فواید چای سبز برای سلامتی بدن

0 1,019

چای سبز بومی کشور چین و هند است و در طول قرن‌ها در سراسر جهان مصرف فراوانی داشته است، اما اخیرا در ایالات متحده محبوبیت آن افزایش یافته است. چای پر مصرف‌ترین نوشیدنی جهان پس از آب است. با این حال، ۷۸ درصد از چای مصرف شدۀ کل جهان چای سیاه است و فقط ۲۰ درصد آن شامل چای سبز می‌باشد. انواع چای، به استثنای چای گیاهی، از برگ های خشک Camellia sinensis bush تهیه می‌شود. سطح اکسیداسیون برگ‌ها، نوع چای را تعیین می‌کند. چای سبز از برگ‌های غیر اکسید شده ساخته شده است و یکی از کم فرآورده‌ترین چای‌ها می باشد، بنابراین، شامل آنتی اکسیدان‌ها و پلی فنول‌های مفید می‌باشد.

حقایق کوتاه در مورد چای سبز

چای سبز در طب سنتی چینی و هند برای کنترل خونریزی، زخم‌های التهابی، کمک به هضم، بهبود قلب، سلامت روان و تنظیم دمای بدن استفاده می‌شود. مطالعات اخیر نشان داده است چای سبز به طور بالقوه می‌تواند اثرات مثبتی بر همه چیز از جمله کاهش وزن، اختلالات کبدی، دیابت نوع ۲ و بیماری آلزایمر داشته باشد. در اینجا برخی از نکات کلیدی در مورد چای سبز بیان شده است.

۱. چای سبز و پیشگیری از سرطان

به گفته موسسه ملی سرطان، پلی فنول‌های موجود در چای سبز باعث کاهش رشد تومور در مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی شده است و از آسیب ناشی از اشعه ماوراء بنفش جلوگیری می‌کند. در کشورهایی که مصرف چای سبز بالا می‌باشد، معمولاً میزان سرطان پایین‌تر است. اما دقیقا مشخص نیست که آیا چای سبز مانع بروز سرطان می شود یا خیر. برخی مطالعات اثرات مثبت چای سبز را بر انواع سرطان نشان داده‌اند:

سرطان پستان
سرطان پستان، شایع ترین نوع سرطان در زنان است. مطالعات صورت گرفته نشان می‌دهد که مصرف چای سبز خطر ابتلا به سرطان پستان را پایین می‌آورد. زن بودن، مهم‌ترین عامل احتمال بروز سرطان پستان است. اگرچه مردان نیز به این سرطان مبتلا می‌شوند اما احتمال آن در زنان ببیش از صد برابر است.

سرطان پانکراس
سرطان لوزالمعده یا سرطان پانکراس بیماری پیشرونده‌ای است که باعث اختلال در کار لوزالمعده می‌گردد. یک مطالعه بالینی در مقیاس بزرگ ثابت کرد، در صورت مصرف چای سبز احتمال ابتلا به سرطان پانکراس کاهش می‌یابد.

سرطان پروستات
سرطان پروستات شایع ترین نوع سرطان در مردان است. یک مطالعه نشان داد نوشیدن پنج فنجان چای سبز و یا بیشتر خطر ابتلا به سرطان پیشرفته پروستات را تا ۵۰ درصد کاهش می‌دهد.

سرطان روده بزرگ
یک مطالعه چینی نشان داد که مصرف چای سبز خطر ابتلا به سرطان کولورکتال را کاهش می‌دهد. سرطان کورکتال وقتی رخ می‌دهد که سلول هایی غیرطبیعی در دیواره روده بزرگ یا مقعد رشد کنند. این سرطان اول به صورت پولیپ ظاهر می‌شود.

مطالعات دیگری اثرات مثبت چای سبز را بر روی مثانه، تخمدان، مری، ریه، پوست و سرطان معده نشان می‌دهد.

علاوه بر این، نوشیدن چای سبز می‌تواند به جلوگیری از بیماری کبد کمک کند.

محققان معتقدند که سطح بالای پلی‌فنل‌های موجود در چای سبز کمک می‌کند تا سلول های سرطانی از بین بروند و از رشد آنها جلوگیری شود. با این حال، مکانیسم دقیق ارتباط چای با سلول های سرطانی ناشناخته است. مقدار مصرف چای مورد نیاز برای اثرات پیشگیرانه سرطان بسیار متفاوت است (از ۲ فنجان تا ۱۰ فنجان در روز).

در سال ۲۰۰۵، سازمان غذا و دارو (FDA) اعلام کرد: “هیچ شواهد معتبری برای حمایت از ادعاهای صحیح بهداشت برای مصرف چای سبز و کاهش خطر ابتلا به سرطان معده، ریه، کولون / رکتال، مری، پانکراس، تخمدان و سرطان‌های ترکیبی وجود ندارد .”

سرطان

۲. چای سبز و سلامت قلب

طبق مقاله‌ای که در سال ۲۰۰۶ در مجله انجمن پزشکی آمریکا منتشر شد مصرف چای سبز با کاهش مرگ و میر ناشی از تمام علل، از جمله بیماری‌های قلبی عروقی همراه است. این مطالعه در بیش از ۴۰،۰۰۰ شرکت کننده ژاپنی بین ۴۰ تا ۷۹ ساله صورت گرفت و ۱۱ سال طول کشید. این مطالعه از سال ۱۹۹۴ شروع به کار کرد. در شرکت کنندگانی که حداقل پنج فنجان چای سبز در روز می‌نوشیدند، خطر مرگ و میر (به ویژه بیماری قلبی عروقی) به میزان قابل توجهی کمتر از افرادی بود که کمتر از یک فنجان چای در روز می نوشیدند.

چای سبز حاوی کاتچین‌های متعددی است که یک ترکیبات پلیفنیک و آنتی اکسیدان طبیعی می‌باشد و اثرات محافظتی متعددی در سیستم قلبی عروقی اعمال می‌کند.

۳. چای سبز و کلسترول پایین

تجزیه و تحلیل مطالعات منتشر شده در سال ۲۰۱۱ نشان داد که مصرف چای سبز، به صورت نوشیدنی و یا به شکل کپسول با کاهش کلسترول LDL و کلسترول “بد” رابطه مستقیمی دارد. کلسترول ماده‌ای چرب است که لزوما برای زندگی به آن نیاز داریم، اما اگر مقدار آن بیش از اندازه باشد بر دیواره شریان‏ ها رسوب می‌کند. در نتیجه مى‌‌‏تواند رگ‏هاى بدن را مسدود کند و احتمال حمله‏ قلبى، سکته و درد سینه را افزایش دهد.

۴. چای سبز و کاهش خطر سکته مغزی

طبق یک مطالعه منتشر شده در مجله Stroke: Journal of the American Heart Association، مصرف منظم چای سبز یا قهوه با کاهش خطر سکته مغزی همراه است. سکته مغزی یعنی بسته شدن یا پاره شدن یک شریان مغزی که به علت اختلال گردش خون در ناحیه مغز ایجاد شده و موجب بروز علائمی مثل فلج شدن نصف بدن، اختلال تکلم و اختلال در راه رفتن می‌شود.

دکتر یوشییرو کوکوبو، نویسنده اصلی این مطالعه گفت: “این اولین مطالعه در مقیاس بزرگ برای بررسی اثرات ترکیبی چای سبز و قهوه بر روی خطرات سکته مغزی است. با اضافه کردن چای سبز به رژیم غذایی روزانه خود تغییرات کوچک اما مثبتی بر کاهش خطر ابتلا به سکته مغزی می‌گذارید. ”

۵. چای سبز و کاهش دیابت نوع ۲

مطالعات صورت گرفته نشان می‌دهد که چای سبز و دیابت با هم ناسازگار هستند. کسانی که چای سبز مصرف می‌کنند در مقایسه با افرادی که چای سبز مصرف نمی‌کنند، کمتر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ قرار می‌گیرند. در حالی که در مطالعات دیگر هیچ ارتباطی بین مصرف چای سبز و دیابت مشاهده نشده است.

دیابت

۶. چای سبز و کاهش وزن

چای سبز ممکن است در کاهش وزن اثرات قابل توجهی داشته باشد. با این حال، از آنجا که اثرات کاهش وزن در مطالعات، بسیار کم بود، بعید است که از نظر بالینی، مصرف چای سبز برای کاهش وزن مهم باشد.

۷. چای سبز و بیماری‌های التهابی پوست

بر طبق مطالعه انجام گرفته در سال ۲۰۰۷ چای سبز می‌تواند به عنوان یک درمان جدید برای اختلالات پوستی مانند پسوریازیس و شوره سر عمل کند. در این مطالعه کسانی که با چای سبز درمان می‌شدند، رشد سلول های پوستی‌شان سریع‌تر صورت گرفت.

۸. چای سبز و کار کردن حافظه

تحقیقات منتشر شده در مجله Psychopharmacology نشان می‌دهد که چای سبز می تواند توابع شناختی مغز، به ویژه کارکردن حافظه را افزایش دهد. یافته های تیم تحقیقاتی نشان می‌دهد که چای سبز می‌تواند در درمان اختلالات شناختی مرتبط با اختلالات روانپزشکی مانند دمانس موثر باشد.

۹. چای سبز و پیشگیری از آلزایمر

در یک مطالعه منتشر شده در سال ۲۰۱۱، محققان اثرات CAGTE را پس از هضم، بررسی کردند تا ببینند چگونه یک پروتئین کلیدی در بیماری آلزایمر تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

انجمن آلزایمر اظهار داشت که “این مطالعه به تحقیقات قبلی اضافه می‌کند و نشان می‌دهد چای سبز می تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر کمک کند. ”

مطالعات دیگر نشان داده اند که چای سبز در جلوگیری از حفره های دندانی، استرس، خستگی مزمن، درمان بیماری پوست و بهبود آرتروز مفید خواهد بود.

برای تثبیت این نظریه ها، تحقیقات بیشتری لازم است.

آلزایمر

۱۰. چای سبز و سلامت دندان‌ها

برخی مطالعات نشان می‌دهد که کاتچین‌های موجود در چای سبز می‌توانند باکتری ها را از بین ببرند و ویروس‌هایی مانند ویروس آنفولانزا را مهار کنند، در نتیجه خطر ابتلا به عفونت را کاهش می‌دهند. یکی از گونه‌های اولیه باکتری‌های مضر در دهان، استرپتوکوک موتانس است. این باکتری باعث تشکیل پلاک می‌شود و منجر به ایجاد حفره و پوسیدگی دندان می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد که کاتچین‌های چای سبز سبب مهار رشد استرپتوکوک موتانس می‌شوند. به طور کلی، مصرف چای سبز با بهبود دندانپزشکی و کاهش خطر پوسیدگی دندان همراه است. علاوه بر این، یکی دیگر از مزایای چای سبز این است که می‌تواند بوی بد دهان را کاهش دهد.

۱۱. چای سبز و جلوگیری از عفونت و بیماری

از آنجایی که برخی از ترکیبات زیست فعال موجود در چای سبز ضد ویروسی و ضد باکتری هستند، به همان شیوه‌ای که چای سبز می تواند باکتری‌ها را در دهان از بین ببرد، می‌تواند باکتری‌ها و ویروس‌ها را در جریان خون و سایر قسمت‌های بدن هم مهار کند. به همین ترتیب، چای سبز می‌تواند عفونت‌های ویروسی و باکتری‌ها را از طریق گذرگاه بینی مهار کند. این به این معنی است که چای سبز می‌تواند به جلوگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا هم کمک کند، علاوه بر این به نظر می‌رسد که بتوانید با مصرف چای سبز علائم سرماخوردگی و آنفولانزا را کاهش دهید.

۱۲. چای سبز و کمک به هضم

برخی از داده ها نشان می‌دهد که چای سبز می تواند به هضم کمک کند، همچنین سلامت روده‌ها را بهبود ببخشد و IBD (بیماری روده ای التهابی) را کاهش دهد.

۱۳. چای سبز و بهبود تراکم استخوان

اطلاعاتی وجود دارد که نشان می‌دهد نوشیدن چای سبز باعث قوی‌تر شدن استخوان‌ها می‌شود. این ممکن است به دلیل قلیایی شدن بدن باشد که با اسیدیته خون مقابله می کند و pH مناسبی در خون ایجاد می‌کند.

۱۴. چای سبز و کاهش استرس

اسید آمینه L-theanine موجود در چای سبز فعالیت GABA انتقال دهنده عصبی مهارکننده را افزایش می‌دهد که دارای اثرات ضد اضطرابی است. L-theanine همچنین دوپامین و تولید امواج آلفا در مغز را افزایش می‌دهد که به آرامش، کاهش استرس و کاهش افسردگی کمک می‌کند.

استرس

۱۵. چای سبز و بهبود علائم آرتریت

برخی از ترکیبات موجود در چای سبز ضد التهابی هستند و شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد اثرات ضد التهابی آن‌ها علائم آرتریت را بهبود می‌بخشد.

۱۶. چای سبز و حفظ پوست سالم

چای سبز می‌تواند چین و چروک‌ها و نشانه‌های پیری را از بین ببرد، زیرا آنتی اکسیدان‌های موجود در چای سبز قادر به مبارزه با آسیب‌های رادیکال آزاد هستند. به همین ترتیب، خواص ضد التهابی چای سبز می‌تواند از آسیب پوست در برابر انواع عوامل استرس زا جلوگیری کند. علاوه بر این، چای سبز می‌تواند به کاهش پسوریازیس، کاهش قرمزی و سوزش ناشی از آن کمک کند.

۱۷. چای سبز و کاهش خطرات ناشی از اشعه ماورابنفش

پلی‌فنول‌های موجود در چای سبز، به ویژه EGCG، اثربخشی خاصی در حمایت از سلولهای پوست و DNA سلولی در حضور نور خورشید دارند. مطالعات بالینی مختلف نشان داده است EGCG برای دفاع از پوست در برابر اشعه خورشید مفید است و از آنجا که این پلی‌فنول‌ها در پوست جمع می‌شوند، به طور منظم نوشیدن چای سبز یا مصرف مکمل چای سبز با EGCG می‌تواند به عنوان مکمل محافظ عمل کند.

۱۸. چای سبز و افزایش طول عمر

نوشیدن چای سبز منجر به زندگی با کیفیت‌تر و کاهش خطر ابتلا به هر گونه بیماری می‌شود. البته، از آنجا که مصرف چای سبز خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی و سرطان‌های مختلف را کاهش می‌دهد، این موضوع باعث می‌شود که چای سبز بتواند طول عمر افراد را افزایش دهد.

البته نوشیدن آن:
بهترین مصرف چای سبز این است که از برگ‌های چای سبز استفاده کنید. اگرچه پودرها و مکمل‌هایی هم وجود دارند که می‌توانید از آنها استفاده کنید، مانند عصاره چای سبز و کپسول چای سبز که حاوی تمام مواد یا بعضی مواد فعال هستند. اما بهتر است از برگ‌های چای سبز استفاده کنید.

هنگام نوشیدن چای سبز، هیچ وقت به آن شکر اضافه نکنید زیرا می‌تواند منافع مثبت چای سبز را خنثی کند. شیر هم ممکن است ظرفیت آنتی اکسیدان چای را کاهش دهد.

منبع: بلاگ بورسیکا

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد