زیبایی پوست صورت مردان

0 1,514

زیبایی و مراقبت از پوست تنها مختص زنان نیست؛ پوست سالم و زیبا جذابیت صورت را زیادتر کرده و اعتمادبه‌نفس را بیشتر می‌کند. بنابراین مردان باید همانند زنان به پوست صورت خود اهمیت دهند و با استفاده از مواد مناسب و نکات مهم از آن مراقبت کنند.

به‌طور کلی پوست مردان ضخیم‌تر از پوست زنان است و در مواجه با مواد خارجی مانند پاک‌کننده‌ها و مرطوب‌کننده‌ها حساسیت کمتری نشان می‌دهد. مراقبت از پوست در مردان آسان‌تر است، زیرا آن‌ها از هیچ‌گونه ماده آرایشی بر روی صورتشان استفاده نمی‌کنند و همین امر باعث می‌شود پوستشان حساسیت و مشکلات کمتری داشته باشد. اما اصلاح صورت داستان دیگری است؛ وجود ریش و استفاده از روش‌های گوناگون برای تراشیدن آن، ممکن است به پوست آسیب‌زده و آن را تحریک کند. بنابراین مراقبت از پوست صورت در مردان نیز اهمیت دارد. مردانی که پوست چرب دارند و از آکنه رنج می‌برند؛ باید از محصولات لایه‌بردار و درمانی پوست استفاده کنند تا پوست صاف‌ و سالم‌تری داشته باشند. بنابراین ما در این مطلب نکات مراقبت از پوست مخصوص آقایان را جمع‌آوری کرده و در اختیار شما قرار می‌دهیم.

هرروز صورتتان را با پاک‌کننده مناسب بشویید

شستن و پاک‌سازی پوست تنها مخصوص زنان نیست؛ آلودگی و گردوغبار ناشی از فعالیت‌های روزانه بر روی پوست مردان نیز قرار می‌گیرد. اما آن‌ها صورت خود را کمتر می‌شویند و ممکن است روزی یک بار این کار را انجام دهند. برخی از مردان از حمام‌های داغ و صابون‌های فاقد چربی و خشن استفاده می‌کنند که باعث می‌شود پوستشان خشک شود و چین‌وچروک بیشتری روی آن به وجود بیاید. بنابراین در ابتدا باید از پاک‌کننده مناسب و متناسب با نوع پوستتان استفاده کنید تا چربی‌ها و باکتری‌های را از روی پوستتان بردارد، اما آن را خشک و بی‌آب نکند.

ریش‌تراش‌های ارزان‌قیمت و بی‌کیفیت را کنار بگذارید

اغلب مردان در طول هفته چند بار صورت خود را اصلاح می‌کنند؛ اصلاح صورت می‌تواند باعث سوزش و التهاب شود. بنابراین تیغه ریش‌تراش باید  ضد حساسیت باشد و پوستتان را تحریک نکند. در کنار آن می‌توانید از ژل‌های مرطوب‌کننده اصلاح صورت استفاده کنید تا در هنگام تراشیدن به پوستتان آسیب وارد نشود؛ ژل‌هایی استفاده کنید که فاقد الکل هستند.

بهتر است عمل اصلاح صورت را در حمام انجام دهید تا گرما و بخار، پوستتان را نرم‌تر و منافذ پوست را بازتر کند. افرادی که عجله دارند می‌توانند در روشویی از آب گرم استفاده کنند.

در هر بار اصلاح تیغه‌ها را دور بیندازید، نگهداری از تیغه‌ها و استفاده مکرر از آن‌ها باعث می‌شود آلودگی و قارچ‌هایی در آن خانه کنند و در هر بار استفاده این آلودگی‌ها وارد پوستتان شده و بعد از اصلاح دچار جوش و آکنه شوید.

 بعد از اصلاح از افتر شیو استفاده کنید

بهتر است از افتر شیو استفاده کنید؛ این مواد روی پوست صورت مالیده می‌شوند تا از خشکی و التهابات ناشی از اصلاح جلوگیری کنند. افتر شیو مدل‌های مختلفی دارد و ممکن است بر پایه الکل، آب یا شیر باشد و به شکل لوسیون، ژل (بالم) و اسپری ارائه ‌شود. بهتر است از نمونه‌های الکلی آن استفاده نکنید زیرا پوست را خشک و خشن می‌کند.

مرطوب‌کننده را فراموش نکنید

پوست صورت باید نرم و لطیف باشد؛ رطوبت یکی از نشانه‌های پوست سالم است. بهتر است در این زمینه از مرطوب‌کننده‌های بدون عطر و  بو استفاده کنید تا حساسیت ایجاد نشود.

درصورتی‌که پوست خشکی دارید از یک کرم با قابلیت آبرسانی و مرطوب‌کنندگی قوی استفاده کنید؛ پوست‌های نرمال می‌توانند از لوسیون‌های سبک‌تر و کم چرب‌تر استفاده کنند و افرادی که پوست چربی دارند از یک تونر و ژل شست و شوی فاقد چربی اما بر پایه آب بهره ببرند.

لایه‌برداری صورت انجام دهید

مردان در حین اصلاح مقدار زیادی از سلول‌های مرده را از روز پوستشان لایه‌برداری می‌کنند. بنابراین پوست زیر ریش‌ها به دلیل لایه‌برداری و تابش نور خورشید کمتر، سالم‌ به نظر می‌رسد. بهتر است برای قسمت‌های دیگر صورتتان نیز از لایه‌بردار مناسب پوست استفاده کرده و هفته‌ای یک تا دوبار عمل لایه‌برداری را انجام دهید. اگر پوستی چرب دارید محصولی استفاده کنید که حاوی اسید سالیسیلیک باشد. بعد از لایه‌برداری در زیر تابش مستقیم نور خورشید قرار نگیرید.

بدون استفاده از کرم ضد آفتاب بیرون نروید

بهتر است از یک ضد آفتاب با خاصیت مرطوب‌کننده و شامل SPF 30 و یا بالاتر استفاده  کنید. مردانی که از ضد آفتاب استفاده نمی‌کنند؛ در برابر نور خورشید آسیب می‌بینند و ممکن است باعث قرمزی، تحریک، چین‌وچروک و سرطان پوست شود.

با توجه به شرایط آب و هوایی لباس مناسب بپوشید

اگر هوا آفتابی است؛ سعی کنید از کلاه‌های لبه‌دار و لباس‌های آستین بلند استفاده کنید تا نور خورشید به‌صورت مستقیم بر روی پوست شما نتابد. در زمستان نیز سردی و خشکی بیش از اندازه هوا باعث ترک پوستی می‌شود، بنابراین در این فصل نیز لباس مناسب بپوشید و با مرطوب‌کننده پوست خود را چرب کنید.

از لب‌ها مراقبت کنید

لب‌های نرم، براق و سالم تنها مختص خانم‌ها نیست؛ مردان نیز باید از محصولات مناسب استفاده کرده و پوست لبشان را درمان کنند. به‌طور مثال از محصولات چرب کننده لب استفاده کنید تا خشکی لبتان از بین برود. استعمال کرم ضد آفتاب بر روی لب می‌تواند از آن در برابر آسیب‌های نور خورشید محافظت کند.

صورت خود را ماساژ دهید

یکی دیگر از مواردی که باعث جوان‌سازی و شادابی پوست می‌شود ماساژ صورت است. برای این کار بهتر است با کمک دست‌ها و یک مرطوب‌کننده در جهت مناسب، صورتتان را ماساژ دهید. انجام این کار دو تا سه بار در هفته باعث می‌شود میزان جریان خون در زیر پوست بیشتر شده؛ اکسیژن زیادتری به سلول‌های پوستی برسد، درنتیجه پوست شاداب‌تر و جوان‌تر شده و چین‌وچروک‌های آن کاهش یابد.

آب بیشتری بنوشید

یکی دیگر از موارد مهمی که روزانه باید انجام شود؛ نوشیدن آب است. آب می‌تواند پوست صورت را هیدراته کرده و از چین‌وچروک و خشکی پوست جلوگیری کند. بنابراین علاوه بر مرطوب کردن پوست با استفاده از کرم‌ها مرطوب‌کننده سعی کنید با نوشیدن آب به‌صورت داخلی و بنیادی نیز پوستتان را آب‌رسانی کنید.

رژیم غذایی مناسب داشته باشید

علاوه بر هیدراته کردن پوست رژیم غذایی نیز بر روی سلامت پوست تأثیر می‌گذارد. غذاهایی که غنی از ویتامین A، ویتامین E و امگا ۳ هستند به پوستتان کمک می‌کنند و باعث سلامتی و جوان‌سازی آن خواهند شد. مواد غذایی مانند گندم، روغن‌های گیاهی، دانه‌های آفتابگردان و بادام زمینی حاوی ویتامین E هستند؛ امگا ۳ را می توانید از طریق مواد غذایی مانند روغن ماهی و ماهی قزل آلا به دست بیاورید؛ هویج نیز سرشار از ویتامین A است. استفاده از میوه‌ها و سبزی‌ها باعث می‌شود بدن هیدراته شده و پوست جوان‌تر باشد. هندوانه، گوجه فرنگی، خیار و لیمو را به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید و کلم و سبزی‌های سبزرنگ بیشتری بخورید. ویتامین C و A موجود در این مواد غذایی به کم شدن چین‌وچروک صورت کمک می‌کنند؛ فیبر موجود در آن‌ها  سموم را از بدن خارج کرده و بدن سالم و درنهایت پوست سالم‌تری به شما هدیه خواهد داد.

خواب کافی داشته باشید

سیاهی زیر چشم می‌تواند ناشی از بی‌خوابی و خستگی باشد، بزرگسالان به‌صورت متوسط ۷ تا ۹ ساعت در روز به خواب نیاز دارند.  اگر زیر چشمتان سیاه شده و یا پف کرده است ممکن است خوابتان کافی نباشد. برای درمان آن ساعت خواب خود را تنظیم کنید و از حلقه‌های سیب‌زمینی سرد در زیر چشمانتان استفاده نمایید. آن‌ها را ۲۰ دقیقه زیر چشمانتان قرار دهید تا تیرگی آن از بین برود.  سیب‌زمینی دارای آنزیم‌های روشن‌کننده پوست است.

سیگار نکشید

یکی از عادت‌های بدی که در میان مردان رواج دارد و باعث بسیاری از مشکلات ازجمله مشکلات پوستی می‌شود سیگار کشیدن است.  مصرف بیش از حد نوشیدنی‌های الکلی و سیگار کشیدن باعث می‌شود چین‌وچروک روی صورتتان بیشتر  شود؛ این مواد باعث کاهش جریان خون در زیر پوست، چین‌وچروک و تیرگی زیر چشم خواهند شد.

ورزش کنید

۳۰ دقیقه ورزش در روز می‌تواند گردش خون در زیر پوست را بیشتر کرده؛ قند خونتان را تنظیم کند و مواد مضر و سمی را از طریق عرق کردن از پوستتان خارج نماید. در این صورت متابولیسم بدنتان بهتر شده و پوستتان سالم‌تر است. در این راستا می‌توانید از  ورزش‌هایی مانند دویدن، یوگا، شنا یا ورزش مورد علاقه‌تان بهره ببرید.

روتین هفتگی برای سلامت پوست مردان

استفاده از یک تمیزکننده پوست طبیعی: در مرحله اول باید پوست را پاک‌سازی کنید. برای این کار می توانید از مخلوط یک قاشق جو دو سر و عسل استفاده نمایید و آن را به‌صورت دایره‌ای روی پوست حرکت دهید و درنهایت آبکشی کنید. چای سبز نیز  یک پاک‌کننده خوب است که می‌توانید با استفاده از پنبه مقداری از چای سبز دم کرده را به روی صورتتان بزنید و آن را خوب تمیز کنید.

لایه‌برداری: برای این کار می‌توانید از اسکراب های حاوی شکر و یا جوش شیرین استفاده کنید؛ مقداری جوش شیرین را با آب مخلوط کرده و خمیر را روی صورتتان ماساژ دهید. اسکراب شکر و لیمو نیز برای لایه‌برداری پوست بسیار مناسب است اما بهتر است برای پوست‌های خشک استفاده نشود. این مواد گردوغبار و لایه‌های مرده پوست را از روی سطح آن برمی‌دارند.

ماسک صورت: درصورتی‌که پوست چرب و آکنه‌دار دارید از ماسک تخم‌مرغ استفاده کنید. علاوه بر این ترکیب موز، عسل، جو دوسر و چند قطره آب‌لیمو نیز یکی از ماسک‌های مفید پوستی برای مردان است.

مرطوب‌کننده: درنهایت باید پوستتان را مرطوب کنید. در غیر این صورت پوستتان شکننده و چروک می‌شود. برای این کار از روغن‌های طبیعی یا ژل آلوئه ورا استفاده کنید.

کلام آخر….

امروزه مردان نیز مانند زنان به پوست و زیبایی آن بیشتر اهمیت می‌دهند؛ پوست زیبا و سالم جذابیت صورت یک مرد را چند برابر می‌کند. شما به‌عنوان یک مرد نمی‌توانید از آرایش و مواد شیمیایی برای پوشاندن عیب‌های صورتتان استفاده کنید؛ بنابراین بهتر است با انجام این روتین‌ها و دستورالعمل‌های طبیعی و خانگی پوستتان را به‌صورت طبیعی زیبا و سالم نگه دارید. بسیاری از مردان از پوست خشک و ملتهب رنج می‌برند؛ دلیل این مشکلات را در شوینده‌ها و صابون‌ها جست‌وجو کنید و به‌جای استفاده از صابون‌های  قوی و فاقد چربی از شوینده‌های ملایم‌تری استفاده نمایید. از مواد طبیعی داخل خانه غافل نشوید و با استفاده از ماسک‌های طبیعی و میوه‌ای، زیبایی پوستتان را چند برابر کنید.

منبع: بلاگ بورسیکا

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد