علت خاموش شدن فر اجاق گاز بعد از چند دقیقه

14 15,744

اجاق گاز یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین لوازم آشپزخانه است که امروزه در هر خانه‌ای یافت می‌شود. امروزه اجاق گازها با طراحی شیک و قابلیت‌های بسیار زیادی وارد بازار شده‌اند؛ بیشتر این اجاق‌ها دارای فر هستند؛ فر اجاق گاز، قسمت مهم و کاربردی آن به حساب می‌آید که شما با استفاده از آن می‌توانید غذاهای خوشمزه‌ای طبخ کنید. در برخی موارد فر اجاق گاز دچار مشکل می‌شود؛  مشکل رایجی که بیشتر افراد با فر اجاق گاز دارند خاموشی ناگهانی آن است. در این مطلب با ما همراه باشید تا با علت خاموش شدن فر اجاق گاز بعد از چند دقیقه آشنا شده و مشکل فر اجاق گازتان را تشخیص دهید.

خرابی ترموستات

اولین و رایج‌ترین دلیلی که می‌تواند فر اجاق گاز شما را تحت تأثیر قرار داده و بعد از چند دقیقه آن را خاموش کند؛ ترموستات خراب است. ترموستات وظیفه محافظتی از فر اجاق گاز شما را دارد تا از گرما بیش‌ازاندازه آن جلوگیری کند. حال زمانی که ترموستات خراب باشد ممکن است زودتر از موعد و بدون هیچ دلیل فر اجاق گاز را خاموش کند. در واقع یکی از دلایلی که فر حرارت کم تولید می‌کند و یا اصلاً حرارت تولید نمی‌کند؛ خرابی ترموستات می‌باشد. تعویض ترموستات باید توسط یک متخصص انجام شود؛ اما قبل از آنکه به تعمیرکار یا خدمات پس از فروش زنگ بزنید می‌توانید از یک دماسنج مقاوم استفاده کرده و آن را در گوشه فر قرار دهید. سپس دما را زیاد کرده و دمای دماسنج را بررسی کنید. اگر با هر چند درجه افزایش دمای فر، دمای درون فر چند درجه کمتر با بیشتر  از حد نصاب بود (۴۰ درجه اختلاف)، به احتمال زیاد ترموستات فر مشکل دارد.

مشکلات تهویه

یکی دیگر از مشکلات رایج که می‌تواند موجب خاموش شدن فر شود، تهویه است. بعضی‌ها به اشتباه اعتقاد دارند که چون اجاق گاز توسط برق و گاز تولید می‌شود به تهویه نیاز ندارد. در صورتی که هوای درون اجاق گاز به خوبی تهویه نشده و اکسیژن لازم به آن نرسد؛ بعد از مدتی خاموش می‌شود. بنابراین، قبل از بررسی ترموستات و عناصر گرمایشی، نگاهی دقیق به فر اجاق گازتان کنید و مطمئن شوید که تهویه هوا آن به‌درستی انجام می‌شود.

داغ کردن فر

در برخی موارد به علت تهویه نامناسب و شرایط و اشکالات سیستم، فر داغ کرده و ترموستات به صورت اتوماتیک فر را خاموش می‌کند. در برخی موارد عدم تهویه مناسب هوای فر باعث داغ شدن بدنه آن و خاموش شدن فر می‌شود. در فرهای مدرن سنسور دما نیز وجود دارد که در صورت معیوب بودن قادر نیست دما را بررسی کرده و به کنترل الکتریکی فر سیگنال بفرستد. در نتیجه فر بیش از اندازه داغ شده و در زمان مناسب حرارت آن کم نمی‌شود تا دما ثابت بماند. این کار باعث داغ شدن بیش از حد فر و در نتیجه خاموشی ناگهانی آن می‌شود.

مشکل در پیلوت

در حالت عادی و استاندارد رنگ شعله پیلوت در فر به رنگ آبی است. در برخی موارد اگر  شعله ایجاد شده به وسیله پیلوت کمتر از ۶ میلی‌متر باشد؛ قدرت کافی را نداشته و سریع خاموش می‌شود. برای رفع این مشکل در ابتدا جریان گاز و برق فر را قطع کنید. قاب پیلوت را جدا کرده و با استفاده از یک خلال دندان یا هر وسیله تیز دیگری سوراخ‌های آن را تمیز کنید. در این صورت اگر سوراخ‌های پیلوت مسدود باشد؛ ممکن است بعد از چند دقیقه شعله فر را خاموش کند. در صورتی که بعد از تمیز کردن پیلوت، کماکان شعله فر شما به سرعت خاموش می‌شود؛ می‌توانید  پیلوت را تعویض کنید.

تایمر معیوب

تایمر، وظیفه هماهنگی اجرا مختلف اجاق گاز و فر را بر عهده دارد؛ اگر تایمر اجاق گاز معیوب باشد؛ به راحتی نمی‌تواند این هماهنگی را ایجاد کرده و دستور خاموشی فر را صادر می‌کند.

مشکل در ترموکوپل

ترموکوپل قطعه‌ای است که یک سمت آن به ورودی جریان گاز و سمت دیگر به فندک شعله متصل است. در صورتی که این قطعه معیوب باشد نمی‌تواند شعله فر را برای مدت طولانی روشن نگه دارد. در واقع  وقتی فر به دمای مشخصی می‌رسد و فضای درون آن گرم می‌شود؛ مقدار قدرت شعله کم می‌شود تا دما ثابت بماند. در این شرایط به علت معیوب بودن ترموکوپل این قطعه ممکن است سرد شده و شعله خاموش شود.

قدرت کم

اگر اجاق گاز بنا به دلایلی قدرت کافی برای تولید گرما نداشته باشد؛ مثلاً در یکی از قطعات آن مشکل ایجاد شده و یا قسمتی از آن سوخته باشد؛ ممکن است بعد از روشن شدن شعله، توان کافی را نداشته و بعد از چند دقیقه خاموش شود. برای بررسی این امر شما نیاز به یک متخصص دارید.

در صورتی که در زمینه تعمیرات وسایل برقی و گازی مهارت ندارید؛ بهتر است این کار را به متخصصان بسپارید. ازآنجاکه این وسایل با جریان برق و گاز کار می‌کنند؛ ممکن است به شما آسیب وارد کنند. علت خاموش شدن فر اجاق گاز ممکن است؛ در وسایل مختلف، متفاوت باشد و شما برای  اطمینان از  سالم بودن دستگاه‌تان، باید از یک متخصص کمک بگیرید.

منبع: بلاگ بورسیکا

14 Comments
  1. رضا رشیدی گفته:

    مطالب بسیار عالی فرپائین مابعداز۲۰یا۳۰دقیقه ویابمحض اینکه دست به تایمربخوردخاموش میشه علت چیه/ممنون

  2. سمکو گفته:

    سلام دوستان فرگاز برقی رمگا تو کار من همین مشکل داشت وقتی از فر گاز استفاده میکردیم بعد نیم ساعت خاموش میشد بایدبرای روشن ماندن با دستکلید درجه حرارت را نگاه میداشتیم بعد از چند مرحله بلاخره تصمیم گرفتم بازش کنم علتش همون کلید درجه حرارت بود که از داخل فشار میده روی کلید فشاری ترموکوبل بدلیل فاصله بین این دو جریان گاز قطع میشه وباعث خاموشی فر است راه حلش یک قطعه المنیوم با چسپ چسپاندن روی کلید درجه حرارت از داخل اون فاصله از بین رفت و مشکل حل شد

  3. معصومه کوتی گفته:

    فرگاز منم تو حرارت پایین خاموش میشه ولی تو حرارت بالا نه ثابت میمونه

  4. Somi گفته:

    سلام ،روز بخیر ،یک ساله فر توکار اخوان گرفتم مدل f5 برای پخت غذا خوب کار می‌کنه ۲_۳مرتبه اول که کیک پختم عالی بود ،اما اخیرا هر مدل کیکی که میپزم وسطش نپخته ست و اصلا پف نمیکنه ،زیر و روی کیک میسوزه اما وسطش خامه.لطفا راهنمایی بفرمایید که مشکل کار از کجاست؟ آیا تنظیمات خاصی داره ؟

  5. ارسطو گفته:

    سلام فر پادیسان سیستم تهویه داره??
    منظورم اینه که فن داره??

  6. امین گفته:

    داداش با اینکار، شما عملا ترموکوپل رو از مدار خارج کردی و اگه به هر دلیلی شعله خاموش بشه ترموکوپل نمیتونه گاز رو قطع کنه و بسیار کار خطرناکی هستش

  7. لیدا گفته:

    سلام
    فر ‌پادیسان بعد از ۲۰ دقیقه خاموش می شود و برای روشن کردن باید دست را داخل فر داغ برده و با یک‌ فندک دوباره روشن بشود ولی باز خاموش می‌شود ، لای در را باز گذاشتیم باز خاموش می‌شود ، در پایین را باز گذاشتیم باز خاموش می‌شود ، ولی متاسفانه بخاطر کرونا نمی‌شود تعمیرکار بیاید .

  8. مهدیه گفته:

    سلام خسته نباشید،فر ما همیشه خاموش میشه ولی اگه لای در فر یه چیزی بذاریم ک یه مقدار کم باز بمونه دیگه خاموش نمیشه.میشه علتش رو بگید؟

  9. رسول گفته:

    سلام من ازتهران گاز استفاده میکنم وقتی شعله ی بالا رو روشن میکنم اگ درِ فر رو کامل ببندم بعد از چند ثانیه خاموش میشه و اینکه تا حالا ازش برای پخت و پز استفاده نکردم.. میشه راهنمایی کنید؟؟
    و سوال بعد اینکه شعله ی بالا برای چ کاری استفاده میشه چون معمولا شعله ی بالا خاموش میشه و اصلا درجه ی تنظیم نداره فقط شعله ی پایینی درجه ی تنظیم داره واسه همین میخام کارایی شعله ی بالا رو بدونم. ممنون…

  10. امیر گفته:

    من گاز رُمگا دارم فرم تو درجه بالا روشن مشکلی نداره ولی تو دما پایین وقتی روشن میکنم اولش شعلش عالیه ولی بعد ۱۰ مین یهو خاموش میشه علتش چیه

  11. فروزان گفته:

    سلام فر من وقتی دستگیره تنظیم دما رو بعد از روشن شدن ول میکنی کلا خاموش میشه وتا زمانی که گرفتیش روشن میمونه دلیلش چیه؟

  12. سعید گفته:

    مشکل از تهویه نامناسبه

  13. مجتبی گفته:

    آقا رسول شعله بالا برای پخت مرغ بریون و یا برای طلایی کردن و برشته کردن پنیر روی لازانیا و یا تست کردن نون تست استفاده میشه

  14. یاسی گفته:

    سلام وقت بخیر من فرگازم وقتی درب فر و میبندم چند دقیقه بعدش خاموش میشه میشه راهنمایی کنید علتش چی میتونه باشه ؟

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد