۲۰ قابلیت پنهان اندروید ۸.۰

0 689

گوشی های اندروید در اندازه ها و اشکال متنوعی تولید می شوند، اما همه آنها از یک نوع سیستم عامل هستند و آن را اجرا می کنند. درون این گوشی ها قابلیت های نهفته است که ما از بسیاری از آنها مطلع نیستیم، البته نسخه های اندروید هر چند مدت یک بار برورز می شوند و برخی از قابلیت های در آن تغییر کرده و یا ویژگی های جدید به آن اضافه می شود. این مطلب در مورد اندروید ۸٫۰ می باشد اما اگر شما از نسخه اندروید دیگری استفاده می کنید می توانید این قابلیت ها را امتحان کنید؛ تنها کافی است اندکی با گوشی خود کار کرده و تنظیمات آن را یاد بگیرید.

۱.افزایش فونت نوشته‌ها

در تمامی گوشی های اندروید اندازه فونت نوشته ها به صورت استاندارد تعیین شده است. اما شما می توانید بر طبق نیاز خود این فونت را کوچک و بزرگ کنید. مثلا اگر پدربزرگتان از این گوشی ها استفاده می کنند و به درستی نمی تواند نوشته های آن را بخواند به راحتی می توانید از طریق تنظیمات، سایز نوشته ها را بزرگ تر کنید.
برای این کار به تنظیمات گوشی همراه خود بروید و گزینه نمایش (Display) را انتخاب کنید. در این قسمت می توانید با تکان دادن نشانگر بر روی نوار لغزنده فونت، اندازه آن را تغییر دهید. اکثر برنامه ها خود را با این تغییر فونت بروز رسانی می کنند.

۲. پیدا کردن گوشی همراه

آیا شما هم نگران گم کردن و سرقت گوشی همراه خود هستید؟ برای اینکه این نگرانی را به حداقل برسانید می توانید سیستم ردیابی داخلی اندروید را فعال کنید. در واقع با فعالسازی این قابلیت در صورت گم شدن گوشی همراه تان، به راحتی می توانید مکان دقیق آن را بر روی نقشه مشاهده نمایید.
برای فعال کردن این قابلیت به بخش تنظیمات گوشی همراه رفته و قسمت امنیت و مکان یابی (Security & location) را انتخاب کنید، سپس گزینه پیدا کردن گوشی همراه (Find My Device) را فشار دهید. البته برای فعال سازی این قابلیت باید از طریق حساب کاربری گوگل تان وارد شده باشید و گوشی شما با این حساب همگام سازی شده باشد. بعد از انجام این مراحل در صورت گم شدن گوشی همراه، به راحتی می توانید به مرورگر اینترنت خود را بر روی یک دستگاه دیگر باز کنید و وارد حساب گوگل تان شوید و در آنجا از روی نقشه مکان گوشی تان را تشخیص دهید.

۳. تغییر پانل استتوس‌بار و Quick Settings

در قسمت بالایی صفحه گوشی همراه تان، در صورتی که آن را با انگشت به پایین بکشید، یک سری تنظیمات اندروید قرار گرفته شده است که از طریق آن می توانید به تنظیماتی مانند WIFI، بلوتوث، چراغ قوه و … دسترسی داشته باشید. این میانبر ها بسیار مفید هستند و باعث می شوند به راحتی به این قابلیت ها دست پیدا کنید. شما می توانید این آیکون ها را سفارشی سازی کنید و آنها را به ترتیب میزان استفاده و کاربردشان، قرار دهید.
برای این کار پانل تنظیمات سریع را باز کنید، روی نماد قلم در پایین سمت چپ ضربه بزنید و یا در نسخه های قدیمی تر بر روی علامت سه نقطه بالا صفحه ضربه زده و گزینه مرتب کردن را انتخاب کنید، در صفحه جدید می توانید الویت این میانبرها را تغییر داده و یا میانبر های جدید به آن اضافه کنید.

۴. کاهش مصرف داده‌ها

اندروید مجهز به یک سیستم داخلی برای محدود کردن میزان برنامه های پس زمینه است (حداقل در زمانی که به وایفای متصل نیستید). این حالت، برنامه های مختلف را از طریق مختلف تحت تاثیر قرار می دهد، مثلا ممکن است به منظور مصرف داده ها، مرورگر شما عکس های را نشان ندهد و شما تنها با ضربه زدن بر روی هر عکس، بتوانید آن را مشاهده کنید. برای تغییر این ویژگی تنظیمات گوشی همراه خود را بازکنید و به قسمت اینترنت و شبکه (Network & internet) بروید، سپس گزینه مصرف داده (Data usage) را انتخاب کرده و بروی گزینه Data Saver ضربه بزنید.

۵. غیرفعال کردن قابلیت ایجاد میانبر برای برنامه‌های جدید

به طور پیش فرض در هنگام نصب یک برنامه جدید، به صورت خودکار یک میانبر برای آن در صفحه اصلی گوشی ایجاد می شود. این قابلیت این امکان را به شما می دهد که برنامه جدید را سریع تر پیدا کنید. اما باعث شلوغ شدن صفحه اصلی گوشی شما می شود و شما را کلافه می کند.
برای غیر فعال کردن آن بر روی قسمت خالی صفحه نمایش خود فشار دهید، منو مربوطه ظاهر می شود، تنظیمات اصلی را انتخاب کرده و گزینه اضافه کردن میانبر را غیر فعال کنید.

۶. نشان دادن محتوای گوشی بر روی صفحه نمایش بزرگ‌تر

شما با استفاده از قابلیت می توانید محتوای صفحه نمایش و صدای آن را به تلویزیون و یا لپ تاپ خود منتقل کنید. برای استفاده از این قابلیت باید اندروید شما نسخه ۴٫۱ به بالا باشد.
روش زیر مربوط به اندروید ۸٫۰ می باشد. برای فعالسازی این قابلیت به گزینه تنظیمات گوشی اندرویدی خود بروید و از قسمت اتصالات گزینه Mobile Hotspot را انتخاب کنید. این گزینه در استتوس‌بار و Quick Settings نیز وجود دارد.

۷. تغییر مجوز دسترسی برنامه‌ها

برخی از برنامه در هنگام نصب، مجوز دسترسی به بسیاری از اطلاعات گوشی همراه شما را در دست می گیرند، شما به راحتی می توانید از طریق تنظیمات متوجه شوید کدام برنامه به اطلاعات شما دسترسی دارند و در صورت لزوم میزان دسترسی آنها را قطع کنید. برای این کار ابتدا به بخش تنظیمات بروید. سپس گزینه‌ی Apps را انتخاب کنید. برنامه‌ی موردنظر را پیدا کنید. حالا وارد بخش Permissions شوید و تعیین کنید که این برنامه مجوز دسترسی به کدام امکانات مانند مخاطبین، دوربین،‌ موقعیت،‌ میکروفون و… را دارد.

۸. ذخیره باتری

اندروید، می تواند میزان مصرف باتری را تحت کنترل قرار دهد. بسیاری از برنامه برای همگام سازی و به روز رسانی همیشه در پس زمینه گوشی همراه اجرا می شوند و باعث می شوند میزان زیادی از باتری مصرف شود شما می توانید به راحتی مانع از اجرا شدن برنامه ها در پس زمینه شوید.
برای این کار به قسمت تنظیمات رفته و گزینه باتری را انتخاب کنید و سپس وارد قسمت بهینه سازی و یا ذخیره باتری شوید، در این قسمت ها تمامی برنامه ها قابل مشاهده هستند و شما می توانید پردازش‌های پس‌زمینه‌ای هر کدام از این برنامه ها را متوقف کرده و در نتیجه زمان تمام شدن شارژ باتری به تاخیر بیندازید.

۹.  باز کردن قفل گوشی با صدا

شما برای استفاده از دستیار صوتی گوگل و جستجوی صوتی لازم نیست از انگشت های دستتان استفاده کنید. شما به راحتی می توانید از طریق تنظیمات این کار را انجام دهید. برنامه گوگل را باز کرده و از طریق منو (سه خط افقی) در بالا صفحه وارد قسمت تنظیمات شوید. گزینه صدا (Voice) را انتخاب کنید و وارد Voice Match قسمت شوید. عبارت “OK Google” را با صدای واضح بگویید و گزینه ثبت را بزنید. در این حالت تنها با گفتن “OK Google”صفحه گوشی شما باز شده و مرورگر جستجوی صوتی گوگل فعال می شود، کافی است عبارت مورد نظر را بگویید تا گوگل آن را جست و جو کند. در واقع گوشی شما از طریق سیستم تشخیص صدا، قفل صفحه شما را باز می کند.

۱۰. خالی کردن حافظه

اگر گوشی شما مجهز به اندروید ۷٫۰ به بالا است می توانید از قابلیت Smart Storageاستفاده کنید، زمانی که گوشی شما با کمبود حجم مواجه می شود این سیستم به صورت خودکار عکس ها و ویدئو هایی که به صورت امن درGoogle Photos ذخیره شده و یک کپی از آن موجود است، را پاک می کند. برای فعالسازی آن بعد از وارد شدن به تنظیمات گزینه Storage را انتخاب کنید و گزینه Smart Storage را روشن نمایید.

۱۱. تنظیم زمان قفل صفحه نمایش

آیا شما بعد از کار کردن با گوشی به صورت دستی صفحه نمایش آن را قفل می کنید؟ اندروید با قابلیت قفل خودکار خود می تواند بعد از مدت زمان کوتاه، در صورتی که از صفحه نمایش استفاده نکنید، به صورت خودکار آن را قفل کند، این کار باعث صرفه جویی در مصرف باتری می شود. مدت زمان مورد نظر را می توانید به صورت دستی در تنظیمات وارد نمایید.
برای اعمال این قابلیت، به تنظیمات گوشی همراه خود بروید و گزینه نمایش(Display) را انتخاب کنید، به قسمت تنظیمات پیشرفته بروید و روی گزینه Sleep ضربه بزنید، در این قسمت می توانید زمان مورد نظر برای قفل خودکار را، بر روی گوشی خود تنظیم کنید.

۱۲. سفارشی سازی اعلان‌ها (نوتیفیکیشن‌ها) برای یک مخاطب خاص

در این صورت، مواقعی که منتظر یک تماس خاص هستید لازم نیست مرتب پیام ها و تماس های دریافتی خود را بررسی کنید، کافی است برای مخاطبان خاص خود یک آهنگ زنگ جداگانه در نظر بگیرید، آهنگ زنگ پیش فرض شما برای مابقی مخاطب ها به همان صورت باقی می ماند و تنها مخاطبان خاص بر طبق نظر شما تغییر می کنند.
برای انجام این کار وارد تنظیمات شده و گزینه صدا (Sound) را انتخاب کنید، در قسمت تنظیمات آهنگ زنگ، تنظیمات را برای هر یک از مخاطبان مورد نظرتان تغییر دهید. شما می توانید آهنگ مورد نظرتان را از طریق آهنگ های موجود در گوشی و یا آهنگ های گالری خود انتخاب نمایید.

۱۳. تغییر صدای قسمت‌های مختلف به صورت جداگانه

با مراجعه به بخش تنظیمات و گزینه Sound به راحتی می توانید میزان صدا، ویبره ، آلارم ها و آهنگ های زنگ خود را مدیریت کرده و صداهای آن را کم زیاد کنید. همچنین اگر کلید کم و زیاد صدا را فشاردهید و از فِلش بالای آن وارد یک صفحه کوچک می شوید، در این صفحه می توانید از طریق چن نوار لغزنده صدا، تنظیمات صدا گوشی تان را برای زنگ تماس ( Ring tone)، رسانه (Media)، اعلان ها (Notification) و صدای دستگاه (System) تغییر دهید.

۱۴. باز کردن قفل گوشی در ماشین

در هنگام رانندگی استفاده از گوشی ممکن است بسیار خطرناک و حادثه آفرین باشد، بنابراین اندروید در نسخه های جدید خود قابلیتی قرار داده است که بدون دخالت دست می توانید گوشی تان را باز کرده و از آن استفاده نمایید، نقشه را بخوانید و یا آهنگ مورد علاقه تان را پخش کنید.
برای فعالسازی آن وارد تنظیمات شوید، به بخش Security & location مراجعه نمایید و سپس قفل هوشمند (Smart Lock) را انتخاب کنید، این قابلیت از طریق بلوتوث انجام می شود.

۱۵. روشن شدن وایفای به صورت خودکار

در صورتی که گزینه وایفای شما همیشه روشن باشد ممکن است از نظر امنیتی و همچنین مصرف باتری به شما آسیب بزند. خاموش و روشن کردن آن به صورت دستی ممکن است مشکل باشد و در برخی موارد فراموش کنیم. اما اندروید در نسخه جدید خود (نسخه۸٫۰) قابلیتی قرار داده است تا وایفای به صورت خودکار روشن شود. برای این کار به تنظیمات گوشی خود رفته و بر روی اینترنت و شبکه (Network & Internet) ضربه بزنید، سپس گزینه Wi-Fi را انتخاب کنید و وارد تنظیمات آن شوید و در آن قسمت گزینه روشن شدن خودکار وایفای را فعال نمایید.

۱۶.  تغییر الویت‌بندی اعلان‌ها

اندروید ۸٫۰ این امکان را به شما می دهد تا اعلان های مختلف یک برنامه را الویت بندی کنید. مثلا ممکن است شما روزانه منتظر یک جیمیل کاری مهم باشید، می توانید اعلان مربوط به این مخاطب را با صدای آلارم بلندتری تنظیم نمایید، اما هشدار برای آپدیت را در حالت سایلنت و بی صدا قرار دهید تا مزاحمتی برای شما ایجاد نشود.
برای این کار وارد تنظیمات شده و به قسمت برنامه ها و اعلان ها (Apps & notifications) بروید، برنامه مورد نظر و یا همه برنامه را انتخاب نمایید و صداهای مختلف برای هر برنامه را به صورت دلخواه تنظیم کنید.

۱۷. پرش از برنامه‌ای به برنامه دیگر

این قابلیت در اکثر گوشی های هوشمند قرار دارد. برای پرش از یک برنامه به برنامه که چند دقیقه قبل در حال استفاده از آن بودیم، کافی است که با دو بار ضربه زدن به کلید هوم (خانه) و یا کلید مربع به برنامه قبلی پرش کنید. در صورتی که این دکمه را یکبار فشار دهید لیست برنامه هایی که پیش از این استفاده کرده اید، نمایان می شود.

۱۸. تغییر حالت در Emoji

در صورتی که از صفحه کلیدگوگل استفاده می کنید، با نگه داشتن بر روی هر یک از شکلک ها، تصاویر آن ها با رنگ پوست ها و نژاد های مختلف ظاهر می شود، البته این قابلیت تنها برای چند ایموجی قابل استفاده است.

۱۹. نمایش اطلاعات ضروری

اگر به علتی دچار سانحه ای شُدید، داشتن اطلاعات پزشکی و سابقه بیماری های شما می تواند کمک بزرگی به سلامتیتان بکند. این اطلاعات در قفل صفحه نمایش شما نشان داده می شود و ممکن است زندگی شما را نجات دهد.
برای تنظیم آن به بخش تنظیمات گوشی همراه رفته و حساب کاربری (Users & accounts) را انتخاب کنید سپس بر روی اطلاعات اضطراری (Emergency information) ضربه بزنید، در این قسمت می توانید تمامی جزیئات و سوابق پزشکی خود، مانند گروه خونی، انواع آلرژی ها، شماره تلفن اضطراری و …. یادداشت کنید.

۲۰. تعویق اعلان‌ها

برای پاک کردن اعلان ها کافی است آنها را به سمت چپ بکشید تا ناپدید شوند، اما اگر قصد دارید این اعلان ها را از بین ببرید اما بعد از مدتی آنها را بررسی کنید به راحتی می توانید از طریق اندورید ۸٫۰ این کار را انجام دهید. برای این کار اعلان ها را به سمت راست بکشید، در این قسمت نماد ساعت ظاهر می شود و می توانید زمان ۱۵ دقیقه، ۳۰ دقیقه، ۱ ساعت و ۲ساعت را برای انها در نظر بگیرید تا بعد از گذشت این زمان تعیین شده، اعلان ها دوباره به نمایش گذاشته شوند.

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد