از آن محلول را تهیه کنید تا آب سرد نشود و حرارت مورد نظر را داشته باشد.

در صورتی که می خواهید از دستگاه بخارشوی استفاده کنید، بیشتر مراقب باشید. البته این روش بسته به جنس کاغذ دیواری شما ممکن است موثر یا بی فایده باشد. روش بخار، در برداشتن کاغذ دیواری های سخت و سنگین و قدیمی که مدت ها بر روی دیوار مانده است، بسیار مناسب است. در این روش نیز بهتر است از دستکش ها و محافظ چشم استفاده کنید تا ذرات ریز آب داغ به شما آسیب نزند، بخار اب مقدار زیادی رطوبت را به کاغذ دیواری منتقل می کند و باعث حل شدن چسب می شود. بهتر است پنجره هارا باز بگذارید تا اتاق مرطوب نشود.

اگر در خانه دستگاه بخار شوی و یا دستگاه بخار کننده برقی دارید می توانید این روش را امتحان کنید. به وسیله دستگاه های مورد نظر بخار را به سطح کاغذ دیواری بپاشید. برای استفاده از روش بخار آب بر روی کاغذ دیواری، پد مخصوص بخار را روی سطح کاغذ دیواری قرار دهید و آن را به اندازه کافی نگه دارید تا بخار بتواند به کاغذ نفوذ کند و چسب را نرم کند، به مرور و با تجربه ای که به دست می آورید متوجه می شوید پد بخار را چند دقیقه روی آن قرار دهید. اگر این مدت زمان کم باشد، جداسازی کاغذ دیواری سخت است چون چسب آن ذوب نشده است. اگر بخواهید بیش از حد بخار را بر روی کاغذ دیواری بپاشانید، می توانید به پایین ترین سطح دیوار نیز نفوذ کرده و حتی سطح گچ را نرم کند. بخار آب دمای بسیار بالایی دارد و به محض برخورد با کاغذ دیواری چسب آن را ذوب کرده و حل می کند. بعد از آن به سرعت کاغذ دیواری را از روی سطح آن بکشید. البته این کار را به دقت انجام دهید تا پوشش زیرین دیوار تخریب نشود و شما نیز آسیب نمی بینید.

از لیسه برای جدا کردن کاغذ دیواری استفاده کنید و آن را با دست جدا نکنید. زیرا بخار چسب و کاغذ را بیش از حد گرم می کند و می تواند باعث سوختگی دست تان شود همانطور که قبلا اشاره کردم این فرآیند می تواند وقت گیر باشد.

بعد از اعمال حلال یا بخار بر روی کاغذ دیواری از درز و یک گوشه کاغذ، شروع به جدا کردن آن کنید و به وسیله لیسک و یا چاقو آن را به آرامی جدا کنید، مواظب باشید به سطح دیوار آسیب وارد نشود ممکن است بقایای کاغذ دیواری بر روی دیوار باقی مانده باشد و شما مجبور شوید دوباره از حلال و یا بخار آب برای جداسازی آن استفاده نمایید.

البته آب نیز می تواند این فرایند را انجام دهد اما میزان تاثیر گذاری آن بسیار کمتر است و ممکن است به دیوار شما آسیب وارد کند. با پاشیدن آب بر روی منافذ کاغذ دیواری، چسب آن کارایی خود را از دست می دهد و از دیوار جدا خواهد شد. البته تنها کاغذهای دیواری مدرن و قابل جداسازی، از این طریق از روی دیوار برداشته می شوند. در این نوع از کاغذ دیواری ها، لایه وینیل کاغذ دیواری به صورت یکجا از روی کاغذ دیواری جدا می شود و لایه نازکی از کاغذ بروی دیوار باقی می ماند که می توان آن را با آب جدا کرد.

به منظور تمیز سازی دیوار بعد از برداشتن کاغذ دیواری، یک سطل از آب بسیار داغ که در آن مقدار کمی فسفات تری سدیم (TSP) ریخته اید را تهیه کنید و با استفاده از یک اسفنج تمام سطح دیوار را تمیز کنید تا بقایای چسب ها نیز برداشته شود. مراقب باشید که دیوارها را نتراشید و سرانجام آن را با آب تمیز کرده و با حوله خشک کنید. اگر می خواهید دیوار را رنگ کنید بهتر است قبل از آن دیوار را سمباده بکشید.

در برخی موارد لازم نیست کاغذ دیواری را از روی دیوار بردارید در صورتی که در زیر آن منافذ هوا ایجاد نشده باشد به دقت می توانید کاغذ دیواری جدید را بر روی آن نصب کنید.

Source

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد