طرز تهیه انواع کیک خانگی با میوه‌های زمستانی

0 2,127

در هر فصلی میوه‌های تازه و خوشمزه‌ای وارد بازار می‌شوند. شما می‌توانید از این میوه‌ها در تهیه انواع دسرها و کیک‌های مناسب فصل استفاده کنید. زمستان، یکی از این فصل‌های زیباست که پر از میوه‌های خوشمزه است. در این فصل پختن کیک و نوشیدن چای گرم بسیار لذت‌بخش می‌باشد. بهتر است از میوه‌های یخچال استفاده کرده و یک کیک میوه‌ای خوشمزه زمستانی بپزید. در این مطلب چند دستورالعمل ساده کیک زمستانی را به شما یاد می‌دهیم:

  1. کیک زمستانی با میوه‌های یافا و انار
  • مدت زمان آماده‌سازی: ۳۰ دقیقه
  • مدت زمان پخت: نیم ساعت

مواد موردنیاز: برای تهیه این کیک به ۵ تا ۶ عدد یافا (نارنگی کلمانتین که در ایران آن را به نام “یافا” می‌شناسند)، مقدار کمی کشمش و توت، ۴ تخم‌مرغ بزرگ، ۱۵۰ گرم شکر معمولی یا شکر قهوه‌ای، ۱۲۰ گرم آرد ذرت، ۱۰۰ گرم بادام زمینی، ۱ قاشق چایخوری بکینگ پودر،۳۰ گرم عسل، چند  قاشق غذاخوری انار دون شده، یک قاشق غذاخوری شیره انار نیاز دارید.

طرز تهیه کیک با شیره انار

روش پخت:

ابتدا در یک قابلمه متوسط  ۵ عدد یافا را پوست کنده و در آب جوش بریزید؛ ظرف را روی اجاق قرار دهید و حرارت را کم کنید تا نیم ساعت بجوشد، اگر آب آن تمام شد، مقداری آب به آن اضافه کنید. در نهایت میوه‌ها را جدا کرده و صبر کنید تا خنک شود. یافاهایی که پخته شده را در غذاساز بریزید تا کاملاً  پوره شوند، یافا پوره شده را به مقداری کشمش و توت اضافه کرده و شکر و کره و تخم‌مرغ‌ها را به آن بیفزایید، در ظرف دیگر، آرد ذرت، بادام زمینی خرد شده و بکینگ پودر را مخلوط کرده و کم کم به مخلوط یافا تهیه شده اضافه کنید تا گلوله نشود. در نهایت مقداری از دانه‌های انار را به مخلوط اضافه کنید. فر را در دمای ۱۸۰ درجه گرم کنید.  مخلوط را به صورت مساوی در قالب‌های کوچکی که از قبل چرب کرده‌اید بریزید و به مدت ۲۵ دقیقه در فر بگذارید. دور آن باید طلایی شود.

در یک ظرف آب یافا، عسل و عصاره انار را ریخته و به جوش بیاورید تا به مدت سه دقیقه بجوشد، کیک‌های آماده و خنک شده را در این شربت بغلتانید  تا سس به خورد کیک برود و در نهایت با دانه‌های انار آن را تزئین کنید.

  1. کیک زمستانی شکلاتی گلابی و فندق
  • مراحل آماده‌سازی: ۳۰ دقیقه
  • مراحل پخت: ۳۰ دقیقه

مواد موردنیاز: ۱۵۰ گرم کره، ۲۵۰ گرم فندق، ۱۵۰ گرم شکلات تلخ، عصاره وانیل، ۵۰ گرم عسل، ۳۵۰ گرم گلابی( ۲ عدد گلابی متوسط)، ۵ عدد تخم‌مرغ، ۷۵ گرم شکر.

دستور پخت کیک گلابی و فندق

روش پخت:

فر را در درجه ۱۸۰ سانتی‌گراد قرار داده و گرم کنید، فندق‌ها را در یک سینی بچینید و ۵ تا ۷ دقیقه در فر بگذارید تا طلایی شود، سپس آن را در غذا ساز بریزید، البته بهتر است فندق را خیلی ریز نکنید، تا دانه‌ی درشت آن در کیک زیر دندان بیاید. کره و شکلات را به روش بن ماری ذوب کرده و مخلوط کنید، مقدار کمی نمک و وانیل به آن اضافه نمایید. ۱۵۰ گرم از فندق و ترکیب کره و شکلات را مخلوط کنید، ۱۰۰ گرم باقی‌مانده از فندق‌ها را که اندکی درشت هستند را با عسل ترکیب نمایید.

زرده تخم‌مرغ را با شکر مخلوط کرده و هم بزنید و در نهایت به ترکیب کره، شکلات و فندق اضافه کرده  و دوباره خوب هم بزنید. سفیده تخم‌مرغ را با همزن مخلوط کنید تا حالت پفکی به خود بگیرد و به مخلوط اضافه کرده و به آرامی ترکیب کنید. حالا نوبت گلابی‌ها است. گلابی‌ها را به ۴ قسمت تقسیم کرده و هر قسمت را اسلایس کنید، کف ظرف را چرب کنید، حال گلابی‌ها را به صورت شکل  بالا در ظرف بچینید، و مخلوط کیک را روی آن بریزید و  به مدت سی دقیقه در فر بگذارید. بعد از بیرون آمدن کیک و خنک شدن، مخلوط فندق و عسل را روی کیک بمالید.

  1. کیک زمستانی بِه و گردو
  • مراحل آماده‌سازی: ۲۰ دقیقه
  • مراحل طبخ: ۱ ساعت و نیم

مواد لازم: ۴۵۰ گرم بِه( در حدود ۳ عدد متوسط)، ۱۵۰ گرم شکر، ۱۵۰ گرم کره، ۱۵۰ گرم آرد سفید، ۱۵۰ گرم گردو، ۱ قاشق چای خوری بکینگ پودر، مقداری نمک، ۱ عدد تخم‌مرغ.

طرز تهیه کیک به و گردو

روش پخت:

فر را روی درجه حرارت ۲۰۰ سانتی‌گراد بگذارید تا گرم شود. در ظرف دیگری مقداری آب ریخته و به‌ها را به ۴ قسمت تقسیم کنید و دانه‌هایش را جدا کرده و در آب بریزید تا چند دقیقه بجوشد، بعد از نیم ساعت قطعات بِه نرم و لطیف می‌شوند.

از غذا ساز استفاده کرده و مخلوط کره، شکر، آرد، بکینگ پودر، دارچین و نمک را با هم مخلوط کنید. گردو و تخم‌مرغ را اضافه کنید و خوب مخلوط کنید. ظرف را با کره چرب کرده و نصف بیشتر مواد را در آن بریزید. حالا تکه‌های به را بر روی مواد قرار داده و مانند شکل بچینید و بقیه مواد را در اطراف آن بریزید. ظرف را به مدت ۴۵ دقیقه در فر با دمای ۱۸۰ درجه بگذارید و بعد از پخت صبر کنید تا خنک شود. حال می‌توانید کیک را با مقداری از گردو و بِه باقی مانده تزئین کنید.

  1. کیک پرتقالی با سس پرتقال
  • مدت زمان آماده‌سازی: ۲۰ دقیقه
  • مدت طبخ: ۱ ساعت

مواد لازم: ۴ عدد تخم‌مرغ، یک و نیم لیوان شکر، یک دوم لیوان روغن مایع، آرد سفید دو لیوان، بکینگ پودر  یک دوم قاشق چای خوری، آب پرتقال طبیعی یک دوم لیوان، پوست پرتقال رنده شده ۳ قاشق مرباخوری، وانیل و نمک به میزان لازم. مواد سس پرتقال(یک لیوان آب پرتقال، ژله پرتقالی، یک قاشق نشاسته، دو قاشق شکر).

دستور پخت کیک پرتقال

مراحل پخت:

در ابتدا تخم‌مرغ‌ها، شکر و وانیل را مخلوط کنید تا یک دست شود. سپس روغن را اضافه کرده و در نهایت بکینگ پودر و نمک و آردی را که الک کرده‌ایم اضافه ‌کنید و به صورت دورانی هم بزنید. در آخر آب پرتقال و پوست پرتقال رنده شده را اضافه کنید( در هنگام رنده کردن پوست پرتقال مراقب باشید تا قسمت سفید پرتقال را رنده نکنید). حال قالب را با کره چرب کرده و مواد را به درون آن می‌ریزیم و در فر با درجه حرارت ۱۸۰ درجه به مدت ۴۵ دقیقه می‌گذاریم. بعد از اتمام طبخ صبر می‌کنیم تا کیک سرد شود و سپس آن را از قالب جدا می‌کنیم.

برای تهیه سس پرتقال نیز  یک لیوان آب پرتقال را  با یک قاشق نشاسته و دو قاشق شکر روی حرارت می‌گذاریم تا بجوشد بعد از غلیظ شدن، نصف بسته ژله پرتقالی را به آن اضافه می‌کنیم. بنا برسلیقه می‌توانید خامه نیز اضافه کنید. وقتی سرد شد و به حالت تقریباً سفت رسید بر روی کیک پرتقالی‌تان بریزید.

  1. کیک موز و کیوی
  • زمان آماده‌سازی: ۲۵ دقیقه
  • مدت زمان پخت: ۴۵ دقیقه

مواد لازم: ۱۸۰ گرم آرد سفید، ۳ قاشق سوپ خوری شکر سفید یا قهوه‌ای، یک عدد تخم‌مرغ، ۲ عدد کیوی، ۳عدد موز، ۴۵ گرم روغن نارگیل، ۲۰ گرم شکلات چیپسی.

کیک موز و کیوی

مراحل طبخ:

فر را روی دمای ۱۸۰ درجه بگذارید، موز و کیوی را پوست گرفته و خرد کنید و با تخم‌مرغ و روغن مخلوط کرده و هم بزنید. سپس شکر، آرد، بکینگ پودر و شکلات چیپسی را به آن اضافه کنید و به آرامی هم بزنید. قالب را چرب کرده و مخلوط را در آن بریزید. در نهات کیوی و موز را به صورت ورقه‌ای خرد کرده و روی کیک بگذارید. کیک را به مدت ۳۵ دقیقه در فر قرار دهید و سپس بعد از خنک شدن کیک را از قالب جدا کنید.

نکات مهم در پخت کیک
  • نکته اول: تمام مواد به کاربرده شده در کیک باید به دمای محیط برسند، سرد یا گرم نباشند.
  • نکته دوم: قبل از گذاشتن کیک در فر، حتماً فر را گرم کنید.
  • نکته سوم: ظرف کیک را دقیقاً در وسط و مرکز فر قرار دهید، مگر آنکه در دستور پخت غیر از این را ذکر کرده باشند.
  • نکته چهارم: ظرف کیک باید کاملاً اندازه باشد و مواد در آن سر ریز نشده و یا بیش از اندازه بزرگ نباشد.
  • نکته پنجم: سعی کنید که مقدار مواد کیک را دو برابر و یا نصف نکنید. دستورالعمل پخت کیک پیچیده‌تر از این حرف‌ها است، پس به دنبال یک دستور پخت متناسب با اندازه نفرات خود باشید.
  • نکته ششم: از مواد تازه استفاده کنید.
  • نکته هفتم: به‌جز ادویه‌جات و مواد تزئینی، مواد دیگر را جایگزین مواد اصلی نکنید.
مشکلاتی که در حین پخت کیک با آن مواجه می‌شوید و روش‌های رفع آن:

  • مشکل اول: کیک خیلی متراکم شده است

درصورتی‌که کیک شما بیش از اندازه متراکم است، حتماً از آرد، مخمر و مواد زیادتر از دستورالعمل استفاده کرده‌اید. برای حل این مشکل اندازه‌های را دقیق اعمال کنید، از بکینگ پودر تازه استفاده نمایید، و فر را نیز از قبل داغ کنید.

  • مشکل دوم: سوراخ‌ها و منافذ زیادی در کیک وجود دارد

این مشکل به دلیل مخلوط کردن بیش از اندازه مواد کیک به وجود می‌آید. اگر در دستورالعمل ذکر شده است که به آرامی مخلوط را  با دست هم بزنید؛ به‌هیچ‌عنوان از دور تند هم زن استفاده نکنید. مواد مانند تخم‌مرغ، مایعات باید به دمای محیط رسیده باشند.

  • مشکل سوم: کیک خیلی خشک شده است

مقدار آرد را درست اندازه کنید، درصورتی‌که کیک بیش از اندازه پخته شود، ساختاری خشک دارد، برای اطمینان از زمان پخت می‌توانید از روش‌هایی استفاده کنید. یک چنگال و یا خلال دندان را در کیک فرو ببرید و بیرون بیاورید؛ خلال دندان باید کاملاً تمیز باشد.

  • مشکل چهارم: وقتی کیک را از ظرف بیرون می‌آوریم، می‌شکند

این مشکل زمانی اتفاق می‌افتد که کیک شما داغ است. بنابراین تا ۳۰ دقیقه صبر کنید تا تمام بافت کیکتان سرد شود سپس با استفاده از چاقو اطراف کیک را از ظرف جدا کرده و به آرامی کیک را بیرون بیاورید. از کاغذهای روغنی، به‌جای چرب کردن ظرف استفاده کنید.

منبع: بلاگ بورسیکا

 

در بورسیکا بخوانید: انار، این میوه شگفت‌انگیز را بهتر بشناسید

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد