روغن‌های طبیعی برای مراقبت از پوست

0 3,679

داشتن پوست زیبا و جذاب، آرزوی هر فردی است و همه افراد برای رسیدن به این خواسته تمام تلاش خود را می‌کنند. بعضی افراد برای داشتن پوست صاف و جذاب هزینه‌های زیادی پرداخت می‌کنند و باز به خواسته خود نمی‌رسند. اما شما می‌توانید با استفاده از روغن‌های طبیعی و پرداخت حداقل هزینه به خواسته خود دست پیدا کنید.

روغن‌های طبیعی برای مراقبت از پوست:

قبل از اعمال هر روغنی روی پوست خود بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. اما برای شروع، برخی از محبوب‌ترین روغن‌های طبیعی را بیان می‌کنیم:

۱- روغن نارگیل

روغن نارگیل از میوه درخت نارگیل بدست می‌آید و بعضی از کارشناسان معتقدند یکی از گیاهان بومی شبه جزیره آسیای جنوب شرقی می‌باشد. این روغن به راحتی جذب پوست می‌شود و به خاطر بسیاری از مزایای سلامتی، از جمله ویتامین E و K روغن محبوبی است، همچنین روغن نارگیل خواص ضد قارچی و ضد باکتری دارد. این یک ویژگی بزرگ است. روغن نارگیل همراه با کرۀ کاکائو موجب شگفتی بسیاری می‌شود. به طور کلی، روغن نارگیل یک گزینه عالی برای بیشتر افراد است، مگر اینکه پوست چرب داشته باشید یا مستعد آکنه باشید. در این صورت بهتر است از آن استفاده نکنید. در یک مطالعه منتشر شده در مجله Dermatitis، محققان دریافتند روغن نارگیل برای مرطوب کردن پوست بهتر از روغن زیتون عمل می‌کند. به یاد داشته باشید برای مراقبت از پوست یا صورت خود، روغن نارگیل را به صورت فشرده و سرد نگاه دارید.
روغن نارگیل حاوی سه اسید چرب – Capric، Caprylic و اسید لوریک است که خواص ضد عفونی و ضد میکروبی دارند و از پوست در مقابل عفونت‌های میکروبی زودرس محافظت می‌کنند. روغن نارگیل می‌تواند به عنوان تمیز کننده طبیعی پوست، کرم مرطوب‌کننده و یک ضد آفتاب طبیعی عمل کرده و بیماری‌های پوستی را درمان کند. اسید چرب اشباع شدۀ روغن نارگیل از لائوریک اسید می‌باشد. این اسید، یک زنجیره ۱۲ کربنی دارد که به عنوان یک دارو برای بیماری‌های مختلف مصرف می‌شود. رنگ آن سفید بوده و بافت پودری و بویی مانند صابون دارد.

روغن نارگیل

۲- روغن زیتون

روغن زیتون نوعی چربی است که از فشردن میوه درخت Olea europaea به دست می‌آید. روغن زیتون باعث واکنش‌های آلرژیک نمی‌شود، اما بهتر است برای نتایج بهتر، روغن زیتون خالص را انتخاب کنید. روغن زیتون حاوی ویتامین A ،D ،E و K می‌باشد. برخی از تحقیقات مانند مطالعات منتشر شده در اکتبر ۲۰۱۶ در مجله Nanomaterials و Nanotechnology، نشان می‌دهد که روغن زیتون یک پتانسیل عالی برای مرطوب کردن پوست دارد. این روغن یک انتخاب عالی برای تمام بدن است. حتی می‌توانید برای تمیز کردن پوست خشک از آن به عنوان صابون استفاده کنید. روغن زیتون نسبت به چربی‌ها و روغن‌هایی که انسان‌ها به طور معمول مصرف می‌کنند، اسکوالن بیشتری دارد. اسکوالن یک ترکیب شیمیایی است که خواص آنتی‌اکسیدانی روغن زیتون را افزایش می‌دهد.

اگر در معرض آکنه هستید، با استفاده از صابون‌های حاوی روغن زیتون می‌توانید آکنه را کاهش دهید، زیرا روغن زیتون باعث کشتن باکتری‌های آکنه می‌شود. روغن زیتون همچنین پوست را مرطوب و هیدراته می‌کند.

روغن زیتون اغلب به عنوان یک عنصر در محصولات شستشوی صورت استفاده می‌شود. لوازم آرایشی بسیاری حاوی روغن زیتون هستند، همچنین می‌توانید این روغن را در برخی صابون‌ها، شامپوهای بدن و لوسیون‌ها پیدا کنید.

در حالی که روغن زیتون ممکن است برای بیشتر افراد سودمند باشد، مطالعات دیگری ثابت کرده است که اگر پوست حساس دارید، به خصوص اگر پوستتان چرب است یا به وضعیت پوستی مانند درماتیت مبتلا هستید روغن زیتون ممکن است انتخاب خوبی نباشد. یک مطالعه ثابت کرد که روغن زیتون در واقع شرایط پوستی را برای بزرگسالان بدتر می‌کند و توصیه می‌کند که والدین از مصرف روغن زیتون در نوزادان خود اجتناب کنند. اگر پوست حساس دارید، قبل از اعمال آن روی صورت خود، اول تست آلرژی انجام دهید. به این صورت که مقداری از روغن زیتون مربوطه را روی پا یا دست خود اعمال کنید. اگر در ۲۴ تا ۴۸ ساعت هیچ واکنشی مشاهده نکنید، می‌توانید از آن استفاده کنید.

 روغن زیتون

 

۳- روغن دانه آفتابگردان

روغن آفتابگردان یک روغن غیر فرار است که می‌تواند به راحتی از گل آفتابگردان استخراج شود. اگرچه اکثر مردم در حال حاضر با آفتابگردان آشنا هستند، اما بسیاری از آن‌ها از این روغن تنها برای پخت و پز استفاده می‌کنند. در حالی که این روغن گیاهی بسیار سالم است و در برخی از لوازم آرایشی نیز استفاده می‌شود. تولید کنندگان اصلی روغن آفتابگردان کشور روسیه، اوکراین و آرژانتین هستند، اما این روغن در تهیه غذاهای مختلف در سراسر جهان استفاده می‌شود. روغن دانه آفتابگردان به طور گسترده‌ای در دسترس است، این روغن دارای ویتامین E زیادی می‌باشد و به راحتی جذب پوست می‌شود. روغن دانه آفتابگردان یک روش عالی برای مرطوب کردن طبیعی پوست می‌باشد. مقاله‌ای که در ژانویه و فوریه ۲۰۱۳ در مجله متخصص پوست منتشر شد، نشان داده است که روغن دانه آفتابگردان بهتر از حصار پوست محافظت می‌کنند و در مقایسه با روغن زیتون سبب ایجاد یا تشدید درماتیت آتوپیک (نوعی اگزما) نمی‌شود.

روغن دانه آفتابگردان

۴- کره شیا

کره شیا از میوه درخت شیا گرفته شده است. شیا درخت بومی کشورهای مرکزی قاره آفریقا می‌باشد که دارای میوۀ آجیلی شکل است. کره شیا یک ماده خام است که معمولا در فرم جامد یافت می‌شود، اما در دمای بدن ذوب می‌شود و گاهی اوقات به عنوان یک محصول مرطوب کنندۀ پوست و مو استفاده می‌شود. بسیاری از مطالعات نشان می‌دهد که این خاصیت به ویژه در نفوذ پوست تاثیر بالایی دارد و حاوی ۶۰٪ چربی است. کره شیا همچنین می‌تواند با روغن زیتون یا روغن نارگیل ترکیب شود تا بافت نرمتری برای کاربرد ایجاد کند. کره شیا غنی از ویتامین A ،E و F می‌باشد که برای تولید کلاژن استفاده می‌شود و اسیدهای چرب ضروری و مواد مغذی لازم را فراهم می‌کند. نظرات متفاوتی در مورد خوردن یا نخوردن کره شیا وجود دارد، اما بهتر است آن را به صورت موضعی مصرف کنید.

کره شیا

۵- روغن جوجوبا

روغن جوجوبا یک عنصر زیبایی است، این روغنِ طبیعی از بذر گیاه جوجوبا استخراج شده است. روغن جوجوبا بومی کشور مکزیک و جنوب غربی آمریکا است و از نظر پزشکی فواید بسیاری دارد. در مقاله‌ای که در ماه دسامبر ۲۰۱۳ در مجله انجمن پوست و بیماری‌های پوستی ایتالیا منتشر شد، محققان دریافتند که روغن جوجوبا ممکن است اثرات ضد التهابی داشته باشد و باعث بهبودی زخم شود. در واقع این روغن یک گیاه مومی مایع است و در طب عامیانه برای بسیاری از بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. بومیان آمریکایی از روغن جوجوبا برای درمان زخم‌ها و کبودی استفاده می‌کنند.
امروزه از این روغن برای درمان آکنه، پسوریازیس، آفتاب سوختگی و خشکی پوست استفاده می‌کنند. این روغن همچنین توسط افرادی استفاده می‌شود که در حال کچل شدن هستند زیرا باعث افزایش رشد مو می‌شود. از آن‌جا که جوجوبا نرم‌کننده هم می‌باشد، پوست را آرام می‌کند و فولیکول‌های مو را از بین می‌برد. بسیاری از مردم روغن جوجوبا را به عنوان روغن حامل برای استفاده از اسانس‌های ضروری مانند محصولات پوست و مو می‌شناسند اما در واقع یک مرطوب‌کننده موثر و شفا دهنده عالی هم می‌باشد.

روغن جوجوبا

۶- روغن بادام

اگر چه بادام به طور معمول به عنوان آجیل شناخته می‌شود، اما در واقع آن‌ها بسیار غنی از چربی هستند و یک منبع عالی از روغن محسوب می‌شوند. روغن بادام از فشردن بادام خام، بدون استفاده از گرما و یا عوامل شیمیایی بدست می‌آید. این فرایند باعث می‌‌شود تا بیشترِ مواد مغذی روغن بادام حفظ شود. این روغن سرشار از ویتامین E، روی، پروتئین و پتاسیم می‌باشد. این روغن بافت سبک‌تری از روغن زیتون و کره شیا دارد که به راحتی جذب صورت می‌شود. ویتامین E سلول‌ها را از مواد مضر به نام رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. در حالی که رادیکال‌های آزاد برای سلامتی ضروری هستند، اما اگر تعداد آن‌ها در بدن بیش از حد باشد، می‌توانند به بدن آسیب وارد کنند. دقت داشته باشید روغن بادام شیرین می‌تواند منجر به پاسخ‌های آلرژیک شود، بنابراین اگر پوست حساس دارید بهتر است از مصرف آن اجتناب کنید.

روغن بادام

۷- روغن هسته انگور

در حالی که انگور یکی از محبوب‌ترین میوه‌های جهان است، اما کارشناسان می‌گویند این دانه‌ها در واقع سالم‌ترین بخش انگور می‌باشند. دانه‌های انگور سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های قوی و ترکیبات گیاهی شناخته شده هستند که به عنوان مجتمع پروانتوسایانیدین oligomeric یا OPC شناخته می‌شوند. OPC‌ها به طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته‌اند و به دلیل فعالیت‌های آنتی‌اکسیدانی قوی شناخته شده هستند، به این معنی که آن‌ها می‌توانند به مبارزه با رادیکال‌های آزاد کمک کنند. رادیکال‌های آزاد منجر به پیری زودرس و یا تعداد زیادی از بیماری‌های مزمن می‌شوند. روغن هسته انگور حاوی ویتامین E و اسید‌های چرب ضروری می‌باشد، این روغن در مقایسه با سایر روغن‌های طبیعی بسیار سبک وزن است. طبق مقاله‌ای که در ماه سپتامبر ۲۰۱۶ در نشریه Nutrition و Metabolic Insights منتشر شد، ثابث شد روغن هسته انگور خواص آنتی‌اکسیدانی، ضد میکروبی و ضد التهابی دارد. تعداد کمی از افراد به این روغن واکنش‌های آلرژیک دارند. روغن انگور همچنین حاوی مقادیر بالایی از ترکیبات پروتئینیدین دیمر می‌باشد که به عنوان مهارکننده‌های آروماتاز عمل می‌کنند. آروماتاز، آنزیمی است که تستوسترون را به استرادیول تبدیل می‌کند و به نظر می‌رسد یکی‌دیگر از راه‌های پیشگیری و درمان سرطان می‌باشد.

روغن هسته انگور

منبع: بلاگ بورسیکا

 

در بورسیکا بخوانید: موهایتان را با روغن‌های طبیعی تقویت کنید
در بورسیکا بخوانید: محافظت از پوست دربرابر هوای سرد پاییزی
در بورسیکا بخوانید: چرا پوست صورتمان خشک می‌شود؟

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد