۱۶ خاصیت باور نکردنی زردچوبه

0 1,128

ادویه‌ها جز جداناپذیر از آشپزی امروزی هستند که به غذای ما طعم و عطر خوبی می‌دهند، در این میان برخی از ادویه‌ها علاوه بر طعم و رنگ زیبا، خواص دارویی فوق‌العاده‌ای دارند. زردچوبه یک ادویه هندی بسیار مفید با قابلیت‌های بسیار زیاد  است،  مزایای  زردچوبه  به طرز باور نکردنی گسترده است و تا کنون بیش از ۱۲۵۰۰ مقاله بررسی شده به مزایای و خواص این ادویه پرداخته‌اند.

زردچوبه چیست؟

زَردچوبه یا زَرچوبه یا زَرده‌چال نوعی گیاه است که ادویه مخصوصی از آن تهیه  می‌شود. نام علمی این گیاه Curcuma longa است که در هند و کشورهای آسیای جنوب شرقی رشد می‌کند. ترکیبات شیمیایی متعددی در زردچوبه وجود دارد که به کورکومینوئید معروف است. ماده فعال و مهم در زردچوبه کورکومین نام دارد و ترکیبی است که زردچوبه را به یک ماده غذایی مفید و تأثیرگذار تبدیل می‌کند.

ارزش غذایی یک قاشق غذاخوری (حدود هفت گرم) زردچوبه

  • ۹ کالری
  • ۴ گرم کربوهیدرات
  • ۵ گرم پروتئین
  • ۷ گرم چربی
  • ۴ گرم فیبر
  • ۵ میلی‌گرم منگنز
  • ۸ میلی‌گرم آهن
  • ۱میلی‌گرم ویتامین B6
  • ۱۷۰ میلی‌گرم پتاسیم
  • ۷ میلی‌گرم ویتامین C
  • ۱۳ میلی‌گرم منیزیم

خواص  باور نکردنی زردچوبه

۱. مبارزه با لخته شدن خون

مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی نشان داده است که استفاده از زردچوبه مانع از تجمع پلاکت‌ها در خون شده و خطر لخته شدن خون را کاهش می‌دهد.

۲. مبارزه با التهاب

مسلماً مهم‌ترین جنبه کورکومین زردچوبه، توانایی آن در کاهش التهاب است که طبق بررسی مجله Oncogene زردچوبه یکی از مؤثرترین ترکیبات ضدالتهاب در جهان می‌باشد.

۳. درمان آرتریت

درمان روماتیسمآرتریت درد و التهابی است که در مفاصل رخ می‌دهد.  این بیماری بسیار رایج بوده و میلیون‌ها نفر را درگیر کرده است. زردچوبه به دلیل خواص ضدالتهابی و ضد درد می‌تواند برای درمان آرتریت استفاده شود. درمان آرتریت با زردچوبه علاوه بر اثربخشی، بی‌خطر بوده و هیچ‌گونه عارضه جدی نخواهد داشت.

۴. جلوگیری از سرطان

سرطان هرساله تعداد زیادی از انسان‌ها را درگیر می‌کند، در این میان داروهای شیمیایی وجود دارد که می‌تواند این بیماری را کنترل کند. اما اغلب آن‌ها دارای عوارض هستند، محققان به این نتیجه رسیده اند که ماده طبیعی زردچوبه می‌تواند این بیماری را تا حدودی کنترل کند.  تعدادی از مطالعات آزمایشگاهی روی سلول‌های سرطانی نشان داده است که کورکومین زردچوبه اثرات ضد سرطانی دارد. درواقع مواد درون زردچوبه قادر به کشتن سلول‌های سرطانی و جلوگیری از رشد بیشتر آن‌ها هستند. تأثیر این ماده ارزشمند بر  سرطان سینه، سرطان روده، سرطان معده و سلول‌های سرطانی پوست بررسی شده است.

۵. تقویت سیستم ایمنی بدن

سیستم ایمنی بدن وظیفه  حفاظت از بدن در برابر بیماری‌ها را بر عهده دارد. اما کمتر کسی از این موضوع مطلع است که سیستم ایمنی بدن به‌طور مستقیم به سیستم گوارشی مربوط است،  سیستم گوارشی  مواد مغذی موجود در رژیم غذایی را دریافت کرده و به تمام قسمت‌های بدن  پراکنده می‌کند،  که باعث شده  سیستم ایمنی بدن بهتر عمل کند. زردچوبه یکی از مواد غذایی مفید برای کمک به سیستم ایمنی بدن است که با خواص آنتی‌اکسیدانی، ضدویروسی،  ضدالتهابی  به کارکرد سیستم گوارشی در نتیجه بهبود عملکرد سیستم ایمنی کمک می‌کند.

۶. کمک به سیستم گوارشی بدن

سیستم گوارش بدن متشکل از قسمت‌های مختلفی است که با یکدیگر کار می‌کنند تا غذا هضم و جذب بدن شود. از بزاق دهان (که انحلال غذا از آنجا شروع می شود) تا حرکات ماهیچه‌ای مری (که غذا را به روده می‌کشد) و انتشار صفرا توسط کیسه صفرا (که غذا را تجزیه می‌کند)،  می‌بینید که هضم غذا یک فرایند پیچیده است. با استفاده از زردچوبه  می‌توانید مواد معدنی، ویتامین‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها و ترکیبات ضدالتهابی موردنیاز برای فرایند گوارشی را در دسترس داشته باشید تا تمام این مسیر به‌خوبی طی شده و ارگان‌ها به خوبی کار کنند.

۷. متعادل کردن هورمون‌ها

هورمون‌ها در بدن وجود دارند و با کم و زیاد شدن سطح آن‌ها، میزان سلامتی بدن ما نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرد.  عملکرد سیستم عصبی، خواب، خلق‌وخوی در زمان تعادل هورمون‌ها به خوبی عمل کرده و به‌صورت طبیعی رفتار می‌کند. بنابراین تعادل هورمون‌ها برای افزایش سلامتی بدنمان ضروری است. طبق تحقیقات  زردچوبه می‌تواند به‌صورت طبیعی مقدار هورمون‌ها را در بدن متعادل کند.

۸. مدیریت دیابت

طبق مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۹ انجام شد به این نتیجه رسیدند که کورکومین موجود در زردچوبه ، به میزان ۴۰۰ برابر قوی‌تر از متفورمین (داروی دیابت) است، یکی از رایج‌ترین عوارض دیابت صدمه به اعصاب  سراسر بدن است که منجر به  ضعف عضلانی و نابینایی می‌شود، که مطالعات نشان داده است که زردچوبه می‌تواند آن را کنترل کند.

۹. مبارزه با چاقی

طبق مطالعات انجام شده کورکومین موجود در زردچوبه  مانع از رشد سلول های چربی می‌شود، خواص ضدالتهابی آن باعث سرکوب التهاب‌های چاقی شده و در نتیجه باعث کاهش چاقی و اثرات نامطلوب آن خواهد شد. زردچوبه با افزایش سوخت‌وساز بدن، تنظیم میزان قند خون و متعادل کردن هورمون‌ها، بهبود دستگاه گوارشی و بهبود ارتباط این سیستم با اعصاب،  می‌تواند مانع از چاقی و اضافه‌وزن شود.

۱۰. کاهش کلسترول

زردچوبه باعث کاهش استرس اکسیداتیو و التهاب شده و در نتیجه از افزایش کلسترول در بدن جلوگیری می‌کند. البته این نتایج حاصل از آزمایش‌های حیوانی است و هنوز در بین تحقیقات انسانی در مورد تأثیر زردچوبه بر روی کلسترول ابهاماتی وجود دارد.

۱۱. ضد درد

یکی از خواص کورکومین در زردچوبه توانایی آن در کنترل درد است؛ درواقع این ماده به‌عنوان یک مسکن طبیعی شناخته شده است. از این ماده می‌توان برای کاهش درد در زمینه‌هایی مانند درد آرتریت ناشی از التهاب، آرتروز و درد مفصلی، درد عصبی سیاتیک،  درد دندان، درد پس از عمل و بهبود زخم و درد ناشی از سوختگی استفاده کرد.

۱۲. سم زدایی بدن

یکی از مزایای مهم زردچوبه توانایی آن در سم زدایی بدن است. روزانه ممکن است بدن شما در معرض سموم زیست محیطی و غذایی قرار گیرد. این مواد شیمیایی  می‌توانند باعث التهاب و  یا بیماری‌های خطرناکی مانند سرطان شوند. به نظر می‌رسد که مصرف زردچوبه و ترکیبات فعال کورکومین، می‌تواند به کبد کمک کند تا بدن را سم زدایی کند و برخی از اثرات مواد خطرناک را  از بین برده و کاهش دهد. این فرایند در کنار اقدامات آنتی‌اکسیدان و ضدالتهابی زردچوبه بسیار کارآمد است.

۱۳. سلامت پوست

زردچوبه به دلیل خواص ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی برای درمان مشکلات پوستی بسیار  مفید و کارآمد است. از مزایا زردچوبه برای پوست، می‌توان به  درخشش و روشنی پوست، سرعت بخشیدن به بهبود زخم، بستن منافذ پوست، درمان آکنه و کنترل پسوریازیس اشاره کرد. بنابراین بهتر است ماسک زردچوبه را از دست ندهید، البته قبل از استفاده از ماسک زردچوبه آن را بر روی دستتان تست کنید تا واکنش آلرژیک نداشته باشید.

۱۴. مانع از ریزش مو
one young beautiful woman waves through hair loss

از دست دادن مو ممکن است به دلایل مختلفی مانند رژیم غذایی نامناسب،  ژنتیک،  شیو زندگی نادرست و عوامل دیگر باشد.  در این صورت فولیکول مو تحت تأثیر قرار گرفته و  ضعیف می‌شود. به‌طور شگفت‌انگیز، استفاده از زردچوبه یکی از روش‌های طبیعی برای جلوگیری از ریزش مو بسیار مفید و کارآمد است. مواد مغذی درون آن می‌تواند به‌سلامت پوست کمک کرده و  در نتیجه فولیکول‌ها را تقویت می‌کند و مانع از ریزش مو می‌شود.

۱۵. کاهش علائم افسردگی

البته در این زمینه آزمایش انسانی صورت نگرفته است اما محققان ثابت کرده‌اند که مصرف زردچوبه در حیوانات آزمایشگاهی  باعث کاهش علائم افسردگی شده است، درواقع کورکومین موجود در زردچوبه با عملکرد عصبی در ارتباط بوده و باعث می‌شود علائم افسردگی کاهش می‌یابد.

۱۶. مبارزه با آلزایمر

این بیماری همه‌گیر طبق آخرین اخبار ۴۴ میلیون نفر در سراسر جهان را درگیر کرده است و اثرات ویران‌کننده‌ای بر بدن دارد. آلزایمر باعث توقف کار نورون ها، از بین رفتن بافت مغز می شود و در کل سیستم عصبی اثر ویران‌کننده‌ای دارد. زردچوبه به‌صورت طبیعی می‌تواند به عملکرد مغزی کمک کرده و با التهاب و عفونت مبارزه می‌کند.

مراقب اثرات جانبی زردچوبه باشید.

گیاه زردچوبه یکی از مهم‌ترین و مؤثرترین مواد مغذی در جهان است که در طول تاریخ موردتوجه قرار گرفته است. این گیاه  می‌تواند از لخته شدن خون جلوگیری کرده، با التهاب، درد مقابله کند؛ افسردگی را از میان برداشته و باعث سلامت پوست شود.  بنابراین بهتر است از این گیاه و ادویه طبیعی آن در رژیم غذایی خود استفاده کرده و از مزایای بی‌نهایت آن بهره ببرید.

در مقابل مزایای زیادی که این گیاه دارد، باید مراقب اثرات جانبی آن نیز باشید،  و درصورتی‌که به بیماری خاصی مبتلا هستید؛ قبل از استفاده بیش‌ازاندازه این گیاه در رژیم غذایی خود؛ با پزشک  صحبت کنید.

  • خوردن زردچوبه در غذاها در حد اعتدال در دوران بارداری مانعی ندارد؛ اما استفاده از مکمل‌های آن به نظر پزشک  برمی‌گردد.
  • زردچوبه ممکن است در برخی موارد مشکلات کیسه صفرا را بیشتر کند.
  • زردچوبه لخته شدن خون را کاهش می‌دهد، بنابراین افرادی که مشکلات خونریزی دارند یا جراحی کردند، باید محتاط باشند.
  • کورکومین ممکن است قند خون را در افراد دیابتی کاهش دهد.
  • مقدار زیاد زردچوبه ممکن است بر جذب آهن تأثیر بگذارد.
  • زردچوبه می‌تواند سطح تستوسترون و حرکت اسپرم را کاهش داده، و در نتیجه بر روی باروری تأثیر بگذارد.
  • سطوح بالای زردچوبه می‌تواند تولید اسید معده را افزایش دهد، و برای افراد مبتلا به ریفلاکس یا زخم‌ معده مشکل‌ساز باشد.

منبع: بلاگ بورسیکا

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد