چرا سیستم تهویه مطبوع خنک نمی‌کند؟

0 903

سیستم تهویه مطبوع، به سیستمی گفته می‌شود که سه فاکتور، رطوبت، دما و سرعت جریان هوا را کنترل کند. در واقع سیستم تهویه مطبوع، یک راه عالی برای خنک کردن هوا و صرفه جویی در هزینه است. انتخاب یک سیستم تهویه مطبوع به عوامل متعددی بستگی دارد از جمله اینکه چقدر باید هوا را خنک کند، کل گرمای تولید شده در داخل خانه چقدر است و….

انواع سیستم تهویه مطبوع

سیستم تهویه مطبوع پنجره: این سیستم شایع‌ترین سیستم تهویه مطبوع برای اتاق‌های تک نفره است. در این سیستم تهویه تمام اجزاء، یعنی کمپرسور، کندانسور، دریچه انبساط یا سیم پیچ، اواپراتور و کویل خنک‌کننده در یک جعبه قرار دارد.

سیستم تهویه مطبوع Split: این سیستم شامل دو بخش است: واحد فضای باز و واحد داخلی. واحد بیرونی، در خارج از اتاق نصب شده است و اجزای آن شامل کمپرسور، کندانسور و دریچه انبساط می‌باشد و واحد داخلی آن شامل اواپراتور یا کویل و فن خنک‌کننده است.

سیستم تهویه مطبوع مینی Split: اساساً این نوع تهویه مطبوع ترکیبی از پنجره‌ای و سیستم تهویه مرکزی می‌باشد. سیستم تهویه مطبوع مینی اسپلیت دارای یک مخزن کوچک است که به بیرون می‌رود و بالای دیوار یا سقف وصل می‌شود.

سیستم تهویه مطبوع مرکزی: سیستم تهویه مطبوع مرکزی برای خنک کردن ساختمان‌های بزرگ، خانه‌ها، دفاتر، هتل‌ها، سالن‌های ورزشی، سینماها، کارخانه‌ها و غیره استفاده می‌شود. اگر کل ساختمان با تهویه مطبوع باشد، مهندسان HVAC متوجه می‌شوند که قرار دادن واحدهای خاص در هر اتاق بسیار گران است و این یک گزینه بهتر است. یک سیستم تهویه مطبوع مرکزی شامل یک کمپرسور بزرگ است که توانایی تولید صدها تن تهویه مطبوع را دارد. خنک‌سازی سالن‌های بزرگ، مراکز، فضاهای بزرگ، گالری‌ها و غیره معمولاً تنها با واحدهای تهویه مطبوع مرکزی امکان‌پذیر است.

قسمت‌های تشکیل‌دهنده سیستم تهویه مطبوع

هواکش و فن‌ها: هواکش و فن‌ها قلب تپنده آن هستند که وظیفه جابجایی هوای سرد یا گرم را بر عهده دارند.

کویل‌ها: در واقع نقطه تبادل حرارت در سیستم‌های سرمایش و گرمایش هستند و به دو قسمت سرمایشی و گرمایشی طبقه‌بندی می‌شوند.

پمپ‌ها: وظیفه حرکت سیال‌ها را بر عهده دارند.

رطوبت‌گیرها: این وسیله با سرد کردن هوا دمای آن را به زیر نقطه شبنم می‌رساند و رطوبت هوا به صورت قطرات ریز از هوا خارج می‌شود.

مخازن انبساطی: این مورد تنها در سیستم‌های تهویه مطبوع تمام آب وجود دارد.

اگر سیستم تهویه مطبوع شما خراب است و مطمئن نیستید که دلیل خرابی آن چیست، راهنمای عیب‌یابی ما به شما کمک کند تا علت اصلی خرابی آن را بفهمید! در این مطلب به شما آموزش می‌دهیم که چگونه می‌توانید قطعات معیوب سیستم تهویه را تعمیر و یا تعویض کنید. به طور متوسط این تعمیرات تنها بین ۱۵ تا ۳۰ دقیقه طول می‌کشند و شما می‌توانید به راحتی مشکل سیستم تهویه خود را در خانه خود رفع کنید.

فیلتر هوا

کویل‌های سیستم تهویه مطبوع ممکن است به دلیل فیلتر هوای کثیف و یا مسدود شده، جریان هوای نامناسبی داشته باشند. در نتیجه هوا از اتاق به سیستم تهویه جریان می‌یابد و سپس به اتاق بر می‌گردد. اگر جریان هوا محدود شود، ممکن است منجر به یخ‌زدگی یا سرمای بیش از حد کویل شود. این مشکل به خودی خود حل نخواهد شد، زیرا ایجاد یخ‌زدگی یا سرما، جریان هوا را بیشتر محدود خواهد کرد. در این وضعیت باید فیلتر هوا را تعویض کنید تا هوا به طور مناسب جریان پیدا کند. فیلتر معمولا پشت مشبک جلو قرار دارد و در مکانی با زبانه‌های پلاستیکی نگهداری می‌شود.

کنترل دما

اگر کویل‌های تهویه مطبوع بیش از حد خنک شوند، ممکن است کنترل دما یا ترموستات مشکل داشته باشد. این بخش، دمای اتاق را کنترل می‌کند و در صورت لزوم، سیگنال کمپرسور را روشن می‌کند تا خنک شود. کنترل دما یک لامپ سنسور دارد که در نزدیکی کویل‌های اواپراتور قرار دارد و به کنترل دمای هوا کمک می‌کند. اگر کنترل دما به درستی کار نکند، منجر به کار کردن بیش از حد کمپرسور و خنک شدن اتاق زیر دمای مطلوب می‌شود. در این نقطه، اواپراتور دیگر نمی‌تواند گرما را از اتاق استخراج کند و موجب می‌شود کویل‌ها بیش از حد خنک شوند. این به ویژه در دوره‌های رطوبت شدید رایج است. لامپ سنسور را چک کنید تا هیچ علائمی مانند ترک یا خمیدگی نداشته باشد، سپس سیستم کویل اواپراتور را درست قرار دهید.

فن و فن موتور

اگر کویل‌های تهویه مطبوع خنک می‌کنند شاید به خاطر جریان هوای ناکافی باشد که ناشی از یک فن یا موتور فن نادرست است. در واحدهای تهویه مطبوع پنجره‌ای، هوا از فن خارج می‌شود تا کویل‌های اواپراتور آن را خنک کند و بعد آن را با شدت به تمام اتاق پخش کند. اگر فن به آرامی کار می‌کند یا همیشه کار نمی‌کند، کویل‌های اواپراتور، هوا را به اندازه کافی دریافت نمی‌کنند و مستعد انجماد می‌شوند. برای دسترسی به موتور فن و فن، دستگاه را جدا کنید و پوشش کابینت را بردارید. سعی کنید موتور را به صورت دستی بچرخانید تا ببینید که آیا به راحتی می‌چرخد، سپس پانل‌های فن را بررسی کنید تا مطمئن شوید که هیچ آسیبی ندارد و اشیای خارجی چرخش آن‌ها را مسدود نمی‌کند. اگر همه چیز طبیعی به نظر می‌رسد، موتور فن ممکن است قدرت کافی نداشته باشد که در این وضعیت به یک تکنسین واجد شرایط نیاز دارید تا آن را تعمیر کند.

برد کنترل اصلی یا مونتاژ PCB

اگر کویل‌های تهویه مطبوع بیش از حد خنک می‌شوند و فیلتر هوا و موتور فن را بررسی کردید و هیچ مشکلی نداشتند ممکن است به علت معیوب بودن برد کنترل اصلی یا معیوب بودن مونتاژ PCB باشد. این قسمت، فن موتور و مدارهای کمپرسور را کنترل می‌کند و شامل یک سنسور است که در نزدیکی کویل اواپراتور واقع شده است و سیگنال‌های کمپرسور را روشن یا خاموش می‌کند. اگر این سنسور نادرست باشد، کمپرسور به طور مداوم کار می‌کند و خنک کننده هوا به نقطه‌ای می‌رسد که باعث یخ‌زدگی یا سرمای بیش از حد کویل‌ها می‌شود. این بیشتر در معرض ریسک شدید قرار دارد. قبل از اینکه کنترل را تعویض کند، حسگر را بررسی کنید تا ببیند سالم است یا معیوب.

خازن موتور فن

شاید یکی از دلایل اصلی خنک شدن کویل‌های تهویه مطبوع جریان هوای نامناسب باشد که به علت یک خازن موتور خراب صورت می‌گیرد. این بخش به فن کمک می‌کند تا هوای سرد را در سراسر اتاق به گردش در آورد. یک نشانه‌ که خازن درست کار نمی‌کند این است که موتور فن سر و صدای عجیبی ایجاد می‌کند و یا به آرامی حرکت می‌کند و منجر به جریان هوای محدود و کویل‌های معیوب می‌شود. برای بررسی خازن، پوشش کابینت را بردارید. آن را با دقت برسی کنید تا هیچ نشانه‌ای از سایش یا آسیب‌دیدگی نداشته باشد. در صورت مشاهده هر گونه آسیبی باید آن را تعمیر یا تعویض کنید.

سایر قطعات

در این مقاله شایع‌ترین دلایل خنک نکردن سیستم تهویه مطبوع و عدم شروع به کار آن را بیان کردیم. البته ممکن است دلایل دیگری نیز وجود داشته باشد که باعث خنک نکردن هوا توسط سیستم تهیه مطبوع شود. به هر حال بهتر است برای رفع این مشکل فنی از کارشناسان فنی مرکز تخصصی تعمیرات سیستم تهویه مطبوع کمک بگیرید و در صورتی که دانش کافی در مورد سیستم تهویه مطبوع ندارید، به هیچ وجه اقدام به باز کردن دستگاه نکنید.

منبع: بلاگ بورسیکا

 

در بورسیکا بخوانید: با جایگزین‌های سیستم تهویه مطبوع بیشتر آشنا شوید

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد