فواید ژیمناستیک برای کودکان

0 1,708

ژیمناستیک یکی از بهترین ورزش‌ها برای آموزش بهداشت عمومی و سلامتی است. مطالعات متعددی در مورد فواید ژیمناستیک صورت گرفته است که نشان می‌دهد ژیمناستیک برای استخوان، عضله و سلامت شناختی مفید است. این ورزش نه تنها به ساخت عضلات و بهبود انعطاف پذیری افراد کمک می‌کند، بلکه به ژیمناست‌ها در انتخاب زندگی سالم، داشتن اعتماد به نفس و توانایی تصمیم گیری هوشمندانه نیز کمک می‌کند.

شرکت در ژیمناستیک از سنین کودکی بسیار مهم است. در این سن تمام گروه‌های عضلانی، قدرت و انعطاف پذیری لازم را بدست می‌آورند. بعلاوه، با کاهش فشار خون و آزاد شدن آنزیم‌های آنتی اکسیدانی درون بدن، با تعدادی از اختلالات متابولیکی و ایمنی مبارزه می‌کند. همه بچه‌ها از شرکت در کلاس‌ها و مشارکت در ژیمناستیک بهره مند می‌شوند. فوایدی که در مطلب زیر ذکر شده است یک نمونه کوچک از فواید ژیمناستیک است.

اعتماد به نفس

انجام مهارت در پرتوها و میله‌ها به کودکان کمک می‌کند تا به توانایی‌های خود اعتماد کنند. این ورزش اعتماد به نفس آنها را در سایر حوزه‌های زندگی از جمله مدرسه، کار و… نیز افزایش خواهد داد. کنترل ذهنی و اعتماد به نفس برای ژیمناست‌ها و ورزشکاران بسیار مهم است. باور کنید یا نه، دستیابی به کنترل شخصی و اعتماد به نفس یک ویژگی مشترک در بین ژیمناست‌ها می‌باشد. آنها در مورد عملکرد خود احساس آگاهی و اطمینان می‌کنند. بنابراین یکی از فواید ژیمناستیک، افزایش اعتماد به نفس و قضاوت است. جوانان می‌توانند با انجام تمرینات ورزشی پیچیده و چالش انگیز، از جمله ژیمناستیک، تمرکز داخلی و کنترل شخصی بیشتری را کسب کنند. یک مطالعه که بر روی ۳۰ ژیمناست زن بین ۱۱ تا ۱۷ ساله صورت گرفت نشان داد دخترانی که تمرینات ورزشی با عملکرد بالا انجام می‌دهند، عزت نفس و کنترل شخصی خود را به طور قابل ملاحظه‌ای بالا می‌برند.

هماهنگی

آموزش ژیمناستیک به بهبود هماهنگی و حرکات بدن کمک می‌کند. در واقع اعتماد به نفس آن‌ها از این ناشی می‌شود که چگونه تمام اندام‌های آن‌ها با هم هماهنگ هستند زیرا “جهان” آنها فیزیکی است. افزایش هماهنگی و تعادل می‌تواند به افزایش آگاهی و حرکات بدن کمک کند. اگر به طور مدوام تمرینات ژیمناستیک انجام می‌دهید، می‌توانید از قسمت‌های مختلف بدن به روش‌های متنوع استفاده کنید. در نتیجه کنترل کلی و ثبات بدن را بهبود می‌بخشید. بررسی‌های اخیر در مورد فواید ژیمناستیک در کودکان نشان می‌دهد که افزایش هماهنگی می‌تواند به طور مستقیم بر مهارت‌های حرکتی و هوشیاری بدن تاثیر بگذارد. یک مطالعه نشان می‌دهد که ژیمناستیک در سن جوانی می‌تواند تنش عضلانی را کاهش دهد و بدن شما را آگاه‌تر و زنده‌تر کند. هر نوع ورزش سازمان یافته مانند ژیمناستیک می‌تواند سرعت و تعادل کودکان را بهبود بخشد. علاوه بر این، قدرت و چابکی بدن را افزایش می‌دهد.

فواید ژیمناستیک

افزایش مهارت‌های پیچیده بدن

مطالعه اخیر در مورد فواید ژیمناستیک نشان می‌دهد که آموزش روزانه ژیمناستیک می‌تواند عملکرد و حرکات بدن را بهبود ببخشد. این به این معنی است که مهارت حرکتی بدن را برای جابجایی و وضعیت بهتر تسریع می‌بخشد. یادگیری مهارت‌های حرکتی تاثیر زیادی بر عضلات و استخوان‌های بدن دارد. همچنین یادگیری حرکتی را افزایش می‌دهد و عوامل دیگری مانند پاسخ فیزیکی و مهارت‌های یادگیری را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بنابراین اگر به طور منظم در ژیمناستیک شرکت می‌کنید، این بدان معناست که شما می‌توانید بهتر از افراد دیگر یاد بگیرید. علاوه براین ژیمناستیک می‌تواند بر توجه و ارتباطات نیز تأثیر بگذارد. این مطالعه نشان داد که تمرینات تربیت بدنی و تمرینات تراموپی و ژیمناستیک درصد بیشتری از مهارت‌های یادگیری حرکتی را نشان می دهد (نسبت به کسانی که حرکت‌های پایه‌ای انجام می‌دهند). از این رو، این مطالعه به وضوح نشان داد که یادگیری ورزش‌های پیچیده‌ای مانند ژیمناستیک تأثیر مثبتی بر توانایی‌های یادگیری و مهارت‌های حرکتی دارد. این باعث می شود شما سریع‌تر بتوانید پاسخ فیزیکی دهید و عملکرد شناختی خود را برای یادگیری و درک سریع افزایش دهید. آخرین تحقیقات نشان می‌دهد که یادگیری مهارت‌های پیچیده ژیمناستیک می‌تواند به بهبود مهارت‌های حرکتی کمک کند.

افزایش انعطاف پذیری

از آنجا که ژیمناستیک شامل حرکات خاصی مانند موانع و چرخش‌هاست، بهبود انعطاف پذیری بسیار مهم است. خم شدن و پیچ و تاب خوردن در ژیمناستیک باعث کاهش هر نوع عضله و سفتی مفصل می‌شود. بنابراین ژیمناست‌ها می‌توانند طیف گسترده‌ای از حرکات را بدون آسیب دیدن مفاصل و عضلات خود انجام دهند. ژیمناست‌های جوان رباط‌ها، تاندون‌ها و مفاصل قوی‌تر و انعطاف پذیرتری دارند. این بدان معنی است که مشارکت زود هنگام در ژیمناستیک می‌تواند انعطاف پذیری فرد را بهبود ببخشد و از نقص‌های رشد و خستگی جلوگیری کند.

توسعه قدرت

جابجایی و بلند کردن بدن در طول فعالیت‌های ژیمناستیک باعث افزایش قدرت و نیروی بدنی می‌شود. این به معنی است که ژیمناست‌ها می‌توانند در سایر ورزش‌ها نیز موفق باشند. آیا یک کودک قوی می‌خواهید؟ پس با انتخاب ورزش ژیمناستیک او را در جای مناسب قرار می‌دهید.

فواید ژیمناستیک

ترویج عملکرد شناختی سالم

بین آمادگی جسمانی و عملکرد شناختی یک رابطه مستقیم وجود دارد. آخرین مطالعه نشان می‌دهد که آموزش چابکی، هماهنگی و سایر مهارت‌های فیزیکی شدید می‌تواند به طور چشمگیری بر شاخص‌های شناختی تاثیر بگذارد. اینها شامل مهارت‌های استدلالی، ارتباطات کلامی، توانایی فضایی و استدلال استقرایی هستند. همه این‌ها فعالیت‌های مغزی خاصی است که سلامتی شناختی عمومی را تعیین می‌کند. این مکانیسم‌ها توجه، یادگیری و مهارت حافظه را تحت تاثیر قرار می‌دهند. یک مطالعه بر روی تفاوت‌های شناختی بین یک ژیمناست نخبه و یک ژیمناست آماتور صورت گرفت. نتایج به دست آمده حاکی از آن است، کسانی که تمرینات چالش انگیز و پیچیده‌تری را ارائه می دهند، نسبت به ژیمناست‌های آماتور توانایی شناختی بیشتری نشان دادند. آخرین بررسی در این موضوع، مربوط به سلامت شناختی و عملکرد جسمانی بود. نتیجه این بود که قسمت‌های مختلف مغز مانند هیپوکامپ و قشر پیشانی به شدت تحت تأثیر عملکرد جسمانی قرار دارند. این‌ها قطعاتی هستند که مسئول جابجایی فیزیکی هستند. از سوی دیگر، مخچه، حرکت فیزیکی مناسب را هماهنگ می‌کند. در حالی که قشر پیشانی، به جابجایی و اقدام فیزیکی بهتر برای جلوگیری از آسیب و خطا کمک می‌کند. در واقع حرکات ژیمناستیک پیشرفته می‌تواند عملکرد مغز را دقیق‌تر کند. این حرکات، عملکرد بهبود سلامت شناختی را با تقویت حافظه، توجه، استدلال و مهارت‌های یادگیری بهبود می‌بخشند. همچنین بر برخی مناطق مغزی تاثیر می‌گذارد که مسئول جابجایی و هماهنگی فیزیکی هستند.

بهبود سلامتی و تندرستی استخوان

یکی دیگر از فواید ژیمناستیک این است که به بهبود سلامتی و تندرستی استخوان کمک می‌کند. به علت تعدادی از عوامل، از جمله سن، استخوان‌ها نازک‌تر می‌شوند و بیشتر مواد مغذی خود را از دست می‌دهند. این وضعیت باعث مشکلات شدیدی مانند پوکی استخوان، نرمی استخوان و شکستگی استخوان می‌شود. برای تقویت استخوان‌ها و افزایش تراکم معدنی استخوان، مشارکت منظم در ژیمناستیک ضروری است. یک مطالعه نشان داد که آموزش ژیمناستیک تأثیر مثبتی بر سلامتی استخوان در دختران دارد. این مطالعه سلامت استخوان ۴۹ دختر ۹ تا ۱۳ ساله را مورد بررسی قرار داد. بر اساس نتایج صورت گرفته، گروهی که تمرینات فشرده ژیمناستیک انجام داده بودند، ضخامت و تراکم استخوان‌هایشان افزایش یافته بود.

فواید ژیمناستیک

کاهش وزن

ژیمناست‌هایی که در مسابقات شرکت می‌کنند دارای قدرت عضلانی با حداقل چربی بدن هستند. از این رو حرکات ژیمناستیک می‌تواند به طور چشمگیری کالری اضافی را بسوزاند و عضلات بدن را تون و قوی‌تر کند. از آنجایی که ژیمناست‌ها یک رژیم غذایی سخت را دنبال می‌کنند و ساعت‌ها در روز تمرین می‌کنند، تعداد کالری‌های سوزانده شده آنها بالاتر است. بر اساس نظرسنجی‌های اخیر، ژیمناستیک روشی است که باعث چربی سوزی متوسطی می‌شود. اما اگر به طور مداوم تمرین کنید، می‌توانید وزن خود را کاهش دهید. یکی دیگر از فواید ژیمناستیک این است که بدن را تون و قوی می‌کند. بنابراین هنگامی که انعطاف پذیری، تعادل و هماهنگی خود را افزایش می‌دهید، به طور خودکار منجر به کاهش سریع وزن می‌شود. همچنین، تمرینات منظم ژیمناستیک می‌تواند اشتها و گرایش‌های ناسالم را محدود کند. بنابراین غذای سالم می‌خورید و بدن خود را با مواد مغذی تامین می‌کنید که باعث سوزاندن چربی و تون شدن ماهیچه‌ها می‌شود.

جلوگیری از وضع نامناسب بدن

ژیمناستیک الهام بخش کنترل درست و سالم است. وضعیت بدن در حالت نشسته یا ایستاده باید درست و اصولی باشد، در غیر این صورت ممکن است منجر به خستگی، درد پا و درد کمر شود. فعالیت‌های خاصی از قبیل کشش، پیاده روی و بالابردن زانو می‌تواند وضعیت مناسب بدن را ارتقاء دهد. با در نظر گرفتن این موضوع، یک مطالعه نشان داد که تخصص در ژیمناستیک برای حفظ سلامتی در اکثر افراد مفید است. این مطالعه شامل ۶ ژیمناست و ۶ ورزشکار در ورزش غیر ژیمناستیک بود. بر اساس نشانگرهای خاصی از قبیل فشار و نوسانات موضعی، مشخص شد که ژیمناست‌ها کنترل وضعیت بهتری نسبت به دیگران دارند. از این رو با انجام حرکات ژیمناستیک، وضعیت نشستن و ایستادن می‌تواند اصلاح شود. از آنجایی که ژیمناستیک باعث ایجاد هماهنگی و تعادل بیشتر می‌شود، بدون شک باعث کنترل وضع هم می‌شود. این به شما کمک می‌کند تا بهتر بچرخید و برای ساعت‌ها بدون کمر درد و یا گردن درد بنشینید.

کاهش افسردگی

علم مدرن بر کاهش افسردگی، اضطراب و استرس تمرکز کرده است و به دنبال روش‌هایی برای رسیدن به این خواسته است. این بار، بر اساس مطالعات متعدد، مشارکت در ژیمناستیک می‌تواند به مبارزه با علائم افسردگی کمک کند. با توجه به این مطالعه، افسردگی طولانی مدت منجر به ترشح عصبی-غدد درون ریز می‌شود که بر خلق و خو، خواب، تناسب اندام و سلامت کلی تاثیر می‌گذارد. یک مطالعه بر روی ۱۵۶ بیمار مبتلا به افسردگی در سه گروه مختلف انجام شد. گروه اول بر درمان دارویی متمرکز بود و گروه دوم بر تمرینات ورزشی متمرکز بود. آخرین گروه بر درمان دارویی و ورزش متمرکز بود. بر اساس نتایج بدست آمده، ورزش ژیمناستیک در بیماران افسرده تاثیر مثبتی داشت و بهبود قابل توجهی در سلامت روان آن‌ها صورت گرفت. از آنجایی که بدن تنها توسط فاکتورهای فیزیکی تحریک شده بود، پاسخ طبیعی روانشناختی و شیمیایی مغزی را به وجود آورد. مطالعه دیگر بر کاهش علائم افسردگی در سالمندان متمرکز بود. بر اساس تحقیقات انجام شده، مشارکت در ژیمناستیک می‌تواند وضعیت قلب و سیستم اتونومیک را بهبود ببخشد. این ورزش همچنین تغییرات خلق وخو، استرس و انواع مختلف نشانه‌های روانپزشکی در سالمندان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در واقع ژیمناستیک باعث کاهش آندورفین می‌شود که عامل اصلی افسردگی، خستگی، تحریک پذیری و غیره است. پس یکی از فواید ژیمناستیک کاهش افسردگی است.

منبع: بلاگ بورسیکا

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد