علائم خالی شدن گاز یخچال فریزر

0 7,260

یخچال‌ها برای خنک کردن خود و مواد غذایی درونشان از گازهای مبرد استفاده می‌کنند که ‌این گازها با گذشت زمان و پیشرفت علم، تغییر پیدا کرده و بی خطرتر شده است. به طور کلی وظیفه این گازهای مبرد گردش در سیستم یخچال و پایین آوردن دمای آن است؛ در برخی موارد گاز درون یخچال تخلیه می‌شود و یخچال دچار مشکل می‌شود. بنابراین سعی کنید علائم خالی شدن گاز یخچال فریزر را بشناسید تا بتوانید این مشکل را شناسایی کرده و هرچه زودتر به یک تعمیرکار مراجعه کنید.

گازهای مبرد یخچال فریزر

در گذشته از گاز آمونیاک در یخچال‌های قدیمی استفاده می‌کردند که باعث خنک سازی یخچال و مواد غذایی درون آن می‌شد. اما اکنون به علت سمی بودن آمونیاک و احتمال انفجار و آتش سوزی، این گاز کنار گذاشته شده و از گاز فریون استفاده می‌کنند. فریون  یک نام تجاری برای دسته‌ای از مواد شیمیایی است که به عنوان مبرد یا همان خنک کننده در یخچال و سایر دستگاه‌های مشابه استفاده می‌شود. این ماده بی رنگ و بی‌بو است؛ اما در صورت نشت ممکن است بوی ناخوشایندی ایجاد کند.

همان‌طور که اشاره شد فریون گاز رایج در یخچال‌های امروزی است؛ این گاز یخچال را خنک می‌کند و مواد غذایی را در درجه حرارت پایین نگهداری می‌کند تا فاسد نشده و خراب نشوند. در برخی شرایط و به علت نقص در یخچال ممکن است گاز فریون یخچال نشت کرده و از یخچال خارج شود. در این مواقع یخچال به خوبی کار نمی‌کند و ممکن است بعد از مدتی آسیب ببیند؛ علاوه بر این مواد غذایی درون یخچال نیز ممکن است خراب شوند. در این مطلب قصد داریم در مورد علائم خالی شدن گاز یخچال فریزر صحبت کنیم.

علائم  خالی شدن گاز یخچال فریزر

۱. گرم شدن مواد غذایی

متأسفانه هنگامی که گاز فریون یخچال نشتی دارد و گاز یخچال تخلیه شده است؛ دستگاه قادر نیست وظیفه خود را به درستی انجام دهد و مواد غذایی درون آن گرم هستند. هنگامی که شربت گرمی را می‌نوشید که ساعت‌ها درون یخچال قرار داشته و دمای آن مانند روزهای گذشته سرد نیست؛ امکان نشت و تخلیه گاز یخچال وجود دارد. قبل از اینکه مواد غذایی‌تان به علت بالا رفتن درجه حرارت خراب شوند بهتر است به دنبال تعمیر آن باشید و مشکل را سریعاً حل کنید. در یک یخچال متوسط، به علت نشت گاز یخچال فریزر، دمای آن در عرض ۳ تا ۴ ساعت کاهش می‌یابد و مواد غذایی بعد از گذشت یک شبانه روز فاسد می‌شوند.

۲. کار کردن مداوم موتور یخچال

از آنجایی که گاز فریون باعث خنک شدن یخچال می‌شود؛ به محض خارج شدن این گاز از یخچال، سیستم یخچال دچار مشکل شده و همه اجزا سعی می‌کنند در نبود گاز فریون بیشتر کار کنند تا دمای یخچال کمتر شود. زمانی که دمای یخچال زیاد شده و به‌اصطلاح گرم‌تر می‌شود؛ کمپرسور و کندانسور که با استفاده از گاز فریون کار می‌کنند؛ مداوم کار کرده و سعی می‌کنند دمای یخچال را به سطح مورد نظرشان برسانند. در این شرایط موتور یخچال در حال کار و فعالیت است و به هیچ وجه خاموش نمی‌شود و شما متوجه می‌شوید که موتور یخچال ساعت‌ها در حال کار می‌باشد و این غیرعادی است. این شرایط باعث می‌شود که موتور به میزان زیادتری تحت فشار قرار گیرد و ممکن است آسیب دیده و دچار خرابی شود. بنابراین اگر موتور یخچال دائماً کار می‌کند؛ ممکن است مشکل از نشت گاز فریون باشد. قبل از آنکه به موتور یخچال آسیب وارد شود هرچه زودتر آن را تعمیر کنید.

۳. صورتحساب برق بیشتر

همه ما متناسب با مصرف برق در تابستان و زمستان مجبور هستیم قبض برق را پرداخت کنیم؛ در نتیجه با توجه به تجربه‌ خود میدانیم در چه ماه‌هایی از سال مصرف برق کم و در چه ماه‌های مصرف برق بالا است؛ مثلاً در تابستان مصرف برق به علت استفاده از کولر بالاتر بوده و این رقم در زمستان کمتر است. در شرایطی که میزان صورت حساب برق بیشتر از میزان انتظار است؛ ممکن است یخچال  این هزینه را به بار آورده باشد. نشت گاز فریون باعث می‌شود که موتور یخچال دائم کار کند؛ در نتیجه مصرف انرژی بسیار بالا رفته و پول برق زیاد می‌شود. بنابراین اگر متوجه شدید پول برق شما بدون هیچ دلیل قابل توجیهی زیاد شده است؛ بهتر است یخچال را بررسی کنید.

۴. بوی عجیب و غریب

فریون و سایر گازهای مبرد بوی خاص و کمی دارند؛ در واقع فریون عمدتاً بی بو است، اما هنگامی که نشت می‌کند می‌تواند بوی شیمیایی منتشر کند. این ماده بی رنگ است و نمی‌توان آن را مشاهده کرد اما در صورت نشت گاز ممکن است بوی عجیب و غریبی به مشام شما برسد. در نگاه اول شاید گمان کنید که یک ماده غذایی خاصی درون یخچال فاسد شده و این بو را به وجود آورده است؛  بنابراین اگر درون یخچال را بررسی کردید و هیچ گونه ماده فاسد شدنی وجود نداشت ممکن است این بوی عجیب و غریب ناشی از نشت گاز فریون باشد. بنابراین بهتر است یخچال را خاموش کرده و با تعمیرگاه تماس بگیرید. نشت گاز ممکن است برای سلامتی شما خطرناک باشد.

۵. بروز کسالت و بیماری

تنفس گاز فریون برای مدت طولانی برای سلامتی شما بسیار مضر است؛ بنابراین اگر مدت زمان زیادی از این گاز تنفس کنید دچار تهوع، سردرد، سرگیجه و علائم این چنینی خواهید شد. بنابراین اگر بدون دلیلی احساس مریضی و سرگیجه دارید؛ علائم بالا را در یخچالتان مشاهده می‌کنید؛ به احتمال زیاد در معرض گاز فریون قرار گرفته‌اید. گاز فریون برای افراد مبتلا به بیماری قلبی بسیار خطرناک‌تر است؛ البته عوارض جدی و طولانی مدتی برای تنفس این گاز ذکر نشده است؛ اما ممکن است در آینده به عنوان یک ماده خطرناک و سرطان زا معرفی شود. در صورت این اتفاق یخچال را خاموش کرده و به یک منطقه باز بروید تا اکسیژن بیشتری به شما برسد و از نزدیک شدن کودکان و حیوانات خانگی به یخچال جلوگیری کنید.

چند آزمایش ساده برای بررسی میزان گاز فریون یخچال

شما می‌توانید با چند راهکار ساده متوجه شوید میزان گاز یخچال شما به اندازه کافی است یا خیر؟

  • روش اول:

محل کندانسور یخچال را لمس کنید؛ اگر دمای آن سرد است و یخچال شما در حال کار کردن است به معنی نشت گاز می‌باشد؛ زیرا زمانی که گاز در لوله‌های کندانسور حرکت کند و حالت عادی داشته باشد دمای کندانسور باید گرم یا داغ باشد. البته این مشکل علاوه بر نشت گاز ممکن است به دلیل عیب در کندانسور و یا مسدود شدن سیستم نیز باشد. بنابراین سرد بودن کندانسور می تواند یکی از علائم خالی شدن گاز یخچال فریزر باشد.

  • روش دوم:

یخچال را از برق جدا کرده و کنترل دمایی آن را خاموش کنید؛ حال گوش خود را به بدنه یخچال نزدیک نمایید در صورتی که صداهایی به گوشتان می‌رسد؛ نشان دهنده حضور گاز فریون و تعادل آن است؛ اما سکوت می‌تواند ناشی از نشت گاز و تخلیه فریون باشد. البته این سکوت ممکن است به دلایلی مانند عیب در کندانسور، مشکل در فن، فیلتر، کمپرسور یا قسمت‌های دیگر نیز رخ دهد.

آیا نشت گاز فریون یخچال خطرناک است؟

فریون در محفظه بسته‌ای در یخچال نگه‌داری می‌شود که در صورت تخلیه می‌تواند مشکلاتی برای شما و دستگاه یخچال به وجود بیاورد. حال این سؤال مطرح می‌شود آیا این گاز و استنشاق آن خطرناک است؟

در صورتی که یخچال فریز در محیط بسته و کوچکی قرار گرفته و یا اشخاص اطراف آن دارای بیماری‌های قلبی و واکنش‌های آلرژیک باشند؛ این گاز می‌تواند برای افراد خطرناک باشد. اگر کودک و یا حیوان خانگی در منزل دارید بهتر است آن‌ها را به یک مکان دیگر منتقل کنید؛ زیرا کودکان و حیوانات در برابر این گاز مقاومت کمتری داشته و ممکن است بیمار شوند. اما جدا از آسیب فریون به انسان‌ها این گاز برای محیط زیست نیز خطرناک است. این ماده هنگامی که به جو می‌رسد می‌تواند به لایه اوزون آسیب وارد کند. آسیب به لایه ازون، زمین را گرم‌تر کرده و مشکلات جدی‌تری را به وجود خواهد آورد.

شما در قبال سلامت خود و اطرافیان و حفظ محیط زیست مسئول هستید. بنابراین اگر یخچال فریزر شما دچار مشکل شده و همانند قبل کار نمی‌کند؛ بهتر است نشت گاز آن را بررسی کنید. بنابراین بهتر است از یک تعمیرکار بخواهید تا آن را سرویس کند؛ در این صورت می‌توانید مانع آسیب به محیط زیست شوید و قدمی بزرگ در این راه بردارید.

منبع: بلاگ بورسیکا

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد