عیب‌یابی یخچال فریزرهای سامسونگ

0 1,188

یخچال یکی از وسایل مهم آشپزخانه است که با پیشرفت تکنولوژی دچار تحول شده و  شما در روز به‌صورت گسترده‌ای از آن استفاده می‌کنید. کار آشپزخانه بدون یخچال می‌لنگد، بنابراین اگر خدای نکرده یخچال فریزر شما دچار مشکل شده و خوب کار نکند؛ بسیاری از کارهای روزانه‌تان عقب می‌افتد. در این میان یخچال فریزرهای سامسونگ در بین مردم بسیار محبوب شده‌اند و با به کارگیری تکنولوژی‌های به‌روز توانسته اند سهم زیادی از بازار را به دست آورند. حال اگر یخچال فریزر سامسونگ دچار مشکل شود؛ چه باید بکنید؟ برخی از مشکلات به وجود آمده در یخچال فریزرهای سامسونگ درصورت داشتن اطلاعات کافی به‌آسانی حل می‌شوند و نیازی به تعمیرکار نیست. اما در برخی مسائل پیچیده‌تر بهتر است با تعمیرکار تماس بگیرید. در این مطلب می‌خواهیم در مورد عیب‌یابی یخچال فریزر سامسونگ و روش‌های رفع آن حرف بزنیم. با ما همراه باشید.

مشکل سرد نشدن یخچال فریزر سامسونگ

کویل های کندانسور معمولاً زیر یخچال و یا در پشت آن قرار دارند؛ اگر این کویل های خازنی کثیف باشند، گرمای درون یخچال را از بین نمی‌برند. این آلودگی‌های روی کویل‌ها باعث می‌شوند کارایی یخچال و فریزر کمتر شود و درنتیجه یخچال برای خنک کردن خود سخت‌تر کار کند. بنابراین برق یخچال فریزر را قطع کرده و کویل‌های کندانسور را بررسی کنید؛ اگر کویل کندانسور کثیف است آن‌ها را تمیز کنید.

ممکن است فن کندانسور به‌درستی کار نکند؛ بنابراین یخچال را از برق جدا کرده و سعی کنید تیغ فن موتور را با دست بچرخانید. اگر تیغه آزادانه چرخش نداشته باشد، موتور فن دچار مشکل شده است. اگر هیچ مانعی وجود نداشته باشد و تیغه فن به‌صورت آزادانه چرخش کند باید موتور را بررسی کنید. علاوه بر این در صورت مشکل در ترموستات یخچال فریزر دما به‌خوبی تنظیم نمی‌شود و درنتیجه ممکن است دمای یخچال بالا رود.

ممکن است دلیل گرم شدن یخچال فریزر خیلی ساده باشد، به علت مشکل در واشر و آهنربا، درب به‌خوبی بسته نشود و این کار باعث نشت هوای سرد و گرم شدن یخچال شود.

کار نکردن آبریز یا دیسپنسر یخچال فریزر سامسونگ

ممکن است مشکل از سوئیچ دیسپنسر باشد. بنابراین با یک مولتی متر از صحت و سالم بودن سوئیچ مطمئن شوید. در صورت سالم بودن باید برد دیسپنسر بررسی شود که این کار تنها از عهده یک متخصص برمی‌آید. در صورت مشکل در آب ورودی و کم بودن فشار آب، دیسپنسر کار نمی‌کند. بنابراین در این مورد نیز باید با متخصص تماس بگیرید تا لوله‌کشی‌های ورودی آب را بررسی نماید تا دچار پیچ خردگی نشود. در برخی موارد فشار آب‌ خانه کم است که در این صورت آب با فشار معین به آبریز نمی‌رسد. دریچه ورودی به حداقل ۲۰ psi نیاز دارد تا به‌خوبی کار کند. جریان آب را بررسی کرده و فشار آن را آزمایش کنید.

مشکل در یخ‌ساز یخچال فریزر سامسونگ

در یخچال فریزرهای سامسونگ هر ۶ ساعت یک‌بار می‌توانید از این یخ‌های مکعبی استفاده کنید. در برخی موارد متوجه می‌شوید که یخ‌ساز، یخ تولید نمی‌کند. این شرایط ممکن است به دلیل زیر رخ دهد، مثلاً دمای یخچال بالا باشد. درصورتی‌که دمای یخچال فریزر سامسونگ بالا باشد؛ یخ‌ساز کار نمی‌کند. دمای فریز باید  منفی ۴ تا منفی ۲۰ درجه سانتی گراد باشد. دما را تنظیم کرده و بعد از ۱۲ ساعت، یخ را کنترل کنید.

در برخی موارد سوپاپ ورودی آب دچار مشکل شده و آب با فشار مناسب وارد نمی‌شود. یخ‌ساز برای تولید یخ به آب با فشار ۲۰ psi نیاز دارد؛ بنابراین مطمئن شوید سوپاپ ورودی کار می‌کند. لوله ورودی آب را بررسی کنید آیا به علت خرابی مانع از ورود آب نمی‌شود؟

مشکل در یخ ریز یخچال فریزر سامسونگ

اگر یخ در دستگاه و قالب یخ وجود داشته باشد اما نتواند خارج شود، ممکن است دستتان به بازوی یخ‌ساز برخورد کرده باشد. بنابراین بازوی کنترلی را جابه‌جا کرده و آن را در موقعیتی مناسب قرار دهید. ممکن است مشکل در سوئیچ‌های یخ ریز باشد. برای تست سوئیچ لازم است از مولتی متر استفاده کنید. سوئیچ را جدا کرده و با مولتی متر بررسی کنید. اگر هیچ اتصال برقی ندارد یعنی خراب شده است و باید تعویض گردد. در صورت سالم بودن بازوی کنترل و سوئیچ مشکل از برد، موتور، گیربکس و اتصالات است که بهتر است با تعمیرکار تماس بگیرید.

مشاهده برفک در یخچال فریزر سامسونگ

برفک یخچال ممکن است به چند دلیل رخ داده باشد. دلیل اول این است که شما درب فریزر را زیاد باز و بسته می‌کنید؛ در این صورت رطوبت درون آن افزایش یافته و منجر به یخ‌زدگی و برفک می‌شود. برای رفع این مشکل در ابتدا بهتر است درب یخچال را برای مدت‌زمان طولانی باز نگه ندارید. دلیل دوم این است که یخچال کاملاً مهروموم نشده است؛ برای اینکار یخچال را از برق بکشید و با یک دستمال مرطوب قسمت‌های مهروموم شده یخچال را تمیز کرده و در نهایت با حوله خشک کنید. آهنربا و محل اتصال درب را بررسی کنید تا منافذ بازی در آن وجود نداشته باشد. اگر این برفک به صورت یکسان در بخش‌های مختلف یخچال و فریزر دیده شود، ممکن است دمای یخچال را خیلی پایین آورده باشید. در این شرایط یخچال زمان کافی برای از بین بردن رطوبت هوای سرد را ندارد و قبل از اینکه سیکل خنک سازی بعدی شروع شود، رطوبت به برفک یخچال تبدیل می‌شود.

نشت آب در یخچال فریزر سامسونگ

نشت آب و جمع شدن آن در طبقه پایین نشانه خوبی نیست اما ممکن است به دلایل پیش پا افتاده‌ای رخ داده باشد که به‌سادگی قابل‌حل است. یکی از دلایل آن مسدود شدن مجرای تخلیه است؛ این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که ذرات مواد غذایی این مسیر را مسدود کرده و در نهایت  باعث ایجاد یخ و نشت آب شود.

ممکن است خروجی آب یخچال دچار یخ‌زدگی شده باشد و درنتیجه آب دیفراست نتواند خارج شود. در صورتی‌که مشکل از دیفراست باشد؛ باید با متخصص و تعمیرکار تماس بگیرید.

ممکن است فیلتر آب یخچال دچار رسوب شده و خراب شده باشد. بهتر است هر از چندگاهی این فیلتر را تعویض کنید. درواقع این رسوبات به‌مرور بیشتر شده و هم فیلتر و هم شلنگ را دچار مشکل می‌کنند.

ممکن است لوله‌های خروجی یخچال به علت گرمای کندانسور دچار پوسیدگی شوند که در این صورت نیاز به تخصص و تعمیرکار است. در برخی موارد شیر ورودی آب ترک برداشته و یا شل می‌شود در این شرایط آب از شیر خارج شده و نشت می‌کند. بنابراین دریچه ورودی آب را بررسی کنید.

مدام کار کردن یخچال فریزر سامسونگ

یخچالی که مرتب در حال کار کردن است علاوه بر سروصدای زیاد می‌تواند هزینه برق را نیز زیادتر کند. این مشکل ممکن است به دلایل زیادی رخ دهد مثلاً ممکن است درب یخچال را بیش‌ازاندازه باز نگه می‌دارید و مهروموم یخچال به‌خوبی کار نمی‌کند و یا درب یخچال حالت آهنربایی خود را از دست داده است. در این مواقع یخچال فریزر سعی می‌کند با قدرت بیشتری محیطش را خنک کند اما قادر به این کار نیست و به همین دلیل یک سره کارمی کند. بنابراین بررسی کنید که درب یخچال کاملاً بسته شده و مهروموم شود.

عیب‌یابی یخچال فریزر سامسونگ

درصورتی‌که دمای یخچال پایین باشد یخچال مجبور به اضافه کاری می‌شود و مرتب می‌خواهد مواد غذایی را سردتر کند. در این صورت علاوه بر خراب شدن مواد غذایی یخچال فریزر نیز مرتب در حال کار کردن است. دمای مناسب یخچال بین ۲.۲ تا ۴.۴ درجه سانتی گراد است،  برای بررسی آن  یک دماسنج در لیوان آب گذاشته و آن را در یخچال بگذارید و حداقل ۸ ساعت صبر کنید.

سروصدای زیاد یخچال فریزر سامسونگ

اگر یخچال فریزر صدای بلند و غیرعادی دارد؛ به‌خصوص زمانی که درب یخچال باز است ممکن است مشکل از فن کندانسور(خنک‌کننده) و یا موتور فن تبخیر باشد.

فن کندانسور در یخچال فریزر، هوا را از درون سیم‌پیچ‌های کندانسور عبور داده تا آن را سرد کند. در صورت اختلال در این فن، ممکن است صدای یخچال فریزر سامسونگ زیاد شود. بنابراین یخچال را خاموش کرده و پنل پشتی آن را باز کنید. پره‌های فن را کنترل کرده و بچرخانید، آیا حرکت روانی دارند؟ اگر موتور فن دچار پوسیدگی باشد و یا تیغه‌های فن خراب باشد باید تعویض شوند.

موتور فن تبخیر، هوا را در بین سیم‌پیچی‌های اپراتور عبور می‌دهد؛ اگر صدا از فریزر به گوشی می‌رسد مشکل از فن تبخیر است. یخچال را از برق بکشید و محفظه فن اپراتور را باز کنید؛ بررسی کنید محفظه سالم و بدون یخ‌زدگی باشد. موتور و تیغه‌های فن را نیز بررسی نمایید تا شل و یا آسیب‌دیده نباشند.

شاید سطحی که یخچال فریزر سامسونگ را بر روی آن قرار داده‌اید صاف و تراز نیست و این عدم تعادل در یخچال باعث سروصدای آن  شده است. بهتر است با استفاده از یک تراز سطح زیر یخچال را بررسی کنید.

سرد بودن فریزر و گرم بودن یخچال گرم

اصلی‌ترین دلیل گرم شدن یخچال زمانی که فریزر سرد است، برفک بستن کویل‌های تبخیرکننده می‌باشد. درصورتی‌که هیتر ضد برفک یخچال فریزر دچار مشکل شده باشد کویل های تبخیر کننده، یخ بسته و دچار برفک می‌شوند، در نتیجه هوا در بین این کویل‌ها جریان ندارد و یخچال گرم می‌شود. بنابراین در ابتدا بهتر است کویل‌های تبخیر کننده را بررسی کرده و در صورت یخ‌زدگی اجزای سیستم ضد‌برفک را تعمیر کنید.

یکی دیگر از دلایل گرم شدن یخچال فریزر سامسونگ اشکال در موتور فن تبخیر کننده است.، وظیفه موتور فن اپراتور حرکت دادن هوای سرد بر روی کویل‌ها و گردش در یخچال است. بنابراین یخچال را خاموش کرده و محفظه فن اپراتور را باز کنید. بررسی کنید محفظه سالم و بدون یخ‌زدگی باشد. موتور و تیغه‌های فن را نیز بررسی نمایید تا شل و یا آسیب‌دیده نباشند.

علاوه بر این مشکل در سیستم کنترل دمپر باعث می‌شود تا میزان هوای سرد موردنیاز وارد یخچال نشود. بنابراین سیستم کنترل دمپر را کنترل کنید تا گیر نکرده و یا دچار آسیب‌دیدگی نشده باشد.

انجام ندادن یخ‌زدایی خودکار در یخچال فریزر سامسونگ

در یخچال‌های مدرن سامسونگ از قابلیت یخ‌زدایی خودکار استفاده می‌شود که این کار را هرچند ساعت یک‌بار انجام داده و مانع از برفک در یخچال خواهد شد. در این مواقع از طریق تایمر زمان یخ‌زدایی را تغییر دهید و بررسی کنید آیا مشکل حل شده است یا خیر؟ درصورتی‌که مشکل شما حل نشد مشکل از سیستم داخلی یخ‌زدا بوده و باید توسط متخصص تعویض شود. در غیر این صورت در طولانی‌مدت بر روی عملکرد یخچال تأثیر منفی می‌گذارد.

روشن نشدن لامپ یخچال فریزر سامسونگ

به‌عنوان اولین احتمال ممکن است دلیل روشن نشدن نور یخچال، خرابی لامپ و سوختن آن باشد. بنابراین قبل از جایگزینی هر قطعه‌ای بهتر است لامپ را تعویض کنید.

در صورت سالم بودن لامپ، ممکن است مشکل در سرپیچ  لامپ باشد. یخچال را از برق جدا کرده و لامپ آن را از سرپیچ جدا کنید و اتصالات سرپیچ و سیم‌های متصل به آن را بررسی کنید. در صورت سالم بودن سرپیچ ممکن است مشکل از سوئیچ لامپ باشد

بوی نامطبوع در یخچال فریزر سامسونگ

بوی نامطبوع اغلب به دلیل وجود پس‌مانده غذایی در یخچال است. بنابراین بهتر است هرچند وقت یک‌بار، دستگاه را از برق خارج کرده و آن را تمیز کنید. درصورتی‌که بعد از تمیز کردن باز هم یخچال فریزر بوی نامطبوع می‌دهد از چند تکه ذغال خشک استفاده کنید تا بو جذب شود. در برخی موارد نشت آب در یخچال و ماندن آن برای مدت طولانی باعث بوی بد یخچال می‌شود. بنابراین بررسی کنید که یخچال فریزر دچار نشت آب نباشد و در صورت نشت آب با استفاده از راهکارهای بالا آن را درست کنید.

البته یخچال‌های مدرن و ساید بای ساید سامسونگ با نشان دادن برخی کدها بر روی نمایشگر مشکل مربوطه را اعلام می‌کنند تا کاربر بتواند با استفاده از دستورالعمل مشکل را حل کند. این کدها و ترجمه آن در دفترچه یخچال فریزر تشریح داده شده است. مثلاً کد اخطار PC ER یکی از کدهای رایج در یخچال فریزرهای سامسونگ می‌باشد این خطا به این معنا است که ارتباط بین درب و واحد اصلی یخچال مختل یا قطع شده است؛ بنابراین به‌سرعت بررسی کنید که چرا درب یخچال بسته نمی‌شود.

منبع: بلاگ بورسیکا

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد