علت موخوره در ریش مردان

2 6,956

موخوره یکی از مشکلات رایجی است که اکثر خانم‌ها و آقایان را درگیر می‌کند و به مرور زیبایی مو را تحت تأثیر قرار داده و درخشندگی آن را از بین می‌برد. موخوره تنها مختص موهای سر نیست؛ برخی مردان ممکن است بر روی موهای صورت خود دچار موخوره شوند و این مسئله بسیار رایج است. مردان وقتی ریش خود را بلند می‌کنند؛ ممکن است متوجه برخی مشکلات مانند موخوره در آن شوند. موخوره یک مشکل رایج و آزاردهنده در ریش مردان است و می‌تواند به علت‌های مختلفی به وجود بیاید. در این راستا قصد داریم به سؤالات روبه‌رو پاسخ دهیم؛ موخوره در ریش مردان چگونه به وجود می‌آید؟ چگونه می‌توانید از آن جلوگیری کنید؟ و مهم‌تر از اینکه چگونه می‌توانید آن را درمان کنید؟ با ما همراه باشید تا با علت موخوره در ریش مردان آشنا شوید.

مشکل اول: تغذیه نامناسب

مو از کراتین تشکیل شده است که نوعی پروتئین است؛ هنگامی که پروتئین کافی در مواد غذایی‌تان وجود نداشته باشد؛ موهای سرتاسر بدن و ناخن‌ها شکننده شده و خشک‌تر از حالت معمولی خود می‌شوند. این خشکی و شکننده بودن علت موخوره در ریش مردان محسوب می‌شود. طبق آمار تعداد زیادی از مردان به دلیل کمبود پروتئین در رژیم غذایی‌شان، دچار موخوره در ریش شده‌اند و این مسئله آن‌ها را آزار می‌دهد. تنها راه‌حل این مشکل استفاده از مواد غذایی سرشار از پروتئین می‌باشد؛ بنابراین پروتئین را به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید تا موهایتان تقویت شوند. گوشت گاو، گوشت سفید، غذاهای دریایی، ماست، تخم مرغ و شیر از جمله مواد غذایی سرشار از پروتئین هستند. اگر شما گیاه خوار هستید؛ می‌توانید از حبوباتی مانند عدس استفاده کنید. حبوبات، دانه‌های روغنی مانند دانه آفتابگردان، دانه‌های کامل برای رشد و سلامت موها بسیار ارزشمند هستند. بنابراین یک رژیم غذایی مناسب بخش مهم و مؤثری برای رشد ریش مردان است و درصورتی‌که رعایت نشود مشکلاتی مانند موخوره در ریش مردان ایجاد خواهد شد.

استفاده از مکمل‌های تقویت رشد ریش‌ها یکی دیگر از مواردی است که مانع از موخوره در موهای صورت مردان می‌شود. درصورتی‌که در رژیم خود از پروتئین کافی استفاده نمی‌کنید؛ می‌توانید از برخی مکمل‌ها استفاده کنید. برخی افراد فکر می‌کنند مکمل‌ها تنها برای بچه‌ها، افراد سالمند و یا ورزش‌کاران است؛ اما شما می‌توانید برای تقویت مو و ریش صورتتان از مکمل استفاده کنید. یکی از این ویتامین‌ها بیوتین است؛ بیوتین نوع ویتامین بی است که به رشد موها کمک می‌کند. بیوتین به طور طبیعی به مقدار بسیار زیاد در تخم مرغ یافت می‌شود؛ اما به دلیل وجود کلسترول بالا استفاده زیاد از تخم مرغ رد شده است؛ بنابراین مصرف آن به‌صورت مکمل پیشنهاد داده می‌شود.

مشکل دوم: استفاده از شامپو بر روی ریش

شامپوهای رایج برای موهای سر طراحی شده‌اند؛ این شامپوها چربی مو را گرفته و در بیشتر موارد باعث خشکی مو و سر می‌شوند. بنابراین زمانی که شما شامپو را به ریش‌هایتان می‌زنید؛ باعث از بین بردن چربی‌های پوست صورت و خشکی ریش و صورتتان خواهد شد. این خشکی به مرور باعث شکننده شدن ریش صورت شده و در بلند مدت موخوره‌هایی ایجاد می‌کند؛ بنابراین اگر از شامپو سرتان برای شستن ریش استفاده می‌کنید و بعد از حمام با حوله و با فشار آن را خشک می‌کنید منتظر بروز موخوره در ریشتان باشید. به منظور جلوگیری از شیوع موخوره در ریش، از شامپوهای ملایم‌تر برای شستن ریش‌هایتان استفاده کنید و آن‌ها را بیش از ۲ تا ۳ بار در هفته نشویید. شستن بیش از اندازه موهای صورت، چربی‌های آن را از بین برده و باعث ایجاد موخوره می‌شود.

مشکل سوم: رنگ کردن موهای ریش برای پوشاندن موهای سفید

سفیدی مو به علت افزایش سن و یا ژنتیک رخ می‌دهد و ممکن است ریش‌هایتان را سفید کند؛ با این حال رنگ کردن ریش می‌تواند به آن‌ها آسیب بزند و به مرور کوتیکول مو را ضعیف کرده و باعث موخوره در ریش مردان شود. رنگ‌ها دارای مواد شیمیایی مانند آمونیاک هستند که به شدت موها را خشک کرده و باعث موخوره می‌شود. بنابراین بهتر است از رنگ کردن ریشتان منصرف شوید. اما اگر دوست دارید ریشتان را رنگ کنید؛ از رنگ‌های استاندارد و مغذی استفاده کرده و بعد از آن مراقبت بیشتری انجام دهید. به طور مثال از روغن‌های تقویتی استفاده کرده و ریشتان را چرب کنید. به طور مثال روغن آرگان برای رطوبت دهی و تقویت موها بسیار مؤثر است.

مشکل چهارم: بلند کردن ریش

در قسمت فولیکول و ریشه هر مو غدد سبابه‌ی وجود دارد که روغن‌های مفید را برای مو و پوست تولید می‌کنند. اما اگر ریش شما بلند باشد این غدد قادر نیستند که روغن‌های کافی را برای موهای صورتتان تولید کنند و در واقع تنها قسمت‌هایی از ریش چرب می‌شوند که به صورت نزدیک هستند. این امر باعث می‌شود انتهای موها به مرور خشک شده و باعث موخوره شود. بنابراین هر چند وقت یک بار انتهای موهای صورتتان را کوتاه کنید. برای این کار از قیچی تیز استفاده کنید و یک بار در هفته انتهای موهای صورتتان را کوتاه کنید. بنابراین اگر می‌خواهید از موخوره در ریش و موهایتان خلاص شوید؛ باید هر چند وقت یک بار آن‌ها را کوتاه کنید.

مشکل پنجم: شانه کردن بیش از اندازه موهای صورت

شانه کردن موها از جمله ریش صورت، چربی‌های مفید و ضروری را روی سطح موهای صورت پخش می‌کند و بسیار مفید است. در این صورت قسمت‌های انتهایی مو نیز تحت تأثیر چربی قرار گرفته و خشک نمی‌شوند. اما اگر بیش از اندازه ریش‌هایتان را شانه کنید به پوست صورتتان آسیب می‌زنید؛ به خصوص اگر از شانه‌های بی کیفیت استفاده کنید؛ این آسیب به مراتب بیشتر است که در مورد بعدی به آن می‌پردازیم. بنابراین برای جلوگیری از ایجاد موخوره در ریش، بهتر است حداکثر ۳ تا ۴ بار در روز ریش‌هایتان را شانه کنید.

مشکل ششم: استفاده از شانه‌های پلاستیکی برای شانه کردن ریش

شانه‌های پلاستیکی تمام بازار را تسخیر کرده‌اند و بیشتر از هر نوع شانه‌ای در دسترس می‌باشند؛ این شانه‌ها به مو و ساختار آن بسیار آسیب می‌زنند و علت موخوره در ریش مردان هستند. شانه‌های پلاستیکی ممکن است ارزان باشند؛ اما به ساختار مو آسیب وارد کرده و باعث خرابی مو می‌شوند. این شانه‌های بر روی سطح مو اصطکاک ایجاد کرده و در نتیجه به ساختار مو آسیب وارد می‌کنند. علاوه بر این فشار این شانه‌ها باعث شکنندگی مو می‌شود. در مقابل شانه‌های چوبی می‌توانند به موها و رشد آن کمک کنند. این شانه‌ها از چوب طبیعی ساخته شده که بدون آسیب به ساختار مو، پوست سر را ماساژ داده و باعث رشد بیشتر مو و ایجاد چربی مفید بر روی پوست می‌شود. دندانه‌های شانه نیز اهمیت دارد؛ ریش‌های ضخیم بهتر است از شانه‌ها با فاصله دندانه بیشتر استفاده کنند. در غیر این صورت مو در بین دندانه‌های شانه گیر کرده به آن آسیب وارد می‌کند و می‌شکند.

مشکل هفتم: استفاده از سشوار و اتو برای خشک کردن و حالت دادن به ریش‌ها

استفاده از وسایل گرمایشی به طور کلی به موها از جمله ریش آسیب می زند؛ درصورتی‌که قصد دارید از اتو و سشوار برای حالت دادن به ریش‌هایتان استفاده کنید؛ سعی کنید درجه حرارتی آن را بیش از اندازه بالا نبرید و از روغن‌ها و ماسک‌های ضد حرارتی استفاده کنید تا مانع از خشک شدن و ایجاد موخوره بر روی ریشتان شود. به طور کلی خشک کردن ریش، با باد سرد سشوار پیشنهاد داده می‌شود.

مشکل هشتم: قرار گرفتن در زیر نور خورشید

قرار گرفتن چند ساعت در روز، در زیر نور خورشید علاوه بر تخریب پوست به ساختار موها نیز آسیب وارد می‌کند. نور آفتاب مستقیم برای ریش صورت مردان ضرر داشته و باعث تضعیف و بی‌رنگ شدن آن می‌شود. بنابراین تا جای امکان سعی کنید از ضد آفتاب و کلاه استفاده کرده و برای مدت طولانی در زیر نور خورشید نباشید.

مشکل نهم: داشتن عادت‌های نادرست

درصورتی‌که ریش‌هایتان بلند است؛ با دست با آن بازی نکنید. این کار باعث می‌شود به مرور جنس موها خراب شده و دچار موخوره شود. بعد از حمام از حوله‌های سفت و خشن و زبر و با شدت بالا برای خشک کردن ریش صورتتان استفاده نکنید. این کار به موهای صورتتان فشار وارد کرده و باعث ایجاد موخوره می‌شود. همانطور که اشاره کردیم باد سرد سشوار بهترین گزینه برای خشک کردن موهای صورت است.

درمان موخوره در ریش مردان
  • برای از بین بردن موخوره‌ها اولین کاری که باید انجام دهید این است که ریش هایتان را شانه کرده و مرتب کنید. سپس انتهای ریشتان را با قیچی کوتاه کنید تا قسمت‌های آسیب دیده از بین برود. بنابراین تنها با کوتاه کردن می‌توانید قسمت‌های آسیب دیده را درمان کنید؛ بعد از کوتاه کردن ریشتان باید با استفاده از موارد بالا آن را احیا کنید.
  • از شامپوهای مناسب و نرم کننده استفاده کنید. همانطور که گفتم به هیچ عنوان از شامپو استفاده نکنید؛ به جای شامپو می‌توانید از ماسک‌ها مخصوص نرم کننده در حمام استفاده کرده و ریش‌هایتان را نرم کنید.

  • ریشتان را چرب نگه دارید. هرچه قدر ریش بلندتر شود برای جلوگیری از موخوره باید آن را چرب‌تر نگه دارید و روغن‌های ضروری مورد نیاز آن را تامین کنید؛ بعد از دوش گرفتن سعی کنید صورت و ریش را مرطوب کنید و از روغن‌های طبیعی استفاده کنید تا موخوره ایجاد نشود.
  • به هیچ عنوان از اتو برای صاف کردن آن استفاده نکنید. اتو با اعمال حرارت روی سطح مو و ایجاد فشار به آن آسیب وارد می کند.
  • یکی از راه‌های کلیدی برای جلوگیری از موخوره در ریش مردان هیدراته نگه داشتن ریش است. این امر علاوه بر ریش برای پوست صورتتان نیز مناسب است. هیدراسیون ریش می‌تواند از طریق یک نرم کننده یا آب‌رسان انجام شود. روغن‌های طبیعی مانند ارگان، روغن بادام و نارگیل نیز می‌تواند ریش‌ها را نرم و هیدراته کند.
  • همانطور که اشاره شد یکی از مهم‌ترین دلایل ایجاد موخوره ایجاد فشار است؛ مردان اصولاً از شانه‌های مناسب استفاده نمی‌کنند. بنابراین بهتر است یک شانه خوب و چوبی بخرید و ریشتان را با آن شانه کنید. شانه کردن بسیار خوب بوده و به رشد ریش کمک می‌کند اما زیاد شانه کردن به پوست صورت آسیب می زند.
 روتین روزانه که به سلامت ریش مردان کمک می‌کند:
  • ریش خود را یک تا دوبار در هفته کوتاه کنید. ترجیحاً از قیچی تیز استفاده کنید.
  • از شامپوهای طبیعی یا نرم کننده برای شستن ریش‌هایتان استفاده کنید و در نهایت با باد سرد سشوار آن را خشک کنید.
  • قبل از خواب از روغن‌های مخصوص بر روی ریشتان استفاده کنید تا نرم‌تر شده و در طول شب به آن آب رسانی شود.
  • ریش خود را با برس‌های استاندارد و غیر پلاستیکی شانه کنید.

این روتین یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای سلامت ریش مردان و جلوگیری از ایجاد موخوره در ریش مردان است.

منبع: بلاگ بورسیکا

2 Comments
  1. جواد گفته:

    درودبروجودتان

  2. Karim گفته:

    ممنون از مطالب مفید

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد