فواید آب چغندر برای پوست صورت

0 1,961

چغندر متعلق به خانواده Chenopodiaceous می باشد که در طبیعت به رنگ‌های قرمز، طلایی و سفید یافت می شود. این گیاه نه تنها به عنوان یک غذا مورد استفاده قرار می گیرد، بلکه از زمان های قدیم به عنوان دارو نیز کاربرد دارد. از آنجا که این گیاه دارای رنگ بسیار زیبایی است، از آن به عنوان رنگ دهندۀ مواد غذایی نیز استفاده می شود. این گیاه اولین بار در ۴۰۰۰ سال پیش در منطقه مدیترانه یافت شد و پس از آن به غذاهای چینی راه یافت. از آن زمان به بعد محبوبیت آن بیشتر شد و در حال حاضر به عنوان یک عنصر اصلی برای تهیۀ انواع سالادها، سوپ ها و حتی ترشی ها نیز کاربرد دارد.

شاید در نگاه اول چغندر یک گیاه معمولی به نظر برسد اما در واقع این گیاه مزایای فوق العاده ای دارد. این گیاه اسرار زیبایی و سلامتی بسیاری در خود دارد و باید آن را در رژیم غذایی خود قرار دهید. شما می توانید آن را به صورت خام در یک سالاد مصرف کنید یا می توانید آب آن را بنوشید. اگر این گیاه را بخشی از رژیم غذایی روزانه خود قرار دهید فواید بسیاری را کشف خواهید کرد.

ارزش تغذیه‌ای چغندر

پروتئین ۶۱ گرم
کربوهیدرات ۵۶ گرم
انرژی ۴۵ کالری
کلسترول ۰ میلی گرم
فیبر غذایی ۸۰ گرم
نیاسین ۳۳۴ میلی گرم
تیامین ۰۳۱ میلی گرم
پیریدوکسین ۰۶۷ میلی گرم
ریبوفلاوین ۰۵۷ میلی گرم
کلسیم ۱۶ میلی گرم
سدیم ۷۸ میلی گرم
پتاسیم ۳۲۵ میلی گرم
ویتامین A ۳۳ IU
ویتامین C ۹ میلی گرم
ویتامین E ۴ میلی گرم
ویتامین K ۲ میکروگرم
مجموع چربی ۱۷ گرم

 

مزایای چغندر برای پوست

مقابله با آکنه و جوش ها:

اگر پوست چرب دارید و مستعد آکنه و جوش هستید، آب چغندر می تواند بهترین دوست برایتان باشد. این گیاه دارای خواصی است که باعث افزایش غلظت پوست می شود و اگر آب آن را به طور مرتب مصرف کنید مزایای فوق العاده ای بدست می آورید. اگر نمی توانید طعم آب چغندر را تحمل کنید، می توانید آب هویج یا آب خیار را به لیوان خود اضافه کنید.
۲ قاشق غذاخوری آب چغندر و یک قاشق غذاخوری سرشیر را با هم مخلوط کنید و در محل آکنه و جوش بگذارید. اجازه دهید این محلول روی آکنه خشک شود و سپس آن را با آب بشویید. بعد از مدتی مشاهده می کنید که در محل مورد نظر هیچ عارضه ای وجود ندارد.

پوست درخشان:

آب چغندر مزایای بسیاری برای پوست دارد، به طوری که پوست صورت را از داخل تحت تاثیر قرار می دهد و به سطح پوست نیز می رسد. نوشیدن یک لیوان آب چغندر، خون را پاکسازی می کند و سموم را از بدن حذف می کند. در نتیجه پوست را سالم و درخشان نگه می دارد و سلامتی آن را تضمین می کند. اگر آب چغندر را به طور مرتب مصرف کنید سلول های مرده پوست را خنثی می کند و پوست را نرم و نرمتر می کند. آب چغندر حاوی بتالین یا فیتونوتایدرهاست که به سم زدایی بدن و مبارزه با التهاب کمک می کند.

پوست سبک:

اگر می خواهید پوست سبک و نرم داشته باشید، اما تمایل ندارید خودتان را به مواد شیمیایی موجود در کرم ها بسپارید، به جای آن، پیشنهاد می کنیم از آب چغندر استفاده کنید. مقداری مساوی از آب چغندر و آب لیمو را با هم مخلوط کنید و آن را قبل از خواب روی صورت خود قرار دهید. پس از ۱۵ دقیقه صورت خود را بشویید، به زودی متوجه خواهید شد که پوستتان زیباتر و نرمتر می شود.

فواید آب چغندر
نوشیدن یک لیوان آب چغندر، خون را پاکسازی می کند و سموم را از بدن حذف می کند، در نتیجه پوست را سالم و درخشان نگه می دارد.
خداحافظی با لکه‌ها و محافل تاریک روی پوست:

دایره ها و محافل تاریک زیر چشم مشکل شایعی است که بسیاری از افراد با آن روبرو هستند. بعضی افراد برای از بین بردن آن هزینه های زیادی پرداخت می کنند و کرم ها و محلول های بسیاری را امتحان می کنند ولی باز به نتیجه مطلوب نمی رسند. برای این کار می توانید از درمان های خانگی از جمله آب چغندر استفاده کنید. تنها کافی است آب چغندر و آب گوجه فرنگی را به میزان برابر با هم مخلوط کنید و روی محافل تاریک زیر چشم و لکه های صورت بگذارید. بعد از مدتی مشاهده می کنید که لکه ها از بین رفته اند.

لب‌های صورتی و نرم:

خشکی لب و پوسته پوسته شدن لب یکی از مشکل های رایجی است که بسیاری از افراد با آن مواجه هستند. برای داشتن لب های نرم و صورتی تنها کافی است هر شب قبل از خواب، مقداری آب چغندر به لب هایتان بمالید. آب چغندر سحر و جادو می کند و خیلی زود لب های نرم و صورتی خواهید داشت.

از بین بردن خشکی پوست:

با آمدن فصل پاییز و نزدیک شدن به فصل زمستان مسائل بسیاری همچون خشکی پوست بیشتر می شود. یکی از عوامل خارجی دخیل در خشکی پوست، خشکی هواست. بهترین راه پیشگیری یا درمان خشکی پوست مرطوب نگه داشتن مرتب پوست است. برای نرم نگه داشتن پوست صورت بهتر است از ماسک چغندر استفاده کنید. برای تهیه ماسک چغندر تنها کافی است مقداری آب چغندر، عسل و شیر را با هم مخلوط کنید و روی پوست خود بگذارید بعد از مدتی پوستی نرم و مرطوب خواهید داشت. البته این ترکیب برای محافظت از پوست در برابر نور خورشید هم موثر عمل می کند.

از بین بردن چین و چروک‌های صورت:

داشتن پوست سالم و با نشاط خواسته بسیاری از افراد است. اما رسیدن به این خواسته تنها در گرو استفاده از کرم‌ها، لوسیون‌ها و ماسک‌های  گرانقیمتِ خارجی و رنگارنگ نیست، بلکه می توان با روش های طبیعی و درمان های خانگی نیز به این خواسته دست پیدا کرد. برای این کار می توانید هر روز یک لیوان آب چغندر بخورید تا حالت ارتجاعی پوستتان حفظ شود. این نوشیدنی باعث از بین رفتن چین و چروک و خطوط های ظریف صورت می شود. آب چغندر یک منبع عالی از آنتی اکسیدان هاست که باعث جوانسازی پوست صورت می شود.

نتیجه:

مهمترین نکته در مورد مصرف چغندر این است که شما نمی توانید به هر اندازه که می خواهید چغندر مصرف کنید چون این گیاه از برخی عوارض جانبی نیز برخوردار است. چغندر یکی از سبزیجات مفید است که مقدار زیادی از مواد معدنی، فیبر و ویتامین های مورد نیاز بدن را تامین می کند. بنابراین، منتظر نمانید و شروع به مصرف چغندر کنید و از مزایای سلامتی آن بهره مند شوید. اگر به صورت بی رویه آب چغندر مصرف کنید ممکن است با مشکلات زیر مواجه شوید:

– نوشیدن آب چغندر ممکن است باعث ادرار قرمز یا مدفوع قرمز رنگ شود.
– چغندر حاوی مقادیر زیادی اگزالات است که زیاده روی در مصرف آن می تواند باعث ایجاد سنگ کلیه شود.
– مقادیر بالای نیترات موجود در چغندر با دارو های خاص مانند نیتروگلیسیرین یا داروهای سیلدنافیل سیترات، تادالافیل و وردوآناآفیل تداخل ایجاد می کند.

منبع: بلاگ بورسیکا

 

در بورسیکا بخوانید: با فواید حنا برای پوست صورت آشنا شوید

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد