عوارض کرم بی‌رنگ کننده مو صورت

1 4,416

امروزه روش‌های متنوعی برای از بین بردن موهای زائد بدن و صورت استفاده می‌شود که هرکدام دارای معایب و مزایا خاص خودشان هستند؛ بی‌رنگ کردن موهای صورت نیز روشی است که از این طریق می‌توانید موهای اضافی را از روی صورت پاک کنید. در واقع کرم بی‌رنگ کننده مو صورت، یکی از روش‌های پنهان کردن موهای زائد صورت به حساب می‌آید. این کرم‌ها با قرارگیری بر روی پوست، موهای صورت را بی‌رنگ می‌کنند؛ در نتیجه بر روی صورت دید کمتری داشته و ظاهر ناخوشایندی ایجاد نمی‌کنند. این کرم‌های شیمیایی همانند بسیاری از کرم‌های دیگر ممکن است عوارضی داشته و مشکلاتی را به وجود بیاورند. در این مطلب قصد داریم در مورد عوارض کرم بی‌رنگ کننده مو صورت حرف بزنیم.

کرم‌های بی‌رنگ کننده موی صورت چگونه کار می‌کنند؟

این کرم‌های بی‌رنگ کننده دارای انواع مختلفی هستند که برای موهای بدن و صورت استفاده می‌شوند؛ بعد از قرار دادن آن بر روی صورت ده دقیقه یا بیشتر زمان نیاز دارند تا رنگ‌دانه‌های مو را از بین ببرند؛ درنهایت باید کرم را با آب سرد از روی پوست بشویید. فرمول شیمیایی این مواد همانند بی‌رنگ کننده مو سر است؛ اما سعی شده از مواد ملایم‌تری استفاده شود، زیرا پوست صورت حساس‌تر است و ممکن است تحریک شود. این روش ارزان و بی‌درد یک روش مناسب برای پنهان کردن موهای زائد صورت می‌باشد.

البته این نکته را در نظر داشته باشید که استفاده از کرم‌های بی‌رنگ کننده مو صورت در بهترین حالت رنگ موهای صورت را بی‌رنگ می‌کنند که در فاصله دور قابل مشاهده نیست؛ اما در صورتی که در زیر نور خورشید باشید و یا از فاصله نزدیک با شخصی صحبت کنید؛ تمام این موهای زائد صورت قابل مشاهده می‌باشد و پوست صاف و عاری از مو به شما نمی‌بخشد.

کرم‌های بی‌رنگ کننده مو صورت برای تمام پوست‌ها و موها مناسب نیست

در صورتی که موهای صورتتان خیلی ضخیم و مشکی است؛ بهتر است از این روش استفاده نکنید؛ زیرا با رویش اندکی از موها تضاد رنگی بین مو و پوست شما به شدت قابل  مشاهده است و شما بعد از مدتی مجبور می‌شوید دوباره از این کرم‌ها استفاده کنید و این ممکن است در فواصل زمانی کوتاه به پوست شما آسیب وارد کرده و آن را حساس کند.

پوست‌های نازک و حساس نیز در صورت استفاده از این کرم‌های شیمیایی ممکن است دچار عوارض پوستی شدید شوند که برخی از آن عوارض بعد از مدتی از بین می‌رود و برخی برای چند روز  باقی می‌ماند.

آسیب‌دیدگی پوست

پوست تنها پوشش بدن شما نیست؛ بلکه ظاهر فیزیکی شما را مشخص کرده و به عنوان یک عضو همانند قلب، ریه و دیگر اندام‌های  زنده کار می‌کند. پوست مانند یک سپر است؛ این کرم‌ها  حاوی برخی مواد شیمیایی هستند که می‌توانند به‌مرور به پوست آسیب وارد کنند. ممکن است رگه رگه‌های غیرطبیعی روی پوست ظاهر شده و  پوست شما حساس‌تر از قبل شود.

آلرژی پوست

قبل از استفاده از هر نوع کرم شیمیایی بهتر است آن را روی پوستتان آزمایش کنید. پوست صورت حساس است و ممکن است برخی از کاربران به این کرم‌ها آلرژی داشته باشد. اگر بعد از استفاده از کرم‌های بی‌رنگ کننده مو صورت دچار قرمزی و خارش پوست شده‌اید؛ از مصرف آن خودداری کرده و به پزشک مراجعه کنید.

خارش پوست

یکی دیگر از عوارض استفاده از کرم‌های بی‌رنگ کننده مو صورت، خارش بدن است. در صورتی که بدن و پوست شما نسبت به مواد شیمیایی درون این کرم‌ها، حساسیت نشان دهد؛ این حساسیت به صورت علائمی مانند خارش بروز می‌دهد. خارش‌ها ممکن است موقت یا طولانی باشد و در صورت  ادامه‌دار بودن باعث التهاب پوستی شوند. در صورتی که خارش‌های پوستی شدیدی دارید؛ بهتر است از کرم بی‌رنگ کننده‌تان استفاده نکنید و خیلی سریع به پزشک مراجعه کنید.

تحریک پوست

این کرم‌ها برای بی‌رنگ کردن موهای صورت باید ۸ تا ۱۵ دقیقه روی پوست بمانند؛ برخی کرم‌ها مدت زمان بیشتری نیاز دارند تا موهای صورت را بی‌رنگ کنند. موهای تیره‌تر و ضخم‌تر به زمان بیشتری نیاز دارند تا رنگ آن روشن و بی‌رنگ شود. قرارگیری ۱۵ دقیقه ماده شیمیایی بر روی پوست صورت ممکن است آن را تحریک کرده و باعث قرمزی و سوزش شود.

خشکی پوست

خشکی پوست یکی دیگر از عوارض استفاده از این کرم‌های بی‌رنگ کننده است. وقتی شما این کرم را در مدت زمان زیادی بر روی پوستتان قرار می‌دهید؛ به‌مرور چربی‌های پوستی از بین می‌رود و پوستتان خشک و شکننده می‌شود. بنابراین بعد از استفاده از این کرم‌ها علاوه بر استفاده از کرم ضد آفتاب، از کرم‌های مرطوب کننده نیز استفاده کنید تا رطوبت کافی به پوستتان برسد.

چین‌وچروک

این کرم‌ها با تأثیر بر روی موهای صورت باعث کاهش و از بین بردن ملانین در موها می‌شوند و با تماس به پوست ممکن است بر روی ملانین‌های صورت نیز تأثیر گذاشته و پوست را تحریک کند. اما تحقیقات نشان داده است استفاده مداوم از محصولات  بی‌رنگ کننده مو صورت بی کیفیت و شیمیایی، باعث خشکی و چروک آن خواهد شد و علائم پیری در آن بیشتر از قبل می‌شود. بنابراین در صورت استفاده از کرم‌های بی‌رنگ کننده موی صورت که به صورت نامرغوب تهیه شده‌اند؛ فرد ممکن است دچار  پیری زودرس صورت شود.

قرمزی و آب ریزش از چشم

این کرم‌های بی‌رنگ کننده ممکن است بوی تند و تیزی داشته باشند؛ اگر چه برخی تولید کنندگان سعی می‌کنند از رایحه‌ها و عطرهای ملایم‌تری استفاده کنند؛ اما برخی از این محصولات بوی تندتری دارند که می‌تواند باعث آبریزش چشم و یا قرمزی آن شود. بنابراین بهتر است از این مواد در اطراف چشم و یا بر روی ابروهایتان استفاده نکنید و در صورت سوزش و قرمزی چشم، صورتتان را با آب سرد شسته و به فضای باز بروید.

 تغییر دائمی رنگ موهای صورت

البته این مورد برای برخی افراد یک عارضه و برای برخی دیگر یک امتیاز محسوب می‌شود. با  سفید کردن منظم موهای صورت در طول زمان، رنگ‌دانه‌های مو به‌مرور از بین می‌رود؛ در نتیجه بعد از مدت زمان طولانی رنگ‌دانه و ملانین مو به طور کلی از بین  می‌رود و در نتیجه موها به صورت دائمی  بی‌رنگ می‌مانند.

احتمال آسیب دیدگی پوست بوسیله  آفتاب

بعد از بی‌رنگ کردن موهای صورت، به شما پیشنهاد می‌دهیم یک تا دو روز از خانه بیرون نروید و در معرض نور خورشید قرار نگیرید. سفید کننده‌ها و بی‌رنگ کننده‌ها پوست را حساس‌تر می‌کند و ممکن است نور خورشید آسیب بیشتری به آن وارد کند و باعث ایجاد لکه‌های پوستی شود. بهتر است بعد از بی‌رنگ کردن موهای صورت  از کرم‌های ضد آفتاب استفاده کنید و هر سه ساعت آن را تمدید نمایید.

سوختگی پوست

در صورتی که این کرم‌ها را به مدت طولانی روی پوستتان نگه دارید و یا پوستتان حساس باشد؛ بعد از مدتی احساس سوزش و سوختگی به وجود می‌آورد. بنابراین بر طبق دستورالعمل‌های روی جعبه از کرم استفاده کنید و برای مدت طولانی کرم را بر روی صورتتان قرار ندهید.

البته کرم‌های بی‌رنگ کننده در کنار عوارضی که در استفاده‌های طولانی مدت دارند؛ در صورتی که  چند بار در سال استفاده شوند؛ ضرر خاصی نداشته و یک روش خوب برای از بین بردن موهای زائد بدن و صورت هستند و بسیاری از زنان از این روش برای پنهان کردن موهای زائد صورتشان استفاده می‌کنند.

  • این روش بسیار سریع است: فرایند استفاده از کرم و قرار دادن آن بر روی صورت و درنهایت شست و شو بیش‌تر از ۱۵ دقیقه طول نمی‌کشد.
  • این روش نیازمند مهارت خاصی نیست: این روش برخلاف روش‌های دیگری مانند اپیلاسیون یا لیزر به مهارت و دقت خاصی نیاز ندارد.
  • عوارض سایر روش‌ها شما را تهدید نمی‌کند: از آنجا که شما مو را از بین نمی‌برید؛ عوارض استفاده از تیغ، بند و موم شما را تهدید نخواهد کرد.
  • مقرون به صرفه است: این روش از طریق کرم‌های بی‌رنگ کننده انجام می‌شود که با قیمت‌های مناسبی در فروشگاه‌ها وجود دارد و مقرون به صرفه است.

شما می‌توانید علاوه بر مواد شیمیایی و کرم‌های بی‌رنگ کننده شیمیایی، از برخی مواد طبیعی برای بی‌رنگ کردن موهای صورتتان استفاده کنید:

به عنوان مثال آبلیمو یک ماده طبیعی اسیدی و سرشار از ویتامین C است. ویتامین C برای روشن کردن پوست بسیار مفید است. این ماده می‌تواند روی ملانین‌های مو نیز تأثیر بگذارد و باعث بی‌رنگ شدن موهای صورت نیز شود.

گوجه فرنگی می‌تواند به‌مرور رنگ موهای صورت را کمرنگ‌تر کند؛ آب گوجه‌فرنگی را روی صورتتان قرار دهید و چند دقیقه صبر کنید و سپس با آب سرد بشورید.

میوه پاپایا نیز می‌تواند موهای صورت شما را کمرنگ کند. پاپایا را به خمیر تبدیل کرده و با مقداری شیر ترکیب کنید و بر روی صورتتان بگذارید و ده دقیقه ماساژ دهید. بعد از مدتی خواهید دید که موهای صورتتان کم رنگ‌تر و سفیدتر خواهد شد.

زردچوبه نیز می‌تواند میزان رنگ و ملانین موجود در پوست و موهای صورت را کاهش داده و باعث بی‌رنگ شدن موهای صورتتان شود.

نکات مهم در استفاده از کرم‌های بی‌رنگ کننده صورت:

پوست صورت نسبت به مناطق دیگر بدن حساس‌تر است و احتمال آسیب و تحریک بیشتری خواهد داشت. بنابراین اگر پوست خیلی حساسی دارید از فرمول و کرم‌های خفیف‌تری استفاده کنید.

در صورتی که از کرم‌های بی‌رنگ کننده مو صورت استفاده می‌کنید؛ حداقل باید ۱۵ روز فاصله بیندازید تا پوستتان تحریک نشود.

از کرم‌های بی‌رنگ کننده بر روی زگیل‌های صورت، خال‌ها، یا  زخم‌های صورت استفاده نکنید؛ زیرا ممکن است پوست را بیشتر تحریک کرده و ضایعات پوستی بیشتری به وجود بیاورد.

منبع: بلاگ بورسیکا

دیدگاه‌های این پست
  1. Bahareh گفته:

    امکان داره موهای صورت زرد بشه ؟!

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد