فواید جلبک خوراکی برای سلامتی بدن

0 1,642

جلبک‌های خوراکی در بسیاری از نقاط جهان به عنوان منبع غذایی ضروری شناخته می‌شوند. جلبک‌ها سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و دیگر مواد مغذی هستند و در تهیه انواع سالادها، سوپ‌ها و سایر غذاها استفاده می‌شوند.

جلبک در دو شکل وجود دارد:
قرص و پودر

یک قرص تنها ۷گرم از پودر جلبک خشک را در بر می‌گیرد، جلبک مواد مغذی بسیاری را در خود جای داده است:

پروتئین: ۴ گرم.
ویتامین B۱ (تیامین): ۱۱ درصد نیاز روزانه.
ویتامین B۲ (ریبوفلاوین): ۱۵درصد نیاز روزانه.
ویتامین B۳ (نیاسن): ۴ درصد نیاز روزانه.
مس: ۲۱ درصد نیاز روزانه.
آهن: ۱۱درصد نیاز روزانه.

آن‌ها همچنین حاوی مقادیر کافی منیزیم، پتاسیم، منگنز و بسیاری از مواد مغذی مورد نیاز می‌باشند.

با این حال، آیا تا به حال به مزایای آن فکر کرده اید؟ جلبک‌ها فواید بسیاری برای سلامتی، مو و پوست دارند که در این مطلب به آن‌ها اشاره می کنیم.

۱. تولید استخوان‌های قوی

یکی از مزایای مهم جلبک این است که استخوان‌های بدن را تقویت می‌کند. جلبک‌ها منبع غنی کلسیم، آهن و منیزیم هستند. این مواد معدنی می‌‌توانند در مشارکت به تراکم مواد معدنی استخوان کمک کند. علاوه بر این، اگر به پوکی استخوان مبتلا هستید، با مصرف کلسیم به میزان کافی می‌توانید پوکی استخوان را درمان کنید. علاوه بر این، این مواد معدنی می‌توانند به محافظت از بافت‌ها و مفاصل کمک کند و استخوان‌ها را قوی کند.

در دو مطالعه، نشان داده شده است که جلبک استقامت افراد را بالا برده و مانع از خستگی سریع می‌شود. مطالعه دیگری در دانشکدۀ تربیت بدنی نشان می‌دهد که مکمل‌های جلبک، قدرت عضلانی را افزایش می‌دهند اما هیچ تاثیری بر استقامت ندارند.

۲. کاهش فشار خون

در حال حاضر بیماری‌های قلبی بزرگترین قاتل در جهان محسوب می‌شوند، به همین علت باید عوامل این بیماری را کاهش داد. فشار خون بالا محرکی مهم در بسیاری از بیماری‌های کشنده از جمله حمله‌های قلبی، سکته مغزی و بیماری‌ مزمن کلیوی است.

یکی از مزایای جلبک این است که به دلیل وجود پتاسیم فشار خون بالا را کاهش می‌دهد. پتاسیم به عنوان وازودیلاتور شناخته می‌شود و وظیفه‌اش گشاد کردن یا باز کردن رگ‌های خونی است. همچنین از بدن در برابر بیماری‌های قلبی عروقی، سکته مغزی، آترواسکلروز و همچنین حملات قلبی محافظت می‌کند. علاوه بر این، پتاسیم به افزایش جریان خون در مغز و مویرگ‌ها هم کمک می‌کند.

۳. بهبود بینایی

جلبک همچنین سرشار از ویتامین A می‌باشد، همین باعث می‌شود که جلبک یک راه حل ایده‌آل برای مشکلات بینایی باشد. ویتامین A می‌تواند به عنوان آنتی اکسیدان عمل کند و بافت‌های آسیب دیده چشم را از رادیکال‌های آزاد محافظت کند، در نتیجه از دژنراسیون ماکولا جلوگیری می‌کند. ویتامین A می‌تواند به کاهش رشد آب مروارید کمک کند و همچنین به عنوان تقویت کننده چشم عمل می‌کند.

۴. تقویت سیستم ایمنی

در لیست مزایای جلبک، باید گفت این گیاه سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت می‌کند. هنگامی که قصد تقویت سیستم ایمنی بدن را دارید، ویتامین C به عنوان ساده‌ترین و آسان‌ترین راه برای انجام این کار در نظر گرفته می‌شود. علاوه بر این، به راحتی می‌توانید مقدار زیادی ویتامین C را در جلبک پیدا کنید که باعث افزایش تعداد گلبول‌های سفید و کمک به بهبود و تولید کلاژن می‌شود. علاوه بر این، ویتامین C همچنین به عنوان یک راه مناسب برای مراقبت از پوست نیز شناخته می‌شود.

۵. سلامت تیروئید

بسیاری از مردم فراموش می‌کنند که ید جزء اصلی سلامت رژیم است و هنگامی که غده تیروئید شروع به فعالیت می‌کند، معمولا به دلیل فقدان ید است. همانطور که می‌بینید، جلبک‌ها حاوی ید زیادی هستند که باعث می‌شود غده تیروئید به طور معمول رفتار کند. این عنصر همچنین می‌تواند به کنترل بسیاری از تعاملات هورمونی مختلف در بدن کمک کند. علاوه بر این، اختلالات تیروئید ممکن است یک فاجعه بزرگ باشد که کیفیت زندگی را کاهش می‌دهد.

۶. تنظیم دستگاه گوارش

در لیست مزایای جلبک باید بگوییم که به سیستم دستگاه گوارش کمک می‌کند. گفته می‌شود جلبک دارای مقدار زیادی فیبر رژیمی است. بدین معنی که اضافه کردن جلبک به رژیم غذایی روزانه می‌تواند به تنظیم فرآیند گوارشی کمک کند. در نتیجه برای افرادی مفید است که از اسهال یا یبوست رنج می‌برند. فیبر رژیمی همچنین می‌تواند مدفوع را به همراه تحریک حرکت پرستالتی ایجاد کند. در همین حال، این می‌تواند به کاهش التهاب و همچنین علائمی مانند گرفتگی و نفخ کمک کند.

۷. تقویت سیستم عصبی و مغز

آنچه که بسیاری از مردم از آن آگاهی ندارند این است که اسیدهای چرب اشباع نشده، برای سلامت قلب و سیستم عصبی و مغز مهم هستند. در برخی مطالعات، سطح بالای اسیدهای چرب امگا ۳ با بهبود مغز، فعالیت و عملکرد سیستم عصبی ارتباط دارد.

۸. بهبود گردش خون

درست مثل جلبک دریایی، در جلبک گیاهی هم مقدار زیادی آهن یافت می‌شود. همانطور که می‌دانید آهن نقش مهمی در تولید هموگلوبین دارد. بنابراین، اگر آن را به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنید، می‌تواند به گردش خون کمک کند. اگر کمبود آهن دارید، ممکن است از کم خونی، سردرد، ضعف کلی و … رنج ببرید، به همین دلیل می‌توانید برای رفع این مشکلات جلبک گیاهی مصرف کنید.

۹. حمایت آنتی اکسیدانی

یکی از دلایل مصرف جلبک‌های گیاهی حمایت از آنتی اکسیدان‌ها می‌باشد. آنتی اکسیدان‌های موجود در جلبک به ویژه در کاهش lipid proxidation موثرند. در واقع جلبک‌های گیاهی سرشار از مواد معدنی و همچنین ویتامین‌ها هستند که می‌توانند در مقابل رادیکال‌های آزاد، آنتی اکسیدان‌های زیادی فراهم کند. افرادی که می‌خواهند از بیماری‌های مزمن یا سرطان جلوگیری کنند می‌توانند از این گیاه معجزه آسا، خوشمزه و مغذی لذت ببرند.

۱۰. زیبایی پوست

یکی از مزایای شگفت‌انگیز جلبک این است که می‌تواند پوست را زیباتر کند. به دلیل اینکه جلبک‌ها سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند، این گیاه می‌تواند به تقویت و تغذیه پوست کمک کند.

علاوه بر این جلبک‌ها باعث سفت‌تر شدن پوست می‌شوند. استفاده از این جلبک‌ها به صورت موضعی همچنین باعث کاهش سلولیت‌ها یا همان پوست پرتقالی شکل می‌شوند. می‌توانید چند برگ جلبک واکامه پیدا کرده و با آن ماسک درست کنید. این کار باعث لطافت، تقویت و نرم کنندگی پوست می‌شود. جلبک واکامه را بکوبید تا پودر شود.

همچنین می‌توانید پودر آن را به ماسک صورت خود اضافه کنید و آن را به طور منظم استفاده کنید یا آن را بخورید. همانطور که می‌بینید، امروزه از این گیاه در صنایع آرایشی هم استفاده می‌شود.

۱۱. درمان ریزش مو

ریزش مو برای زنان یک کابوس است، بنابراین، درمان یا جلوگیری از آن، محبوب‌ترین چیزی است که هر زنی می‌خواهد. بر طبق برخی تحقیقات صورت گرفته جلبک به دلیل بسیاری از مواد معدنی مانند آهن، روی، منگنز و ویتامین‌هایی مانند ویتامین B6، B12، C، E و A برای درمان ریزش مو مفید است. بنابراین، اگر از ریزش مو رنج می‌برید، تنها کافی است آن را هر روز به وعده‌های غذایی خود مانند سالاد، سوپ و… اضافه کنید.

 

در بورسیکا بخوانید: برای رشد و تقویت مو چه غذاهایی را بیشتر بخوریم؟

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد