فواید استفاده از زودپز و معرفی مدل‌های آن

0 1,364

آبگوشت، قرمه سبزی و قیمه از غذاهای لذیذی هستند که در فرهنگ ایرانی طرفدارای بسیار زیادی دارند، اکثر مادرها و مادربزرگ های ایرانی این غذا را طبخ می کنند. در گذشته برای طبخ این غذاها، پروسه‌ای طولانی طی می شد، صبح خیلی زود غذا را بار می گذاشتند و بعد از گذشت چندین ساعت بلاخره این غذا خوشمزه حاضر می شد. اما امروزه به دلایل مشغله های زیاد و شاغل شدن زنان وسایل زیادی اختراع شده است که به آشپزی کمک می کند، یکی از این اختراعات زودپز است. این وسیله با کمک گرفتن از فشار بخار آب فرایند پخت غذا را تسریع می بخشد، اکنون شما در مدت کوتاهی یک قرمه سبزی خوشمزه را آماده می کنید. در این مطلب در ابتدا فواید زودپز را تشریح می دهیم و دو مدل برقی و گازی آن را معرفی می کنیم و در آخر مزایا و معایب هر یک را ذکر می کنیم:

۱- صرفه‌جویی در زمان

در واقع مهم ترین علت فروش زودپز، صرفه جویی در زمان است، شما می توانید بسیاری از غذاها را در زمان کوتاهی آماده کنید. با این دستگاه، هنگامی که مهمان سرزده ای به خانه تان می آید، دستپاچه نشوید و به آسانی در زمان کوتاهی یک غذای لذیذ آماده کنید.

۲- غذایی سالم‌تر

تحقیقات نشان می دهد، زودپز بسیاری از ویتامین ها و مواد مغذی را در غذا حفظ می کند. وقتی شما ۵ ساعت به غذای خود زمان می دهید تا آماده شود، بسیاری از ویتامین ها و مواد مغذی آن تبخیر می شود. زودپز با کوتاه کردن فرایند پخت، ویتامین های بیشتری را حفظ می کند و غذای سالم تری به شما تحویل می دهد.

۳- دوستدار محیط زیست

این صرفه جویی در وقت، باعث صرفه جویی در انرژی می شود، در واقع شما با انرژی گاز یا برق کمتری، غذای خود را آماده می کنید.

۴- غذای خوش‌بو و خوشمزه‌تر

با استفاده از زودپز، هیچ عطر و طعمی از غذا خارج نمی شود، درواقع همه این مزه ها در قابلمه به دام افتاده اند. بنابراین علاوه براین که غذا حاوی ویتامین های بسیاری است، بسیار خوشمزه تر و خوش رایحه تر می شود.

البته بسیاری از شما داستان های قدیمی زیادی در مورد انفجار زودپز در آشپزخانه شنیده اید. اما نگران نباشید، هر روز تکنولوزی پیشرفت می کند و تمام وسایل ایمن تر می شوند. امروزه دیگر از این اتفاقات به گوش نمی رسد و فناوری پیشرفته تر شده است. پس مطمئن باشید که زودپز به اندازه فر و اجاق گاز ایمن است، البته اگر یک زود پز با کیفیت تهیه کنید و از آن به درستی استفاده کنید.

اگر این فواید شما را قانع کرده است که به فکر خرید زودپز باشید، دو گزینه برای انتخاب دارید:

زودپزهای گازی

این نوع زود پزها با کمک اجاق گاز، غذا را طبخ می کنند و منبع انرژی مستقلی ندارند. زمانی که زودپز را روی شعله گاز خود قرار دهید، شروع به کار می کنند و زمان زیادی صرف راه اندازی آن نمیشود. در فرایند پخت، گرما به صورت دستی از طریق ولوم های اجاق گاز کنترل می شود، اکثر این مدل ها تایمر ندارند و شما باید بیشتر حواستان را جمع کنید. این مدل ها طول عمر بیشتری نسبت به مدل های الکتریکی دارند، مخصوصا اگر از جنس استیل ضد زنگ باشند.

مزایا: فرایند پخت سریع تری دارند، به راحتی جابه جا می شوند و در کابینت قرار می گیرند. در این نوع زودپز PSI (میزان فشار زودپز) بالاتر است و ماندگاری و طول عمر آنها بیشتر است و از آنجایی که هزینه گاز در ایران کمتر از برق است، مقرون به صرفه تر هستند.

در استفاده از آنها باید چند نکته را درنظر بگیرید: حواستان جمع باشد و با استفاده از یک تایمر خارجی، زمان پخت را محاسبه کنید و به صورتی دستی حرارت آن را تنظیم کنید.

زودپزهای الکتریکی

استفاده از این زود پزها آسانتر است. شما می توانید در ابتدا میزان حرارت را تنظیم کنید و با استفاده از تایمر زمان موردنظر را ثبت کنید و بدون نگرانی به کارهای دیگرتان برسید. از آنجایی که PSI آنها نسبت به مدل گازی، کمتر است زمان بیشتری طول می کشد تا غذا را آماده کند. طول عمر آنها به اندازه مدل های گازی نیست، اما ممکن است برخی از مارک ها چندین سال بیشتر عمر کنند.

مزایا: کار با آن آسانتر است، منبع انرژی مستقل دارد و با تایمر زمان پایان پخت را اعلام می کند.

نکات مورد توجه: برای خرید یک زودپز برقی ممکن است هزینه بیشتری بپردازید، فرایند پخت طولانی تر می شود، PSI پایین تری دارد.

با توجه به مطالب ذکر شده، هردو نوع زودپز معایب و مزایایی دارند، در واقع این شما هستید که با توجه به نوع نیازی که دارید و مکانی که در آن زندگی می کنید بهترین مدل را برای خود و خانوادۀتان انتخاب می کنید.

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد