شیوه‌ی نصب دستی برنامه‌ها در اندروید

0 2,319

بدون در نظر گرفتن جنگ میان تعداد برنامه‌های iOS و اندروید، تعداد بی‌شماری اپلیکیشن برای نصب بر روی پلتفرم گوگل در دسترس است. انبوهی از برنامه‌های رایگان برای هر کسی که به شبکه جهانی (اینترنت) دسترسی داشته باشد، برای پلتفرم اندروید، وجود دارد. ولی با این حال تعداد اندکی از برنامه‌ها برای مردم منطقه‌های خاصی از کره‌ی خاکی قابل دریافت نیستند. شاید هم شما در جایی باشید که دسترسی به اینترنت نداشته باشید. در چنین مواقعی تنها راه، نصب دستی برنامه خواهد بود.

به صورت خلاصه راحت‌ترین راه برای نصب برنامه، دریافت فایل ‎.apk و انتقال آن به حافظه‌ی داخلی توسط یک کابل USB یا SD کارت دستگاه شما است. پس از آن تنها کافی است که مدیر فایل (File Manager) را اجرا کنید و برنامه را نصب نمایید. با وجود سادگی، این روش نیاز به چند مرحله به عنوان پیش‌نیاز دارد؛ البته این مراحل را تنها کافی است یک بار انجام دهید.

دریافت فایل APK

android_manual_install_app_install

اول از همه لازم است فایل APK مربوط به برنامه‌ی مورد نظر خود را دریافت کنید. این که از کجا فایل را دریافت کنید به شما بستگی دارد؛ ولی مراقب منابع ناامن و ناشناس باشید. اگر قبلاً خودتان یا دوست‌ شما برنامه را داشته‌اید در اغلب اوقات می‌توانید فایل مورد نظر را از برنامه‌های پشتیبان‌گیری بیرون بکشید. در حقیقت دریافت فایل APK سخت‌ترین مرحله‌ی کار است.

انتقال به دستگاه

android_manual_install_usb

بعد از بارگیری فایل APK، دستگاه خود را به کامپیوتر وصل و حالت Mass Storage یا اتصال SD CARD را فعال کنید. سپس فایل APK را در دستگاه کپی کنید. لازم نیست که مسیر خاصی را دنبال کنید، فقط باید مسیری که فایل را در آن قرار می‌دهید را به خاطر بسپارید. در نهایت دستگاه را به صورت «خروج امن» از کامپیوتر جدا کنید.

نصب

android_manual_install_unknown_sources

قبل از این که بتوانید فایل APK را اجرا کنید، لازم است به دستگاه خود بگویید که فایل‌های خارج از پلی‌استور را بدون مانع‌تراشی، نصب کند. این گزینه را می‌توانید از مسیر Settings > Security > Unknown Sources فعال کنید. سپس می‌توانید از طریق مدیر فایل، بسته‌ی نصب برنامه یا همان فایل APK را پیدا کرده و باز کنید. سیستم‌عامل اندروید فایل را شناسایی و با نشان دادن مجوزهای اعطا شده به برنامه، آن را برای نصب مهیا می‌کند. چند لحظه‌ی کوتاه بعد از فشار دکمه‌ی نصب، برنامه آماده‌ی استفاده خواهد شد.

حرف آخر

اگر یک فایل APK در اختیار داشته باشید، نصب آن نباید مشکل حادی باشد. مطمئناً راه‌های دیگری برای نصب برنامه‌های اندروید وجود دارد. به عنوان مثال می‌توانید بسته‌ی نرم‌افزار را از طریق بلوتوث انتقال دهید، اما اجرای این کار از طریق کابل USB راحت‌تر، سریع‌تر، و معمول‌تر است.

فراموش نکنید که فایل‌های APK دریافتی را ابتدا به وسیله برنامه‌های آنتی ویروس اسکن کنید و سپس به آن اجازه‌ی نصب شدن بدهید، در غیر اینصورت ممکن است به اشتباه بدافزارهایی را بر روی سیستم خود نصب کنید که گاهی فراتر از دزدی اطلاعات شما میروند و ممکن است حتی دستگاه شما از کار بیندازند.

اگر از کاربران اندروید باشید احتمالا شما هم با برنامه‌هایی مواجه شده‌اید که نمی‌توان به نصب آن‌ها از طریق گوگل‌پلی امید داشت. روش معمول شما برای نصب برنامه بر روی دستگاه اندرویدی‌تان چیست؟

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد