مدیتیشن چگونه به ما در غلبه بر بیماری و مشکلات کمک می‌کند؟

0 1,395

۱۰ دقیقه مدیتیشن در روز می‌تواند به سلامت ذهن و بدن شما کمک کند. هر بار که گوش می‌دهید یک تغییر دفاعی عمیق در هر سلول بدن شما اتفاق می‌افتد. مزایای دیگر آن تسکین فوری درد فیزیکی، درمان بیماری‌های طولانی، پیدا کردن سطوح عمیق آرامش درونی، افزایش مقدار انرژی و آرام کردن ذهن است.

مدیتیشن بدن شما را آرام و ذهن شما را دگرگون می‌کند. به همین دلیل می‌توانید بهبود جسمانی را تجربه کنید.

افسردگی، ترس، ناامیدی، خشم، ناراحتی، درد و…

مدیتیشن می‌تواند همه را از بین ببرد. وقتی احساس خستگی می‌کنید، چه ذهنی و چه جسمی، یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید برای حمایت خودتان انجام دهید مدیتیشن است.

مدیتیشن به بازیابی و تغییر آگاهی شما کمک می‌کند تا بتوانید زندگی را در لحظه ببینید و انرژی مثبت دریافت کنید. این کار افسردگی و اضطراب را کم می‌کند و گاهی حتی از بین می‌برد.

بلاتکلیفی و عدم اطمینان به لحاظ ذهنی خسته‌کننده و ملال‌آور است. در زمان‌هایی که احساس ناراحتی و ناامیدی یا ترس و احساس‌هایی از این دست می‌کنید مراقبه یا مدیتیشن می‌تواند راه‌گشا باشد.

هنگامی که احساس می‌کنید در محل ناامیدی و افسردگی گیر کرده‌اید باید راهی برای تغییر وضع موجود پیدا کنید و به یاد داشته باشید که افکار و اعتقادات شما روی توانایی جسمانی شما تأثیر می‌گذارد.

اگر شما در یک چرخۀ افکار منفی گرفتار شده‌اید یا غرق در رنج و اندوه هستید یعنی در یک سرازیری افتاده‌اید. روی هر چیزی که تمرکز کنید گسترش می‌یابد و اگر در مورد درد نگران باشید به آن قدرت بیشتری داده‌اید. سلامت و بیماری، هر دو بخشی از زندگی هستند. زمانی که درد و رنج را در ذهن نگه ندارید و حالت ذهنی مثبت داشته باشید بیماری یا آسیب می‌تواند تغییر کند و بهبود یابد.

اگر در وضعیت درد و رنج قرار داشته باشید این تفکر شفابخش می‌تواند به شما کمک کند تا ذهن خود را در مسیر مثبت هدایت کنید و روند آن را تغییر دهید.

مدیتیشن در مورد ایجاد رابطۀ متفاوت با افکار مختلف و تأیید توانایی بدن برای بهبود بیشتر خود است. شما خودتان یاد می‌گیرید که توجه و تمرکزتان را در چه مکان و زمانی قرار دهید. مدیتیشن بسیار قدرتمند است و به شما توانایی هدایت افکار را در جهت سازنده‌تر و آرام‌تر می‌دهد. این توانایی پیامدهای عمیقی برای سلامت جسم و روان دارد.

ذهن خیلی قدرتمند است و تفکر و تمرکز ما به‌عنوان نیرویی شگفت‌انگیز است.

مدیتیشن چگونه به بهبود سلامت بدن کمک می‌کند؟

بدن می‌داند چطور خود را درمان کند. بدن مجهز به سیستم خود اصلاحی طبیعی است که پروتئین‌های از بین رفته را دوباره می‌سازد، سلول‌های سرطانی را می‌کشد، با عفونت‌ها مبارزه می‌کند، از پیری جلوگیری می‌کند و روحیه بدن را حفظ می‌کند.

هنگامی که جسم بیمار می‌شود، چه یک سرماخوردگی کوچک چه بیماری‌های جدی‌تر مانند بیماری قلبی یا سرطان، به خاطر حالات روحی مثل ترس و استرس این مکانیسم خود اصلاحی بدن ضعیف می‌شود.

وقتی‌که سیستم عصبی پریشان و ضعیف می‌شود، همان‌طور که در مقابل استرس و اضطراب زندگی مدرن این اتفاق می‌افتد، مکانیسم خود اصلاحی غیرفعال شده و بدن در معرض بیماری و خطر جدی قرار می‌گیرد.

تنها زمانی که آرامش برقرار می‌شود و سیستم عصبی آرام می‌شود، بدن می‌تواند بهبود یابد.

چگونه می‌توان ذهن را آرام کرد تا بدن سالم بماند؟

راه‌های زیادی برای این کار وجود دارد که بهترین آن‌ها مدیتیشن است. از لحاظ علمی ثابت شده که مدیتیشن می‌تواند سیستم عصبی را به تعادل برساند و در نتیجه وضعیت سلامتی جسمی بهبود می‌یابد.

تحقیقات نشان داده که مدیتیشن در درمان مشکلات قلبی، واکنش‌های پوستی آلرژیک، اضطراب، افسردگی خفیف تا متوسط، آسم، سرفه، یبوست، دیابت، زخم معده، سرگیجه، خستگی، فشارخون بالا، ناباروری، بی‌خوابی، تهوع و استفراغ در دوران بارداری، عصبانیت و خشم، تورم پس از جراحی، سندرم پیش از قاعدگی، آرتریت روماتوئید، عوارض جانبی سرطان، عوارض جانبی ایدز، آسیب‌ها و تمامی دردهای جسمی مثل درد شکمی، درد پس از عمل جراحی، کمردرد، سردرد، درد عضلانی، درد مفاصل، گردن، بازو و پا مؤثر است.

پژوهش‌ها نشان داده است که مدیتیشن با کاهش کورتیزول ناشی از استرس، کاهش تنفس و ضربان قلب، کاهش متابولیسم، افزایش جریان خون در مغز و افزایش فعالیت غدۀ پروسترول (که در افراد شاد مشاهده می‌شود) و تقویت سیستم ایمنی بدن منجر به آرامش می‌شود.

مدیتیشن همچنین باعث کاهش استرس، اضطراب و افسردگی شده و سلامت قلب و عروق را بهبود می‌بخشد، عملکرد شناختی را ارتقاء می‌دهد و باعث کاهش مصرف الکل می‌شود. طول عمر را افزایش داده و کاهش وزن را به دنبال دارد. به بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک کرده و کیفیت زندگی را بالا می‌برد.

اگر با آسیب‌های جسمانی و بیماری درگیر هستید برای تمرین مدیتیشن وقت بگذارید و تلاش مستمر داشته باشید. این کار به شما کمک می‌کند تا از درد و بیماری یا منشأ تنش که به سلامتی شما صدمه می‌زند رهایی پیدا کنید.

مراقبه شما را برای شفای خود، بهبودی بیماری‌ها و درد و از بین بردن افکار منفی کمک می‌کند.

مدیتیشن به خصوص برای کسانی که در حال گذر از چالش‌های فیزیکی و دردهای جسمی هستند مفید است. این تمرین ۱۰ دقیقه‌ای به باز شدن ذهن شما و هدایت آن به سمت افکار مثبت کمک خواهد کرد.

هر بار که این کار را انجام می‌دهید یک تغییر دفاعی عمیق در هر سلول بدن شما آغاز می‌شود. از مزایای دیگر آن می‌توان به تسکین فوری درد فیزیکی، درمانی بیماری‌های طولانی، پیدا کردن سطوح عمیق آرامش درونی، افزایش مقدار انرژی و آرام کردن ذهن و فکر اشاره کرد.

 

در بورسیکا بیشتر بخوانید: یوگا همراهی برای روح، درمانی برای جسم
در بورسیکا بیشتر بخوانید: یوگا و فواید شگفت انگیز آن برای سلامتی کودکان و بزرگسالان

 

این روش مدرن شفادهنده چه کمکی به شما می‌کند؟
  • با آرام کردن ذهن به رهایی از ترس‌ها کمک می‌کند.
  • برای تمرکز بیشتر روی بهبود جسم انرژی می‌دهد.
  • به ذهن کمک می‌کند تا از بدن حمایت کند و سلامتی را بازگرداند.
  • آرامش بدن را زیاد می‌کند تا بتواند خودش را اصلاح کند.
چطور شروع کنیم؟

در یک محیط آرام و بدون عوامل حواس‌پرتی شروع کنید. در برخی باشگاه‌ها یا مطب‌های پزشکی اتاق‌هایی مخصوص برای مدیتیشن در نظر گرفته‌اند. می‌توانید در خانه نیز چنین محیطی فراهم کنید. تفکر در محیط باز هم می‌تواند هیجان‌انگیز و دوست‌داشتنی باشد. مهم این است که محیطی ایجاد کنیم که باعث آزاد شدن ذهن از همه جا و آرامش بدن شود. فرقی نمی‌کند کجا باشد توی خانه یا توی حیاط.

راحت باشید. موقعیتی را انتخاب کنید که در آن احساس آرامش و راحتی دارید. لباس راحت بپوشید. از بالش‌های راحتی برای نشستن استفاده کنید. صاف بنشینید تا جریان تنفس شما به‌راحتی صورت بگیرد.

چشم‌های خودتان را ببندید. بستن چشم‌ها موجب نادیده گرفتن حواس‌پرتی‌های بصری می‌شود و به شما کمک می‌کند تا روی بدن و ذهن خود تمرکز کنید.

با تنفس عمیق روی نفس کشیدن خود تمرکز کنید.

با خودتان مهربان باشید. فکر نکنید که در یک مدرسه گیر افتاده‌اید. انتقاد از خود به خاطر تفکر بد و منفی و سرزنش کردن نه تنها ذهن شما را آرام نخواهد کرد بلکه هر تلاشی را برای آرام کردن ذهن خود انجام داده‌اید از بین می‌برد.

به یاد داشته باشید که مدیتیشن جای درمان و مشاوره را نمی‌گیرد و اگر در حالت بحرانی قرار دارید به پزشک مراجعه کنید.

مدیتیشن را امتحان کنید تا اثرات مثبت آن را به وضوح ببینید.

مهم‌ترین نکته این است که بدنتان را همیشه و در هر حالتی دوست داشته باشید. برای بهبودی روح و جسم ضروری است که باروهای منفی را که موجب بیماری و شرایط ناسالم جسمی می‌شود حذف کنید.

باید خودتان پیام‌های مثبت را از محیط جذب کنید و درد و رنج را به منزلۀ شکست و ناامیدی نبینید.

نباید منتظر بمانید تا عضلاتتان ساخته شود یا کلسترولتان پایین بیاید، باید برای بهبود این‌ها تلاش کنید.

باید خودتان را دوست داشته باشید و به عشق به نیازهای بدنتان گوش فرا دهید.

شما شایستۀ همۀ خوبی‌ها و نعمت‌ها هستید.

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد