علت درآمدن موهای زیرپوستی

0 1,079

همه ما با موهای نازک زیرپوستی که احساس خارش و آزاردهنده‌ای دارند؛ آشنا هستیم. این موها در قسمت‌های مختلف بدن ظاهر می‌شوند؛ در واقع زمانی که مو تصمیم می‌گیرد به سطح پوست بیاید اما نمی‌تواند، برخی شرایط باعث می‌شوند که به جای رشد به سمت بالا به سمت پایین رشد کرده و موهای زیرپوستی به وجود بیاورد  علت درآمدن موهای زیرپوستی بسیار متنوع بوده و در بین افرادی که موهای فرفری دارند بیشتر است. زیرا جهت رشد مو مشخص نبوده و می‌توانند بنا به دلایل بسیار زیادی  از جمله آسیب‌پذیری بیشتر، این نوع موها ایجاد شوند. البته موهای زیرپوستی در افراد مختلفی رؤیت می‌شود و دلایل بسیار زیادی دارد که در این قسمت به تعدادی از این عوامل می‌پردازیم.

این موهای زیرپوستی در زنان بیشتر  و در ناحیه پا، زانو، زیر بغل و خط بیکنی ظاهر می‌شود و در مردان به دلیل اصلاح‌های مکرر صورت در ناحیه ریش و گردن به وجود می‌آید. در این مواقع دهانه فولیکول به‌وسیله سلول‌های مرده پوست مسدود می‌شود و مو در حال رشد  از سمت تیز خود به سمت زیرپوست می‌رود و رشد می‌کند و در نهایت باعث یک برآمدگی خواهد شد که قرمز و دردناک بوده و احساس خارش دارد.

علت درآمدن موهای زیرپوستی

۱. موهای زائد زبر و فرفری

برخی از افراد که داری موهای خاص‌تری هستند بیشتر از سایرین در معرض موهای زیرپوستی قرار می‌گیرند. موهای ضخیم و فرفری وقتی جهش رویش مشخصی ندارد به مرور می‌توانند باعث ایجاد موهای زیرپوستی شوند. بنابراین افرادی که دارای موهای زائد فر و ضخیم هستند؛ بسیار بیشتر از سایر افراد به موهای زیرپوستی دچار می‌شوند؛ که در این شرایط بهتر است از روش‌های از بین بردن موهای زیرپوستی استفاده کنند که در مطالب قبلی به آن پرداختیم.

۲. پوست خشک

زنان و مردانی که پوست خشک دارند بیشتر به موهای زیرپوستی دچار می‌شوند؛ زیرا در پوست‌های خشک میزان سلول‌های مرده سطح پوست بیشتر بوده و منافذ آن را می‌پوشاند و مانع از خروج مو از سطح پوست می‌شود. بنابراین با رطوبت مرتب پوست و استفاده از کرم‌های مرطوب کننده و هیدراته می‌توانید این مشکل را حل کنید.

۳. روغن در فولیکول مو

در برخی موارد تجمع روغن و چربی‌ها در فولیکول مو ، یکی از علت‌های درآمدن موهای زیرپوستی هستند؛ این اتفاق ممکن است به دلایل مشکلات هورمونی، پرکاری تیروئید، تولید بیش از اندازه روغن در پوست و استفاده از کرم‌های مرطوب کننده نامناسب به وجود بیاید.

۴. پوشیدن لباس‌های تنگ

یکی از عوامل مهمی که باعث ایجاد موهای زیرپوستی به ویژه در ناحیه بیکینی می‌شود؛ استفاده از لباس زیر تنگ است. وقتی شما موهایتان را شیو می‌کنید و یا با روش‌های دیگری آن‌ها را از بین می‌برید. وقتی سر از پوست درمی‌آورند و رشد می‌کنند؛ ممکن است به دلیل فشار و کمبود فضایی که دارند لبه‌های تیز آن دوباره در پوست نفوذ کرده و وارد آن شوند و رشد کنند و در نتیجه موهای زیرپوستی زیادی در ناحیه بیکینی به وجود بیاید. علاوه بر این جنس لباس‌های شما نیز اهمیت دارد. لباس‌هایی با پارچه‌های مصنوعی و شیمیایی و تنگ مانند لباس‌های نایلونی و پلی استر می‌توانند موهای زیرپوستی را بیشتر کنند. بنابراین بهتر است از لباس زیر پنبه‌ای استفاده کرده و  آن را اندکی گشادتر انتخاب کنید تا پوستتان نفس بکشد.

۵. کثیف بودن پوست

در برخی موارد کثیف بودن پوست باعث می‌شود سطح پوست بسته شده و موها از آن خارج نشوند. سطح پوست به مرور با سلول‌های مرده پوست، روغن و گرد و خاک پوشیده می‌شوند که این مواد مانع از رویش و بیرون آمدن موها خواهد شد و موهای زیرپوستی بدنتان را زیادتر می‌کند. بنابراین در نواحی از بدن که موهای زیرپوستی زیاد دارید از لایه‌بردارها استفاده کرده و سطح پوستتان را تمیز کنید.

۶. عدم لایه‌برداری پوست بعد از موزدایی

۴۸ ساعت بعد از موزدایی بهترین زمان برای لایه‌برداری پوست است. با این کار موهای زیرپوستی بر روی بدنتان به وجود نمی‌آید. در این راستا روغن‌هایی مانند روغن درخت چای و حرکت دورانی بر روی پوست باعث می‌شود که موهای زیرپوستی از بین برود.

۷. روش موزدایی نادرست

امروزه روش‌های متعددی برای از بین بردن موهای زائد بدن وجود دارد که بیشتر این روش‌ها درصورتی‌که به درستی انجام نشود؛  موهای زیرپوستی به وجود می‌آورد. بهترین روش برای جلوگیری از ایجاد موهای زیرپوستی، لیزر موهای زائد بدن است که می‌تواند موهای زائد بدنتان را از طریق تخریب فولیکول از بین ببرد. البته باید طبق نظر متخصص از یک لیزر مناسب استفاده کنید؛ لیزری که با توجه به موها و رنگ پوستتان بهتر عمل می‌کند.

۸. روش شیو کردن نادرست

شیو کردن پوست بدون آنکه سطح پوست مرطوب باشد؛ ممکن است موهای زیرپوستی‌تان را زیادتر کند. برای شیو کردن بهتر است به حمام بروید تا هوای گرم و بخار آب منافذ پوست را باز کرده و پوستتان را نرم کند. شیو کردن پوست خشک خطر ابتلا به موهای زیرپوستی را زیادتر می‌کند؛ بهتر است قبل از شیو کردن از آب گرم استفاده کنید. بهتر است موهای زائد را در جهت رویش آن‌ها از بین ببرید. ژیلت شما باید تیز و چند تیغه‌ای باشد. ژیلت‌های تک تیغه‌ای حرکت و زاویه حرکت ضعیف‌تری دارند که شانس به وجود آمدن موهای زیرپوستی را افزایش می‌دهد. ژیلت‌های کثیف، کُند و زنگ زده باعث عفونت قارچی می‌شود و موهای زیرپوستی‌تان را بیشتر می‌کند.

۹. وکس کردن نامناسب

روش وکس کردن نادرست نیز می‌تواند به مرور موهای زیرپوستی بدنتان را زیاد کند. وقتی شما اپیلاسیون می‌کنید؛ پوست خشک می‌شود و موها نیز نازک‌تر و ضعیف‌تر شده و توانایی بیرون آمدن از پوست را ندارند. بنابراین بهتر است بعد از اپیلاسیون بدنتان را مرطوب کرده و نرم کنید. استفاده از موم‌های طبیعی که از شکر تهیه می‌شود برای از بین بردن موهای زائد بدن بسیار خوب است.

 ۱۰. ژنتیک

در برخی موارد موهای زیرپوستی به صورت ارثی در افراد به وجود می‌آید. بنابراین اگر  پدر و مادرتان این مشکل را دارند به احتمال زیاد شما به دلایل ژنتیکی دچار موهای زیرپوستی می‌شوید.

موهای زیرپوستی در بیشتر مواقع عوارض خاصی ندارند؛ اما ممکن است پوست شما را دچار خارش پوستی کنند و با ایجاد زخم و اسکار، لکه‌های ماندگاری بر روی آن ایجاد نمایند. در برخی موارد، گیر افتادن مو برای مدت طولانی در زیر پوست باعث ایجاد چرک و عفونت و درد می‌شود. بنابراین بهتر است با دلایل ایجاد موهای زیرپوستی آشنا شده و سعی کنید از این عوامل دوری کنید.

بهتر است نکات کلی زیر را رعایت کنید تا دچار این موهای زیرپوستی نشوید:
  • شیو کردن را در حمام و در پایان آن انجام دهید تا هوای گرم و مرطوب فولیکول‌های مو را نرم کرده و به راحتی از بین ببرد؛  از نکات شیو کردن اشاره شده در بالا استفاده نمایید.
  • در مواقع حاد پزشک می‌تواند یک کرم کورتیزون موضعی تجویز کند، که باعث کاهش درد و از بین رفتن موهای زیرپوستی می‌شود.
  • لباس مناسب بپوشید. لباس‌های تنگ و پلاستیکی نپوشید.
  • از روش لیزر برای از بین بردن موهای زائد بدنتان استفاده کنید.

در پایان بهتر است با چند  باور اشتباه در مورد موهای زیرپوستی آشنا شده و به آن بپردازیم:
  • باور اشتباه اول: فقط افرادی که موهای فر دارند به موهای زیرپوستی دچار می‌شوند

موهای زیرپوستی زمانی رخ می‌دهند که موها اصلاح شده و کوتاه می‌شوند و سر مو درون پوست می‌ماند. افرادی که موهای فری دارند به احتمال زیادتر به این نوع موهای زیرپوستی دچار می‌شوند؛ با این حال این مشکل در افراد با موهای صاف نیز وجود دارد.

  • باور اشتباه دوم: افرادی که بهداشت را رعایت نمی‌کنند به موهای زیرپوستی دچار می‌شوند

سلول‌های مرده روی پوست یکی از دلایل بسته شدن منافذ پوستی است که باعث می‌شود موها نتوانند از سطح آن خارج شوند.  البته این نشانه بهداشت ضعیف شخص نیست و در هر فردی اتفاق می‌افتد و تنها راه حل آن استفاده از مواد لایه برداری پوستی است.

  • باور اشتباه سوم: لایه‌برداری مکرر موهای زیرپوستی را از بین می‌برد

لایه‌برداری می‌تواند موهای زیرپوستی را از بین ببرد؛ اما درصورتی‌که بیش از اندازه انجام شود؛ یکی از مهم ترین علت درآمدن موهای زیر پوستی است. وقتی شما مرتب پوست را لایه‌برداری می‌کنید؛ پوست سعی می‌کند خود را بازسازی کند. در این فرایند برخی از فولیکول‌های در حال رشد در زیر پوست محبوس می‌شوند و به موهای زیرپوستی تبدیل شده و احساس خارش به وجود می‌آورند؛  لایه برداری توصیه می‌شود؛ اما بهتر است بیش از دو بار در هفته انجام نشود.

  • باور اشتباه چهارم: موهای زیرپوستی خطرناک هستند

موهای زیرپوستی یک مشکل پزشکی به شما نمی‌روند و به ندرت دارای عوارض جانبی می‌باشند. در برخی افراد خارش و حساسیت ایجاد می‌شود که برای  جلوگیری از لکه‌های پوستی بهتر است به پزشک مراجعه کنند. البته در مواردی که فرد با استفاده از سوزن‌ها  و موچین‌های غیر استریل سعی کند این موها را خارج کند ممکن دچار عفونت  شود.

  • باور اشتباه پنجم: موهای زیرپوستی باعث سرطان می‌شود

برخی از مردم معتقد هستند که موهای زیرپوستی باعث ایجاد برآمدگی و تومور می‌شود. این موها ممکن است در صورت عدم خروج از پوست برآمدگی ایجاد کنند و با سلول‌های مرده پر شوند؛ اما به‌هیچ‌وجه سرطان‌زا نیستند.

  • باور اشتباه ششم: افرادی که موهای بدنشان را از بین نمی‌برند دچار موهای زیرپوستی نمی‌شوند

بیشتر موهای زیرپوستی به علت روش‌های نادرست از بین بردن موهای زائد، مانند اپیلاسیون، شیو و کرم‌ها به وجود می‌آیند. با این حال افرادی که موهای بدشان را دیربه‌دیر اصلاح می‌کنند؛ به علت در هم ریختگی و نامنظم بودن جهت موها ممکن است به مرور دچار موهای زیرپوستی شوند؛ بنابراین اصلاح نکردن موهای بدن نیز می تواند یکی از مهم ترین علت درآمدن موهای زیر پوستی باشد.

منبع: بلاگ بورسیکا

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد