فواید آب درمانی برای پوست، مو و سلامتی بدن

0 1,675

تمام فرهنگ های باستانی به اهمیت مصرف آب در درمان بیماری‌های مختلف و کاهش وزن اعتقاد دارند. آب درمانی بدون تردید یکی از بهترین روش های درمانی است که توسط قبایل بدوی و نیز ملل متمدن به کار می‌رفته است.

آب درمانی چگونه کار می‌کند؟

به محض این که صبح از خواب بیدار می‌شوید، حداقل یک لیوان آب تسویه شده بنوشید. اگر می‌توانید آن را ولرم کنید به سم زدایی تمام بدن و از بین بردن چربی‌ها کمک خواهید کرد.

شما می‌توانید با اضافه کردن کمی آبلیمو یا آهک اثربخشی آن را بیشتر کنید. همچنین می‌توانید قسمتی از لیمو یا آهک را در یک لیتر آب قرار دهید و بگذارید شب تا صبح بماند. در این مدت تمام طعم‌های ضروری و مواد مغذی به آب نفوذ می‌کنند. همچنین توصیه می‌شود زمانی که شروع به آب درمانی می کنید، حداقل یک ساعت یا دو ساعت بعد از آن چیزی نخورید. اگر می‌خواهید اثرات این درمان را افزایش دهید، تنها خوردن میوه‌ها و سبزیجات را به عنوان اولین وعده غذایی پس از نوشیدن آب در نظر بگیرید.

اهمیت آب درمانی:

– آب مولفه ضروری برای عملکرد موثر بدن است. تقریبا ۵۰ تا ۷۰ درصد جرم بدن از آب تشکیل شده است، از جمله پوست، بافت، سلول و اندام.
– کم آبی بدن وضعیتی است که در آن بدن برای پشتیبانی از عملکرد حیاتی، آب کافی ندارد.
– آب، سموم و مواد زائد را از بدن دفع می‌کند و از این طریق بدن را پاکسازی می‌کند.
– تمام مواد مغذی بدست آمده از موادغذایی توسط آب پردازش می‌شوند و از طریق سیستم لنفاوی به سلول‌ها گردش می‌یابند.
– کمبود آب در بدن می‌تواند باعث یبوست، آسم، آلرژی، فشار خون بالا، میگرن و بسیاری از مشکلات سلامتی دیگر شود.
– روزانه آب زیادی از بدن از طریق تعریق، ادرار، نفس کشیدن و حرکات روده از دست می‌رود. بنابراین، مهم است که با مصرف آب و انواع نوشیدنی‌ها آب بدن را افزایش دهید.
– انستیتوی پزشکی مشخص کرده است که مصرف روزانه آب کافی برای مردان ۳ لیتر و برای زنان نیز ۲.۲ لیتر است.

پوست صاف

آب درمانی برای پوست:

پوست همانند سایر اندام‌های بدن از چندین سلول تشکیل شده است. سلول‌های پوست مانند تمام سلول‌های بدن به آب نیاز دارند تا بتوانند به درستی عمل کنند. برخی از مزایای آب درمانی برای پوست عبارتند از:

۱. آب برای حفظ رطوبت بهینه پوست و ارائۀ مواد مغذی ضروری به سلول‌های پوست ضروری است. در واقع آب، بافت پوست را دوباره پر می‌کند و کشش آن را افزایش می‌دهد. این ویژگی کمک می‌کند تا نشانه‌های پیری مانند چین و چروک و خطوط ظریف به تاخیر بیفتد.

۲. آب جایگزین مناسبی برای محصولات ضد پیری گران قیمت است. آب، پوست را هیدراته و درخشان می‌کند، در نتیجه، رنگ پوست را افزایش می‌دهد. برای پوست‌های نرم و انعطاف پذیر، نوشیدن آب کافی مناسب‌تر از مصرف کرم‌های موضعی می‌باشد.

۳. نوشیدن آب کافی از اختلالات پوستی مانند پسوریازیس، چین و چروک و اگزما جلوگیری می‌کند. همچنین میزان متابولیسم را افزایش می‌دهد و سیستم گوارش را برای جداسازی سموم از بدن بهبود می‌بخشد. این به نوبه خود به شما یک پوست سالم و درخشان می‌دهد.

۴. یک دوش آب سرد و یک حمام آرام بخش، اعصاب را آرام می‌کند و آسیب های ناشی از استرس را کاهش می‌دهد. تمام بدن خود را به مدت ۲ تا ۳ دقیقه در آب سرد خیس کنید تا پوست‌تان جوان‌تر شود. قرار گرفتن طولانی مدت در آب می‌تواند روغن‌های طبیعی را از بین ببرد، بنابراین زمان حمام کردن یا دوش خود را طولانی نکنید.

۵. حمام آب سرد، قرمزی پوست را از بین می‌برد و پوست را برای آرایش بهتر تنظیم می‌کند. شستن صورت با آب گرم، باعث باز شدن منافذ پوست می‌شود. بعد از آن صورت خود را با آب سرد بشویید. آب سرد، منافذ را تشدید می‌کند و از مسدود شدن آن‌ها جلوگیری می‌کند. در نتیجه آکنه را کاهش می‌دهد.

۶. کمپرس آب سرد می‌تواند التهاب زیر چشم را کاهش دهد. همانطور که آب پوست تبخیر می‌شود، سطح پوست خنک می‌شود. پاشیدن آب سرد بر روی چشم می‌تواند پوسیدگی چشم را کاهش دهد. بعضی ژل‌های چشم سرشار از آب هستند که می‌توانید برای طولانی مدت از آن‌ها استفاده کنید.

۷. در زمان‌های گذشته، مردم اروپای شرقی برای سم زدایی و سفت کردن پوست به حمام مراجعه می‌کردند. این فرآیند شامل یک جلسه اتاق بخار و به دنبال آن غوطه ورشدن در آب سرد برای سفت کردن پوست بود.

– برای انجام این کار در خانه، لیف حمام را در بخار آب داغ خیس کنید و آن را روی صورت خود قرار دهید.
– برای “غوطه ور شدن”، صورت خود را به مدت ۱۵ دقیقه با آب سرد اسپری کنید. این شیوه درمانی پوست را تقویت و سفت می‌کند.

موهای درخشان

آب درمانی برای مو:

برخی از مزایای آب درمانی برای مو عبارتند از:

۸. شستن مو با آب سرد، موها را براق و درخشان می‌کند. از طرفی دمای سرد، پوستک مو را منقبض می‌کند تا موهای صاف و درخشان داشته باشید. همچنین از تجمع خاک بر روی پوست جلوگیری می‌کند و مو را قوی‌تر می‌کند.

۹. آب اقیانوس، سرشار از مواد مغذی موجود در گیاهان دریایی می‌باشد که رشته مو را تمیز و تعمیر می‌کند. آب دریا حاوی جلبک قرمز و کاهوی دریایی است که بدون خشک کردن موها، آن‌ها را تمیز می‌کند. همچنین باعث تقویت و درخشش مو می‌شود.

۱۰. حمام آب نرم به دلیل وجود نمک معدنی و مولکول، ریشه مو را کنترل می‌کند. اگر در خانه آب سخت دریافت می‌کنید، یک فیلتر دوش آب نرم نصب کنید. این باعث می‌شود که رنگ موهایتان از بین نرود.

۱۱. آب نرم و کلرشده می‌تواند موها را مجعد یا فرفری کند. برای جلوگیری از این آسیب، موهای خود را قبل از غوطه ور شدن در استخر شنا بشویید. رشته‌های مو آب تمیز را جذب می‌کنند تا بیش از حد موها با آب کلر خیس نشود. پس از آن برای محافظت بیشتر، موهای خود را با نرم کننده بشویید.

۱۲. مهم نیست که اعتقاد دارید یا خیر، اما آب، طبیعی ترین لوسیون مخصوص مو است. هر یک از رشته‌های مو از پیوندهای هیدروژنی ساخته شده اند که وقتی موها مرطوب می‌شوند از آن ها جدا می‌شود. اگر موهای خود را در زمان‌های خیس مدل دهید، پیوند هیدروژن به شکل جدیدی اصلاح خواهد شد.

– برای رسیدن به امواج نرم، موهای خود را با آب خیس کنید و به چهار بخش تقسیم کنید.
– هر بخش را با یک نخ کوچک پیچ دهید و با یک گیره محکم کنید.
– به صورت ضربه‌ای آن را خشک کنید و سپس آن را بیرون بیاورید تا موج نرم بگیرد.
– آب شامل هیچ ماده شیمیایی خشنی نیست که بتواند موها را خشک کند و به آن ها آسیب برساند.

۱۳. آب یک عنصر طبیعی است که از مصرف ویتامین‌ها حمایت می‌کند و به رشد موهای سالم و موثر کمک می‌کند. تقریبا ¼ وزن مو شامل آب می‌شود، بنابراین، هر روز دو لیتر آب بنوشید تا بتوانید موهای درخشنده و زیبا داشته باشید.

۱۴. موها در محیط غنی از رطوبت رشد می‌کنند و آب یکی از بهترین راه‌ها برای رفع تشنگی است. درست همانند پوست، موها هم از داخل به روانکاری نیاز دارند. کم آبی تاثیر مستقیمی بر رشد مو دارد. کمبود رطوبت موجب خشکی و شکننده شدن مو می‌شود. اگر آب کافی برای رفع نیازهای روزانه خود نداشته باشید، ممکن است رشد حداکثری موهای‌تان متوقف شود. ریشه مو وسیله ای است که آب را از بدن منتقل می‌کند. آن‌ها آب را خیس کرده و هیدراتاسیون را به بقیه رشته‌های مو تحویل می‌دهند.

۱۵. پوست سر و ریشه‌های مو به نور حساس هستند و انرژی را در انتهای عصبی ذخیره می‌کنند که سیگنال‌ها را دریافت می‌کنند و انتقال می‌دهند. آب به بخش‌های انتهای عصبی انرژی می‌بخشد تا زندگی طبیعی پوست و ریشه‌های مو را افزایش دهند. آب آشامیدنی نیز به از بین بردن مشکلات مو مانند شوره سر و درماتیت سیبریا کمک می‌کند.

۱۶. برای ایجاد سرم موی سر می‌توانید روغن جوجوبا یا هر اسانس دیگری را با آب مقطر مخلوط کنید. این ترکیب به شما موهای براق و درخشان می‌دهد.

سلامت بدن

آب درمانی برای سلامت بدن:

برخی از مزایای آب درمانی برای سلامت بدن عبارتند از:

۱۷. مایع بدن را ثابت نگه دارید. ۶۰٪ بدن از آب تشکیل شده است، بنابراین، آب نقش مهمی در نگهداری تناسب اندام دارد. این مایعات اعمالی همچون هضم، گردش خون، جذب، تولید بزاق و حمل مواد مغذی در سراسر بدن را انجام می‌دهند. همچنین آب به حفظ دمای طبیعی بدن کمک می‌کند. مصرف آب کافی باعث خوب عمل کردن بدن می‌شود. ۹۰٪ مغز از آب تشکیل شده است، در حالی ۷۵٪ بافت‌ها و ماهیچه‌های بدن از آب است. بنابراین وقتی بدن فاقد سیالات است، مغز، کار خود را متوقف می‌کند و به علت کمبود آب، میگرن و سردرد اتفاق می‌افتد. بنابراین بهتر است یک بطری آب در اطراف خود داشته باشید تا بتوانید مایعات از دست رفته را برطرف کنید. هنگامی که عرق می‌کنید، مقدار زیادی از آب بدن از دست می‌رود. عرق به کاهش دمای بدن کمک می‌کند تا بدن بیش از حد گرم نشود. بنابراین وقتی بیرون می‌روید و بیش از حد عرق می‌کنید، مقدار زیادی آب بنوشید تا دچار کم آبی نشوید. به منظور جلوگیری از کم آبی می‌توانید از چای، قهوه، آب میوه یا هر نوشیدنی دیگری استفاده کنید، اما از مصرف الکل جلوگیری کنید زیرا باعث کم آبی بدن می‌شود.

۱۸. ۷۵ درصد ماهیچه ها از آب تشکیل شده است، بنابراین لازم است آب آن به اندازه کافی تامین شود. نوشیدن آب کافی، انقباض طبیعی ماهیچه‌ها را حفظ می‌کند و مانع از گرفتگی عضلانی می‌شود. این باعث تقویت و سلامت بدن می‌شود و کمک می‌کند تا راحت تر ورزش کنید.

۱۹. هنگامی که آب بدن کم می‌شود، کلیه‌ها نمی‌توانند به بهترین شکل عمل کنند و بار اضافی روی کبد را از بین ببرند. کبد کمک می‌کند تا چربی‌ها به انرژی تبدیل شوند. اما زمانی که آب بدن کم می‌شود، این چربی‌ها به جای تبدیل به انرژی در کبد ذخیره می‌شود. بنابراین می‌توانید بگویید که کاهش وزن یکی از مزایای استفاده از آب آشامیدنی است. مصرف آب کافی نه تنها هضم را بهبود می‌بخشد بلکه اشتها را تنظیم می‌کند. اغلب افراد تشنگی بدن را به اشتباه به گرسنگی ارتباط می‌دهند، در نتیجه به سراغ غذا می‌روند. همین باعث چاقی می‌شود، اما آب درمانی به شما کمک می‌کند تا نیاز بدن به آب را تامین کنید.

۲۰. اگر آب کمی بنوشید، مغز آن را به عنوان یک تهدید برای زنده ماندن می‌داند. در نتیجه شروع به ذخیره سازی آب در پاها و دست‌ها می‌کند که باعث تورم می‌شود. در این حالت آب بیشتری بنوشید تا بدنتان به حالت طبیعی برگردد.

۲۱. آب به سیستم گوارش کمک می‌کند، زیرا به کلیه‌ها کمک می‌کند تا به طور طبیعی کار کنند. اگر بدن دچار کم آبی شود، منجر به یبوست می‌شود. بنابراین افراد مبتلا به یبوست باید مقدار زیادی آب بنوشند تا سیستم گوارش خود را خوب نگه دارند.

۲۲. آب اثر سم زدایی شگفت انگیزی بر روی بدن دارد، زیرا به راحتی سموم را از بین می‌برد و تعادل pH بدن را حفظ می کند. آب درمانی می‌تواند شگفتی بسیاری برای پوست داشته باشد و آکنه را از بین ببرد. همچنین عملکرد توده کلیه را با رقیق کردن سموم بهبود می‌بخشد و باعث می‌شود کلیه‌ها دقیق تر کار کنند.

۲۳. بسیاری از بیماری‌ها نشانه‌هایی از کم آبی بدن هستند. اغلب پزشکان این علائم ثانویه را به عنوان بیماری‌های غیر مرتبط تعریف می‌کنند. برخی از بیماری‌ها شامل آرتریت روماتوئید، میگرن، فشار خون بالا، سینوزیت، سنگ کلیه، آسم و قاعدگی نامنظم ناشی از کم آبی بدن است. آب درمانی به جلوگیری و درمان این بیماری‌ها کمک می‌کند و سلامت و رفاه کلی بدن را بهبود می‌بخشد. همچنین، آب درمانی به شما کمک می‌کند تا در طول روز با حفظ منابع آبی بدن به انرژی خود ادامه دهید.

منبع: بلاگ بورسیکا

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد