فلاسک کوهنوردی

0 1,477

یکی از مهم‌ترین وسایلی که باید در کوهنوردی همراه شما باشد، فلاسک کوهنوردی است. این وسیله صرف نظر از شرایط آب و هوایی، می‌تواند نوشیدنی شما را داغ نگه دارد و شما در ارتفاعات و سرمای هوا از آن استفاده کنید. بنابراین انتخاب یک فلاسک با اندازه مناسب و باکیفیت بسیار اهمیت دارد تا بتواند در تمام طول مسیر دمای مایع و نوشیدنی درون فلاسک را برای چند ساعت حفظ کند. در این مطلب شما را با بهترین فلاسک‌‎های کوهنوردی آشنا می‌کنیم و نکات کاربردی در حین خرید آن را شرح می‌دهیم.

فلاسک کوهنوردی

فلاسک‌‎ها دارای ساختاری دوجداره هستند و هوا بین این دوجداره برداشته می‌شود تا خلأ ایجاد شود. در این صورت وقتی مایعی درون فلاسک قرار می‌گیرد؛ گرمای آن نمی‌تواند از خلأ عبور کند؛ درنتیجه دمای آب درون فلاسک تقریباً ثابت می‌ماند و سرد نمی‌شود. فلاسک‌‎ها انواع مختلفی دارند که برای اهداف مختلفی طراحی و تولید شده‌اند؛ در این جا ما در مورد فلاسک‌‎های کوهنوردی حرف می‌زنیم؛ فلاسک‌‎هایی که علاوه بر آب و نوشیدنی داغ می‌توانند مواد غذایی مانند سوپ داغ را نیز نگهداری کنند.

فلاسک‌‎های کوهنوردی در اندازه و شکل‌های متنوعی تولید می‌شوند؛ اصلی‌ترین عواملی که باید در هنگام خرید یک فلاسک کوهنوردی در نظر بگیرید؛ نوع فلاسک، میزان افت نگهداری درجه، اندازه، نوع ساخت بدنه، سری، درب فلاسک و دسته است. بهترین فلاسک‌‎های کوهنوردی فلاسک‌‎های دوکاره هستند که هم قابلیت گرم نگه داشتن آب جوش را دارند و هم می‌توانند آب سرد را خنک نگه دارند.

قیمت فلاسک کوهنوردی

شاید تصور کنید هر چه فلاسک گران‌تر بشد؛ کیفیت آن بیشتر خواهد بود؛ اما این جمله در مورد فلاسک صدق نمی‌کند. برخی از فلاسک‌‎های ارزان‌تر ممکن است کیفیت بهتری را ارائه داده و مواد و نوشیدنی را در زمان طولانی‌تری در خود گرم نگه دارند. درصورتی‌که یک مدل خاص را انتخاب کردید؛ آن را در فروشگاه‌های اینترنتی جست‌وجو کرده و نظرات خریداران را مطالعه کنید.

فلاسک‌‎هایی با قابلیت نگهداری مواد غذایی

اگر برای کوهنوردی دنبال فلاسک هستید؛ بهتر است از فود فلاسک استفاده کنید. این فلاسک‌‎ها قابلیت نگهداری و گرم نگه داشتن مواد غذایی را در خود جای داده‌اند.

اندازه و ظرفیت فلاسک

ظرفیت فلاسک بسیار اهمیت دارد؛ زیرا تعیین می‌کند شما چه مقدار مایع و مواد غذایی می‌توانید در آن نگهداری کنید. فلاسک‌‎های ۳۰۰ میلی‌لیتری برای وعده‌های کوچک و فلاسک‌‎های ۷۰۰ میلی‌لیتری برای وعده‌های بزرگ‌تر استفاده می‌شوند. اندازه و ظرفیت فلاسک به شما بستگی دارد؛ مثلاً فلاسک‌‎هایی که در کوهنوردی استفاده می‌شود؛ بهتر است ظرفیت کمتری داشته باشند تا خیلی سنگین نشوند؛ اما اگر میزان زیادی مواد غذایی حمل می‌کنید؛ بهتر است آن را بزرگ‌تر انتخاب کنید. فلاسک‌‎های کوهنوردی بهتر است اندازه متوسطی داشته باشند؛ فلاسک‌‎های بزرگ گرما را برای مدت‌زمان بیشتری نگه می‌دارند؛ اما زمانی که شما یک فلاسک بزرگ را پر می‌کنید؛ وزن آن بسیار سنگین می‌شود و این کار می‌تواند در مسیر کوهنوردی به شما فشار بیاورد.

ایمنی فلاسک

مورد دیگری که در انتخاب یک فلاسک کوهنوردی اهمیت دارد؛ میزان ایمنی و کیفیت ساخت بدنه آن است. فلاسک‌‎هایی که باکیفیت پایین و ایمنی کمتری ساخته می‌شوند؛ ممکن است هنگام قرار دادن در کوله‌پشتی به علت حرکت و ضربه دچار نشتی شده و این امر باعث خیس شدن وسایل و یا سوختن شما شود. فلاسک‌‎های پیچی امنیت بیشتری دارند زیرا امکان نشت در آن‌ها کمتر است؛ اما فلاسک‌‎های دکمه‌ای و دریچه‌ای ممکن است به علت ضربه بازشده و کل کوله‌پشتی شما را خیس کنند.

دهانه فلاسک

دهانه فلاسک‌‎های کوهنوردی بهتر است بازتر باشد تا شما بتوانید علاوه بر آب جوش مواد غذایی گرم دیگری مانند انواع سوپ‌ها را درون آن ریخته و با خود به ارتفاعات حمل کنید. دهانه بزرگ‌تر امکان پاک‌سازی و تمیز کردن فلاسک را راحت‌تر می‌کند؛ اما ممکن است گرما را کمتر حفظ کند.

درب و پوشش فلاسک

اکثر فلاسک‌‎های کوهنوردی دارای یک درب بزرگ هستند که شما می‌توانید از آن به‌عنوان فنجان استفاده کنید. درصورتی‌که فلاسک شما درب بزرگی داشته باشد؛ دیگر نیاز به حمل فنجان به بالای کوه نیست. علاوه بر این برخی فلاسک‌‎ها، در کنار بدنه خود قسمتی برای نگهداری قاشق دارند. این قاشق تاشو به همراه فلاسک ارائه می‌شود و شما می‌توانید در ارتفاعات و در حین کوهنوردی برای میل کردن غذای گرم درون فلاسک، از آن استفاده کنید.

بدنه

فلاسک‌‎های کوهنوردی باید بدنه مقاومی داشته و ضد خراش و ضد لغزش باشد. ازآنجاکه شما از این فلاسک در محیط طبیعی و کوهستانی استفاده می‌کنید؛ بدنه بی‌کیفیت به‌سرعت تغییر رنگ می‌دهد و در برخورد با اشیا خراب می‌شود.

دسته فلاسک

اگر فلاسک شما دارای دسته‌ای برای حمل‌ونقل باشد؛ بهتر و کاربردی‌تر است. در این صورت زمانی که بدنه فلاسک داغ است به‌راحتی می‌توانید فلاسک را در دست بگیرید. علاوه بر این برخی فلاسک‌‎ها دارای کیسه‌هایی هستند که فلاسک درون آن قرار می‌گیرد. این کیسه‌ها ضد آب هستند و در صورت نشتی فلاسک آب به بیرون آز آن نفوذ نخواهد کرد.

جنس فلاسک
جنس بدنه فلاسک: استیل یا پلاستیکی؟

فلاسک‌‎های کوهنوردی از مواد مختلفی تهیه می‌شوند که برخی از این مواد از سایرین بهتر هستند. پلاستیک یک ماده ارزان قیمت است؛ بنابراین فلاسک‌‎های پلاستیکی قیمت کمتری دارند؛ اما این فلاسکها نمی‌تواند گرما را به خوبی درون خود نگه دارند. در عوض به شما توصیه می‌کنیم از فلاسک‌‎های فلزی استفاده کنید (که جنس متداول آن استیل است)؛ این فلاسک‌‎ها بادوام ترند و به‌راحتی تمیز می‌شوند؛ همچنین حرارت را بهتر درون خود نگه می‌دارند. در برخی از فلاسک‌‎های استیل از یک پوشش چرمی جذاب بروی بدنه استفاده می‌شود و این امر بیشتر برای جذابیت و زیبایی کالا به کار برده می‌شود.

جنس محفظه داخلی فلاسک: استیل یا شیشه‌ای؟

امروزه فلاسک‌‎های استیل محبوبیت زیادی دارند و بیشتر فلاسک‌‎های مدرن از این جنس هستند. این فلاسک‌‎ها دچار زنگ‌زدگی نمی‌شوند و بادوام هستند؛ همچنین مایعات را برای مدت‌زمان بیشتری گرم نگه می‌دارند؛ اما برخی از فلاسک‌‎های استیل از مواد و استیل بی‌کیفیت ساخته شده و به مرور بوی مواد غذایی را به خود جذب می‌کنند. اما فلاسک‌‎هایی که محفظه داخلی آن از شیشه است؛ نبست به فلاسک‌‎های فلزی دوام کمتری دارند. فلاسک‌‎های شیشه‌ای بو را جذب نکرده و برای نگهداری مواد غذایی نیز مناسب‌ترند. علاوه بر این وزن فلاکس‌های با محفظه داخلی شیشه‌ای کمتر است؛ اما فلاسک‌‎های با محفظه داخلی استیل سنگین‌ترند.

نگهداری گرما

نگهداری گرما یکی دیگر از فاکتورهای مهم در هنگام خرید یک فلاسک کوهنوردی است؛ مدت‌زمانی که یک فلاسک می‌تواند مواد درون خود را گرم نگه دارد از ۴-۵ ساعت الی ۱۲-۱۵ ساعت متغیر است. فلاسک‌‎های کوهنوردی باید به‌گونه‌ای طراحی و تولید شوند که گرما را برای مدت‌زمان بیشتری در خود نگه دارند؛ زیرا شما برای رسیدن به کوه و مقصدتان باید مسیر طولانی‌تری را طی کنید.

تست گرمای فلاسک کوهنوردی

در هنگام خرید یک فلاسک می‌توانید تست دما بر روی آن انجام دهید. در ابتدا فلاسک را با آب جوش پر کرده و به مدت ۵ دقیقه صبر کنید؛ سپس آب جوش را خالی کنید. گرم کردن فلاسک از قبل، می‌تواند کارایی آن را بالاتر برده و دمای ماده درون آن را ثابت نگه دارد. بعد از تخلیه آب جوش مایع موردنظر را اضافه کنید. در این آزمایش از قهوه با دمای ۹۰ درجه سانتی‌گراد استفاده کردیم. درپوش فلاسک را قرار داده و آن را بر روی یک سطح گذاشتیم. دمای محیط ۱۳ درجه سانتی‌گراد است و هیچ باد نمی‌وزد. بعد از ۹۰ دقیقه، ۴ ساعت، ۶ ساعت و ۸ ساعت دمای مایع درون فلاسک را اندازه‌گیری کردیم که در نمودار زیر مشاهده می‌کنید:

۱. بهترین فلاسک کوهنوردی یک لیتری فلاسک Klean Kanteen TKPro

این فلاسک از استیل ساخته شده و ظرفیت آن یک لیتر است. ظاهر آن کوچک بوده و گرما را برای مدت‌زمانی زیادی نگه می‌دارد. شما می‌توانید از آن برای کوهنوردی‌های طولانی استفاده کنید. اما دهانه فلاسک باریک است که به حفظ گرما کمک می‌کند؛ اما برای پر کردن مواد غذایی درون آن دچار مشکل می‌شوید.

تست دما: ۰ ساعت ۹۰ درجه سانتی‌گراد، ۹۰ دقیقه ۸۶.۵ درجه سانتی‌گراد، ۴ ساعت ۸۱.۶ درجه سانتی‌گراد، ۶ ساعت ۷۸.۱ درجه سانتی‌گراد، ۸ ساعت ۷۴.۷ درجه سانتی‌گراد، ۲۴ ساعت ۵۳.۷ درجه سانتی‌گراد.

۲. فلاسک گرم و سرد و یک لیتری مخصوص کوهنوردی فلاسک Sigg Hot & Cold

این فلاسک بدنه محکم و مقاومی‌دارد و از جنس استیل است؛ گرما را به خوبی نگه می‌دارد؛ اما بعد از پر کردن ماده غذایی سنگین می‌شود.

تست دما: ۰ ساعت ۹۰ درجه سانتی‌گراد، ۹۰ دقیقه ۸۷.۲ درجه سانتی‌گراد، ۴ ساعت ۸۲.۲ درجه سانتی‌گراد، ۶ ساعت ۷۸.۲ درجه سانتی‌گراد، ۸ ساعت ۷۴.۷ درجه سانتی‌گراد، ۲۴ ساعت ۵۲.۴ درجه سانتی‌گراد.

۳. فلاسک کوهنوردی یک لیتری Primus Trailbreak EX

این فلاسک محکم و بادوام بوده و بدنه بیرونی آن سیلیکونی و ضد لغزش است؛ علاوه بر این مانع از ایجاد خراش روی بدنه می‌شود. دهانه ورودی فلاسک عریض بوده و به‌راحتی می‌توان مواد غذایی را درون آن ریخت. سنگینی این فلاسک، یکی از نکات منفی آن به‌حساب می‌آید؛ و در تست نگهداری گرما نسبت به نمونه‌های قبلی ضعیف‌تر عمل کرده است.

تست دما: ۰ ساعت ۹۰ درجه سانتی‌گراد، ۹۰ دقیقه ۸۵.۵ درجه سانتی‌گراد، ۴ ساعت ۷۹.۱ درجه سانتی‌گراد، ۶ ساعت ۷۴.۳ درجه سانتی‌گراد، ۸ ساعت ۶۹.۹ درجه سانتی‌گراد، ۲۴ ساعت ۴۴.۵ درجه سانتی‌گراد.

۴. فلاسک Hydro Flask 32oz Wide Mouth

این فلاسک جذاب در رنگ‌های متنوعی عرضه شده است؛ دهانه آن بسیار بزرگ بوده و به‌راحتی پر و تمیز می‌شود. مقاوم و بادوام است و وزن سبکی دارد. قیمت این فلاکس گران است.

تست دما: ۰ ساعت ۹۰ درجه سانتی‌گراد، ۹۰ دقیقه ۸۳.۸ درجه سانتی‌گراد، ۴ ساعت ۷۴.۱ درجه سانتی‌گراد، ۶ ساعت ۶۷.۵ درجه سانتی‌گراد، ۸ ساعت ۶۱.۸ درجه سانتی‌گراد، ۲۴ ساعت ۳۳.۲ درجه سانتی‌گراد.

۵. فلاسک Stanley Classic

در لبه این فلاسک از عایق استفاده شده تا در هنگام سر کشیدن لبتان نسوزد؛ گنجایشی معادل با ۸۰۰ میلی‌لیتر دارد و اندازه آن کوچک است؛ همچنین گرما را به خوبی در خود نگه می‌دارد.

تست دما: ۰ ساعت ۹۰ درجه سانتی‌گراد، ۹۰ دقیقه ۸۵.۲ درجه سانتی‌گراد، ۴ ساعت ۷۹.۵ درجه سانتی‌گراد، ۶ ساعت ۷۵.۳ درجه سانتی‌گراد، ۸ ساعت ۷۱.۴ درجه سانتی‌گراد، ۲۴ ساعت ۴۸.۴ درجه سانتی‌گراد.

۶. فلاسک Outwell Wilbur Vacuum Flask M

این فلاسک قیمت ارزان دارد و از نظر ایمنی نیز به خوبی طراحی شده است. حجم آن ۷۵۰ میلی‌لیتر است اما نسبت به حجمی که دارد؛ اندازه آن بزرگ است. دهانه آن پهن بوده و به‌راحتی پر می‌شود و می‌توانید آن را تمیز کنید.

تست دما: ۰ ساعت ۹۰ درجه سانتی‌گراد، ۹۰ دقیقه ۸۳.۶ درجه سانتی‌گراد، ۴ ساعت ۷۴.۴ درجه سانتی‌گراد، ۶ ساعت ۶۸.۲ درجه سانتی‌گراد، ۸ ساعت ۶۲.۵ درجه سانتی‌گراد، ۲۴ ساعت ۳۳.۶ درجه سانتی‌گراد.

۷. فلاسک GSI Glacier Stainless Microlight 720

این فلاسک بسیار سبک وزن بوده و نسبت به فلاسک‌‎های خلأ، ۶۰ درصد نازک‌تر است. طراحی جمع‌وجوری دارد و دهانه آن پهن است. اما نازک بودن بدنه باعث شده تا براثر ضربه به‌راحتی تغییر شکل دهد.

تست دما: ۰ ساعت ۹۰ درجه سانتی‌گراد، ۹۰ دقیقه ۸۳.۷ درجه سانتی‌گراد، ۴ ساعت ۷۵ درجه سانتی‌گراد، ۶ ساعت ۶۹.۱ درجه سانتی‌گراد، ۸ ساعت ۶۳.۴ درجه سانتی‌گراد، ۲۴ ساعت ۳۵.۴ درجه سانتی‌گراد.

۸. فلاسک Lifeventure TiV 700 Vacuum Flask

در این فلاسک از پوشش داخلی مسی استفاده شده است و وزن آن کم است؛ دهانه فلاسک کمی باریک بوده و فنجان آن کوچک می‌باشد.

تست دما: ۰ ساعت ۹۰ درجه سانتی‌گراد، ۹۰ دقیقه ۸۵.۷ درجه سانتی‌گراد، ۴ ساعت ۷۹.۵ درجه سانتی‌گراد، ۶ ساعت ۷۴.۸ درجه سانتی‌گراد، ۸ ساعت ۷۰.۵ درجه سانتی‌گراد، ۲۴ ساعت ۴۴.۶ درجه سانتی‌گراد.

۹. فلاسک Camelbak Hot Cap 20oz

این فلاسک نوآورانه دارای درپوش ضد نشت است؛ طراحی سبکی دارد و به‌راحتی در دست جای می‌گیرد.

تست دما: ۰ ساعت ۹۰ درجه سانتی‌گراد، ۹۰ دقیقه ۷۹.۸ درجه سانتی‌گراد، ۴ ساعت ۶۷.۲ درجه سانتی‌گراد، ۶ ساعت ۵۹.۳ درجه سانتی‌گراد، ۸ ساعت ۵۳ درجه سانتی‌گراد، ۲۴ ساعت ۲۵.۹ درجه سانتی‌گراد.

۱۰. فلاسک MontiiCo Original Bottle

تست دما: ۰ ساعت ۹۰ درجه سانتی‌گراد، ۹۰ دقیقه ۷۹.۶ درجه سانتی‌گراد، ۴ ساعت ۶۶.۵ درجه سانتی‌گراد، ۶ ساعت ۵۸.۳ درجه سانتی‌گراد، ۸ ساعت ۵۱.۶ درجه سانتی‌گراد، ۲۴ ساعت ۲۲.۲ درجه سانتی‌گراد.

۱۱. فلاسک S’well Traveler 16oz

تست دما: ۰ ساعت ۹۰ درجه سانتی‌گراد، ۹۰ دقیقه ۸۳.۹ درجه سانتی‌گراد، ۴ ساعت ۷۴.۱ درجه سانتی‌گراد، ۶ ساعت ۶۷.۵ درجه سانتی‌گراد، ۸ ساعت ۶۱.۸ درجه سانتی‌گراد، ۲۴ ساعت ۳۱.۶ درجه سانتی‌گراد.

منبع: بلاگ بورسیکا

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد