فواید و مضرات فناوری در آموزش و پررش

0 5,452

امروزه فناوری پیشرفت بسیاری داشته است تا اندازه‌ای که به کلاس‌های درس هم نفوذ پیدا کرده است. در نسل‌های پیش، داشتن یک آزمایشگاه کامپیوتر در مدرسه یک خوش شناسی بزرگ برای دانش آموزان محسوب می‌شد، اما امروزه دانش آموزان برای انجام بسیاری از وظایف خود از جمله گزارش‌ها، سخنرانی‌ها و آزمایش‌ها از کامپیوتر استفاده می کنند.

اینترنت همچنین تعداد زیادی از ابزارهای تکنولوژیکی را برای کلاس درس فراهم کرده است. به طوری که دانش آموزان به جای تماشای برنامه‌های آموزشی، می توانند بازی‌های تعاملی انجام دهند و با یکدیگر به رقابت بپردازند تا روند یادگیری افزایش پیدا کند.

استفاده از فناوری فواید بسیاری دارد، اما در کنار این فواید خطرات احتمالی هم وجود دارد که باید مورد توجه قرار بگیرند.

فهرست فواید فناوری در آموزش و پرورش

۱. برای معلمان اعتبار فراهم می‌کند

دانش آموزان امروزی، هرگز جهان را بدون تکنولوژی پیشرفته نشناخته‌اند. آنها برای دیدن یک وب سایت جدید به ۴۵ دقیقه زمان نیاز ندارند تا مودم Dial-up آن‌ها به کندی بارگذاری شود. لذت بردن از حضور در یک اتاق گفتگو برای آن‌ها ناشناخته خواهد بود. معلمانی که تکنولوژی را در آغوش می‌گیرند سطح اعتماد به دانش خود را برای این نسل به ارمغان می‌آورند تا به برنامه های آموزشی در موضوعات مختلف اجازه فعالیت دهند. تنها داشتن یک ابزار تکنولوژیکی هم می‌تواند تأثیر مهمی بر دانش آموزان مدرن داشته باشد.

۲. دسترسی فوری به منابع متعدد را فراهم می‌کند

در گذشته دانش‌ آموزان مجبور بودند هر روز کتاب‌های سنگین را با خود به کلاس ببرند. اما امروزه اکثر این کتاب‌های درسی به صورت آنلاین وجود دارند و می‌توانند از طریق یک کامپیوتر قابل دسترسی باشند. سیستم‌های سازمانی از طریق تکنولوژی، کتاب‌های الکترونیکی و ابزارهای موجود دیگر را در اختیار دانش آموزان قرار می‌دهد تا فرآیند یادگیری را ساده‌تر و موثرتر کند.

از طرفی با فراوانی منابع و در دسترس بودن آن‌ها، هزینه کتاب‌های درسی کاهش می‌یابد و ممکن است دانش آموزان به خرید کتاب‌های درسی نیازی نداشته باشند. کتاب‌های واقعی می‌توانند در کلاس درس باقی بمانند، در حالی که محتوا در کامپیوتر دانش آموزان ذخیره می‌شود.

وقتی که یادگیری به صورت آنلاین انجام می‌شود، هزینه تحصیلی نیز کاهش می‌یابد. پرداخت هزینه‌هایی از قبیل صورتحساب‌های برق، هزینه حمل و نقل معلمان و هزینه کلی آموزش و پرورش نیز پایین می‌آید.

۳. به معلمان اجازه می‌دهد یک روش هیجان انگیز برای دانش آموزان ایجاد کنند

در گذشته ابزارهای تدریس محدود بودند و شامل ابزارهایی مانند کتاب‌ها، تخته سیاه، تخته سفید، گچ یا نشانگرها بودند. اما امروزه معلمان با استفاده از فناوری می‌توانند تصاویر، فیلم‌ها و گرافیک‌های دیگر را در هنگام درس ارائه دهند. وب سایت‌ها، برنامه‌ها و برنامه‌های خاص نیز معلمان را قادر می‌سازد تا نحوه ارائه یادگیری را تغییر دهند. این ابزارها یک محیط یادگیری هیجان انگیز را ایجاد می‌کنند و علاقه دانش آموزان را بیشتر می‌کنند.

سایر ابزارهای موجود برای معلمان شامل تخته‌های هوشمند (تخته سفید تعاملی)، ایمیل اسکایپ و پاورپوینت می‌باشند.

فناوری

۴. چیزهای خسته کننده را از بین می‌برد

فناوری علاوه بر دانش آموزان، برای معلمان نیز بسیار مهم است. امروزه ابزارهای تعاملی بسیاری وجود دارد که می‌توانند به صورت خودکار فرآیند درجه بندی را شروع کنند. این پلت فرم‌های نرم افزاری، پیگیری عملکرد دانش آموزان و شناسایی شکاف یادگیری را با سرعت بیشتری انجام می‌دهند. با خودکار کردن کارهایی که معلمان هر روز انجام می دهند، زمان بیشتری برای تدریس واقعی و زمان کمتری برای انجام کار در خانه وجود دارد.

۵. این روش یک روش یادگیری مشترک است

فرقی نمی‌کند که دانش آموزان در چه سنی قرار دارند، زمانی که آن‌ها در یک محیط یادگیری مبتنی بر کنفرانس و سخنرانی قرار دارند، میزان اطلاعاتی که حفظ می‌کنند می تواند تا ۵ درصد باشد. برای بسیاری از دانش آموزان، تجربه کلاس درس بر اساس یک “متخصص” بسیار تاثیرگذار خواهد بود. فناوری، همکاری در کلاس درس را افزایش می‌دهد. دانش آموزانی که در یک محیط مشترک تحصیل می‌کنند می‌توانند تا ۸۰٪ اطلاعات بیان شده را حفظ کنند. اگر تمرین تعاملی در محیط کلاس گنجانده شود، سطوح حفظ اطلاعات ممکن است برای بعضی از دانش آموزان ۹۵٪ باشد.

۶. یادگیری مستقل در دانش آموزان ترویج می‌یابد

اینترنت گنجینه‌ای از اطلاعات است. تقریبا هر چیزی که باید بدانید می‌توانید به صورت آنلاین در اینترنت پیدا کنید. گرچه سوال‌ها و جواب‌ها با هم ارائه شده است، اما همچنان می‌تواند به عنوان یک منبع آموزشی مهم برای دانش آموزان باشد. دانش آموزان می‌توانند بدون کمک گرفتن از والدین و معلمان درس‌های خود را به صورت آنلاین در اینترنت جستجو کنند.

بر خلاف کتاب‌های درسی، کتاب‌های الکترونیکی و محتوای مبتنی بر وب در زمان واقعی به روز می‌شود. در نتیجه دانش آموزان با آخرین اطلاعات روبرو می‌شوند که به آنها کمک می‌کند تا خارج از محیط کلاس هم دانش خود را افزایش دهند.

۷. دانشجویان را برای آینده آماده می‌کند

آشکار است که پیشرفت تکنولوژیکی روز به روز افزایش می‌یابد و آینده به صورت دیجیتال و روی تکنولوژی متمرکز خواهد شد. اگر دانش آموزان در اوایل سال برای همکاری و برقراری ارتباط از فناوری استفاده کنند، در آینده مشکلی نخواهند داشت. آشنایی با حداقل یک نوع تکنولوژی در اوایل سنین، به آنها کمک می‌کند تا از آن استفاده راحت‌تر داشته باشند و در نهایت مهارت‌های لازم را برای رسیدگی به دستگاه های نوآورانه و فرایندهای دیگر توسعه دهند.

۸. توسعه روش های آموزشی جدید افزایش می‌یابد

در حالی که دانش آموزان به درس گوش می‌دهند و یا یک فصل کامل را در سکوت می‌خوانند، معلمان و استادان در حال استفاده از روش‌های پیشرفته تدریس مانند پادکست‌ها، وبلاگ‌ها و رسانه‌های اجتماعی هستند. در هنگام کار با یک گروه خاص یا یک به یک، معلمان می‌توانند از فناوری‌های کنفرانس وب استفاده کنند.

فناوری همچنین یک ابزار جهانی مهم را ارائه می‌دهد که معلمان می‌توانند تمامی دانش آموزان را آموزش دهند، از جمله کسانی که در حال مبارزه و یا نیازهای خاص هستند. این ابزارها شامل تشخیص صدا، تبدیل متن به گفتار، مترجم، کنترل حجم صدا، نرم افزار پیش بینی کلمه و سایر تکنیک‌های پشتیبانی است.

فناوری

۹. فرصتی برای یادگیری روش‌های مختلف فراهم می‌کند

وقتی که دانش آموزان در کلاس درس از تکنولوژی استفاده می‌کنند، کنترل بیشتری بر فرآیند یادگیری دارند. این فرصتی است که دانش آموزان، کنجکاوی طبیعی خود را برای یافتن استعدادها و مهارت‌های لازم رفع کنند. فناوری برای دانش آموزان فرصتی فراهم می‌کند تا مواردی را امتحان کنند که ممکن است در گذشته امکان پذیر نباشد. این به آنها اجازه می‌دهد تا به تنهایی کشف کنند و استراتژی‌های مؤثر بر یادگیری را پیدا کنند.

۱۰. می‌تواند تمام اطلاعات مورد نیاز را در یک مکان قرار دهد

در واقع فناوری، سیستم عامل‌ها و برنامه‌های مختلفی را فراهم می‌کند که معلمان را قادر می‌سازد تا تمام اطلاعات مربوط به دانش آموزان را ترکیب و استفاده کنند. این اطلاعات برای سطح دانشِ دانش آموزان مفید است، همچنین می‌تواند به معلمان کمک کند تا از کمک دانش آموزان دیگر استفاده کنند.

فهرست معایب فناوری در آموزش و پرورش

۱. باعث عدم علاقه به مطالعه می‌شود

از آنجا که همه چیز در حال حاضر به صورت آنلاین و یا از طریق داده‌های ذخیره شده در رایانه یا دستگاه‌های تلفن همراه قابل دسترسی هستند، دانش آموزان احتمالا کمتر مطالعه می‌کنند و نگرش تنبل گونه‌ای نسبت به آموزش دارند. بعضی از آن‌ها فکر می‌کنند می‌توانند مدرسه را از بین ببرند، زیرا می‌توانند پاسخ‌ها و جواب‌ها را به صورت آنلاین پیدا کنند. تا زمانی که اینترنت و گوگل وجود دارد چه کسی به معلمان نیاز دارد، درست است؟

آنها ترجیح می‌دهند به جای کتاب و رفتن به مدرسه به کامپیوتر و اینترنت متکی باشند. اکثر آنها کلمات را اشتباه می‌گویند، زیرا اغلب از واژه های املایی آن استفاده نمی‌کنند. به جای حل معادلات ریاضی به روش سنتی، آن ها از رایانه کمک می‌گیرند یا به طور مستقیم از طریق موتورهای جستجو حساب می‌کنند.

۲. دانش آموزان در بروز مشکلات احتمالی آسیب پذیرتر هستند

در حالی که کامپیوترها یک ابزار آموزش ارزشمند هستند، از طرفی می‌توانند منبع مشکل هم باشند. این به ویژه برای دانش آموزانی درست است که مهارت‌های لازم را برای به حداکثر رساندن ویژگی‌های دستگاه ندارند. مشکلات فنی کامپیوتر می‌تواند باعث انجام ندادن تکالیف و سایر موارد شود، در نتیجه دانش آموزان سطح بالایی از استرس را تجربه می‌کنند. تفاوت سرعت اینترنت و قابلیت‌های دستگاه می‌تواند منجر به مشکلات خاصی شود که دانش آموزان را ناامید می‌کند.

فناوری

۳. در مورد تکنولوژی نظرات منفی وجود دارد

مصرف‌گرایی به ما آموخته است که فناوری‌ها، به عنوان وسیله‌ای برای سرگرم کردن و نه آموزش به حساب می‌آیند. از سوی دیگر کتاب‌های درسی به عنوان ابزار یادگیری شناخته می‌شوند. بنابراین، تفاوت بین تبلت و یک کتاب درسی این است که دانش آموزان هنگام خواندن کتاب به سمت یادگیری گرایش دارند، در حالی که احتمالا از تبلت برای بازی کردن یا صرف وقت در رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند.

۴. چالش‌های آموزشی افزایش می‌یابد

برای اینکه اساتید و معلمان بتوانند با تکنولوژی ارتباط برقرار کنند ممکن است نیاز به آموزش مجدد داشته باشند. کسانی که تمام زندگی خود را با استفاده از روش های سنتی تدریس کرده اند ممکن است به تغییرات اعمالی حساسیت نشان دهند. آن ها حتی ممکن است فناوری را تهدیدی برای امنیت شغلی خود ببینند. در واقع اکثر معلمان بر این باورند که استفاده مداوم از فناوری‌های دیجیتالی بر توجه دانش آموزان تاثیر منفی می‌گذارد. اگرچه چنین باورهایی یک اعتقاد ذهنی می‌باشد، اما دانشمندان، کارشناسان و معلمان همگی معتقدند که فناوری، یادگیری دانش آموزان را افزایش می‌دهد.

۵. می‌تواند ارزش کل آموزش را کاهش دهد

داده‌های جمع آوری شده نشان می‌دهد افرادی که در دوره‌های آنلاین ثبت نام کرده اند، شانس بیشتری برای نرفتن به کلاس‌ها دارند. این ممکن است چیزی در رابطه با این واقعیت باشد که درس‌های آنلاین و منابع دیجیتال، ارتباط بین معلم و دانش آموز را کاهش می‌دهد و یک تجربۀ شخصی‌تر را فراهم می‌کند.

۶. فناوری می‌تواند به انحراف دانش آموزان منجر شود

دسترسی به فناوری می‌تواند به عنوان اعتیاد به الکل، مواد مخدر و سایر معایب در نظر گرفته شود. در ایالات متحده، به طور متوسط هر فرد گوشی هوشمند خود را ۱۰۰ بار در روز چک می‌کند. در نتیجه ممکن است دانش آموزان به جای آموزش و یادگیری به مسائل دیگری بپردازند. در نتیجه فقط مرزهای روشن و انتظارات مشخص است که می‌تواند با این مسئله مقابله کند. به این ترتیب فناوری می‌تواند فرصت یادگیری مورد نیاز را فراهم کند.

فناوری

۷. فناوری می‌تواند دانش آموزان را از روابط چهره به چهره جدا کند

تعامل آنلاین، یک تجربه بسیار متفاوت از ارتباط چهره به چهره می‌باشد. زمانی که مردم احساس کنند که می‌توانند ناشناس باشند، شروع به فیلتر کلمات و رفتارهای خود می‌کنند. بعضی افراد حتی از تعاملات منظم اجتماعی جدا می‌شوند. به همین دلیل است که فناوری باید به عنوان یک ابزار یادگیری در کلاس درس مورد استفاده قرار گیرد.

۸. فناوری می‌تواند تقلب را آسان تر کند

فناوری اجازه می‌دهد تا ارتباطات راحت‌تری بین افراد برقرار شود و این یک ویژگی مثبت است، اما این سهولت ارتباط موجب تقلب بیشتر هم می‌شود. در این شیوه هیچ نظارتی بر دانش آموزان صورت نمی‌گیرد و یک راه آسان برای تقلب است. در این شیوه افراد به جای اینکه فکر کنند، بیشتر به سمت تقلب کردن تشویق می‌شوند.

۹. فناوری می‌تواند برخی از دانشجویان را در معرض خطر قرار دهد

در ایالات متحده، ۱ کودک از ۵ کودک در خانواده‌هایی زندگی می‌کند که رژیم غذای نامنظمی دارند. ایده فناوری مدرن در زندگی آنها یک نیاز ثانویه است. آن ها ترجیح می‌دهند یک صندوقچه پر از مواد غذایی ضروری داشته باشند تا اینکه یک آیفون جدید در جیب‌شان باشد. مدارس باید برای همه افراد امکانات برابری داشته باشد تا بتواند یک ابزار یادگیری مؤثر باشد.

۱۰. استفاده از منابع غیر قابل اعتماد برای یادگیری افزایش می‌یابد

امروزه اطلاعات بسیاری در اینترنت وجود دارد که بعضی از آن‌ها دروغ و نادرست هستند. دانش آموزان باید یاد بگیرند منبع درست را از منبع نادرست و جعلی تشخیص دهند. در غیر این صورت دچار اشتباه می‌شوند و اطلاعات نادرست یاد می‌گیرند.

منبع: بلاگ بورسیکا

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد