فواید ریختن گلاب در چشم

1 10,574

امروزه مشغله‌های زیاد، بی‌خوابی‌ها، کار کردن طولانی مدت با سیستم‌های کامپیوتری، تغذیه نامناسب و بسیاری از عوامل دیگر باعث شده تا زیر چشم‌هایمان سیاه شود و چشمان خسته‌ای داشته باشیم. در این راستا گلاب می‌تواند به ما کمک کند؛ گلاب عطر فوق‌العاده‌ای دارد و سرشار از ویتامین‌های B3 ،C ،D و E است. این مایع خوشبو سالیان قدیم، توسط یک دانشمند ایرانی تهیه شده و امروزه مصارف زیادی در زمینهدارویی و زیبایی دارد. استعمال گلاب سرد به زیر چشم باعث می‌شود تا سیاهی زیر چشم کمتر شود و علاوه بر این فواید بسیار زیادی به پوست می‌رساند. در این مقاله می‌خواهیم به فواید شگفت‌انگیز گلاب برای چشم بپردازیم؛ با ما همراه باشید.

گلاب

گل رز زیبا است و بی‌شک آب گل رز نیز باعث زیبایی می‌شود. گلاب از عصاره گلبرگ‌های رز به دست می‌آید که خستگی را از چشم‌ها خارج کرده و آن را زیباتر می‌کند. چشم‌ها یکی از مهم‌ترین ارگان‌های حسی بدن هستند و عضلات و اعصاب‌ مختلفی در آن به صورت مرتبط کار می‌کنند تا بتوانیم محیط اطراف را مشاهده کرده و  آن را حس و درک کنیم. سبک زندگی اشتباه باعث شده تا امروزه چشم‌ انسان‌ها بیشتر از قبل در معرض خطر باشد؛ ساعت‌های زیاد مطالعه، تماشای تلویزیون یا کار بر روی کامپیوتر و در نهایت مشغله‌های  ضروری در سبک زندگی،  چشم‌ها را خسته می‌کند. در این میان گلاب می‌تواند برای چشم معجزه باشد.

گلاب برای سلامت چشم‌ها بسیار مفید است و استعمال آن بر روی پوست اطراف چشم به روش‌های گوناگون توصیه می‌شود. اما برخی از منابع برای استفاده از این مایع به‌عنوان قطره چشم با هم اختلاف‌نظر دارند؛ برخی مدعی هستند که ریختن گلاب در چشم بسیار مفید است و برخی به خلاف آن اعتقاد دارند. البته با استناد بر تحقیق معتبرتر استفاده از این مایع خوشبو که به صورت طبیعی تهیه شده باشد؛ برای چشم‌ها بسیار مفید است. گلاب‌های صنعتی حاومی مقادیر زیادی مواد نگه‌دارنده هستند که به چشم ضرر می‌رساند.

برای از بین بردن خستگی چشم‌ها بسیار مفید است

قرمزی و خستگی چشم‌ها اصولاً به دلیل استفاده از کامپیوتر و لپ‌تاپ، بی‌خوابی و یا قرار گرفتن در معرض دود و گردوغبار به وجود می‌آید. شما می‌توانید یک پنبه را به گلاب آغشته کرده و بر روی چشمانتان قرار دهید. بعد از چند دقیقه مشاهده می‌کنید که خستگی از چشمان شما بیرون رفته و قرمزی آن کاهش می‌یابد.

باعث شادابی پوست اطراف چشم می‌شود

گلاب پوست را پاک‌سازی کرده و میزان خون‌رسانی به سلول‌های پوستی را بیشتر می‌کند. در نتیجه اکسیژن بیشتری به پوست می‌رسد و باعث شادابی آن خواهد شد. شما  به راحتی می‌توانید از گلاب برای شادابی و جوانی پوست اطراف چشمتان استفاده کنید و آن را روی پلک و پوست زیر چشمتان با حرکت دورانی ماساژ دهید.

التهاب چشم را آرام می‌کند

التهاب چشم‌ها بر اثر گردو غبار، میکروب‌ها و یا هر چیز دیگر می‌تواند چشمان شما را قرمز و ملتهب کند.  التهاب باعث خارش چشم می‌شود. گلاب حاوی رپن ها، گلیکوزیدهای، فلاونوئیدها و آنتوسیانین است، ترکیبات فنلی موجود در آن نه تنها آنتی اکسیدان بوده و با رادیکال های آزاد مبارز می‌کنند؛ بلکه ضدالتهاب و ضد خستگی هم می‌باشد و  باعث می‌شوند چشمانتان آرام شود. برای این کار پنبه‌ای را به گلاب آغشته کنید و بر روی چشمانتان قرار دهید و اندکی فشار دهید تا مایع جذب پلک شود.

باعث رطوبت پوست اطراف چشم می‌شود

در صورتی که پوست خشکی دارید و این خشکی  پوست زیر چشم شما را اذیت می کند و باعث ترک‌ها و خشکه های بر زیر چشم شده است. می‌توانید از گلاب برای آبرسانی و مرطوب کردن پوست زیر چشم  استفاده کنید. ابتدا زیر چشمانتان را با پنبه به گلاب آغشته کنید و سپس تکه‌های خیار را روی آن قرار دهید و ۳۰ دقیقه صبر کنید و در نهایت آبکشی نمایید.

آب مروارید را درمان می‌کند

آب مروارید یکی از شایع‌ترین بیماری‌های چشمی است که به دلایل مختلفی از جمله پیری به وجود می‌آید. شما می‌توانید با استفاده مداوم از گلاب این بیماری را از بین ببرید. چند قطر از گلاب خالص و استریل را  روزی دوبار بر روی چشمانتان قرار دهید تا رطوبت آن جذب چشم شود و یا می‌توانید از مخلوط گلاب و زعفران خالص استفاده کنید.

مشکلات پوست اطراف چشم را رفع می‌کند

گلاب دارای خواص ضدالتهابی است که برای تسکین پوست‌های تحریک شده بسیار مفید است. آرایش زیاد چشم می‌تواند پوست اطراف آن را ملتهب کند؛ اما وقتی مقداری گلاب به پوست اطراف چشم می‌زنیم؛  خارش، بثورات و سایر مشکلات پوستی آن از بین می‌رود.

قرمزی دور چشم را کاهش می‌دهد

گلاب باعث بهبود رنگ پوست می‌شود، این مایع با خواص ضد باکتریایی خود، می‌تواند  التهاب دور چشم را درمان کرده و قرمزی آن را کاهش دهد.

از سلول‌های پوست اطراف چشم محافظت می‌کند

گلاب حاوی  آنتی اکسیدان‌های قوی است که از آسیب سلول‌های پوستی جلوگیری می‌کند. برای این کار می‌توانید از  یک دوم قاشق چایخوری روغن بادام شیرین استفاده کرده و  به آن ۲ تا ۳ قطره گلاب اضافه کنید و سپس دو پد پنبه‌ای را به آن آغشته کنید و در زیر چشمانتان بگذارید.

آثار پیری را از بین می‌برد

استفاده از گلاب در اطراف چشم باعث می‌شود تا چروک زیر چشم از بین برود و در نتیجه پوست اطراف چشم جوان‌تر شود.

سیاهی دور چشم را از بین می‌برد

دلایلی زیادی می‌تواند منجر به سیاهی دور چشم شود. عواملی مانند وراثت، بی‌خوابی، استرس کار، پیری، رژیم نامناسب، تماشای تلویزیون، مشکلات کبدی، بارداری و … همگی باعث سیاهی و تیرگی پوست زیر چشم می‌شود. اما با گلاب به راحتی می‌توانید آن را رفع کنید. گلاب می‌تواند سیاهی دور چشم را از بین ببرد؛ این کار را از طریق افزایش رشد سلول‌های پوستی جدید انجام می‌دهد. برای این کار ۲ قاشق غذاخوری شیر سرد را با دو قاشق غذاخوری گلاب مخلوط کرده و دو پد پنبه‌ای را به آن آغشته کنید و زیر چشمانتان بگذارید و ۲۰ تا ۲۵ دقیقه صبر کنید.

ذرات گردوغبار را از بین می‌برد

گاهش اوقات داخل چشم گردوغبار می‌رود و شما ساعت‌ها با آن کلنجار می‌روید تا گردو غبار را خارج کنید؛ گلاب می‌تواند به شما کمک کند. چند قطره گلاب طبیعی را داخل چشم بریزید و کمی فشار دهید تا گردوغبار به‌سرعت از آن خارج شود و سپس با دستمال تمیز چشمتان را پاک کنید. برای این کار می‌توانید یک قاشق غذاخوری گلاب را با یک قاشق غذاخوری  آب سرد مخلوط کنید و در چشمانتان  بریزید و صبر کنید تا خشک شود و با یک حوله تمیز آن را خشک کنید. برای این کار بهتر است از قطره چکان استفاده کنید.

چگونه در خانه گلاب طبیعی و خالص تهیه کنیم؟

همان‌طور که اشاره شد چشم عضو حساسی است که در صورت استفاده از مواد صنعتی و شیمیایی دچار مشکل می‌شود. بنابراین حتماً باید از گلاب‌های خالص و طبیعی استفاده شود. گلاب‌های صنعتی باعث آسیب به چشم می‌شود. برای تهیه گلاب خانگی از مراحل زیر استفاده کنید:

  • در ابتدا مقداری گلبرگ گل محمدی خریداری کنید و آن‌ها را جدا کرده و ساقه و پرچم و قسمت‌های دیگر گل را کنار بگذارید.
  • گلبرگ‌ها را در یک ظرف شفاف بریزید تا محتویات آن قابل‌مشاهده باشد.
  • در آن مقداری آب مقطر بریزید به‌طوری‌که تا بالای گلبرگ‌ها را بپوشاند.
  • درب ظرف را بگذارید و آن را بر روی حرارت مستقیم اما خیلی کم قرار دهید تا کاملاً رنگ و عطر گلبرگ‌ها خارج شود.
  • وقتی رنگ گلبرگ‌ها کم‌رنگ شد؛ گلاب آماده است.
  • در نهایت گلبرگ‌ها را جدا کرده و آب گل را به یک بطری منتقل کنید. اجازه دهید تا آب سرد شود و سپس آن را در یخچال نگهداری کنید.

منبع: بلاگ بورسیکا

دیدگاه‌های این پست
  1. سام گفته:

    واقعامطالب جالبی بودخیلی استفاده کردم ولذت بردم دست خوش

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد