۱۸ فایده بهداشتی و زیبایی ماست

0 897

ماست یکی از انواع لبنیات است که از تخمیر شیر توسط نوعی باکتری به نام لاکتوباسیلوس بدست می آید. تولید این محصول ابتدا در شرق اروپا آغاز شد، اما در حال حاضر در اکثر کشورهای جهان تولید می شود. در این مطلب مروری بر فواید درمانی ماست خواهیم داشت:

۱. میزان چربی را کاهش می دهد

افرادی که روزانه ۱۸ اونس ماست مصرف می کنند، می توانند وزن خود را کاهش دهند. این افراد با کاهش میزان کالری می توانند وزن خود را کاهش دهند و چربی شکمشان را آب کنند. اما افرادی که ماست مصرف نمی کنند، از مزایای آن بی بهره می مانند. ماست بیشتر از یک سوم کالری را حفظ می کند که می تواند به حفظ وزن سالم کمک کند. چربی دور کمر، هورمون کورتیزول تولید می کند و به بدن دستور می دهد چربی های بیشتری ذخیره کند. از طرفی کلسیم موجود در ماست سلول های چربی را برای پمپاژ کردن کورتیزول کمتر راهنمایی می کند و باعث کاهش چربی می شود. در حالی که اسیدهای آمینه فرآیند سوزاندن چربی را انجام می دهند.

۲. هضم آن آسان تر از شیر است

واقعیت این است که بسیاری از مردم به دلیل آلرژی پروتئینی و عدم تحمل لاکتوز نمی توانند شیر مصرف کنند. ماست یک جایگزین عالی برای ماست است. با توجه به فرایند پرورش باکتری، ماست قابل هضم تر از شیر است. باکتری های فعال موجود در ماست باعث ایجاد لاکتاز می شوند که بدن انسان فاقد آن است. بعضی آنزیم های باکتریایی که به وسیله فرایند پردازش باکتری تولید شده اند، پروتئین کازئین شیر را قابل هضم می کنند. همچنین فرآیند جذب را ترویج می کنند و باعث کم شدن آلرژی می شوند. بنابراین، کسانی که نمی توانند شیر مصرف کنند می توانند بدون ناراحتی روده، ماست مصرف کنند. در حالی که ماست لاکتاز بیشتری نسبت به شیر دارد ولی حاوی لاکتوز نیست.

۳. شامل بسیاری از مواد مغذی ضروری برای مردان است

این یکی از آشکارترین مزایای ماست است. ماست سرشار از مواد مغذی بسیاری مانند کلسیم، پروتئین، ریبوفلاوین، ویتامین B و اسید فولیک است. مصرف ماست باعث جذب کلسیم بیشتر می شود، در نتیجه به پردازش باکتری فعال موجود در این غذا کمک می کند. کلسیم در ۸ عنصر ماست بیشتر از مقدار مشابه شیر وجود دارد. علاوه بر این، ماست در مقایسه با شیر یک منبع عالی پروتئین است. پروتئین در ماست معمولا “پیش هضم شده” نامیده می شود که در طول روند تخمیر این پروتئین ها به آسانی هضم می شود. اسید لاکتیک موجود در ماست می تواند به هضم غذا کمک کند و جذب آن را آسان تر کند. ماست انواع ویتامین ها را فراهم می کند و جذب مواد معدنی را نیز افزایش می دهد.

فواید ماست

۴. سطح ایمنی بدن را افزایش می دهد

افرادی که روزانه دو فنجان ماست می خورند ممکن است سطح بالاتری از تقویت ایمنی اینترفرون را تجربه کنند. باکتریایی هایی که در ماست وجود دارند قادر به تحریک سلول های سفید ضد عفونی در جریان خون می باشند. باکتری لاکتو موجود در ماست می تواند روده را تقویت کند و جذب مواد مغذی ضروری را در بدن افزایش دهد. در نتیجه سلامت دستگاه گوارش را حفظ می کند که به نوبه خود سیستم ایمنی بدن را ترویج می کند.

۵. از فشار خون بالا جلوگیری می کند

افرادی که نمک زیادی مصرف می کنند ممکن است از فشار خون بالا، بیماری قلبی و کلیه رنج ببرند. هنگام مصرف ماست، پتاسیم می تواند به ترویج جذب کمک کند و مقدار سدیم بیش از حد در بدن را محدود کند. اگر هر روز حداقل یک فنجان ماست مصرف کنید، به احتمال زیاد کمتر از فشار خون بالا رنج می برید. برای جلوگیری از فشار خون بالا ماست را بخشی از رژیم غذایی روزانه خود قرار دهید.

۶. از سرماخوردگی در امان می مانید

اگر روزانه حدود ۴ اونس ماست مصرف کنید، خودتان را در برابر سرماخوردگی حفظ می کنید. زنانی که روزانه این مقدار را مصرف می کنند نسبت به زنانی که این مقدار را مصرف نمی کنند معمولا سلول های T قوی تر و فعال تری دارند، این سلول ها می توانند از بیماری و عفونت جلوگیری کنند. باکتری های سالم موجود در ماست می توانند به فرستادن سیگنال ها در سلول های ترویج ایمنی بدن کمک کنند تا بتوانند با اشکلات مضر مبارزه کند. در واقع، افراد مبتلا به آلرژی که دارای سطح پایینی از سلول های T هستند، اگر ماست را به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنند، ممکن است بهبود پیدا کنند. بر طبق برخی مطالعات، افرادی که روزانه هفت اونس ماست مصرف می کنند علائم آلرژی کمتری دارند نسبت به کسانی که ماست مصرف نمی کنند. ماست نه تنها یک روش طبیعی برای کاهش تعرق زیاد در نظر گرفته می شود، بلکه یک روش عالی برای کاهش علائم هیدرادنیت‌ چرکی می باشد.

سرماخوردگی

۷. سطح کلسترول را کاهش می دهد

مطالعات بسیاری ثابت کرده است که مصرف روزانه ۲ فنجان ماست می تواند سطح کلسترول را کاهش دهد. در واقع مواد مغذی موجود در ماست ممکن است تشکیل کلسترول را جذب کند و از عفونت جریان خون جلوگیری کند. افرادی که ماست پروبیوتیک مصرف می کنند در مقایسه با افرادی که دارو مصرف می کنند سطح کلسترول بدن را به میزان ۶/۳ درصد کاهش می دهند.

۸. یک آنتی بیوتیک موثر محسوب می شود

آنتی بیوتیک های موجود در ماست نه تنها می توانند باکتری های مضر منفی را از بین ببرند، بلکه می توانند باکتری های سنگین موجود در روده را قبل از رسیدن به کلیه ها و سیستم تناسلی از بین ببرند. مواد مغذی باکتریایی فعال موجود در ماست می تواند در بهبود باکتری های مفید روده کمک کند، قبل از اینکه آن ها به باکتری های مضر تبدیل شوند. بنابراین، توصیه می شود روزانه حداقل دو فنجان ماست مصرف کنید تا بتوانید یک درمان آنتی بیوتیک موثر داشته باشید.

۹. عفونت مخمر را کاهش می دهد

اکثر زنان ممکن است از پیشرفت کاندیدا یا مخمر در واژن خود رنج ببرند، به خصوص زنانی که مبتلا به دیابت هستند. بنابراین برای زنان اهمیت بسیاری دارد که یک رژیم غذایی متعادل و سالم داشته باشند. رژیم غذایی این افراد باید حاوی غذاهای مختلف از جمله باکتری ها و مخمرهای طبیعی باشد. ماست به عنوان سودمندترین شکل مخمر مورد استفاده قرار می گیرد که برای عفونت واژن و روده مناسب است. مطالعات مختلفی نشان داده است که مصرف روزانه ۶ اونس ماست می تواند علائم عفونت مخمر را کاهش دهد و زنان مبتلا به عفونت مزمن واژن بعد از مصرف روزانه ماست علائم کمتری را مشاهده می کنند. بنابراین، زنان باید برای کاهش تشکیل موجودات مخمر در مهبل (واژن) و کاهش خطر ابتلا به عفونت واژن مخمر روزانه حداقل ۸ اونس ماست با باکتری مفید مصرف کنند.

۱۰. از سرطان کولون جلوگیری می کند

ماست شامل باکتری های لاکتو است که برای تقویت کولون سالم و جلوگیری از سرطان روده بزرگ مفید است. در واقع، باکتری های لاکتو نوعی باکتری دوست داشتنی روده هستند که باعث افزایش رشد باکتری های سالم در روده می شوند. در نتیجه خطر ابتلا به بیماری های کولون را کاهش می دهند. قبل از اینکه میکروارگانیسم های مضر روده به سلول های سرطانی تبدیل شوند، توسط این باکتری های مفید از بین می روند. افرادی که کلسیم زیادی مصرف می کنند میزان ابتلا به سرطان کولورکتال را کاهش می دهند. به عبارت دیگر، افراد سالخورده می توانند ماست مصرف کنند، زیرا هضم را برای آن ها آسان تر می کند.

کاهش وزن

۱۱. وزن سالم را حفظ می کند

ماست می تواند یک راه حل طبیعی برای کاهش وزن باشد زیرا کالری کمی دارد و توانایی چربی سوزی بالایی دارد. بهتر است افراد چاق ماست را به رژیم غذایی خود اضافه کنند چون چربی بیش از حد بدن را کاهش می دهد و بافت چربی کمتری را حفظ می کند. همانطور که ماست در رژیم غذایی کم کالری قرار دارد، علت کاهش وزن ممکن است به دلیل کلسیم موجود در ماست باشد. ماست نه تنها یک روش عالی برای کنترل وزن در نظر گرفته می شود، بلکه یک روش طبیعی برای جلوگیری از IBS و سایر مشکلات گوارشی هم می باشد.

۱۲. از دندان ها مراقبت می کند

ماست سرشار از کلسیم و فسفات است که به تقویت مینای دندان و تشکیل لایه محافظ دندان کمک می کند. این لایه کمک می کند تا بوی بد دهان از بین برود و زردی روی دندان ها برطرف شود. نگران نباشید، هر روز ماست را روی دندان های خود بمالید تا در عرض چند هفته دندان های سفیدتری داشته باشید.

۱۳. برای پوست مفید است

بعضی افراد از اثرات ماست بر روی چهره خود راضی هستند. در واقع ماست شامل اسید لاکتیک است که پوست را به صورت موثر لایه برداری می کند. اسید لاکتیک موجود در ماست منبعی ضد باکتریایی است که مانند ماده ای مسکن عمل می کند و به تسکین سوزش ناشی از عفونت های قارچی کمک می کند. همچنین قادر به پاکسازی لکه ها، تغییرات رنگ پوست و حتی کاهش چین و چروک پوست می باشد. توصیه می شود ماست را با ۲ یا ۳ قطره روغن زیتون یا بادام و یک قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید، سپس این مخلوط را روی صورت خود بمالید. بگذارید ۲۰ یا ۳۰ روی صورتتان بماند، سپس آن را بشویید و خشک کنید.

۱۴. با آکنه مبارزه می کند

ماست سرشار از روی است که می تواند برای مبارزه با جوش و آکنه مفید باشد. فقط کافی است روزی یک بار ماست را در منطقه آسیب دیده تجویز کنید، پس از یک هفته هیچ اثری از آن نمی بینید. اگر این روش را به طور مرتب استفاده کنید، پوست تان به صورت سالم نگهداری می شود و مانع از شکستن آن خواهد شد. همچنین به کاهش التهاب و قرمزی پوست کمک می کند و یک رطوبت طبیعی برای پوست محسوب می شود.

رفع جوش

۱۵. برای از بین بردن رنگ رفتگی، حلقه های تاریک و کاهش رنگ پوست مفید است

از آنجا که ماست سرشار از روی است، می تواند لکه های پوست را پاک کند و منافذ پوست را کاهش دهد. به یاد داشته باشید قبل از اینکه ماست را روی صورت خود اعمال کنید باید آرایش خود را پاک کنید.

علاوه بر این، برای خلاص شدن از شر محافل تاریک، فقط یک لایه نازک از ماست را زیر چشم خود قرار دهید و بگذارید حدود ۱۵ دقیقه بماند. سپس آن را بشویید و خشک کنید. بهتر است این روش را به مدت یک هفته ادامه دهید تا پیشرفت خوبی نصیبتان شود.

به منظور از بین بردن دمل ها یا لکه های ناشی از سن، می توانید چند قاشق غذاخوری ماست را با آب لیمو مخلوط کنید. این مخلوط را بر روی پوست خود اعمال کنید و اجازه دهید حدود ۳۰ دقیقه بماند. سپس پوست خود را بشویید و خشک کنید. برای دریافت نتایج بهتر، این عمل را چند بار در هفته تکرار کنید.

۱۶. پوست را مرطوب می کند

می توانید پوست صورت را با ماست سرد احیا کنید. این عمل را ۲ یا ۳ بار در هفته تکرار کنید تا پوست تان نرم و لطیف شود. این روش به شما کمک می کند تا پول خود را به خاطر خرید محصولات زیبایی هدر ندهید.

برای ساخت ماسک صورت مراحل زیر را انجام دهید:
ابتدا صورت خود را بشویید، سپس ماست را بر روی صورت خود بمالید. اجازه دهید به مدت ۱۰ دقیقه روی صورتتان بماند، سپس آن را بشویید. اسید لاکتیک موجود در ماست می تواند پوست را نرم و لطیف کند.

۱۷. آفتاب سوختگی را تسکین می دهد

اگر در تابستان، بیش از حد در معرض آفتاب قرار گرفته اید و پوست صورتتان آسیب دیده است، اعمال ماست بر پوست یک راه طبیعی برای کاهش آفتاب سوختگی پوست می باشد. از نظر علمی، ماست حاوی مقدار زیادی روی است و این مواد مغذی خواص ضد التهابی دارد. در نتیجه تورم ناشی از بثورات پوستی را کاهش می دهد و در خنک کردن آفتاب سوختگی شدید موثر عمل می کند. علاوه بر این، ماست خواص ضد قابضی دارد و برای سفت کردن بافت ها مفید است. همچنین، روی موجود در ماست می تواند تولید روغن پوست را تنظیم کند و از بروز آکنه جلوگیری کند.

چند قطره روغن بابونه را با یک انگشت کوچک ماست مخلوط کنید. این مخلوط را روی پوست آفتاب سوخته خود بگذارید. اجازه دهید ۱۵ دقیقه روی پوستتان بماند، سپس آن را با آب شویید.

۱۸. از پیری زودرس جلوگیری می کند

برای جلوگیری از چین و چروک پوست، یا باید ماست بخورید یا اینکه با آن ماسک ضد پیری تهیه کنید. اسید لاکتیک موجود در ماست می تواند به از بین بردن سلول های مرده پوست و سفت کردن حفره های پوست کمک کند.

۱ قاشق غذاخوری روغن زیتون و ۲ قاشق غذاخوری ماست را با هم مخلوط کنید. اجازه دهید این مخلوط به مدت ۳۰ دقیقه روی صورت بماند. این عمل را ۳ بار در هفته انجام دهید.

توجه داشته باشید:
هنگام استفاده از ماست به دلیل آلرژی ممکن است برخی از علائم مانند خارش و قرمزی دیده شود.

۱۹. پوست را روشن می کند

ماست به عنوان یک لایه بردار برای از بین بردن سلول های مرده پوست، مخصوصا برای پوست های حساس و خشک عمل می کند.

برای تهیه لایه بردار خانگی، ۲ قاشق غذاخوری ماست و ۱ قاشق غذاخوری جو دوسر را با هم مخلوط کنید. سپس این مخلوط را روی پوست خود اعمال کنید و به صورت حرکات دایره ای ماساژ دهید.

ماست همچنین برای حذف جوش های سرسیاه نیز موثر عمل می کند. ماست و پودر برنج را با هم مخلوط کنید تا یک خمیر ضخیم ایجاد شود. این مخلوط را به مدت ۳ تا ۵ دقیقه روی پوست و به صورت حرکات دایره ای ماساژ دهید. در نهایت، صورت خود را با آب سرد بشویید.

منبع: بلاگ بورسیکا

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد