علت آکنه پس از زایمان و راه‌های درمان آن

0 2,816

بارداری باعث درخشندگی چهره می‌شود و فرد را زیباتر می‌کند، در حالی که بعد از زایمان ممکن است این زیبایی از بین برود و با یک مهمان ناخواسته همراه شود: آکنه صورت.

آکنه ممکن است برای هر زنی آزاردهنده باشد، اگر تمام راه‌ها را امتحان کرده‌اید اما تلاش‌هایتان بی‌فایده بوده و آکنه همچنان روی صورتتان باقی مانده است، ادامه این مطلب را بخوانید. در این مطلب به شما می‌گوییم چرا پس از زایمان دچار آکنه می‌شوید و چگونه باید با آن برخورد کنید.

 

آیا آکنه پس از زایمان امری عادی است؟

بله، آکنه یک مشکل شایع پوستی است که زنان بعد از حاملگی با آن روبرو می‌شوند. به علت تغییرات هورمونی در دوران بارداری، که بر وضعیت و بافت پوست تاثیر می‌گذارد این بیماری توسعه پیدا می‌کند. آکنه ناشی از تغییرات هورمونی در بدن است. به همین دلیل اغلب زنان هنگام بلوغ، دوران قاعدگی، دوران بارداری و بلافاصله بعد از بارداری شروع به جوش زدن می‌کنند. این وضعیت به خاطر هورمون‌ها می‌باشد و جای هیچ نگرانی نیست.

همان‌طور که بدن شما در دوران بارداری و پس از آن تغییر می‌کند، پوست شما نیز تغییر می‌کند. بنابراین، ممکن است برای اولین بار در حین بارداری یا هفته‌ها و ماه‌ها پس از زایمان نیز دچار جوش شوید. زایمان ممکن است آکنه موجود را بهتر یا بدتر کند. هر اتفاقی در این مورد طبیعی است.

به یاد داشته باشید که افراد بعد از زایمان دارای تجربه‌های متفاوتی هستند، بنابراین پوست شما به همان شیوه‌ای عمل نمی‌کند که دوست یا خواهرتان با آن روبرو می‌شود. مدت زمان درمان آکنه بستگی به نوع بدن دارد. در برخی از زنان چند هفته طول می‌کشد، در حالی که در بعضی زنان دیگر ممکن است چند ماه طول بکشد. در هر صورت، آکنه بعد از بارداری می‌تواند درمان شود.

علت آکنه پس از بارداری چیست؟

آکنه بعد از زایمان با تغییرات زیادی همراه است که بدن در طول دوران بارداری و بعد از آن تجربه می‌کند.

۱. تغییرات هورمونی: نوسانات هورمونی شایع در دوران بارداری ممکن است منجر به بروز آکنه شود. همچنین تغذیه با شیر مادر می‌تواند هورمون‌هایی آزاد کند که منجر به بروز آکنه شود.

۲. کم‌آبی: مصرف آب ناکافی منجر به کم آبی بدن می‌شود، در نتیجه باعث جوش صورت می‌شود. این باعث می‌شود پوست به ذرات خارجی حساس شود، در نتیجه آکنه در صورت افزایش پیدا کند.

۳. استرس: هفته‌های اول پس از بارداری برای هر مادری استرس‌زا است. این می‌تواند به دلیل کیفیت خواب ضعیف و حتی عدم خواب باشد. این وضعیت همراه با کمبود آب و تغییرات هورمونی، در نهایت منجر به بروز آکنه خواهد شد.

۴. یبوست: بعضی از زنان حتی پس از زایمان نیز دچار یبوست می‌شوند. در این وضعیت، باکتری‌های بد روده افزایش پیدا می‌کنند، همچنین مواد مضر در بدن ایجاد می‌شوند و منجر به مسائل پوستی نظیر آکنه می‌شوند.

معمولا، آکنه بعد از مدتی از بین می‌رود. اما در صورتی که می‌خواهید زودتر از شر آن خلاص شوید، بهتر است خواندن این مطلب را ادامه دهید.

آکنه پس از زایمان

چگونه از آکنه پس از زایمان خلاص شوید؟

در اینجا چند نکته بیان شده است که می‌توانید برای مدیریت و جلوگیری از آکنه پس از بارداری انجام دهید:

۱. مراقبت از پوست را به صورت روزانه انجام دهید

معمولا پس از زایمان، تمام وقت مشغول مراقبت و نگهداری از نوزاد خواهید بود. اما بهتر است زمانی را برای خود کنار بگذارید و به خودتان بیشتر اهمیت بدهید. سعی کنید یک رژیم مراقبت از پوست را دنبال کنید. برای صرفه جویی در وقت خود می‍توانید از پاک کننده و مرطوب کننده استفاده کنید. برای اینکه خشکی پوست خود را از بین ببرید پس از دوش گرفتن پوست خود را مرطوب کنید.

۲. از محصولات صحیح استفاده کنید

محصولات مراقبت از پوست که در حین بارداری موثر عمل می‍کنند ممکن است پس از بارداری موثر نباشند. با پزشک یا متخصص پوست تماس بگیرید تا انتخاب‍های مناسبی داشته باشید.

۳. جوش‌ها را نترکانید

دست زدن و ترکاندن جوش‌ها فقط آکنه را گسترش می‌دهد و باعث بروز زخم‌ها می‌شود. از تماس با جوش‌ها اجتناب کنید و برای کاهش زخم، راه‌های پاکسازی صورت را انجام دهید.

۴. کمتر در معرض اشعه UV قرار بگیرید

برای محافظت از پوست در برابر اشعه UV خورشید، کرم ضد آفتاب اعمال کنید. در صورت امکان، از پوست خود در برابر نور خورشید محافظت کنید.

۵. استرس را کاهش دهید

تولد یک نوزاد استرس‌زا است، بنابراین زمانی را برای استراحت و مراقبت از خود اختصاص دهید. عوامل ضد استرس شانس بهبودی پوست را افزایش می‌دهد و رنگ پوست را بهبود می‌بخشد. برای این کار، یوگا و مدیتیشن را فراموش نکنید.

۶. رژیم غذایی متعادل داشته باشید

داشتن یک رژیم غذایی مغذی به کاهش آکنه کمک می‌کند. این رژیم شامل میوه‌ها و سبزیجاتی می‌باشد که غنی از پروتئین، ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند. این رژیم همچنین شامل غذاهای غنی از ویتامین C و بتا کاروتن می‌باشد و از نوشیدنی‌های گازدار، فرآورده‌های گوشتی، سرخ شده و بسته‌بندی شده اجتناب می‌کند زیرا سطح قند را افزایش می‌دهند و سطح هورمونی را تغییر می‌دهند.

آکنه پس از زایمان

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟

با پیگیری رژیم پوستی مناسب، رژیم غذایی و سبک زندگی می‌توانید آکنه را در خانه مدیریت کنید. اما اگر با موارد زیر روبرو شدید حتما با پزشک خود مشورت کنید:

– اگر آکنه دردناک، قرمز و ملتهب باشد.
– اگر آکنه در مکان‌های غیرمعمول مانند زیر بغل، آرنج و ران‌های داخلی دیده شود.
– اگر جوش‌ها حتی پس از تغییر در رژیم غذایی و رژیم‌های مراقبت از پوست بهبود پیدا نکنند.
– اگر جوش‌ها با رژیم مراقبت از پوست بدتر شود.

به خاطر داشته باشید که درمان آکنه پس از زایمان بستگی به علت آن دارد.

درمان آکنه پس از زایمان

درمان آکنه به مراقبت‌های زیادی نیاز دارد زیرا مصرف داروهای اشتباه ممکن است بر رشد کودک تأثیر بگذارد.

اگر نوزادتان از شیر مادر تغذیه می‌کند

– داروهای موضعی بدون نسخه حاوی اسید سالیسیلیک، اسید گلیکولیک و بنزوئیل پراکسید برای درمان آکنه بی‌خطر هستند. آن‌ها آکنه‌های خفیف را درمان می‌کنند، آکنه‌هایی که می‌توانند به راحتی کنترل شوند.
– اگر آکنه شدید و دردناکی در ناحیه بزرگتر وجود داشته باشد، باید از نسخه پزشک برای مدیریت آکنه هورمونی استفاده کنید.

اگر نوزادتان از شیر مادر تغذیه نمی‌کند

– داروهای آکنه خوراکی و رتینوئیدهای موضعی مفید هستند. راه‌های پیشگیری از بارداری و روش‌های کنترل زایمان در درمان آکنه پس از زایمان اهمیت دارند. این داروها سطوح استروژن را تنظیم می‌کند و آکنه را کنترل می‌کند.

– بسیاری از زنان برای درمان آکنه از قرص‌های ضد بارداری استفاده می‌کنند، زیرا این قرص‌ها به تنظیم هورمون‌هایی که موجب جوش می‌شوند کمک می‌کنند. به هر حال در صورت مصرف این قرص‌ها بهتر است با پزشک مشورت کنید.

درمان‌های طبیعی برای آکنه پس از بارداری

چند راه حل طبیعی برای درمان آکنه وجود دارد که مصرف مداوم آن ها در طی یک دوره آکنه را کنترل می‌کنند.

کره شیا:

استفاده روزانه از کره شیا در ناحیه آکنه منطقه مستعد پوست را صاف و روشن می‌کند.

آلوئه‌ورا:

نیم ساعت قبل از حمام عصاره برگ‌های آلوئه‌ورا را در منطقه آسیب دیده اعمال کنید، این کار می‌تواند برای درمان آکنه مفید باشد. این عصاره نقش مهمی در مبارزه با باکتری‌های عامل آکنه و در پاکسازی حفره‌های مسدود شده ایفا می‌کند.

پس از زایمان، هورمون‌ها برای تثبت شدن به زمان نیاز دارند. بنابراین بیش از حد مضطرب نباشید زیرا این تغییرات پوستی عمدتا موقت هستند. در اغلب موارد، آن‌ها به راحتی در خانه با رژیم غذایی مناسب و مراقبت پوستی قابل کنترل هستند. اگر در محل آکنه خود درد احساس کردید، بهتر است برای درمان آن با پزشک خود تماس بگیرید.

در دوران بارداری و شیردهی حتماً از مصرف خودسرانۀ کرم‌های ضدجوش، کرم‌های ضدلک و محلول‌های لایه‌بردار پرهیز نمائید زیرا بسیاری از این کرم‌ها و محلول‌ها دارای ترکیباتی هستند که می‌توانند از طریق پوست جذب بدن شوند و به جنین یا نوزاد آسیب برسانند.

 

بیشتر بخوانید: خارش پوست در دوران بارداری و درمان آن
بیشتر بخوانید: آلوئه‌ورا، یک عنصر محبوب برای درمان آکنه

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد