سبزیجات سبزبرگ چه فوایدی برای بدن دارد؟

0 1,495

وقتی صحبت از سبزیجات سبز می‌شود چه می‌کنید؟ در واقع سبزیجات سبز به عنوان یک منبع غنی از آب، ویتامین‌ها و انواع مواد مغذی شناخته شده‌اند. سبزیجات سبز در رژیم غذایی روزانه نقش مهمی ایفا می‌کنند. پزشکان همیشه توصیه می‌کنند سبزیجات بیشتری مصرف کنیم، به خصوص سبزیجات برگ سبز، زیرا آن‌ها برای سلامتی بدن بسیار مفید هستند.

همانطور که می‌دانید، مصرف گوشت بیشتر می‌تواند منجر به برخی مشکلات بهداشتی شود، اما مصرف سبزیجات بیشتر می‌تواند به حفظ و بهبود سلامتی بدن کمک کند. در این مقاله ۹ مزیت مصرف سبزیجات سبز بیان شده است، امیدواریم که پس از خواندن این مقاله، سبزیجات را در رژیم غذایی روزانه خود قرار دهید. به خصوص کسانی که علاقمند به خوردن سبزیجات نیستند، بهتر است این مقاله را بخوانند تا از مزایای افزودن آن‌ها به رژیم غذایی خود آگاهی یابند. بیایید به برخی از مزایای اصلی سبزیجات سبز نگاهی بیندازیم:

۱. جوان ماندن

یکی از شگفت‌انگیزترین مزایای سلامتی سبزیجات سبز این است که با مصرف آن جوان و جوان‌تر می‌مانید. این واقعیت برای مدت طولانی ثابت شده است. بسیاری از گیاهخواران که مصرف گوشت، ماهی و دیگر منابع سرشار از چربی‌ها و پروتئین‌ها را رها کرده‌اند عمدتا طول عمر و سلامتی خوبی داشته‌اند.

با توجه به این که سبزیجات سبز برگ معمولا حاوی غلظت بالایی از ویتامین K هستند مصرف این مواد غذایی می‌تواند در مبارزه با بیماری‌های مرتبط با سن موثر باشد. در واقع، محققان در دانشگاه کالیفرنیا دریافتند که کمبود ویتامین K می‌تواند یکی از دلایل برخی مشکلات قلبی عروقی، شکستگی استخوان و کلسیفیکاسیون کلیه و شریان‌ها باشد. توصیه می‌شود برای دریافت حداقل ویتامین K روزی یک فنجان سبزیجات روغنی خام مصرف کنید. اگر می‌خواهید در طول زمان جوان باقی بمانید، باید بجای انواع گوشت و ماهی، بخشی از سبزیجات سبز را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

۲. پیشگیری از سرطان

متاسفانه امروزه افراد بیشتری مبتلا به سرطان هستند و این تعداد روز به روز بیشتر می‌شود، بنابراین مراقبت از بدن در برابر سلول‌های سرطانی بسیار مهم است. این یکی از مهم‌ترین مزایای بهداشتی سبزیجات سبز است. شما باید از خودتان محافظت کنید و خوردن سبزیجات برگ سبز یکی از آن چیزهایی است که باید انجام دهید. چرا سبزیجات سبز چنین مزایای شگفت انگیزی دارند؟ بیایید پاسخ این سوال پیدا کنیم.

در واقع، محققان دریافته‌اند که سبزیجات برگ سبز حاوی اندول‌ها و ایزوتیوسیانات‌ها هستند که می‌توانند از بدن در برابر سرطان روده بزرگ، سرطان پوست و سرطان پستان محافظت کنند. به خصوص به دلیل ویژگی آنتی اکسیدانی عالی، سبزیجات برگ سبز به کاهش خطر بیماری‌های کشنده مانند سرطان کمک می‌کنند. در میان سبزیجات برگ سبز مانند کلم کالی، گل کلم، کلم بروکلی و کلم بروکسل که توانایی جلوگیری از سرطان را دارند، شاخه‌های بروکلی بیشترین تأثیر را دارند. این به این دلیل است که این سبزی سرشار از سولفورفان است که به عنوان یک ماده محافظ سرطان تعریف شده است.

به طور کلی، ما نمی‌توانیم توانایی سبزیجات سبز را برای جلوگیری از سرطان‌ها نادیده بگیریم. بنابراین، حتما سبزیجات برگ سبز را به رژیم روزانه خود اضافه کنید.

۳. بهبود سلامت چشم

سومین مورد در لیست مزایای سبزیجات سبز این است که سلامت بینایی خود را حفظ می‌کنید. اگر در چشم خود مشکلی دارید، باید مصرف سبزیجات را در رژیم روزانه خود افزایش دهید. این سبزیجات به تقویت سلامت چشم کمک می‌‌کند و مشکلات بینایی را درمان می‌کند.

در واقع، سبزیجات برگ سبز مانند کلم و اسفناج دارای سطح بالایی از کاروتنوئیدها به نام زاکسانتین و لووتین هستند. هر دوی آن‌ها عناصر حیاتی چشم هستند که به عنوان سپر محافظ برای ماکولا عمل می‌کنند. علاوه بر این، آن‌ها به جلوگیری از آسیب ناشی از نور آبی هم کمک می‌کنند. همچنین، لوتئین و زاکسنتین موجود در سبزیجات سبز به طور عمده به کاهش خطر ابتلا به ماکولا ناشی از فرآیند پیری کمک می‌کنند. بدن توانایی تبدیل بتا کاروتن به ویتامین A را دارد که برای چشم ضروری است.

سلامت چشم

۴. تقویت قدرت استخوان

علاوه بر مزایای سبزیجات سبز که در بالا بیان شد، باید به یاد داشته باشید که مصرف سبزیجات سبز سبب تقویت استخوان‌ها می‌شود. به طور طبیعی، استخوان‌ها به مرور زمان ضعیف‌تر می‌شوند، بنابراین، باید به مراقبت از استخوان‌ها بیشتر توجه کنید. به ویژه، زنان که اغلب به شرایطی مانند بیماری اندوکرین و پوکی استخوان حساس هستند.

در واقع، بسیاری از عوامل خارجی از قبیل رژیم غذایی، ژنتیک و شیوه زندگی سالم توانایی تاثیرگذاری بر سلامت استخوان‌ها را دارند. این بدان معناست که می‌توانیم این عوامل را به طور مثبت تحت تاثیر قرار دهیم. در این مقاله، ما فرض می‌کنیم شما از سبزیجات سبز برای سلامت استخوان‌ها استفاده می‌کنید، زیرا آن‌ها منبع خوبی از کلسیم هستند که از استخوان‌ها حمایت می‌کنند. به خصوص، کلسیم موجود در سبزیجات سبز سبب می‌شود که استخوان‌ها متراکم و سالم باشند. گاهی طعم تلخ سبزیجات سبز می‌تواند یک مزیت بزرگ را به ارمغان بیاورد، طعم تلخ نشان دهنده غلظت بالای کلسیم است. طبق برخی ارقام آماری، نصف فنجان قارچ شامل ۷۸ میلی گرم کلسیم است، در حالی که خردل حاوی ۵۵ میلی گرم، کلم کالی ۴۹ میلی گرم و برگ چغندر حاوی ۵۴ میلی گرم کلسیم است. علاوه بر این، آن‌ها همچنین یک منبع غنی از ویتامین K هستند که نقش اساسی در تولید استئوکالسین ایفا می‌کنند. این ماده به عنوان یک عنصر ضروری برای بهبود تراکم استخوان شناخته شده است.

به طور خلاصه، ویتامین K و کلسیم موجود در سبزیجات سبز می‌توانند به بهبود سلامت استخوان کمک کنند. در نتیجه، اگر مبتلا به برخی مشکلات مربوط به استخوان هستید، باید سبزیجات سبز بیشتری مصرف کنید که حاوی غلظت بالایی از کلسیم و ویتامین K هستند.

۵. حمایت از کاهش وزن

به نظر می‌رسد یکی از مزایای قابل توجه سبزیجات سبز این است که می‌توانید با خیال راحت و موثر وزن خود را کاهش می‌دهید. بدیهی است، سبزیجات سبز در کاهش وزن بسیار مهم هستند، زیرا کالری کمی دارند. اگر می‌خواهید وزن خود را کاهش دهید، اولین چیزی که باید بدانید این است که میزان کالری را در رژیم غذایی خود کاهش دهید، در این راستا میوه‌ها و سبزیجات بخشی از مواد ضروری خواهند بود. به عنوان مثال، یک فنجان ماکارونی حاوی ۱۹۰ کالری می‌باشد. در مقابل، یک فنجان سبزیجات سبز مانند لوبیا سبز فقط ۴۴ کالری دارد، بروکلی نیز حدود ۳۰ کالری دارد. یک توصیه برای شما این است که پنیر را با اسفناج ترکیب کنید تا میزان کالری در وعده غذایی شما کاهش یابد. علاوه بر این، شما می‌توانید کرفس یا بروکلی را به سوپ اضافه کنید تا هم احساس سیری کنید، هم کالری کمتری مصرف کنید.

اگرچه سبزیجات سبز کالری کمی دارند، اما ویتامین‌ها، مواد معدنی، فیبر و دیگر مواد مغذی بدن را تامین می‌کنند و باعث می‌شوند سالم بمانید. در واقع، مردم سبزیجات را به دو گروه اصلی سبزیجات نشاسته‌ای و غیر نشاسته‌ای تقسیم می‌کنند. خوشبختانه سبزیجات سبز متعلق به گروه دوم هستند، به این معنی که سبزیجات بدون نشاسته می‌توانند به طور نامحدود مصرف شوند. برخی سبزیجات غیر نشاسته‌ای که می‌توانید برای کاهش وزن مصرف کنید عبارتند از: کلم بروکلی، گل کلم، کرفس، اسفناج و…

۶. رشد مو

شاید تعجب کنید که سبزیجات سبز باعث رشد مو می‌شوند، اما این یک واقعیت است که سبزیجات به خصوص سبزیجاتی با برگ‌های تیره توانایی حمایت از رشد مو را دارند.

اگر به دنبال روش‌های درمانی برای رشد موهایتان هستید، در مرحله اول بهتر است سبزیجات سبز بیشتری مصرف کنید. تأثیری که مصرف سبزیجات برایتان به ارمغان می‌آورد حتی بهتر از سایر شامپوهای گران قیمتی است که در بازار خریداری می‌کنید. رژیم‌های غذایی مناسب حاوی موهای سالم، قوی و براق هستند. بدون شک سبزیجات سبز منبع تغذیه‌ای بالا هستند زیرا حاوی بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند که موها به آن نیاز دارند. در واقع، اگر بدن شما فاقد کلسیم یا آهن باشد، از ریزش مو رنج می‌برید. بنابراین، به آن دسته از زنانی که موهای نازک دارند توصیه می‌شود به مقدار کافی آهن و کلسیم مصرف کنند. سبزیجات سبز دارای غلظت بالایی از ویتامین C، ویتامین A، آهن و کلسیم هستند که به افزایش تولید سبوم کمک می‌کند. بنابراین باید ریشه سبز، کلم بروکلی، کلم کالی، کاهو و… بیشتری مصرف کنید. به طور کلی، ترویج رشد مو یکی از مزایای بزرگ سبزیجات سبز است که باید بدانید.

رشد مو

۷. افزایش توابع مغز

پس از بحث در مورد مزایای شگفت‌انگیز سبزیجات سبز، آیا باز هم ضروری است که آن‌ها را به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنید؟ بله، ضروری است زیرا آن‌ها نه تنها مواد غذایی محسوب می‌شوند، بلکه درمان‌های طبی و طبیعی نیز هستند. بی تردید، سبزیجات سبز برای کل بدن بسیار مفید است. آن‌ها تاثیر کلی بر بدن دارند و مغز نیز یک استثنا نیست.

در واقع، مصرف سبزیجات سبز می‌تواند به بهبود عملکرد مغز کمک کند. این به لطف غلظت بالای فولات و ویتامین B9 می‌باشد که توانایی جلوگیری از افسردگی مرتبط با سن را دارد. محققان نشان داده‌اند که ویتامین B برای توانایی غلظت و عملکرد کلی مغز ضروری است. علاوه بر این سبزیجات سبز یک منبع غنی از آنتی اکسیدان‌ها و کاروتنوئیدها هستند که به لطف آن‌ها از مغز به خوبی محافظت می‌شود و از آسیب‌های رادیکال آزاد جلوگیری می‌شود. اگر احساس می‌کنید دچار حواس پرتی شده‌اید، بهتر است ابتدا رژیم غذایی خود را تغییر دهید.

۸. تقویت کننده انرژی

تقویت کننده انرژی یکی دیگر از مزایایی است که باید در مورد مصرف سبزیجات سبز بدانید. شاید بسیاری از مردم فکر کنند که سبزیجات کالری کمی دارند و تقویت کننده انرژی نیستند. در حالی که این تصور اشتباه است و سبزیجات سبز انرژی بدن را تقویت می‌کنند. در واقع کمبود انرژی به دلیل کمبود آهن در بدن است. از این رو، اگر می‌خواهید انرژی خود را افزایش دهید، باید سبزیجات سبز را به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا به اندازه کافی میزان آهن در بدن را افزایش دهید. همانطور که در بالا ذکر شد، برخی از منابع عالی آهن عبارتند از کلم، کلم بروکلی، اسفناج و… علاوه بر این، غلظت بالای ویتامین C در سبزیجات سبز تیره نیز به افزایش سطح انرژی کمک می‌کنند.

۹. بهبود متابولیسم

به طور کلی، مصرف سبزیجات سبز برای متابولیسم و کاهش وزن بسیار مفید است. به نظر می‌رسد تعداد زیادی از مردم این اطلاعات مشترک را نمی‌دانند. با توجه به مقدار بالای فیبر و آهن، سبزیجات سبز توانایی افزایش فعالیت‌های متابولیکی را دارند. آن‌ها به گلبول‌های قرمز کمک می‌کنند تا مواد مغذی را در سراسر بدن حمل کنند. به طور معمول، اگر با فرآیند متابولیسم مشکل دارید، باید رژیم غذایی خود را دوباره بررسی کنید تا بدانید که آیا به اندازه کافی سبزیجات برگ سبز مصرف می‌کنید یا خیر.

به نظر من هیچ چیز بهتر از سبزیجات سبز نیست. یک فرد سالم می‌تواند بدون گوشت زندگی کند، اما نمی‌تواند بدون سبزیجات سبز زندگی کند، بنابراین توصیه می‌کنیم برای بهبود سلامت، این مواد مغذی را بیشتر و بیشتر مصرف کنید. امیدوارم این مقاله آگاهی شما را در مصرف سبزیجات سبز افزایش دهد. کسانی که سبزیجات سبز مصرف می‌کنند، در واقع، در مسیر درست قرار دارند و بدن خود را سالم نگه می‌دارند. در مقابل، کسانی که اغلب سبزیجات سبز مصرف نمی‌کنند باید عادت غذایی خود را تغییر دهند و این سبزیجات را به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنند. آنچه که امروز مصرف می‌کنید سلامت فعلی و آینده شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

منبع: بلاگ بورسیکا

 

در بورسیکا بخوانید: کلم کالی چیست؟ چه خواصی دارد و چگونه مصرف می‌شود؟

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد