علت ماندن کف در ماشین ظرف‌شویی

0 7,440

امروزه ماشین ظرف‌شویی یکی از وسایل کاربردی است که اکثر ما برای شستن ظروف خود به آن نیاز داریم و زمانی که در آن نقص و خرابی ایجاد می‌شود؛ ممکن است کارهای روزانه‌مان دچار اختلال شده و زمان زیادی را صرف شستن ظرف‌هایمان کنیم. یک ماشین ظرف‌شویی بین ۷ تا ۱۲ سال عمر دارد؛ اما طبق آمار از هر ۵ ماشین ظرف‌شویی یکی از آن‌ها خراب می‌شود. یکی از مشکلات رایج ماشین ظرف‌شویی، ماندن کف در آن است. در این مطلب با ما همراه باشید تا با مشکل “علت ماندن کف در ماشین ظرف‌شویی” آشنا شده و راهکارهایی برای رفع آن بیاموزید.

اکثر ماشین‌های ظرف‌شویی با گارانتی ارائه می‌شوند؛ بنابراین در شرایطی که ماشین ظرف‌شویی‌تان دچار مشکل شد می‌توانید با خدمات پس از فروش آن تماس بگیرید. با این حال اگر گارانتی دستگاهتان تمام شده و یا زمان کافی برای این کار را ندارید؛ می‌توانید خودتان آن را تعمیر کنید. این کار می‌تواند در هزینه‌های شما صرفه‌جویی کند؛ با این حل بهتر است دقت کنید؛ زیرا یک اشتباه ممکن است آسیب بیشتری به دستگاهتان وارد نماید.

علت ماندن کف در ماشین ظرف‌شویی

همان‌طور که می‌دانید در ماشین‌های ظرف‌شویی از قرص‌ها و مایع شست‌وشو مناسب استفاده می‌شود که این مواد باعث ایجاد کف و حباب شده و فرایند شست‌وشوی ظروف را به‌خوبی انجام می‌دهند. جریان آب، گرما و حرکت آب نیز این کف‌ها را بیشتر کرده و باعث می‌شود که به تمام قسمت‌های ظروف برخورد کرده و آن‌ها را تمیز کند. حال در برخی مواد دستگاه نمی‌تواند تمام این کف‌ها و حباب‌های ایجاد شده را از بین ببرد؛ بنابراین بعد از اتمام فرایند شست‌وشو، مقداری زیادی کف در داخل ظرف‌شویی می‌ماند. در این شرایط شما می‌توانید با توجه به علت ماندن کف در ماشین ظرف‌شویی این مشکل را حل کنید.

مخزن مایع ظرف‌شویی بیش از اندازه پر شده است

در برخی موارد ممکن است مقدار زیادی مایع درون مخزن ظرف‌شویی بریزید. در این شرایط دستگاه نمی‌تواند در سیکل موردنظر تمام این مایع و کف‌ها را خارج کند و مقداری از آن در دستگاه می‌ماند. بنابراین برای خارج کردن کف‌ها، از برنامه تخلیه استفاده کرده و در موارد بعدی سعی کنید مخزن را بیش از اندازه پر نکنید.

نکته: برخی از دستگاه‌ها دارای دستورالعمل‌های خاصی هستند؛ به‌طور مثال شما باید در برخی از حالت‌های شست‌وشو از مایع یا قرص بیشتری استفاده کنید. در برنامه NORMAL  برخی ماشین‌های ظرف‌شویی، به یک عدد قرص کامل نیاز داریم؛ با این حال برنامه‌هایی مانند ECO  و QUICK  به قرص و مایع شوینده کمتری نیاز دارند؛ مثلاً در این برنامه‌ها از نصف قرص استفاده می‌شود. بنابراین بهتر است دراین‌باره اطلاعت لازم را به دست بیاورید.

از مواد شوینده نامناسب در ماشین ظرف‌شویی استفاده می‌کنید

در برخی موارد ممکن است شما به‌اشتباه از یک مایع شست‌وشو دیگر استفاده کرده باشید. به‌عنوان مثال به‌جای مواد شوینده مخصوص ظرف‌شویی، از مایع ظرف‌شویی دستی استفاده کرده‌ باشید. در این شرایط ممکن است دستگاه نتواند کف را از درون خود خارج کند؛ به همین دلیل به‌هیچ‌وجه این کار را تکرار نکنید. برای رفع مشکل کافی است مقداری نمک خوراکی بر روی کف‌های وجود در دستگاه بریزید؛ در محفظه موردنظر از قرص‌ها و مواد شوینده مخصوص ظرف‌شویی استفاده کرده و دستگاه را روشن کنید تا کف‌ها از بین بروند.

دریچه ورودی آب مشکل دارد

در این شرایط ممکن است دریچه ورودی آب مشکل داشته باشد و آب کافی به‌منظور آب‌کشی و شست‌وشوی ظرف‌ها، در اختیار دستگاه قرار نگرفته و در نهایت مقدار زیادی کف در ماشین ظرف‌شویی باقی بماند. شیر ورودی آب اغلب در قسمت پایین و سمت راست ماشین ظرف‌شویی قرار دارد؛ با این حال می‌توانید محل دقیق آن را از روی دفترچه راهنما پیدا کنید. با بررسی این دریچه مطمئن شوید که مسدود نشده و یا دچار نشتی نیست؛ در صورت خرابی باید شیر ورودی را تعویض کنید. با این حال، اگر دستگاه به‌صورت عادی کار نمی‌کند، وقت آن است که با متخصص تماس بگیرید.

روش تمیز کردن کف شوینده در ماشین ظرف‌شویی

درصورتی‌که به علت‌های فوق درون ماشین ظرف‌شویی شما کف و حباب زیادی جمع شده است می‌توانید از روش زیر برای تمیز کردن آن استفاده کنید:

در ابتدا دستگاه را خاموش کنید.

درصورتی‌که در ماشین ظرف‌شویی، ظرف قرار دارد؛ تمام آن را تخلیه کنید. این کار باعث می‌شود تا فرایند تمیز کردن ماشین ظرف‌شویی راحت‌تر انجام شود.

در ابتدا اگر میزان کف و آب درون ماشین ظرف‌شویی بسیار زیاد است؛ می‌توانید از یک ظرف گود برای تخلیه آن استفاده کنید. اگر آب درون آن گرم است؛ مقداری یخ بریزید. تا حد امکان آب و کف را از ماشین ظرف‌شویی خارج کنید.

با استفاده از حوله، کف‌های درون ماشین ظرف‌شویی را تمیز کنید و درصورتی‌که این کف به بدنه و زمین منتقل شده است؛ خوب آن‌ها را با دستمال خشک، از بین ببرید.

در این مرحله می‌توانید بدون آنکه از قرص استفاده کنید؛ چرخه شست‌وشو را اجرا کنید تا دستگاه کف‌های اضافه را از بین برده و از آن خارج کند. البته دمای آب باید سرد باشد؛ زیرا آب گرم، میزان کف را تشدید می‌کند.

علاوه بر این شما می‌توانید از برخی مواد استفاده کرده و فرایند از بین بردن کف‌ها را سریع‌تر انجام دهید. برای این کار یک لایه نمک روی کف‌ها بریزید؛ چرخه شست و شو را اجرا کنید و بگذارید چند دقیقه کار کند؛ نمک باعث از بین بردن کف‌ها می‌شود.

شما می‌توانید در کنار نمک از یخ نیز استفاده کنید. یخ‌های مکعبی در کنار نمک خوراکی می‌توانند به سرعت کف‌ها را از بین ببرند؛ آب داغ به افزایش کف‌ها کمک می‌کند؛ اما آب سرد می‌تواند آن را کنترل کرده و از بین ببرد.

روش دیگر استفاده از سرکه است؛ یک دوم فنجان سرکه سفید را در ماشین ظرف‌شویی ریخته و سیکل شست‌وشو را اجرا کنید تا کف‌های اضافی از بین برود.

در این شرایط کف‌های ماشین ظرف‌شویی به طور کامل از بین می‌روند و شما می‌توانید دوباره از آن استفاده کنید. مراقب باشید اشتباهات فوق را دوباره تکرار نکنید.

منبع: بلاگ بورسیکا

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد