فواید صابون سیاه برای پوست

0 2,379

صابون سیاه آفریقایی (که به آن صابون آفریقایی یا صابون سیاه نیز می‌گویند) جدیدترین محصول مراقبت از پوست برای دستیابی به پوست جذاب است و فواید بسیاری دارد. صابون سیاه به عنوان یک درمان برای جوش صورت، تجمع رنگدانه‌ها در بافت‌ها، کشیدگی پوست و هر چیز دیگری استفاده می‌شود که در بین آن قرار دارد. این صابون بهترین عامل زیبایی برای کسانی است که بودجه زیادی در اختیار ندارند. صابون سیاه یک رویکرد عالی برای همه پوست‌ها می‌باشد و یک پوست بی عیب و نقص را ارائه می‌دهد. بر خلاف صابون‌های مصنوعی که در داروخانه‌ها یافت می‌شوند، صابون سیاه معتبر از ترکیبات گیاهان طبیعی در آفریقا ساخته شده است. صابون سیاه از خاکستر گیاهان محلی نظیر کاهو، غلاف کاکائو، برگ درخت نخل و کره شی باتر ساخته شده است. اگر هنوز برای خرید صابون سیاه قانع نشده‌اید، بهتر است ادامه مطلب را بخوانید تا در مورد فواید آن بیشتر بدانید و اینکه چگونه می توانید مصرف آن را به کارهای روزانه خود اضافه کنید.

۱. ضد باکتری است

خواص ضد باکتریایی طبیعی آن باعث می‌شود صابون سیاه یک جایگزین عالی برای پاک کننده‌های شیمیایی باشد. در حقیقت، این صابون ممکن است باکتری‌های بیشتری را نسبت به پاک کننده‌های شیمیایی دیگر از بین ببرد. با وجود قدرت آن، صابون سیاه به اندازه کافی ملایم است و می‌توانید آن را روی صورت، دست‌ها و بدن خود بمالید.

۲- برای انواع پوست بی‌خطر است

اگر پوست خشک یا حساس دارید حتما می‌دانید که صابون و لوسیون‌های معطر بسیاری در بازار وجود دارند که برای پوست‌های شما مناسب هستند. صابون‌های سیاه آفریقایی به طور طبیعی فاقد رایحه هستند، فقط اطمینان حاصل کنید که محصول منتخب دارای برچسب “بدون عطر” است. افرادی که پوست چرب یا ترکیبی دارند، پوست آنها روشن می‌باشد! صابون سیاه می‌تواند بدون از بین بردن روغن‌های ضروری یا اضافه کردن روغن اضافی به پوست، به تعادل روغن‌های طبیعی پوست کمک کند.

۳. مرطوب کننده است

شی باتر یک عنصر مهم در صابون سیاه است. شی باتر یک روغن جامد است که از آجیل درخت آفریقایی شیا کاریته به دست می‌آید و غنی از ویتامین‌های A و E و F و اسیدهای چرب ضروری شامل اسید اولئیک، اسید استئاریک و اسید لینولئیک بوده و مواد مغذی لازم را برای تولید کلاژن در پوست تولید می‌کند. در حالی که شی باتر می‌تواند به رفع خارش و تسکین پوست خشک کمک کند، کاکائو و روغن نارگیل باعث افزایش رطوبت می‌شوند.

۴. پوست شما را چرب نمی‌کند

اگر پوست ترکیبی دارید انتخاب این صابون کار شما را بسیار ساده‌تر می‌کند. شی باتر ممکن است رطوبت پوست را افزایش دهد، اما روغن نارگیل ممکن است به جلوگیری از غدد چربی بیش فعال کمک کند.

صابون سیاه

۵. به تسکین سوزش کمک می‌کند

صابون سیاه آفریقایی همچنین ممکن است خارش و سوزش ناشی از اگزما، درماتیت تماسی و حساسیت‌های پوستی را تسکین دهد. حتی ممکن است به پاک کردن بثورات مربوط به اگزما و پسوریازیس نیز کمک کند. برای به حداکثر رساندن این مزایا، صابونی با محتویات جو دوسر پیدا کنید.

۶. ضد التهاب است

صابون سیاه سرشار از ویتامین‌های A و E است. این ویتامین‌ها هر دو آنتی اکسیدان هستند که به مبارزه با رادیکال‌های آزاد و حمله به بافت‌های پوستی غیر طبیعی کمک می‌کنند. این صابون ممکن است برای افرادی مفید باشد که شرایط التهابی مانند آکنه روزاسه دارند.

۷. به مبارزه با آکنه کمک می‌کند

در این یادداشت، صابون سیاه همچنین می‌تواند به مبارزه با آکنه نیز کمک کند. علاوه بر متعادل کردن روغن‌های طبیعی پوست، محتوای شیای صابون ممکن است به ترمیم سلول‌های آسیب دیده نیز کمک کند. خواص ضد میکروبی آن حتی ممکن است آکنه‌های شدید ناشی از باکتری‌های پروپیونی باکتریوم آکنه (PA) را پاک کند.

۸. ممکن است به کاهش خطوط ریز کمک کند

شی باتر و روغن نارگیل ممکن است به کاهش افت کلاژن کمک کرده و توسعه جدید را ترغیب کنند. این به نوبه خود، می‌تواند به از بین بردن خطوط ریز و چین و چروک کمک کند. بافت ناهموار صابون همچنین می‌تواند سلول‌های مرده پوستی را از بین ببرد که خطوط ریز را بیشتر مورد توجه قرار می‌دهد.

صابون سیاه

۹. به محافظت در برابر Photoaging کمک می‌کند

آنتی اکسیدان‌های موجود در شی باتر می‌توانند به محافظت از پوست در برابر Photoaging کمک کنند. Photoaging دقیقا به این معنی است که با توجه به حساسیت پوست منطقه دور چشم نور خورشید اثرات بسیار شدیدی در این منطقه می‌گذارد که در اثر تابش نور خورشید در اطراف چشم چین و چروک ایجاد می‌شود. گفته می‌شود با گذشت زمان، قرار گرفتن در معرض آفتاب می‌تواند باعث لکه‌های آفتاب (لکه‌های سنی) شود اما صابون سیاه ممکن است مانع دیگری ایجاد کند.

۱۰. به بهبود بافت پوست کمک می‌کند

صابون سیاه آفریقایی پر از مواد تشکیل دهنده طبیعی است، اما بخشی از فواید آن از شکل آن ناشی می‌شود. در صورت عدم پردازش، مواد اولیه‌ای که صابون سیاه را تشکیل می‌دهند به مراتب نرم‌تر از صابون‌های حد متوسط داروخانه‌ها هستند. این باعث می‌شود که یک لایه‌بردار طبیعی باشند و به بهبود بافت پوست کمک کنند.

۱۱. به جلوگیری از سوختگی با تیغ و بثورات مرتبط با آن کمک می‌کند

لایه‌برداری یکی دیگر از عوامل مهم در صاف نگه داشتن پوست پس از اصلاح، اپیلاسیون و یا روش‌های دیگر از بین بردن موهای زائد است. لایه برداری پوست به از بین بردن سلول‌های مرده پوست کمک می‌کند (قبل از اینکه آن‌ها بتوانند فولیکول‌های مو را مسدود کنند). رطوبت موجود در صابون سیاه همچنین ممکن است به جلوگیری از برآمدگی و برجستگی ناشی از سوختگی تیغ نیز کمک کند.

۱۲. ممکن است افزایش غیر عادی رنگدانه‌ها را کاهش دهد

هایپرپیگمنتیشن یا افزایش غیر عادی رنگدانه‌ها به دلیل زخم آکنه و آسیب آفتاب ایجاد می‌شود، دو موردی که صابون سیاه آفریقایی ممکن است به تسکین یا جلوگیری از آنها کمک کند.

۱۳. ممکن است در به حداقل رساندن ظاهر زخم‌ها و ترک‌های پوستی کمک کند

صابون سیاه به لطف شی باتر و ویتامین E موجود در آن باعث کاهش قرمزی، ترک‌های پوستی و سایر زخم‌ها می‌شود. همچنین ممکن است به رفع خارش ناشی از آن کمک کند.

صابون سیاه

۱۴. ضد قارچ است

در یک مطالعه در مورد اثرات صابون سیاه آفریقایی، این محصول برای هفت نوع قارچ مؤثر است – این شامل مخمر مشترک کاندیدا آلبیکنس است. کاندیدا آلبیکانس (Candida_albicans) یک قارچ و مخمر دو دیپلوئیدی است و معمولاً عامل ایجاد عفونت‌های برفک دهان و واژینیت قارچی است. با خیال راحت می‌توانید از صابون سیاه آفریقایی برای درمان شرایطی مانند قارچ ناخن پا و انواع قارچ‌ها استفاده کنید.

این همه مزایا از کجا حاصل می شود؟

فواید صابون سیاه در ترکیبات آن نهفته است. این صابون شامل ترکیبی از موارد زیر است:

غلافهای کاکائو
روغن نارگیل
مشتقات برگ درخت نخل از جمله روغن هسته خرما و روغن خرما
پوست درخت چنار که حاوی آهن و همچنین ویتامین‌های A و E است
شیا باتر
بخاطر داشته باشید که ترکیب مواد تشکیل دهنده صابون سیاه با توجه به منطقه‌ای که از آن ساخته شده است تا حد زیادی متفاوت است. به عنوان مثال گیاهان چنار در آفریقای مرکزی و غربی یافت می‌شوند، اما در مناطق شرقی نیستند. همچنین ممکن است صابون سیاه را با روغن‌های اساسی اضافه شده مانند اکالیپتوس پیدا کنید تا آرامش ایجاد کنید. بعضی از صابون‌های سیاه حاوی جو دوسر یا آلوئه‌ورا هستند.

نحوه استفاده از صابون سیاه آفریقایی

صابون سیاه غیر فرآوری دارای یک بافت خشن است. اگرچه بافت طبیعی در هنگام لایه‌برداری برای از بین بردن پوست مرده ایده‌آل است، اما اگر می‌خواهید قبل از استفاده، آن را به عنوان یک پاک کننده معمولی صاف کنید. برای این کار کافی است یک تکه صابون کوچک را بین دستان خود مالش دهید. اگر یک پاک کننده مایع را ترجیح می دهید، می‌توانید قبل از استفاده قطعه‌ای از صابون را در آب حل کنید.

اگر به دنبال یک لایه‌بردار هستید می‌توانید نوار را مستقیماً روی پوست خود بمالید، اما ملایم باشید! بافت خشن آن به خودی خود لایه‌بردار است بنابراین نیازی به اسکراب نیست. همچنین ممکن است ابتدا آن را روی یک دستمال بگذارید تا صورت را تمیز کنید. از هر روشی که استفاده می‌کنید، اطمینان حاصل کنید که صابون را بعد از استفاده، کاملاً با آب ولرم می‌شویید. پس از آن، مرطوب کننده مورد علاقه خود را روی پوست مرطوب خود بمالید. این به قفل شدن اثرات مرطوب کنندگی صابون کمک می‌کند.

صابون سیاه

عوارض جانبی و خطرات احتمالی

اگرچه صابون سیاه آفریقایی می‌تواند برای انواع پوست‌ها به خوبی کار کند اما استفاده صحیح از آن برای جلوگیری از عوارض جانبی آن مهم است.

برخی افراد با مصرف صابون سیاه دچار خشکی پوست می‌شوند. شما می‌توانید با اضافه کردن یک قاشق چایخوری عسل خام به مخلوط صابون خطر ابتلا به این کار را کاهش دهید.

برای انجام این کار موارد زیر را انجام دهید:

۱- به آرامی یک تکه صابون را از آن جدا کرده و در یک کاسه کوچک مخلوط کنید.
۲- از یک قاشق یا چنگال برای خرد کردن صابون به قطعات کوچکتر استفاده کنید.
۳- یک تا دو قاشق چایخوری عسل خام را به کاسه اضافه کنید.
۴- عسل و صابون را با هم مخلوط کنید تا خمیر صابون سیاه ایجاد شود. در صورت نیاز می‌توانید عسل بیشتری اضافه کنید.
اگر برای اولین بار است که می‌خواهید از صابون سیاه خام استفاده کنید، برای شروع هر دو روز یک بار از آن استفاده کنید. می‌توانید به تدریج میزان استفاده خود را افزایش دهید تا پوست شما به صابون عادت کند. ممکن است به این صابونی حساسیت داشته باشید، اگر پوست شما تحریک می‌شود و یا بثوراتی ایجاد می‌کند، مصرف آن را قطع کنید. صابون سیاه طبیعی خشن است، بنابراین اگر مراقب نباشید می‌تواند پوست شما را تحریک کند، گاهی ممکن است سوزش و خارش نیز رخ دهد. اگر از صابون سیاه خام استفاده می‌کنید، حتماً از حرکات ملایم و دایره‌ای استفاده کنید وآن را در امتداد پوست خود بچسبانید.

خط آخر
صابون سیاه آفریقایی مملو از مواد مغذی ضروری است که به منظور تقویت چهره طبیعی پوست ساخته شده و به شما کمک می‌کند تا پوست‌تان از بیرون بدرخشد. برای کسب حداکثر نتیجه از صابون در صبح و شب استفاده کنید. اگر در پوست خود بثورات یا سوزش غیرمعمول مشاهده کردید مصرف خود را قطع کنید و به پزشک یا متخصص پوست مراجعه کنید. آنها می‌توانند در تعیین علت آن به شما کمک کنند و شما را راهنمایی کنند که چگونه باید از صابون سیاه استفاده کنید.

منبع: بلاگ بورسیکا

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد