طرز استفاده از روغن رزماری برای موی سر

0 9,436

روغن رزماری یک درختچه همیشه سبز با برگ‌های سوزنی مانند و رایحه‌ای چوبی است. گرچه این روغن بیشتر به عنوان یک چاشنی غذا شناخته می‌شود، اما یکی از محبوب‌ترین گیاهان معطر و گیاهان دارویی در سراسر جهان است. روغن ضروری رزماری از عناصر اصلی گیاه یا ماده اصلی آن تشکیل شده است و در بطری‌های کوچکی فروخته می‌شود. با وجود آن‌که نام این بطری روغن رزماری است، اما یک روغن واقعی نیست زیرا حاوی چربی نیست. به دلیل استفاده مدام افراد از این روغن، اکنون بسیاری از دانشمندان در حال آزمایش مزایای بالقوه سلامتی آن هستند. گرچه بیشتر این تحقیقات تازه آغاز شده است، اما برخی از کاربردهای سنتی این روغن را ثابت می‌کند و کاربردهای جدید احتمالی را نشان می‌دهد. ریزش مو یکی از مشکلات شایعی است که بسیاری از افراد با آن روبرو هستند و می‌تواند عزت نفس فرد را تضعیف کند. این می‌تواند چالشی برای راه‌های درمان باشد. با این حال، برخی مطالعات روغن رزماری را برای تشویق رشد مو یا متوقف کردن ریزش مو توصیه می‌کنند. تقریبا نیمی از زنان و ۸۵ درصد از مردان تا سن ۵۰ سالگی نوعی ریزش مو را تجربه خواهند کرد.

تحقیقات در مورد روغن رزماری برای رشد مو هنوز در مراحل ابتدایی است، بنابراین هیچ راهی برای اطمینان از این مسئله وجود ندارد که این روغن برای همه افراد موثر عمل می‌کند. با این حال، این داروی طبیعی ممکن است نسبت به برخی داروهای دیگر ایمن‌تر بوده و احتمال بروز عوارض جانبی آن نیز کمتر باشد. در این مقاله، راه‌های امتحان روغن رزماری به عنوان یک داروی خانگی ریزش مو مورد بحث و توضیح قرار گرفته است.

حقایق سریع در مورد روغن رزماری برای رشد مو

– شایع‌ترین نوع ریزش مو در زنان و مردان آلوپسی آندروژنتیک نامیده می‌شود. آلوپسی آندروژنتیک به معنای ریزش موی فیزیولوژیک در اثر آندروژن‌ها در کسانی است که استعداد ژنتیکی دارند.
– هنوز مطالعات نشان نداده‌اند که روغن رزماری بهتر از درمان‌های مرسوم عمل می‌کند.
– روغن رزماری یک جایگزین مناسب برای افرادی است که نمی‌توانند از درمان‌های معمولی استفاده کنند یا از عوارض جانبی آنها نگران هستند.
– توانایی روغن رزماری در تأثیرگذاری بر ریزش مو بستگی به علت آن دارد.

روغن رزماری

تحقیقات
افراد به دلایل زیادی همچون عفونت، واکنش سیستم ایمنی بدن، سن، تغییرات هورمونی و عوامل ارثی موهای خود را از دست می‌دهند. هنوز هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد رزماری می‌تواند ریزش موی ناشی از شیمی درمانی یا داروهای دیگر را متوقف کند؛ با این حال مطالعات نشان می‌دهد که این گیاه می‌تواند برخی از رایج‌ترین مشکلات ریزش مو را درمان کند.

طاسی الگوی مردانه (MPB) نوعی ریزش مو است و زمانی رخ می‌دهد که محصول جانبی تستوسترون بنام دی هیدروتستوسترون (DHT) به فولیکول‌های مو حمله کند.

هم مردان و هم زنان تستوسترون تولید می‌کنند، اما مردان به طور معمول بیشتر از زنان تستوسترون تولید می‌کنند. بنابراین ریزش مو در مردان می‌تواند بیشتر و گسترده‌تر اتفاق بیفتد.

روغن رزماری ممکن است به این نوع ریزش مو کمک کند. یک مطالعه در سال ۲۰۱۳ نشان داد، موش‌هایی که ریزش موی ناشی از تستوسترون داشتند به کمک این روغن توانستند موهای خود را مجدداً مرتب کنند. اگرچه این مطالعه قطعی نیست، اما نویسندگان این نظریه را تصور می‌کنند که این روغن ممکن است از اتصال DHT به گیرنده‌های هورمونی جلوگیری کند که باعث می‌شوند به فولیکول های مو حمله کنند.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۵، روغن رزماری را با ماینوکسیدیل مقایسه کرد که یک درمان محبوب برای رشد مجدد مو می‌باشد. محلول ماینوکسیدل با نام تجاری minoxidil به صورت تخصصی برای درمان ریزش مو استفاده می‌شود، از طرف دیگر جنبه تقویت مو هم دارد و عموما برای موهای کرکی و ضعیف تجویز می‌شود. افراد مبتلا به ریزش موی وابسته به DHT به مدت ۶ ماه روغن رزماری یا مینوکسیدیل دریافت کردند.

در ۳ ماه اول، هیچ گروهی در موهای خود رشدی نداشتند، اما پس از شش ماه، هر دو گروه رشد قابل توجهی در رشد موهایشان مشاهده کردند.

گروهی که با روغن رزماری تحت درمان قرار گرفته بودند نسبت به گروه مینوکسیدیل رشد موی بیشتری داشتند، اما این اختلاف از نظر آماری معنی‌دار نبود. این نتیجه نشان می‌دهد که روغن رزماری ممکن است رشد مو را تقویت کند اما تنها در دراز مدت موثر است.

در همان مطالعه، خارش پوست سر در گروهی از افراد شایع بود که مینوکسیدیل دریافت کرده بودند، بنابراین اسانس رزماری می‌تواند گزینه مناسبی برای مبتلایان به آلرژی یا سوزش پوستی باشد.

تحقیقات کمی نشان می‌دهد که روغن رزماری ممکن است اشکال دیگر ریزش مو را درمان کند.

برخی مطالعات، از جمله مطالعه منتشر شده در سال ۲۰۱۷، نشان داده است که رزماری ممکن است برخی قارچ‌ها و باکتری‌ها را از بین ببرد. بنابراین اگر ریزش موی شما به دلیل عفونت یا پوست سر ناسالم باشد، رزماری ممکن است به شما کمک کند.

با این وجود هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد روغن رزماری باید جایگزین درمان‌های مرسوم شود.

آلوپسی آرئاتا نوعی اختلال خود ایمنی است که می‌تواند باعث ریزش مو شود. تحقیقات منتشر شده در سال ۱۹۹۸ به بررسی تأثیرات روغن رزماری بر بیماری آروماتراپی پرداخته‌است. حدود ۴۴ درصد از شرکت کنندگان با استفاده از اسانس رزماری در طی ۷ ماه بهبود یافتند.

همچنین ممکن است رزماری اثربخشی درمان‌های معمولی را افزایش دهد، اما هیچ مطالعه‌ای، اعتبار این ایده را اثبات نکرده است.

به طور مشابه، هیچ تجزیه و تحلیلی در مورد عدم استفاده از روغن رزماری در کنار مینوکسیدیل یا سایر داروهای رشد مو وجود ندارد.

هر فردی که از ماینوکسیدیل یا سایر روش‌های رشد مو استفاده می‌کند، باید قبل از استفاده اسانس رزماری، به پزشک خود مراجعه کند.

روغن رزماری

اثربخشی روغن رزماری برای موی سر

افرادی که نگران ریزش مو هستند ممکن است امیدوار باشند که گیاه رزماری باعث جلوگیری از ریزش موی آنها می‌شود. اما آنها باید بدانند که هیچ تحقیقی تا به امروز به طور مستقیم این ایده را آزمایش نکرده است. با این وجود، اگر روغن رزماری بتواند اثرات DHT را خنثی کند، ممکن است یک درمان مفید برای پیشگیری از ریزش مو در خانواده‌هایی با سابقه طاسی باشد.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ نشان داد که رزماری بر گردش خون و سلامت پوست موش‌ها تأثیر می‌گذارد. اگر این قضیه در مورد انسان‌ها نیز صادق باشد، روغن رزماری با بهبود سلامت مو و پوست سر مانع از ریزش مو می‌شود.

نکات
روغن رزماری یک داروی طبیعی است، اما این بدان معنی نیست که در همه غلظت‌ها یا برای همه افراد بی‌خطر است. در نتیجه، موارد زیادی وجود دارد که افراد باید قبل از استفاده از روغن رزماری به خاطر بسپارند.

ایمنی روغن رزماری
زنانی که باردار هستند یا شیر می‌دهند نباید از روغن رزماری استفاده کنند مگر اینکه پزشک به طور دیگری توصیه کند.

از ریختن روغن رزماری در چشم یا دهان خود خودداری کنید و آن را دور از دسترس کودکان نگه دارید.

هنوز هیچ مدرکی در دست نیست که اسانس رزماری برای ریزش مو در کودکان موثر عمل می‌کند یا اینکه استفاده از آن در پوست سر کودکان بی‌خطر است.

طرز استفاده از روغن رزماری برای موی سر

ساده‌ترین روش استفاده از روغن رزماری، امتحان کردن شامپو با غلظت بالای روغن رزماری است.

تهیه شامپو رزماری در خانه نیز امکان پذیر است. به سادگی ۱۰-۱۲ قطره اسانس رزماری را به یک شامپو اضافه کنید و روزانه موهای خود را با آن بشویید.

از نظر تئوری، استفاده از این روغن در پوست سر و تکرار آن برای مدت طولانی می‌تواند اثرات آن را تقویت کند.

برای تهیه محلول رزماری، افراد می‌توانند یک یا دو قطره از اسانس رزماری را در روغن حامل رقیق کنند، سپس آن را به مدت یک شب در پوست سر بمالند.

برای غلیظ کردن رزماری در خانه، یک یا دو مشت برگ رزماری خشک شده را به یک چهارم آب مقطر جوش آمده اضافه کنید. سپس اجازه دهید مخلوط حداقل ۵ ساعت خیس بخورد. هرچقدر زمان خیساندن طولانی‌تر باشد، غلظت‌های بالاتری ایجاد می‌کند.

برای استفاده از این مخلوط به عنوان شامپو میتوان آن را با صابون کاستیل (با نسبت ۴ قسمت صابون به ۱ قسمت رزماری غلیظ شده) مخلوط کرد. همچنین میتوانید چند قطره روغن رزماری را مستقیماً روی پوست سر بمالید، اما فقط در صورت سرد شدن مخلوط این کار را انجام دهید.

نحوه تهیه رقیق کردن آن
نوزادان ۰.۳٪: به ازای هر ۱ قطره روغن ضروری از یک قاشق غذا خوری روغن حامل استفاده کنید
کودکان ۱.۰٪: به ازای ۱ قطره روغن ضروری از ۱ قاشق چایخوری روغن حامل استفاده کنید
بزرگسالان ۲.۰–۴.۰%: به ازای ۳-۶ قطره روغن ضروری از ۱ قاشق چایخوری روغن حامل استفاده کنید

روغن رزماری

روغن رزماری میتواند چندین ماه طول بکشد تا اثربخشی آن ظاهر شود، بنابراین استفاده از آن به کوشش و تکرار نیاز دارد. برای اندازه گیری پیشرفت آن، می‌توانید تعداد موهای یک ناحیه کوچک روی سر را بشمارید.

رزماری و سایر روغن‌های ضروری هنگام اعمال به پوست، به راحتی وارد جریان خون می‌شوند. به طور کلی توصیه می‌شود روغن‌های اساسی را با روغن حامل خنثی مانند روغن جوجوبا رقیق کنید. این به جلوگیری از سوزش احتمالی پوست و تبخیر زودرس روغن کمک می‌کند.

چگونه می توان از روغن رزماری برای ریزش مو استفاده کرد؟

در اینجا چند روش برای استفاده از روغن اسانس رزماری به عنوان ترمیم کننده و ضخیم کننده مو وجود دارد. برای شروع هر یک از روش‌های درمانی را هفته‌ای یک تا دو بار امتحان کنید. در صورت دلخواه می‌توانید از این روش بیشتر استفاده کنید.

۱. آن را مستقیماً داخل پوست سر خود ماساژ دهید
بعد از حمام یا دوش حدود ۵ قطره اسانس رزماری را به طور مساوی روی پوست سر بریزید و پوست سر خود را ماساژ دهید. در صورت تمایل میتوانید با روغن حامل (مانند روغن جوجوبا یا روغن نارگیل) مخلوط کنید. شستشوی روغن بعد از آن اختیاری است، اگر قصد آبکشی کردن دارید، بگذارید روغن حداقل ۵ تا ۱۰ دقیقه روی پوست بماند، سپس سر خود را بشویید.

۲. آن را درون شامپو مخلوط کنید
این روش همچنین می‌تواند در مورد مرطوب کننده‌ها، لوسیون‌ها یا کرم‌ها نیز اعمال شود. آن را به صورت متعادل اضافه کنید و بیش از حد اضافه نکنید. در هر اونس محصول تقریباً پنج قطره اضافه کنید. پس از آن، از محصول به صورت معمولی استفاده کنید. همچنین می‌توانید ۲ تا ۳ قطره را مستقیماً به هر محصول مو اضافه کنید، به طوری‌که قبل از استفاده آن را روی کف دست خود بمالید.

۳. آن را به شامپوی خانگی خود اضافه کنید
دستور العمل‌های زیادی برای پایه شامپو به صورت آنلاین وجود دارد. همچنین می‌توانید روغن‌های ضروری را برای دریافت مزایای سلامتی و زیبایی مورد نظر خود اضافه کنید. این‌ها ممکن است ترکیبی از جوش شیرین، روغن نارگیل، روغن ضروری و احتمالاً روغن‌های دیگر باشد.

منبع: بلاگ بورسیکا

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد